PDA

View Full Version : Waarom spelen de leukste bandjes voor de leegste kroegen?



piezo
12 januari 2007, 01:00
Vanavond in de Exit geweest, cafe in Rotterdam waar je goed heen kunt voor live muziek, maar dit terzijde.

Er speelde een powertrio. (Voor de nieuwsgierigen: HIER HUN SITE (http://www.therare.tk)) Hartstikke de moeite waard, goed gespeeld, energiek, uitstraling, publiekscommunicatie. Prima in orde allemaal. Maar wel voor een vrijwel lege tent. Ze hadden pakweg 10-15 mens eigen publiek meegenomen en er waren buiten mij misschien nog 2 man "wild" publiek.
Ik weet, het is donderdag en het is januari en iedereen zit dan wat krap in de centjes. Maar toch zie ik het op andere tijden ook wel. Bij het beste optreden dat ik er ooit gezien heb waren - buiten het personeel dan - 2 toehoorders aanwezig. En iedereen had kippevel en/of rugrillingen, zo goed was het. De (goed geproduceerde) CD die ik van hen kocht, heeft helaas niet de toverkracht van hun optreden.

Andere bands nemen soms een behoorlijke eigen aanhang mee, maar dan blijven de reguliere bezoekers vaak weer weg. Speelt er een willekeurige coverband, weliswaar meestal in het weekeinde, staat verdulleme de hele tent vol (ook met rook trouwens, jakkie).

Wat gaat er niet goed, wil ik weten. En wat zou er moeten veranderen? Moet er een maand lang 3 avonden in de week een vaste band spelen met daarnaast iedere keer een losse andere band, de 60's clubformule zeg maar?

Meningen en ideeën wil ik horen. Spui ze!

Pun
12 januari 2007, 02:53
De reden is heel simpel, mensen hebben gewoon een slechte smaak over het algemeen genomen. :)

Kim Wilson
12 januari 2007, 09:30
Mensen willen denk ik niet het risico lopen dat ze hun kostbare tijd spenderen aan een band die ze niet leuk vinden. En bij onbekende bands loop je dat risico.

Ik herken het zelf ook. Zwols Popfront vorig jaar was aardig leeg, Kinderdijk vorig jaar was helemaal leeg. En waarom? Ik zou het niet weten...

En ik merk ook dat men passiever wordt. Het moet ze ongeveer in de schoot gelegd worden, enige moeite wordt er al niet meer voor gedaan. En misschien is de live scene ook wel teveel verzadigd, dat zou ook nog kunnen.

Harry
12 januari 2007, 09:30
ik moet ook eerlijk zeggen dat ik op donderdag niet meer naar de kroeg ga. Moet de volgende dag nog wel een beetje geld kunnen verdienen voor de baas. Maar zo'n band op vrijdag of zaterdag, prima!

In Utrecht, waar ik woon, is er in het weekend nauwelijks live-muziek in kroegen. Er is er nog eentje, en die programmeert op zaterdag meestal coverbands. Voordeel daarvan is dat het altijd groot feest is, maar dat heeft wel tot gevolg dat andersoortige bandjes door de week of buiten het centrum moeten spelen.

Nellyrocks
12 januari 2007, 10:12
Het is volgens mij ook een soort visieuze cirkel. Dat merk ik teminste sterk na de invoering van de euro.

Bandjes worden te duur tov wat het qua inkomsten opbrengt, daardoor worden er minder bandjs geboekt en daardoor gaat ook de hele cultuur van "bandjes kijken" naar de knoppen. Ik weet niet hoe oud het gemiddelde forumlid is maar ik weet wel dat ik tien jaar geleden elke week naar een bandje ging kijken. Interesseerde me niet of het leuk was of niet, we gingen gewoon kijken. Soms was dat in een kroeg, soms in het Patronaat, soms is Amsterdam.

Nu betaal je minimaal €15,- om het patronaat in te komen en zijn alle kroegen die livemuziek hadden overgestapt op een meer Wolter Kroes niveau of inmiddels gesloten. Jeugd van nu komt dus niet meer in aanraking met livemuziek want voor €15,- ga je niet een bandje checken dat je niet kent. Wat dat betreft is het hele simpele marktwerking. Wordt de behoefte voor livebands niet gewekt bij het publiek, dan zullen weinig kroegen zomaar bandjes boeken. Worden wij als muzikanten zwaar onderbetaald om de kosten te drukken en zit Piezo als een van de weinige liefhebbers in "Arenbie minded" Rotterdam naar een bandje te kijken met twee andere mensen.

Wat dat betreft hebben we de verkeerder hobbie. Kunnen we beter DJ worden.

Azrael
12 januari 2007, 11:17
Wat dat betreft hebben we de verkeerder hobbie. Kunnen we beter DJ worden.

Yup , ook leuk om te doen! :D hehe

piezo
12 januari 2007, 12:31
Het is ook raar dat de gesubsidieerde podia duurder zijn dan de gewone kroegen met livemuziek. Ik vind subsidies trouwens de pest voor kwaliteit, maar dat terzijde.

Ter vergelijking, de Exit heeft 4 of 5 dagen in de week livemuziek, met een goed podium, goede backline en zeer goed FOH-geluid. Toegangskosten ongeveer:
- 1 à 2 keer in de week gratis
- 2 keer keer in de week tot 5 euro
- 1 keer duurder

(Ja, ik maak reclame, maar niet omdat ik er zelf financieel belang bij heb)

Het klopt natuurlijk wel dat mensen "instant" bevrediging willen en dat er vergeleken met vroeger teveel vermaaksalternatieven zijn. Dan blijven inderdaad alleen de afficinados over.

De hoge prijzen hebben trouwens ook vast wel te maken met regelgeving, die "beveiligers" aan de deur etc. En misschien ook het feit dat verkoop van platen de artiesten te weinig oplevert tegenwoordig. Maar 120 Euro voor Tom Waits in Paradiso? Dàààg, meneer Waits. :stop:

Vetzak
12 januari 2007, 16:37
In België spelen de meeste groepjes de laatste jaren gewoon gratis. In het beste geval voor meer dan 5 gratis pinten per groepslid. Da's hier gewoon een vanzelfsprekendheid geworden, en dat vind ik ook niet erg.

Het is wel zo dat ook hier in de gewone kroegen niet snel optredens georganiseerd worden van 'gewone' onbekende rockgroepjes. Die groepjes spelen dan wel gratis, maar de cafébazen moeten toch maar weer een PA zorgen en de hele trammelant... en daar hebben ze geen zin in, want die onbekende groepjes met eigen nummers interesseren niemand een zier - nee, als ze dan een optreden plannen en de hele zwik moeten organiseren, dan vragen ze liever één of andere avondvullende coverband, dan kan iedereen meebalken.

Toch zijn er hier optredens zat, voor volk zat. Elke week zijn er tal van vrije podia en kleine festivalletjes, waar het bulkt van de goeie groepen en ook van het publiek die daar speciaal heenkomen en dus geïnteresseerd zijn. Zulke optredens doen wij veel en graag, je verdient er niks aan, maar ach, als je het daarvoor moet doen... Goed gezopen en goed gelachen, klaar is Joop!

FruscianteFan
12 januari 2007, 17:53
Dan ben ik toch wat anders. Nouja, ik weet van weinig optredens het bestaan maar dat terzijde.

Vorig jaar heb ik nog 9 euro uitgegeven aan een kaartje voor Kashmir in Doornroosje. Het is geen kleine band, maar ik kende ze toen nog helemaal niet. Ik wist alleen dat ze beinvloed waren door Coldplay en Radiohead. Dat was voor mij genoeg om te gaan.. ik heb er nooit spijt van gehad, het is nu zelfs een van mijn favoriete bands!

Vanavond ga ik naar de band van een leraar van me. Niet omdat ik die band goed ken (www.myspace.com/sennenband) of omdat ik wil slijmen ofzo, maar omdat ik van post-rock houd.

Wel merk ik dat onbekendere bandjes weinig mensen trekken. Ephel Duath in Doornroosje (FortaRock) trok betrekkelijk weinig mensen, Deicide afgelopen zaterdag was uitverkocht.

hubert
13 januari 2007, 14:55
Sennen! fijne band is dat.
en over onbekende bands in kroegen gesproken...ik zeg alleen maar www.utrechtspeeltuit.nl

Michael AE
13 januari 2007, 15:11
Het is een slechte tijd voor muzikanten. Je kunt geen geld meer verdienen met optredens en ook niet met het verkopen van cd's. Bovendien staat Gwen Stefani in de top weetikveel met het slechtste nummer ooit gemaakt. Er zijn dus of mensen die serieus naar dat nummer luisteren, of de platenlabels weten van gekheid niet meer waar ze hun geld (of in dit geval misschien hun geslachtsdeel...:sssh:) in moeten steken.

Rude Perception
13 januari 2007, 15:17
Het is volgens mij ook een soort visieuze cirkel. Dat merk ik teminste sterk na de invoering van de euro.

Bandjes worden te duur tov wat het qua inkomsten opbrengt, daardoor worden er minder bandjs geboekt en daardoor gaat ook de hele cultuur van "bandjes kijken" naar de knoppen. Ik weet niet hoe oud het gemiddelde forumlid is maar ik weet wel dat ik tien jaar geleden elke week naar een bandje ging kijken. Interesseerde me niet of het leuk was of niet, we gingen gewoon kijken. Soms was dat in een kroeg, soms in het Patronaat, soms is Amsterdam.

Nu betaal je minimaal €15,- om het patronaat in te komen en zijn alle kroegen die livemuziek hadden overgestapt op een meer Wolter Kroes niveau of inmiddels gesloten. Jeugd van nu komt dus niet meer in aanraking met livemuziek want voor €15,- ga je niet een bandje checken dat je niet kent. Wat dat betreft is het hele simpele marktwerking. Wordt de behoefte voor livebands niet gewekt bij het publiek, dan zullen weinig kroegen zomaar bandjes boeken. Worden wij als muzikanten zwaar onderbetaald om de kosten te drukken en zit Piezo als een van de weinige liefhebbers in "Arenbie minded" Rotterdam naar een bandje te kijken met twee andere mensen.

Wat dat betreft hebben we de verkeerder hobbie. Kunnen we beter DJ worden.

In haarlem hebben we de flintys nog. Gratis en bijna iedere week bandjes (vrijdag). www.flintys.nl (http://www.flintys.nl).

Maar idd, patronaat was alleen in de fietsenfabriek leuk (daarvoor ben ik er nooit geweest), nu is het te duur en commercieel.

niekb
13 januari 2007, 15:33
[QUOTE=Kim Wilson]

Ik herken het zelf ook. Zwols Popfront vorig jaar was aardig leeg, Kinderdijk vorig jaar was helemaal leeg. En waarom? Ik zou het niet weten...

\QUOTE]

Misschien moet je in een metalbandje gaan spelen...:satisfie:

Azrael
13 januari 2007, 15:51
Het is een slechte tijd voor muzikanten. Je kunt geen geld meer verdienen met optredens en ook niet met het verkopen van cd's. Bovendien staat Gwen Stefani in de top weetikveel met het slechtste nummer ooit gemaakt. Er zijn dus of mensen die serieus naar dat nummer luisteren, of de platenlabels weten van gekheid niet meer waar ze hun geld (of in dit geval misschien hun geslachtsdeel...:sssh:) in moeten steken.

Maar de markt wordt ook kapot gemaakt door al die beginnende shitbandjes die overal gratis optreden. "Fijn! " , denkt meneer de cafeeigenaar want het kost hem geen reet. En al die fatsoenlijke bands krijgen geen gigs meer omdat de kleine jongens het wel even gratis doen.....

Cris
13 januari 2007, 16:22
Het is de schuld van mtv en tmf.

Michael AE
13 januari 2007, 16:23
Maar de markt wordt ook kapot gemaakt door al die beginnende shitbandjes die overal gratis optreden. "Fijn! " , denkt meneer de cafeeigenaar want het kost hem geen reet. En al die fatsoenlijke bands krijgen geen gigs meer omdat de kleine jongens het wel even gratis doen.....

Daar geloof ik dus niet in. Als je ECHT goed bent, zijn mensen bereid daarvoor te betalen. Helaas overschatten veel bands zichzelf, waardoor veel kroegbazen de hoge prijs voor het achteraf helemaal niet zo goede bandje niet meer als kwaliteitswaarborg zien.

Beginnende shitbandjes zit niemand op te wachten; helemaal niet een kroegbaas. Kroegbazen zoeken bandjes die veel mensen trekken die veel consumeren, niet beginnende shitbandjes die opa en oma meenemen en de vaste klanten wegjagen.

Je hebt een punt als je zegt dat veel bandjes onder de prijs spelen hoor, maar het probleem ligt niet zozeer bij de beginnende shitbandjes.

Nellyrocks
16 januari 2007, 12:05
Het gaat er dan toch om dat er geen behoefte meer is aan livemuziek en mensen het niet meer leuk vinden om een bandje te checken die ze achteraf niet leuk blijken te vinden. Juist dan zie je ook de meest geweldige bands.

Het is niet lukeratief meer voor bands omdat het geen publiek meer oplevert en daardoor komen er minder mensen en daardoor worden er minder bandjes geboekt en daardoor komen er minder mensen en daardoor worden er minder bandjes geboekt en daardoor komen er minder mensen.......



In haarlem hebben we de flintys nog. Gratis en bijna iedere week bandjes (vrijdag). www.flintys.nl (http://www.flintys.nl).

Maar idd, patronaat was alleen in de fietsenfabriek leuk (daarvoor ben ik er nooit geweest), nu is het te duur en commercieel.

Flinys hoef ik ook niet dood gevonden te worden met al die vleermuisjeugd. Die zitten alleen maar te blowen en zogenaamd depressief te wezen. Ik heb Michael AE daar zien spelen en ik vond het maar een trieste bedoening. (Flintys dan, niet Stillborn) Die kids komen er ook alleen maar omdat er geen reet meer te doen is in Haarlem.

Het oude Patronaat was te gek. Mis ik. Daar zat ik bijna elk weekend ongeacht welke band er speelde. De programmering is tegenwoordig ook veel commercieler. Het is wel een heerlijke zaal om te spelen.

Misschien moeten we met het hele forum een keer naar de Flintys. Wie weet komt "Le Mistral" wel een keer.

Zo, klaar

Azrael
16 januari 2007, 13:03
Flinys hoef ik ook niet dood gevonden te worden met al die vleermuisjeugd. Die zitten alleen maar te blowen en zogenaamd depressief te wezen. Ik heb Michael AE daar zien spelen en ik vond het maar een trieste bedoening. (Flintys dan, niet Stillborn) Die kids komen er ook alleen maar omdat er geen reet meer te doen is in Haarlem.


Zo hebben wij in Almere Totum en Trapnotov. Beide hetzelfde geval.....alleen maar emo jochies en meiden die niks te doen hebben en zich suf blowen.

Rutger
16 januari 2007, 13:31
Hebben jullie weleens gedacht aan reclame maken? Veel bands zijn niet gewend om dat zelf te regelen, dat zou in principe de kroeg zelf moeten doen. Maar om eerlijk te zijn zie ik nooit advertenties in het lokale suffertje die eruit springen met "Kom naar de grootste hit van Schubbekutteveen kijken!"

Als de kroeg het niet doet, ga je het toch zelf doen? Posters in het stadscentrum hangen, een advertentie in het lokale krantje laten zetten, met een pakkende tekst die het publiek nieuwsgierig maakt.

Want na 3 optredens zijn je vrienden en familie het ook wel zat om weer op te komen draven

Kim Wilson
16 januari 2007, 13:36
Kinderdijk is voor mij 1,5 uur rijden. Daar ga je dus niet even heen om even wat reclame te maken. Vorig jaar december stonden we in Den Helder, dit jaar komen we nog in Eersel, Apeldoorn, Amersfoort. Wij spelen door het hele land. Dan wordt het wel lastiger...

Rutger
16 januari 2007, 13:45
Dat is waar, maar je kunt toch een pakketje met posters/flyers naar het betreffende podium sturen met de vraag ze op te hangen?

Een andere manier is om mailadressen te verzamelen bij optredens. Deel demo's uit in ruil voor mailadressen en bouw zo een database op, zodat je de geinteresseerden op de hoogte houd van je optredens. Als je goed bevalt, kom je een jaar later waarschijlnijk weer terug (of je belt ze zelf op).

Leuke optredens kosten gewoon wat extra inspanning en de nodige investering, het komt je niet aanwaaien.

Nellyrocks
16 januari 2007, 14:05
Wij moeten ook altijd eigen promotie maken. We sturen een zaal inderdaad een pakketje met flyers maar ik heb ze zelden zien hangen. Controleren is inderdaad niet te doen 200km verderop.

Daarnaast lost dat niet het probleem op dat er iets mis is met het bandjesklimaat in Nederland en België. Waarom de leukste bandjes voor de leegste kroegen spelen is heel simpel. Puur vervlakking in muzieksmaak en eenheidsworstengedrag. Mensen vinden een nummer van afgelopen zomer al oud terwijl het gemiddelde forumlid hier heeft leren gitaarspelen op muziek van 30 jaar geleden.

Rutger
16 januari 2007, 14:11
Ja, maar ik bedoel meer te zeggen: we kunnen wel blijven klagen over het slechte muziekklimaat van de afgelopen jaren, maar we kunnen er ook energie in gaan steken om dat klimaat te verbeteren.

Op dit moment moeten we er gewoon meer moeite voor doen om fatsoenlijke bandjes op de planken te krijgen en ze een goed publiek te geven. Het kost inspanning maar op den duur zal het lonen.

Daarom kunnen we denk ik beter discussieren over mogelijkheden om die zaaltjes weer vol te krijgen.

Nellyrocks
16 januari 2007, 14:20
Leuk nieuw topic. Wie start?

Ik ben het volledig met je eens hoor Rutger

bat
16 januari 2007, 14:32
Het punt is dat veel mensen domweg lui zijn geworden. Als ze een vraag hebben plempen ze het meteen op een forum zonder eerst te zoeken, en ze willen graag verteld worden welke muziek ze leuk moeten vinden.

Daar ligt dus de kans, zoals eerder ook al werd gezegd: promotie. Als je er maar voor kunt zorgen dat mensen het idee krijgen dat ze jouw band gezien moeten hebben omdat ze er anders niet bij horen, dan komen ze wellicht.

En anders gewoon meedoen aan een voorronde van Idols/X-factor. Maakt niet uit dat je niet eens op TV bent geweest, gewoon misbruik maken van het feit dát je mee hebt gedaan aan de voorrondes daarvan. Dat plemp je op je poster en voila, je hebt de tent vol tieners.

Kim Wilson
16 januari 2007, 14:35
Wat moeten wij nou weer met een tent vol tieners!? :D

Rutger
16 januari 2007, 14:37
De blues terug in de hitlijsten brengen!! :listen:

Rude Perception
16 januari 2007, 15:16
Flinys hoef ik ook niet dood gevonden te worden met al die vleermuisjeugd. Die zitten alleen maar te blowen en zogenaamd depressief te wezen. Ik heb Michael AE daar zien spelen en ik vond het maar een trieste bedoening. (Flintys dan, niet Stillborn) Die kids komen er ook alleen maar omdat er geen reet meer te doen is in Haarlem.

Het oude Patronaat was te gek. Mis ik. Daar zat ik bijna elk weekend ongeacht welke band er speelde. De programmering is tegenwoordig ook veel commercieler. Het is wel een heerlijke zaal om te spelen.

Misschien moeten we met het hele forum een keer naar de Flintys. Wie weet komt "Le Mistral" wel een keer.

Zo, klaar

Misschien moet je dan niet naar een metalavond komen. Ik was er toen trouwens ook.

Nellyrocks
16 januari 2007, 15:32
Heeft niet met de band zelf te maken. Ik ken Stillborn vanaf hun eerste optreden. Dat was een wedstrijd en ik zat toen in de juri. De bassist, gitarist en hun eerste zanger zijn oud collega's van me en hun drummer is een half jaar stand-in bij ons geweest. Daarbij vindt ik metal best leuk op zijn tijd.

Het ging mij om de Flintys.
Je moet het met me eens zijn dat het een deprimerend hol is. Ik heb geen zin in een bandje kijken terwijl kinderen van nog geen 10 jaar aan mijn broek hangen voor mijn lege flesje bier om 50 cent te verdienen.

Laten we een keer samen daar naar een bandje gaan kijken. Overtuig me.

Neals
16 januari 2007, 18:26
Ook ik irriteer me zo nu en dan mateloos aan het publiek, maar moet zeggen dat ik JUIST binnen de punk niet klaag over de kwaliteit en kwantiteit van shows.

Sowieso is het goed dat er weinig bands een echte kans krijgen, want weinig bands zijn ook echt goed.

Rude Perception
16 januari 2007, 18:28
Ook ik irriteer me zo nu en dan mateloos aan het publiek, maar moet zeggen dat ik JUIST binnen de punk niet klaag over de kwaliteit en kwantiteit van shows.

Sowieso is het goed dat er weinig bands een echte kans krijgen, want weinig bands zijn ook echt goed.

ik denk dat in de punkscene er wel een cultuur is van bandjes kijken en zelf spelen/optreden.

Neals
16 januari 2007, 18:34
ik denk dat in de punkscene er wel een cultuur is van bandjes kijken en zelf spelen/optreden.

Klopt!

Vaak gooi je 80 punx in een zaal, en heb je een festival waarvan 30% in een bandje speelt. Moet zeggen dat ik de afgelopen jaren een aantal bandjes van niets naar toch noemenswaardige bands heb zien groeien. Sommige bandjes komen echter weer net zo hard op als dat ze gaan.

MarkS
16 januari 2007, 23:38
Och, hoevaak heb ik niet een gesubsidieerd concert in een OJC meegemaakt waar het merendeel van een veel te klein publiek bestond uit louter de vaste bezoekersgroep, een horde vrijwilligers die gratis toegang hadden, een enorme gastenlijst, anderhalve paardenkop en de plaatselijke dorpsgek?
De dance cultuur heeft 15 jaar geleden het clubcircuit al de nek omgedraaid.
Gone are the days dat ik bijv. een ontluikend Sepultura voor 3 knaken een tent heb zien afbreken.
De videoclip jeugd krijg je de podia al helemaal niet meer in. Die betalen liever 90 euro om naar een afgezaagde platendraaier of een playbackende Britney Spears in het Gelredome te staan kijken. They couldn't care less..

Pun
17 januari 2007, 03:22
Ja, maar ik bedoel meer te zeggen: we kunnen wel blijven klagen over het slechte muziekklimaat van de afgelopen jaren, maar we kunnen er ook energie in gaan steken om dat klimaat te verbeteren.

Op dit moment moeten we er gewoon meer moeite voor doen om fatsoenlijke bandjes op de planken te krijgen en ze een goed publiek te geven. Het kost inspanning maar op den duur zal het lonen.

Daarom kunnen we denk ik beter discussieren over mogelijkheden om die zaaltjes weer vol te krijgen.

Hulde! :rockon:


En anders gewoon meedoen aan een voorronde van Idols/X-factor. Maakt niet uit dat je niet eens op TV bent geweest, gewoon misbruik maken van het feit dát je mee hebt gedaan aan de voorrondes daarvan. Dat plemp je op je poster en voila, je hebt de tent vol tieners.

Ja, en meteen al je publiek met betere smaak weg jagen :)

Rutger
17 januari 2007, 09:36
Och, hoevaak heb ik niet een gesubsidieerd concert in een OJC meegemaakt waar het merendeel van een veel te klein publiek bestond uit louter de vaste bezoekersgroep, een horde vrijwilligers die gratis toegang hadden, een enorme gastenlijst, anderhalve paardenkop en de plaatselijke dorpsgek?
De dance cultuur heeft 15 jaar geleden het clubcircuit al de nek omgedraaid.
Gone are the days dat ik bijv. een ontluikend Sepultura voor 3 knaken een tent heb zien afbreken.
De videoclip jeugd krijg je de podia al helemaal niet meer in. Die betalen liever 90 euro om naar een afgezaagde platendraaier of een playbackende Britney Spears in het Gelredome te staan kijken. They couldn't care less..
Jep, zo staat het er nu voor. DJ's hebben de markt veroverd, bandjes zijn te duur tegenover de eenmans-acts. Bovendien zit er zoveel crab tussen de bandjes dat vaak de goeie niet worden opgemerkt.

Maar hé, wij zijn toch zelf de muziekscene? Wij maken muziek, en wij màken de muziekscene. Als niemand anders het doet, moeten wij iets verzinnen om de bandjes terug op de kaart te zetten. Met een houding van "Ach wat zijn we zielig en niemand helpt ons" kom je nergens. Zoals Bat zegt, moet je dit uitstralen: "Als je er maar voor kunt zorgen dat mensen het idee krijgen dat ze jouw band gezien moeten hebben omdat ze er anders niet bij horen."

Zorg ervoor dat je wordt opgemerkt, laat iedereen geloven dat je de hit van 2007 gaat worden, dat jouw CD die twee tientjes meer dan waard is en ze zeker elke keer naar je moeten komen kijken als je in de buurt bent.

En je hoeft niet eens zo goed te zijn, als jij maar gelooft dat je band cool is en wat te brengen heeft, en je het hen kunt laten geloven.

Als optredende band functioneer je toch als een soort van bedrijf in de markt. Je moet je muziek, jouw product, aan de man brengen. En dat doe je door de consument er mee om de oren te slaan (niet teveel) en te laten geloven dat jouw product het meeste waar voor hun geld is, veel beter is dan alle andere crab die de markt vervuilt.

Nellyrocks
17 januari 2007, 11:15
Als optredende band functioneer je toch als een soort van bedrijf in de markt. Je moet je muziek, jouw product, aan de man brengen. En dat doe je door de consument er mee om de oren te slaan (niet teveel) en te laten geloven dat jouw product het meeste waar voor hun geld is, veel beter is dan alle andere crab die de markt vervuilt.

Yep yep. Op de barricades. Ik sta vooraan.
Probleem is alleen ook dat als je het heb over marktwerking je altijd te maken hebt met een vraag en aanbod. Dat laatste is er genoeg. Vraag kan je inderdaad zelf creeren door promotie maar een paar posteren zullen niet veel aanrichten tegen de massa-industrie van MTV ed.

Daarnaast komt het financiële aspect. Ik doe niets liever dan spelen en met mijn eigen muziek hoef ik er ook niets aan te verdienen. Ik heb alleen geen zin om zelf geld bij te leggen om een bus te huren omdat de subsidie van veel zalen opgaat aan allerhande burocratie en slecht beleid. Als ik lees dat de meeste bands in België gratis spelen vindt ik het knap dat ze de boel bij elkaar houden.

Doe ik coverdingen verdient het wel weer goed en wil iedereen je hebben. Dat is het verneukeratieve.

Rutger
17 januari 2007, 12:22
Ja, financien zijn vaak een probleem voor (beginnende) bandjes. Maar soms vraag ik me af of dat niet aan je prioriteiten ligt... Je zou in plaats van nòg een Fender Tele, ook die E1000 kunnen investeren in een demo, een goeie website, posters, advertenties in de lokale krant/radio/tv, een plugger, etcetera.

Als je echt geen geld hebt, kun je op zoek gaan naar sponsors. Lokale bedrijfjes die het zien zitten om jouw op de planken te helpen in ruil voor hun logo op het podium en de democover. Ik ken bandjes die het zo doen.

Als band ben je toch een soort van ondernemer, en als je iets wilt bereiken zul je moeten investeren. Je investeert om een omzet te maken waarmee je je investering op de lange duur weer terugverdiend en het liefst nog winst maakt. Het heeft een bepaald risico, inderdaad, maar dat moet je durven nemen. En als je niet bereidt bent dat risico te nemen, moet je ook niet gaan zeiken dat anderen (kroegen, podia, radio en tv) dat niet voor je doen.

piezo
17 januari 2007, 12:31
Ik wil jullie even bedanken voor de opbouwende en opbeurende bijdragen.
(Lees ook: schop onder de luie kont :) )

Inderdaad kunnen we er zelf een boel aan doen. Is dat misschien het definitieve antwoord, gewoon meer/slimmere inzet door de muzikanten zelf?

Kim Wilson
17 januari 2007, 12:42
Ik probeer er heel veel aan te doen, maar dat wordt hier ook weer niet gewaardeerd. Als je hier iets teveel aan naamsbekendheid en promotie wil doen, wordt het al gauw afgedaan als spam. Dat vind ik wel jammer op een muzikantenforum.

Rutger
17 januari 2007, 13:09
Tja, dat is weer een beetje die Nederlandse mentaliteit van "Doe maar gewoon...." Zoals dat er zo wordt afgegeven op bands als Kane en Di-rect.... maar ze hebben het mooi wel geflikt. En daar kunnen de meesten van ons (nog) niet over meepraten.

Daar moet je gewoon schijt aan hebben. Jij wilt iets bereiken en doet wat daarvoor nodig is. Er zijn altijd mensen die dat wél waarderen.

Kim Wilson
17 januari 2007, 13:15
Ja klopt. Maar als de mods het niet kunnen waarderen, heb je wéér niks...

Ik moet het eerste forumlid trouwens nog tegenkomen bij een optreden van ons.

Rutger
17 januari 2007, 13:17
Als het hier niet kan, zijn er nog genoeg andere sites waar je wel op terecht kunt. Als mensen het niet waarderen, moet je toch verder, dan ga je het ergens anders proberen.

Overigens vind ik die Gitaarnet-bandjesavond wel een heel goed initiatief!

Mithrandir
17 januari 2007, 13:17
Hey, nou moet je niet ineens de vermoorde onschuld hier gaan uithangen Kim. Promotie is toegestaan op dit forum, maar wel op de plekken die daar voor bedoelt zijn.

Als je je eigen band wilt promoten, doe dat dan in:

- Gigs
- Bands
- Onderschrift
- Topics in OT die ervoor bedoelt zijn.

Echter ander soortige topics volspammen met kleurrijke referenties naar je band is nergens voor nodig en kan inderdaad vervelend zijn voor andere gebruikers.

Wat je hier nu verkondigt is niet fair en de halve waarheid.

Kim Wilson
17 januari 2007, 13:20
Hey, nou moet je niet ineens de vermoorde onschuld hier gaan uithangen Kim. Promotie is toegestaan op dit forum, maar wel op de plekken die daar voor bedoelt zijn.

Als je je eigen band wilt promoten, doe dat dan in:

- Gigs
- Bands
- Onderschrift
- Topics in OT die ervoor bedoelt zijn.

Wat je hier nu verkondigt is niet fair en de halve waarheid.
Ja, dat is ook wel een beetje waar...

Sorry....

Rutger
17 januari 2007, 13:23
Klopt.... iets te snel gepost, mijn excuses

Overigens is dit forum al een aardige bron van 'publiek.' We zitten over het hele land en er zitten altijd mensen tussen die naar je bandje willen komen kijken. Vraag de geinteresseerden hier om hun mailadres en houd ze persoonlijk op de hoogte. Een mailtje heeft vaak meer effect dan een algemeen bericht.

Azrael
17 januari 2007, 13:24
Hey, nou moet je niet ineens de vermoorde onschuld hier gaan uithangen Kim. Promotie is toegestaan op dit forum, maar wel op de plekken die daar voor bedoelt zijn.

Als je je eigen band wilt promoten, doe dat dan in:

- Gigs
- Bands
- Onderschrift
- Topics in OT die ervoor bedoelt zijn.

Echter ander soortige topics volspammen met kleurrijke referenties naar je band is nergens voor nodig en kan inderdaad vervelend zijn voor andere gebruikers.

Wat je hier nu verkondigt is niet fair en de halve waarheid.

Agreed. Mensen die in een hele hoop topics hun band promoten zijn irritant. Promotie is goed tot op zekere hoogte. Over-promoten heeft geen zin en wekt averechts.

Mithrandir
17 januari 2007, 13:31
Ik denk wel dat we misschien iets meer zouden kunnen doen aan bandpromotie op dit forum, ik denk dat het festival een goede start is. Maar er is meer mogelijk.

Bijvoorbeeld 2-wekelijks een band van een forummer prominent in de schijnwerpers zetten, biografie van de band, soundclips, filmpjes evt. En natuurlijk de mogelijkheid om te reageren (zonder al teveel te discussieren). Daarvan zou je ook best een aankondiging kunnen maken die in alle andere subfora zichtbaar is. Plus een artikel op de frontpage van gitaarnet.

Eigenlijk is dat leuker dan hier altijd maar alle grote buitenlandse acts te bespreken.

Nog andere ideeen?

Kim Wilson
17 januari 2007, 13:36
Dat is wel een heel goed idee, Mith!

Rutger
17 januari 2007, 13:38
Een soort van "Band van de week"? Lijkt me een goed plan :)
Het probleem vind ik alleen dat er vaak heel negatief wordt gereageerd op elkaars muziek, terwijl dit initiatief bedoeld is om elkaar een duwtje in de rug te geven. In een dergelijke rubriek dient dan ook alleen opbouwende kritiek te worden geleverd, en geen oeverloos gezeik.

De kalender is ook een goed middel, alleen moet hij even geupdate worden naar 2007...

Verder moet dat Gitaarnet festival een periodiek festival worden, en mag er meer bekendheid aan worden gegeven dan alleen op deze site. Zet de deuren open voor iedereen die wil komen, vraag desnoods een paar euro entree voor de onkosten. Zet het wat grootser op, zodat het niet alleen een "ons kent ons" maar juist een "iedereen leert ons kennen" evenement gaat worden. Licht bijvoorbeeld de lokale krant en radio/televisie in over dit evenement. Met z'n allen kunnen we zoiets best neerzetten.

Een link op de voorpagina van Gitaarnet is ook een goed idee. Een link naar een overzicht van de bands en hun aankomende optredens.

Azrael
17 januari 2007, 13:59
Nou Rutger ik denk dat dat gezeik wel meevalt op bands , maar sommige "bands" zijn gewoon bar en bar slecht. Goede bands hier krijgen ook goede kritiek vaak. Zijn pas nog wat filmpjes van een metal band hier live geplaatst. Niet mijn muziek maar het was een goede band en zat strak in elkaar. Die band heeft ook overal goed commentaar gehad. Slechte "bands" niet en die verdienen het ook niet.

Rutger
17 januari 2007, 14:03
Dat klopt. Maar een slechte band kan ook een bende jonge, net beginnende gasten zijn die fanatiek en enthousiast doen wat ze kunnen. Als ze gelijk helemaal worden afgezeken, ontneem je ze ook gelijk de moed om ermee door te gaan. En dat is zonde van de ontwikkelingen van nieuwe muzikanten.

Azrael
17 januari 2007, 14:25
Dat klopt. Maar een slechte band kan ook een bende jonge, net beginnende gasten zijn die fanatiek en enthousiast doen wat ze kunnen. Als ze gelijk helemaal worden afgezeken, ontneem je ze ook gelijk de moed om ermee door te gaan. En dat is zonde van de ontwikkelingen van nieuwe muzikanten.

Agreed. Maar ik had vorige keer een of ander ambient bandje hier op het forum waar ik echt om de 5 minuten de naam van las en dat gaat irriteren. Das leuk en aardig maar dat valt bij mij in de catogorie niet boeiend.
Als het echt een band is met goede muzikanten dan zou ik ze nooit afzeiken. Die band van Kim bijvoorbeeld is een prima band. Niks mis mee. Alleen de zang vind ik persoonlijk niks en dat valt bij mij onder opbouwende kritiek. Goede blues band moet een goede zanger hebben. Maar ook bij zijn band is het irritant als je dat om de 10 minuten leest. Dan heb ik zoiets van "tja nu weet ik het wel". Verder ben ik het helemaal met je eens.

Kim Wilson
17 januari 2007, 14:31
Even hierop inhakend: Over onze zanger zijn de meningen vrij verdeeld. De één zegt dat het een mooi doorleefde stem is, goed voor de blues, anderen zijn het met Azrael eens. En dan valt het voor mij niet meer onder opbouwende kritiek, maar onder meningen. Wat overigens ook mag, je mening geven, graag zelfs. Zolang het maar op een nette manier gaat.

Nellyrocks
17 januari 2007, 16:24
Het is nu wel de positieve kant op aan het gaan. Goede ideeen allemaal. het is dan natuurlijk essentieel dat het niet binnen het forum blijft.
Misschien is het een idee om door heel Nederland daar rugbaarheid aan te geven. Ik denk dat er genoeg mensen hier rondwaren om, als er concrete plannen zijn, in alle hoeken van NL de media te benaderen. Ik wil wat dat betreft met alle liefde Haarlem voor mijn rekening nemen.

Daarbij lijkt het me heel leuk om eens te zien wie er allemaal achter de verschillende nick's schuilen en in wat voor een bands ze spelen.

Rutger
17 januari 2007, 16:30
Dan neem ik Zoetermeer wel voor mijn rekening. Er zijn niet veel podia hier, maar de Boerderij is vrij bekend. Als je daar op de planken kunt komen kun je ook publiek krijgen.

Verder is het noodzakelijk dat er links komen op de grote muzikanten-internetsites, bij muziekzenders, etc.

Nellyrocks
17 januari 2007, 16:51
Een soort Lollapalooza van gitaarnet.

Met alleen livemuziek en een stukje in de krant redt je het alleen niet. Misschien is het ook een idee om een grote database op te bouwen van gitaarnet bands en die te promoten. Daar kan dan ook makkelijk een "band van de week" uit komen.
Je hebt meer van die dingen, like it live, Ongekend talent eva. Er moet ook vast wel iets te regelen zijn met musicfrom of 3voor12 qua exposure.

piezo
17 januari 2007, 17:55
Ik wilde dit onderwerp ook maar eens onder de aandacht brengen van synthforum.nl, drumforum.nl, basgitaarforum.nl en gitaar.net. Wat vinden jullie daarvan?

Als iemand nog een veelbezocht forum kent, zeg het maar.

En ik heb nog wel wat andere ideeën, moet ze nog even op een rijtje zetten.

Met elkaar helpen en mobiliseren moeten we toch wel iets kunnen bereiken. Het zal misschien niet allemaal op korte termijn beter gaan lopen, maar we zullen wel ergens moeten beginnen.

Vetzak
17 januari 2007, 18:12
Daarnaast komt het financiële aspect. Ik doe niets liever dan spelen en met mijn eigen muziek hoef ik er ook niets aan te verdienen. Ik heb alleen geen zin om zelf geld bij te leggen om een bus te huren omdat de subsidie van veel zalen opgaat aan allerhande burocratie en slecht beleid. Als ik lees dat de meeste bands in België gratis spelen vindt ik het knap dat ze de boel bij elkaar houden.



Tja, wij hebben eens in Nederland (Heerlen geloof ik) moeten spelen met twee groepen uit hetzelfde dorp hier, en een Nederlandse groep, die hun tweede (!) optreden zouden doen, speelde daar dan ook. De dag voor dat optreden belde de uitbater van die tent dat hij in slechte papieren zat (gelogen of niet, maakt niet uit) en dat hij de beloofde 100 euro niet kon geven. Maakte ons geen zak uit natuurlijk, want wij krijgen nooit 100 euro. Maar die Nederlandse jongens haakten meteen af! Vonden wij maar raar; het kwam ons zo'n beetje misplaatst over, het was tenslotte hun tweede optreden... Maar blijkt dat het bij jullie meer de gewoonte is om geld te vragen voor optredens, omdat daar ook subsidies voor gegeven worden. Neemt niet weg dat ik vind dat je op zaterdag beter kan gaan bijklussen dan met een groepje te gaan spelen als het de bedoeling is centen te vangen.

Rude Perception
17 januari 2007, 18:24
Tja, wij hebben eens in Nederland (Heerlen geloof ik) moeten spelen met twee groepen uit hetzelfde dorp hier, en een Nederlandse groep, die hun tweede (!) optreden zouden doen, speelde daar dan ook. De dag voor dat optreden belde de uitbater van die tent dat hij in slechte papieren zat (gelogen of niet, maakt niet uit) en dat hij de beloofde 100 euro niet kon geven. Maakte ons geen zak uit natuurlijk, want wij krijgen nooit 100 euro. Maar die Nederlandse jongens haakten meteen af! Vonden wij maar raar; het kwam ons zo'n beetje misplaatst over, het was tenslotte hun tweede optreden... Maar blijkt dat het bij jullie meer de gewoonte is om geld te vragen voor optredens, omdat daar ook subsidies voor gegeven worden. Neemt niet weg dat ik vind dat je op zaterdag beter kan gaan bijklussen dan met een groepje te gaan spelen als het de bedoeling is centen te vangen.

ik vind het raar dat je een 2de optreden afzegt voor het geld. Bij ons in de band hoeven we voor een concert in principe niets, zolang er gratis alcohol is en het liefst reiskostenvergoeding. We willen geen verlies draaien op een optreden. Zullen we in tenten komen waar echt aan ons verdient gaat worden, dan gaan we natuurlijk wel wat vragen, maar wij richten ons vooral op jongerencentra die zelf op vrijwilligers draaien.

Azrael
17 januari 2007, 18:38
Tja, wij hebben eens in Nederland (Heerlen geloof ik) moeten spelen met twee groepen uit hetzelfde dorp hier, en een Nederlandse groep, die hun tweede (!) optreden zouden doen, speelde daar dan ook. De dag voor dat optreden belde de uitbater van die tent dat hij in slechte papieren zat (gelogen of niet, maakt niet uit) en dat hij de beloofde 100 euro niet kon geven. Maakte ons geen zak uit natuurlijk, want wij krijgen nooit 100 euro. Maar die Nederlandse jongens haakten meteen af! Vonden wij maar raar; het kwam ons zo'n beetje misplaatst over, het was tenslotte hun tweede optreden... Maar blijkt dat het bij jullie meer de gewoonte is om geld te vragen voor optredens, omdat daar ook subsidies voor gegeven worden. Neemt niet weg dat ik vind dat je op zaterdag beter kan gaan bijklussen dan met een groepje te gaan spelen als het de bedoeling is centen te vangen.

Nee , ik vind dat slim wat die band doet. Afspraak was 100 euro. Vervolgens komt er door een smoesje geen geld. Prima , dan geen band. Vind ik volkomen reeel. Stel je voor dat ze in een club zeggen "Hey je krijgt 150 euro van ons als je komt" , ik bereid me voor en een dag ervoor zeggen ze dat ze het niet kunnen leveren. Dan ben je mooi in de aap gelogeert...

Kaboemba
17 januari 2007, 19:45
Ik heb het idee dat het in Deventer de laatste tijd juist weer wat beter begint te worden. Op meer plekken live muziek en zelf een cafe wat zich er speciaal op richt en dan ook nog een landelijk beroemd podium. Maar ook op die plekken is het soms leeg en dan treden er best namen op.

B-bass
22 januari 2007, 12:26
ga naar the duke in leiden, elke avond bands. en er zit soms belachelijk goede shit tussen, chek it out :hippie: