PDA

View Full Version : Vanavond mixen.. Tips voor dummies??



Bins
12 januari 2007, 09:40
Hey recording guys,

ik ga vanavond samen met de andere gitarist een poging doen tot het mixen van een aantal (4) demo opnames van mn band. Het vuile werk is al gedaan, we hoeven het alleen nog een beetje te fine-tunen.
Ik heb wel een paar dingen die ik alvast even wil vragen.

Drums:
-De kick doet bij ons meestal "dum duduh..dum duduh" zeg maar, maar zoals het nu is klinkt het meer "DUM duduh.. DUM duduh" De eerste klap is dus veel te prominent aanwezig, en de rest een beetje te zacht. Dit schijnt met een compressor te verhelpen zijn, maar hoe stel ik die in?
-Hoe krijg ik wat meer "attack" in de snare.. wat minder liefheid zeg maar?

Gitaar:
-Er is een stukje waar een gitaar ineens gedempt gaat spelen, en de andere een soort solo dingetje... Maar dan zijn echt meteen alle ballen eruit. Hoe laat ik het gedempte stuk net zo knallen als de rest? Gewoon harder zetten, of zijn er andere trucs?
-Is het een goed idee om met een eq. wat mids te scoopen uit de gitaren, of is er een ander "trucje" om gitaren standaard vetter te laten klinken?

Links naar sites met "mixing for dummies" oid. zou ik ook erg handig vinden. Ik moet vandaag werken, dus ik heb tijd zat om te lezen :)

Alvast bedankt!

P.s. 2 van de te mixen nummers zijn op myspace (klink link in sig) te luisteren... als die #$&# player een keer werkt. De eerste 2 zijn het.

Kim Wilson
12 januari 2007, 09:43
Ik denk dat je 80% kunt verhelpen met een compressor/limiter. Vooral de drums.

Bins
12 januari 2007, 10:17
En wat voor waardes moet ik dan instellen?

bert k
12 januari 2007, 10:20
Kan je niet zeggen. Gewoon knopjes draaien en goed luisteren.

Bins
12 januari 2007, 11:28
Maar de gitaren kan dus ook een compressor overheen? Ik heb de keuze uit een comprssor/limiter of een multiband compressor.. wat is beter?
(ik wil niet vervelend zijn ofzo.. Ik probeer gewoon zoveel mogelijk info te "sponsen" voordat ik ermee aan de slag ga)

peter_heijnen
12 januari 2007, 11:49
Eerste belangrijke knop op de compressor: inputlevel of inputtrim. Deze stel je af op de hoogste piek in je bronsignaal.

Volgende belangrijke knop: bypass. Als je gaat draaien en tweaken het bewerkte en onbewerkte signaal steeds even met elkaar vergelijken door de bypass in te drukken.

Ook belangrijke: outputlevel. Het level van het bewerkte signaal kan veranderen. Het is belangrijk dat als je je bewerkte en onbewerkte signaal met elkaar vergelijkt, ze het zelfde level hebben. Dmv je output level match je de outputs van je gecompreste en bron signaal aan elkaar. Niveaus kun ja aflezen op de led bar van je kanaal, en anders het gecompreste kanaal even op solo waardoor je de masterled tot je beschikking kijgt.

EDIT:Als er iets moet gebeuren met een bepaald frequentiegebied (-band) in een track, kun je hier met een multiband doelgerichter op "intunen". Als noob kun je voor het overzicht wellicht beter eerst met een gewone compressor aan de slag gaan.

Han S
12 januari 2007, 11:51
Een multiband compressor kan meerdere stukken van je geluid afzonderlijk behandelen, bijvoorbeeld wat meer compressie op het mid en wat minder op het hoog. Dat is wat moeilijker instellen, maar als je goed luistert naar wat er gebeurt kom je er wel uit.

Drummers die harde en mider harde klappen op de kick plegen zijn lastig en je zou ze eigenlijk moeten slaan en/of schoppen. :D

Met compressie op de kick zul je merken dat die harde klap wat in elkaar gaat storten en de zachtere klappen wat worden opgehaald, maar die pit die in de harde klap zit is moeilijk ook in de zachtere te krijgen.

Experimenteer met attack en release time, ratio en treshold en doe het op gehoor zoals Bert al zei. En neem er de tijd voor om het goed te doen.

Bins
12 januari 2007, 12:18
Goede info gasten, bedankt!!

Iemand nog tips voor de gitaren?


Drummers die harde en mider harde klappen op de kick plegen zijn lastig en je zou ze eigenlijk moeten slaan en/of schoppen. :D


Hehe :)
Hij is wel goed hoor, die gozer... Het is een beetje inherent aan onze stijl, die kick zo. Je trapt de eerste in zeg maar, en dan laat je em terugveren en schuif je je voet weer naar voren voor een dubbele klap.. De schuif heeft logischerwijs iets minder powerrr dan de eerste trap. Het gaat er bij deze opname meer om dat de eerste een beetje irritant aanwezig is, die moet iets getemd worden.

cardinal
25 januari 2007, 20:15
Er zijn allerlei sites die vertellen wat een een compressor doet. Die even doornemen, daar steek je een hoop van op. Dan gewoon doen en goed luisteren, wordt het beter dan ben je goed bezig.

Compressie wat één groot misterie dat ik begon met opnemen en nu gaat het prima. Gewoon doen. Je kan ook anders presets gebruiken, veel vst effecten hebben dat. Bijvoorbeeld speciaal voor een bassdrum.

Succes.

bert k
25 januari 2007, 20:16
Ja, noem die sites dan ook effe...:confused:

Negative K3 fan
25 januari 2007, 21:11
gitaren dubbel tracken... overdubben of een kopie van de origineel gitaar track enkele milliseconden vertragen en dan de beide partijen links en rechts pannen.

Han S
25 januari 2007, 21:27
Enkele miliseconden zal phasing veroorzaken, neem tussen de 20 en 40 miliseconden.

Frits van Mourik
25 januari 2007, 23:51
Dubbel inspelen heeft absoluut mijn voorkeur; evt op een andere gitaar, andere versterker, (iets) andere mic-opstelling.
Indien dit niet kan/lukt, doe ik zoals Han, maar dan met hele trage modulatie,
zodat de gedubbelde partij niet zo statisch het origineel volgt.
Maar 't blijft behelpen...

Rude Perception
28 januari 2007, 15:35
1 close'd mic en 1 mic op een metertje afstand geeft ook een goed geluid. Is dubben ook niet zo heel erg meer nodig.