PDA

View Full Version : speeltechniek: Sweeppicking vragen



Firezone_T
11 januari 2007, 19:42
Ik speel nu ongeveer 1,5 jaar.. waarmee ik zeker meer dan de helft mezelf op sweep picking heb geconcentreerd (die techniek vind ik zo ontzettend gaaf!) Ik heb er werkelijk veel mee zitten oefenen en na verloop van tijd ging dat dus steeds beter. Nu ik veel dingen waarmee ik begonnen ben wat beter onder de knie heb ben ik mij op techniek gaan richten. Daarmee heb ik een paar vragen/problemen:

Sweep picking

Het lukt me nu om een sweep op fatsoenlijke snelheid te spelen (ongv. 170-180 BPM in 16e noten in derden) waarbij ik ook een octaaf kan tappen.
Ik heb vrijwel alle techniek van mezelf, want ik begon pas lessen te nemen na een jaar (en dan vooral vanwege de theorie/coaching) en dat heeft zijn voor en na delen. Als ik eerlijk over me eigen prestatie's zou moeten oordelen, vind ik zelf dat ik voor 1,5 wel tamelijk netjes speel. Een nadeel is is dat ik mezelf waarschijnlijk de speelhand niet optimaal gebruik (ik ben linkshandig ik heb het dus over mijn rechterhand) mijn pink heeft namelijk de neiging half gestrekt van het fingerboard af te wijzen als ik hem niet gebruik met spelen, dat heeft trouwens niet echt invloed op mijn snelheid en ikkan mijn hand wat holler maken om die pink wat meer dichter bij de gitaar te houden. Nu heb ik dit probleem ook met sweep picken. Over het algemeen klinkt het allemaal oke.
Maar als ik andere mensen zie sweeppicken merk ik dat mijn manier losjes afwijkt. Ik hou mijn duim op dezelfde positie als ik een sweep doe, zou dat verschil maken?

Gitaro
11 januari 2007, 20:29
Die beweging van je pink kan je afleren, dat heb ik toevallig vorige maand gedaan. Als ik een powerchord met alleen mn ringvinger pakte trok mn pink zich ook terug. Gewoon langzaam de greep pakken en bewust je pink boven de toets laten zweven. Is natuurlijk ook met licks te oefenen, langzaam spelen met de metronoom erbij en goed op de pink letten.

En ja, altijd je techniek blijven evalueren. Duim achter (dus niet over) de nek is gebruikelijk bij sweeps (en shred) vanwege de soms grote stretches die je moet maken bij arpeggios. Maare, na anderhalf jaar spelen al 16e triolen sweepen op 170 bpm? Daar geloof ik niks van, en dat is bovendien wel iets meer dan een 'fatsoenlijke snelheid' :nervous:

Mitch_mashinguard
12 januari 2007, 17:00
http://www.youtube.com/watch?v=3mbx03mP5eg

Hier wordt de basis uitgelegd. Misschien dat je net en klein detail van de techniek mist (het filmpje duurt ongeveer een kwartier). Ik vind dit filmpje wel duidelijk, alleen met de pijltes weet ie niet helemaal wat ie wil... Maar misschien ken je em al...

peppie
12 januari 2007, 18:17
http://www.youtube.com/watch?v=3mbx03mP5eg

Hier wordt de basis uitgelegd. Misschien dat je net en klein detail van de techniek mist (het filmpje duurt ongeveer een kwartier). Ik vind dit filmpje wel duidelijk, alleen met de pijltes weet ie niet helemaal wat ie wil... Maar misschien ken je em al...

Ik denk niet dat hij dat nodig heeft als hij,
Ik quote:
Het lukt me nu om een sweep op fatsoenlijke snelheid te spelen (ongv. 170-180 BPM in 16e noten in derden) waarbij ik ook een octaaf kan tappen.

Kan spelen


Daarin tegen ik wel:P :rockon:

Firezone_T
14 januari 2007, 17:11
http://www.youtube.com/watch?v=3mbx03mP5eg

Hier wordt de basis uitgelegd. Misschien dat je net en klein detail van de techniek mist (het filmpje duurt ongeveer een kwartier). Ik vind dit filmpje wel duidelijk, alleen met de pijltes weet ie niet helemaal wat ie wil... Maar misschien ken je em al...


Deze ken ik inderdaad al ja..
Maar ook deze gitarist heeft zijn duim over de hals zitten.. net als mij, heeft dat invloed verder op het spelen? aangezien ik graag zou weten of ik niet iets verkeerd aanleer waardoor ik later vast kom te zitten/. :)

peppie
14 januari 2007, 18:26
ja ok maar op de hals hangen of je duim die er boven uit steekt verschilt nogal wat.

Wil je grote stretches doen? zou ik em er achter houden.
Gebruik je em voor muten... zou ik em er boven houden

Doe wat je goed acht

Maiden Michiel
14 januari 2007, 19:15
Die beweging van je pink kan je afleren, dat heb ik toevallig vorige maand gedaan. Als ik een powerchord met alleen mn ringvinger pakte trok mn pink zich ook terug. Gewoon langzaam de greep pakken en bewust je pink boven de toets laten zweven. Is natuurlijk ook met licks te oefenen, langzaam spelen met de metronoom erbij en goed op de pink letten.

En ja, altijd je techniek blijven evalueren. Duim achter (dus niet over) de nek is gebruikelijk bij sweeps (en shred) vanwege de soms grote stretches die je moet maken bij arpeggios. Maare, na anderhalf jaar spelen al 16e triolen sweepen op 170 bpm? Daar geloof ik niks van, en dat is bovendien wel iets meer dan een 'fatsoenlijke snelheid' :nervous:

Hij had het niet over triolen.

Gitaro
14 januari 2007, 21:19
Hmm, "16e noten in derden" leek mij nogal een vage manier om een arpeggio (1 3 5 etc) te beschrijven.

guhlenn
17 januari 2007, 11:45
wat is sweep picking nou eigenlijk? en 16e trioles op 180 bpm is idd eh, vrij knap. Ik wil het wle horen. Ik ehb het 1`keer gehoord. Dat was de oefenvideo van Petrucci. Overigens kon Petrucci dat niet lang vasthouden...

Bl44t44p
18 maart 2007, 19:52
Even een vlugge vraag over deze sweep:



e---------4---------|
B-------6--6--------|
G-----5------5p4-3--|
D-3h6---------------|
A-------------------|
E-------------------|


Is het gebruikelijk om de 4 (gis) weer upstroke aan te slaan? Ja toch?

peppie
18 maart 2007, 20:13
Even een vlugge vraag over deze sweep:



e---------4---------|
B-------6--6--------|
G-----5------5p4-3--|
D-3h6---------------|
A-------------------|
E-------------------|


Is het gebruikelijk om de 4 (gis) weer upstroke aan te slaan? Ja toch?

moet jezelf weten. ik vind het minder prettig omdat je dan over de snaar heen moet gaan met je pick. en het imo ook onlogisch is omdat je nog steeds naar beneden gaat en met swepen sla je aan in de richting waar je heen gaat maar veel mensen vinden dat "inside picking" erg vervelend.

maar doe wat je het beste af gaat natuurlijk.

pannekoek
19 maart 2008, 22:05
wat is sweep picking nou eigenlijk? en 16e trioles op 180 bpm is idd eh, vrij knap. Ik wil het wle horen. Ik ehb het 1`keer gehoord. Dat was de oefenvideo van Petrucci. Overigens kon Petrucci dat niet lang vasthouden...

180 bpm is niet heel byzonder hoor dat is 3 noten per seconden en met normaal sweep picken hou je dat wel lang vol. de tab: (die ik nu ff ga schrijven)

---------12-----------12-----------12-----------------------
-----13-----13----13-----13----13------------------------------
-14------------14-----------14------------------------------
------------------------------------------------------
------------------------------------------------------
------------------------------------------------------

die kan je wel een paar minuten volhouden op makelijk 180 bpm

Bl44t44p
20 maart 2008, 00:55
180 bpm is niet heel byzonder hoor dat is 3 noten per seconden en met normaal sweep picken hou je dat wel lang vol. de tab: (die ik nu ff ga schrijven)

---------12-----------12-----------12-----------------------
-----13-----13----13-----13----13------------------------------
-14------------14-----------14------------------------------
------------------------------------------------------
------------------------------------------------------
------------------------------------------------------

die kan je wel een paar minuten volhouden op makelijk 180 bpm

Hij had het over "16e triolen op 180 bpm", dat is iets anders dan de kwarten waar jij het (waarschijnlijk) over hebt. Stel je hebt 4/4 op 180 bpm en je speelt daar 16e triolen over, dan kom je op 6 noten per kwart = 18 noten per seconde. Da's alweer andere koek :)

pannekoek
20 maart 2008, 14:52
Hij had het over "16e triolen op 180 bpm", dat is iets anders dan de kwarten waar jij het (waarschijnlijk) over hebt. Stel je hebt 4/4 op 180 bpm en je speelt daar 16e triolen over, dan kom je op 6 noten per kwart = 18 noten per seconde. Da's alweer andere koek :)


haha, weer wat geleert, 18 noten per seconden is waanzinnig snel!
ode aan diegene die dat minuten lang kan volhouden!
ik denk dat bijna elke gitarist op dit forum wel 180bpm kan spelen

Renin
21 maart 2008, 13:59
jazeker, ikzelf bijvoorbeeld sla regelmatig een F# aan op 180 bpm :)

(en het mooie ervan is dat ik dat ook vaker achter elkaar kan)