PDA

View Full Version : afstand studs voor nieuwe tremolo strat



hanzeman
12 januari 2007, 00:53
Voor een strat waar nu een floyd rose op zit, wil ik een wat meer 'historisch verantwoorde' tremolo monteren. Ik dacht aan de Fender tremolo met twee studs (dus geen vintage met zes schroeven maar de American two-point synchronized tremolo) in de hoop dat ik die gewoon op de studs die er nu al inzitten kan zetten.

Wie weet de preciese afstand tussen de studs van een Fender strat tremolo?
In hoeverre beinvloedt de Floyd of de Fender de tone van de gitaar?

G.G.
12 januari 2007, 02:24
Voor een strat waar nu een floyd rose op zit, wil ik een wat meer 'historisch verantwoorde' tremolo monteren. Ik dacht aan de Fender tremolo met twee studs (dus geen vintage met zes schroeven maar de American two-point synchronized tremolo) in de hoop dat ik die gewoon op de studs die er nu al inzitten kan zetten.

Wie weet de preciese afstand tussen de studs van een Fender strat tremolo?
In hoeverre beinvloedt de Floyd of de Fender de tone van de gitaar?

Tsja wat een moeilijke vraag. Heb vaak trems vervangen op strats, zowel van "historisch verantwoord" naar Floyd en andersom. Maar maten kan ik je niet vertellen.

Wat ik doe:

Tape de boel naast je trem af met schilderstape. Teken de lijn die je zadeltjes maken af op het tape naast de trem. Pak je nieuwe trem, zet de zadeltjes in dezelfde schuine lijn als op je oude trem en zorg dat je naar voren en naar achteren ruimte hebt om de boel bij te stellen. Plaats het blok van de tremelo in het gat in de body en schuif de trem naar voren of naar achteren zodat de zadeltjes overeen komen met de lijn op het tape.

Misschien moet je wat fresen (maar da's meestal als je van een normale strat trem naar een floyd gaat, niet andersom.)

Als de trem op de juiste lengteafstand ligt (de mensuur) moet je hem nog zijdelings verplaatsen en uitlijnen. Plaats vanaf je topkam bij beide e-snaren een draadje en laat die naar je brug lopen. Heb je aan beide kanten evenveel toets over? Ja? dan ligt je brug goed.

Zitten je oude studs niet op de juiste plek? Studs verwijderen, hardhouten plug in het gat verlijmen. Plug gladmaken zodat ie vlak met de body ligt.

Dikte van de studs (op de plek waar de trem moet scharnieren), gedeeld door 2 is de afstand van het snijblad van de trem tot het centrum van het gat voor de studs.

Gaten boren, studs plaatsen, trem plaatsen, trem bewegen en aan de achterkant kijken of daar ook overal de juiste ruimte is (vaak met plaatsen van een floyd een probleem, andersom niet zo vaak)


Opmerking: Het kan zijn dat je halshoek niet lekker uitkomt als je floyd niet verzonken was. Floyds liggen vaak hoger en daardoor is de halshoek ietsjes anders. In dat geval rekening daarme houden, want als je de halshoek aan moet passen, moet de brug ook in de lengte richting een iets andere plek krijgen (denk aan de stelling van Phytagoras, of hoe hette die vent ookalweer?)

Mods, dit lijkt me meer iets voor zelfbouw, daar zitten de experts op dit gebied.