PDA

View Full Version : Jackson Dinky/Soloist...



Menneskedyr
11 januari 2007, 22:48
Jackson heeft dus onder andere de Dinky en Soloist modellen.
Zijn deze gewoon hetzelfde, of zit er toch verschil in? De vorm is nagenoeg hetzelfde, vandaar mijn vraag..

M.

DarknessAwaits
11 januari 2007, 22:53
Vorm is inderdaad nagenoeg hetzelfde, verder weet ik er ook niet veel meer vanaf maar mr. Google wel:

http://www.jcfonline.com/forums/showthread.php?t=46705

Ibanez RuleZ
11 januari 2007, 23:06
verschil = constructie. Soloist is neck through, dinky is bolt on

harrald

Tho
12 januari 2007, 11:17
Inderdaad harald. Neck-tru zorgt voor meer sustain. Niet dat er wat mis is met bolt-ons hoor, maar ik geef de voorkeur aan de soloists!

Ibanez RuleZ
12 januari 2007, 11:24
Inderdaad harald. Neck-tru zorgt voor meer sustain. Niet dat er wat mis is met bolt-ons hoor, maar ik geef de voorkeur aan de soloists!

dat is een mythe en echt nooit bewezen. een goede bolt on kan zeker even veel sustain hebben als een soloist. ter vergelijk: de sustain in mn charvel model 6 (soloist, neck through) is niet langer dan die van mn cheap ass fender highway1 strat (die btw tegenwoordig mn main axe is... zegt wel wat).

sustain is een optelsom van hout van je gitaar gitaar en vingers. constructie is veel minder belangrijk. het maakt alleen de klank anders. bolt on zou meer een "quack" en fellere attack geven dan een neck through of set net. daarnaast is neck through vaak van maple (nek) en wings van een andere houtsoort: veel maple in vergelijk met de bolt on dinky.

daarnaast heeft neck through een bespeelbaarheidsvoordeel van gebrek aan heel, wat ik WEL een voordeel vind van een soloist in vergelijk met een dinky

Harrald

Tho
12 januari 2007, 11:36
Je zegt het zelf al, het is een combinatie van factoren. Dat neck-tru meer sustain geeft, en dat is maar een beetje is gewoon zo :)

pol
12 januari 2007, 13:05
een Charvel is natuurlijk ook geen Jackson, ik heb ook een model 5, die heeft dezelfde constructie als een soloist, maar mijn Jackson Sl1 klonk toch totaal anders, veel feller, en het lag niet aan de pickups want die waren dezelfde.

Ibanez RuleZ
12 januari 2007, 13:48
de ene fender strat klinkt ook anders dan de andere... dat is verschil tussen de onderlinge gitaren. een model 6 is ook van poplar en niet van alder...

maar Tho, jij zegt iets anders dan ik zeg... ik zeg dat het voor de sustain niet uit maakt, jij zegt van wel... als het al uitmaakt, dan is het alsnog de houtkwaliteit en houtsoort die heel veel meer uitmaakt, de PU's doen ook heel veel enzovoorts. om het ooit te kunnen vergelijken moet je 2 gitaren volledig maken uit dezelfde boomstam/plank: de ene nek through en de andere bolt on, zelfde elementen en door dezelfde gitarist laten bespelen. tot dat ije daar resultaten van ziet, denk ik dat je nooit kan zeggen dat bolt on minder sustain heeft dan neck through.

harrald

Outrage
12 januari 2007, 17:05
Ik heb zelf een neck-thru jackson, het enige waar ik een beetje voor vrees is dat als er ooit de hals ooit zou breken de gitaar onherstelbaar zou zijn. Bij een bolt on kun je er behoorlijk eenvoudig een nieuwe hals op monteren, maar wat bij een neck-thru?

Soulflyhigh
12 januari 2007, 18:35
Ik heb zelf een neck-thru jackson, het enige waar ik een beetje voor vrees is dat als er ooit de hals ooit zou breken de gitaar onherstelbaar zou zijn. Bij een bolt on kun je er behoorlijk eenvoudig een nieuwe hals op monteren, maar wat bij een neck-thru?
Hoe groot acht jij de kans dat je hals breekt? Dit is geen grapje. Ik hoor het vaker, ik denk nihil. Het grote voordeel van neck-through, set neck vind ik niet de sustain (valt dus over te twisten) maar de feeling en de fret acces. Daarnaast vind ik op de een of andere manier de grote bolt-on blokken er altijd zo cheap uitzien ;)

Ibanez RuleZ
12 januari 2007, 19:18
met die bespeelbaarheid ben ik het ook simpelweg eens... das ook precies de reden voor mn charvel :)

harrald

Tho
14 januari 2007, 00:17
Hoe groot acht jij de kans dat je hals breekt? Dit is geen grapje. Ik hoor het vaker, ik denk nihil. Het grote voordeel van neck-through, set neck vind ik niet de sustain (valt dus over te twisten) maar de feeling en de fret acces. Daarnaast vind ik op de een of andere manier de grote bolt-on blokken er altijd zo cheap uitzien ;)

Justem! En harald, zo als ik al zij, het is inderdaad een combinatie van factoren.

JacksonBas
14 januari 2007, 10:41
Ik heb zelf een neck-thru jackson, het enige waar ik een beetje voor vrees is dat als er ooit de hals ooit zou breken de gitaar onherstelbaar zou zijn. Bij een bolt on kun je er behoorlijk eenvoudig een nieuwe hals op monteren, maar wat bij een neck-thru?

je kan het gewoon laten vrezen, t kost wat meer...