PDA

View Full Version : Frasering , nootkeuze op verschillende tempi



Azrael
12 januari 2007, 01:45
Hey allemaal. Ik heb de laatste tijd wat lopen kloten en ben tot de volgende conclusie spelen. Iederee keer als ik een "snel" nummer speel (een stevige blues of rock) dan klinkt mijn spel in mijn oren oersaai en heb ik na een paar minuten spelen een schijthekel aan mijn gitaarspel. De nootkeuze is niet intressant , allemaal een pot nat , kleine intervallen alsof ik een toonladder speel (doe ik niet want ik speel puur op gehoor) of gewoon saaie intervallen , oninteressant spel etc noem het maar op. Het zint mij gewoon totaal niet.

Speel ik echter een rustig nummer (net wat jazz akkoorden opgenomen en op repeat gezet) , dan ben ik vrij blij met mijn spel en vind ik er ook leuke stukjes tussen zitten. Het mag dan wel geen speedy conzales meer zijn maar het klinkt wel relaxt in tegenstelling tot mijn speedy gepiel.

Hoe kan ik hier aan werken? Iemand tips of hetzelfde probleem? Ik stoor me er behoorlijk aan omdat ik bij elk up-tempo nummer eigenlijk gewoon bagger speel terwijl ik normaal best leuke ideeen heb. Als ik zing verzin ik ook leuke melodien en dat komt er gewoon goed uit maar op mijn gitaar wil het niet zo werken. Techniek is het ook niet want al mijn rustige stukjes kan ik heus sneller spelen. 'k Wordt geen Vai maar de techniek is niet het probleem zozeer.

Alvast bedankt voor wat tips.

peter_heijnen
12 januari 2007, 08:39
Frasering en nootkeuze, ja als dat nou zo simpel uit teleggen zou zijn. Dat gaat helaas dus niet zo op het forum.

Ik kan je wel wat oefentips geven mbt je onvrede over je spel:

-speel alleen ritmisch: denk niet aan licks/melodieen, maar alleen aan timing en ritme.
-beperk je noten: je mag bijv steeds maar een maximaal aantal noten per maat of frase gebruiken.
-beperk je tot één snaar: speel alleen op een enkele snaar.
-beperk je tot één postie: speel alleen in een bepaalde positie.
-geef jezelf de opdracht een slechte solo te spelen.

Opdrachtjes een voor een oefenen. Niet denken dat je hierdoor binnen een dag opeens de sterren van de hemel gaat spelen, maar mss ga je wel langzamerhand weer op nieuwe ideeen/inspiratie komen.

-=JEROEN=-
12 januari 2007, 09:25
speel je toch lekker langzaam

als dat je meer plezier geeft, waarom moet het dan snel ???

ik ben zelf absoluut geen snelheidsduivel, vind het wel fantasties om te zien soms, maar voor mij gaat vaak de charme er van af

snel is dan wel knap, maar echt mooi kan het soms gewoon niet zijn *





edit:

* muziek wordt overgebracht door trillingen en die hebben nou eenmaal de tijd nodig om op gang te komen

Azrael
12 januari 2007, 11:08
Frasering en nootkeuze, ja als dat nou zo simpel uit teleggen zou zijn. Dat gaat helaas dus niet zo op het forum.

Ik kan je wel wat oefentips geven mbt je onvrede over je spel:

-speel alleen ritmisch: denk niet aan licks/melodieen, maar alleen aan timing en ritme.
-beperk je noten: je mag bijv steeds maar een maximaal aantal noten per maat of frase gebruiken.
-beperk je tot één snaar: speel alleen op een enkele snaar.
-beperk je tot één postie: speel alleen in een bepaalde positie.
-geef jezelf de opdracht een slechte solo te spelen.

Opdrachtjes een voor een oefenen. Niet denken dat je hierdoor binnen een dag opeens de sterren van de hemel gaat spelen, maar mss ga je wel langzamerhand weer op nieuwe ideeen/inspiratie komen.

Neuh , ik speel lang zat om te weten dat het niet in een dag gaat lukken. Maar ik worstel er gewoon af en toe nogal mee dus wil ik er aan geen werken. Dus tips zijn inderdaad gewoon welkom bedankt! Zal eens een keer dat soort oefeneningen gaan doen.

Azrael
12 januari 2007, 11:11
speel je toch lekker langzaam

als dat je meer plezier geeft, waarom moet het dan snel ???

ik ben zelf absoluut geen snelheidsduivel, vind het wel fantasties om te zien soms, maar voor mij gaat vaak de charme er van af

snel is dan wel knap, maar echt mooi kan het soms gewoon niet zijn *


Het moet ook snel kunnen omdat ik een onwijze fan ben van wat snellere muziek. Rockmuziek spelen en niet snel kunnen soleren en het ook nog intressant laten klinken is lastig en vervelend. Met snel doel ik ook echt niet op notenpoeperij maar gewoon een stevig tempo. Dat hoeven geen 8e triolen op 180bpm te zijn. Ik zou dat ooit wel erg graag willen kunnen omdat het je meer opties geeft maar het is nu totaal geen prioriteit. Melodie komt eerst.

Das Schaap
12 januari 2007, 11:31
Tja breid je licktionary eens uit zou ik zeggen, als je terwijl je snel speelt snel verveelt bent met wat je doet, breid het uit. Verzin eens geinige dingen om te doen over bepaalde changes. Of jat gewoon wat goede shit en vanuit daar komen vaak ook wel dingen.