PDA

View Full Version : 1962 reissue Telecaster crafted in Japan?



Bruvtilov
11 januari 2007, 21:37
Heeft iemand hier ervaring met deze Teles? Er staat er momenteel een op Marktplaats voor 575 euro. Is dit een redelijke prijs? Ik ken zelf alleen de USA uitvoeringen maar ben toch wel nieuwsgierig naar een Japanner. De kritieken op dit soort gitaren zijn doorgaans lovend. Wat vinden de kenners er hier van?

Het advertentienummer op Marktplaats is: 6782435413

Alvast bedankt voor jullie input!

Luke-wannabe
11 januari 2007, 23:50
Goede gitaren! Zeker dat geld waard. Als je naar zoiets op zoek bent en je hebt het geld: gewoon doen. Je kan je er geen buil aan vallen, denk ik.

hansoonk
12 januari 2007, 09:31
Er zijn veel minder 62-RI op de markt dan 52-RI's. Dus als je er tweedehands één ziet voor een goede prijs dan zou ik het gewoon doen.

De Japanse gitaren schijnen inderdaad goed te zijn. Ik denk dat de belangrijkste verschillen met de USA-62-RI zijn de pickups (kun je vervangen), de verf (USA-RI hebben nitrocellulose) en de prijs zijn. Ik denk dat je voor een tweedehands USA-RI zeker het dubbele moet neertellen (als je hem al kunt vinden).

Mitch
12 januari 2007, 10:26
Helamaal juist. DOorgaans prima klank door goed hout, geen nitro lak, iets minder pickups dus met een paar top-pups kun je een prima gitaar hebben. Het blijft natuurlijk altijd een kwestie van testen, geen enkele gitaar is gelijk, maar ik ben nog geen slechte Jap tegengekomen.

Eko
12 januari 2007, 10:48
Voorop gesteld, de Japanners bouwen meer dan uitstekende gitaren. Veelal beter dan de Amerikaanse Fenders. Zo goed zelfs dat de produktie niet meer geexporteerd mag worden naar Europa. Rechtstreeks dus.
Afgezien daar van, de reissues zijn geen 100% echte heruitgavens. Een echte reissue uit Amerika is ook echt een 100% kopie van zo`n gitaar. Inclusief fretdraad, halsmaat, halsvorm, tuners, elementen, kleuren enz.
De reissue uit Japan is een `62 omdat er een rosewood toets op ligt. De hals komt ruwweg overeen en het fretdraad is mediumjumbo. De lak is geen nitro en de elementen zijn niet niet echt reissue. Eigenlijk net als de 50`s en de 60`s strats en tele uit Mexico. Alleen worden ze in Japan net iets beter gebouwd.
Prijs van 550 euries is zeer redelijk.

Ché
12 januari 2007, 11:39
waar zit het verschil met de oudere jap RI's uit de jaren 80?
ze zijn alleszins een stuk duurder. hebben die wel nitro?

basswasp
12 januari 2007, 12:11
Hoe verhouden deze zich tot de Highway1 tele's van nu?

Tweedehands zullen die in dezelfde prijsklasse zitten.

Kim Wilson
12 januari 2007, 12:47
Hoe verhouden deze zich tot de Highway1 tele's van nu?

Tweedehands zullen die in dezelfde prijsklasse zitten.
Puur gevoelsmatig zou ik persoonlijk voor een Japanner kiezen. Maar je kunt beter oordelen nadat je ze ook werkelijk geprobeerd hebt...

nopster
12 januari 2007, 13:32
Normaal zitten er op die RI's Fender Texas Specials wat toch een meerwaarde is. Vind je ze niet goed klinken, dan krijg je er 2de hands meer voor dan de gewone pickups die meestal op Japanners zitten.

Verder zijn die Japanse RI's meestal hun geld wel waard. Goed hout, goeie hardware, degelijke afwerking, ... Ik zou ze zeker eens gaan testen.

Eko
12 januari 2007, 15:14
Che,
Volgens mijn foldermateriaal uit die tijd, kwamen de eerste reissues uit Japan. Wat inhoud dat deze toen wel met nitro zouden zijn geweest. Dat zijn ze tegenwoordig zeker niet meer.
Ik heb trouwens een USA Vintage `62 Tele Custom in Zwart. Zeker niet te koop! De lak is trouwens ontzettend kwetsbaar ( dun) en de tone is waanzinnig.

Bruvtilov
12 januari 2007, 21:40
bedankt U allen voor Uw reacties!

Bruvtilov

drap
12 januari 2007, 23:36
Che,
Volgens mijn foldermateriaal uit die tijd, kwamen de eerste reissues uit Japan. Wat inhoud dat deze toen wel met nitro zouden zijn geweest. Dat zijn ze tegenwoordig zeker niet meer.
Ik heb trouwens een USA Vintage `62 Tele Custom in Zwart. Zeker niet te koop! De lak is trouwens ontzettend kwetsbaar ( dun) en de tone is waanzinnig.

Ik heb een jaren '80 Japanse '62 tele custom en daar zit allerminst een nitrocellulose laklaag op hoor.

De Japanse telecasters zijn ook helemaal niet per definitie beter dan de Mexicaanse. Ik weet ook niet waar die algemene aanname vandaan komt. Het is in ieder geval mijn bevinding niet. Ik heb een paar jaar terug een Mexicaanse standard tele gehad en die was zeker niet slechter dan de Japanner die ik nou heb, misschien qua bouw zelfs nog wel beter. Qua elementen was die Mexicaan sowieso al beter, daarom ben ik ook overgegaan op andere elementen in m'n Jap. Ik heb er dan ook nog steeds spijt van dat ik die Mexicaanse tele heb weggedaan. Ik moet trouwens ook zeggen, ik ben eigenlijk nog nooit een hele slechte Fender tegengekomen. De standaard bij Fender ligt redelijk hoog volgens mij. Elke Fender is weer anders, maar niet één is echt te slecht voor woorden.

Als ik trouwens niet linkshandig was geweest had ik me allang een Highway tele aangeschaft. Op budget is er niet één tele die dichter in de buurt komt bij de geliefde oude tele's dan de Highway volgens mij.

Orpheo
12 januari 2007, 23:51
Puur gevoelsmatig zou ik persoonlijk voor een Japanner kiezen. Maar je kunt beter oordelen nadat je ze ook werkelijk geprobeerd hebt...

niet mee eens :) ik vind de highway1's geweldig. klinken en spelen superlekker.

treblemaster
13 januari 2007, 12:56
Nu ben ik niet echt een kenner, maar heb zelf een Japanse 50's Reissue uit 1996 en die is echt fantastisch! Voelde het beste aan in de winkel in vegelijking met andere Tele's (voornamelijk mexicaanse) en klonk super! Destijds kosten ze iets van 900 gulden (nieuw). Maar het ligt ook aan het bouwjaar (en verschil MIJ en CIJ) wat de prijs is.

Mr.Bluesbreaker
13 januari 2007, 13:03
Ik heb sinds een dik half jaar een Japanse '62 RI sunburst custom uit janunari 1985. Dat ding is de meest waanzinnige Fender onder de 1000 euro die ik ooit heb mogen bespelen. Ik had ook een '72 RI strat van een jaar later, maar daar bleef ik mee aankloten met refret, hals afstellen, halspen lam, compound radius, drama.

Hier is mijn exemplaar:
http://i23.photobucket.com/albums/b398/mrbluesbreakerr/fenderduo.jpg

Sinds gisteren uitgerust met een Nordstrand NVT in de halspositie: veel beter dan het origineel, alles is makkelijker in balans en ik denk dat het live ook beter
door de mix snijdt, dit moet ik nog uittesten. De standaard brugpickup heeft genoeg twang en knauw voor mij.

drap
13 januari 2007, 14:27
Ey, ik heb het spiegelbeeld van die custom in m'n bezit! Grappig nog eens dezelfde te zien, behalve dan dat ie rechtshandig is. Zoveel van die Japanse custom tele's heb ik nog niet gezien :)

edit: Zonder foto's geen topic natuurlijk :D

http://i90.photobucket.com/albums/k265/drap_2006/S8000058.jpg