PDA

View Full Version : beginnen met recorden???



ventje
11 januari 2007, 18:33
ik wil gaan beginnen met recorden, dus dat ik makkelijk een leuk klinkende demo kan maken, en bijvoorbeeld als geheugensteuntje goede ideeen opnemen.

wat raden jullie mij aan?

oja, ik wil BEGINNEN met recorden, dus ikk hoef niet een mega installatie ofso, max 250 eu ofso.

Ic3gl0vE
11 januari 2007, 18:54
Wil je met of zonder computer werken? Dat is een eerste belangrijke vraag.
Waar ben je verder naar op zoek? Wil je met microfoons werken, of inpluggen en meteen inspelen?
Zoek even wat rond in dit forum, er is al veel geschreven voor beginners

ventje
11 januari 2007, 19:26
ik heb het niet zo op computers, en met microfoons werken lijkt me wel leuk

Han S
11 januari 2007, 20:42
Je hebt geen idee waar je het over hebt hé? Geeft niks hoor, maar als je een budget hebt van 250 euro dan zul je toch aangewezen zijn op de computer die je kennelijk al hebt.

Er zijn gratis recording progjes en een redelijke geluidskaart kost niet al te veel en als je dan een mooi microfoontje koopt is je budget op.

Ik heb het ook niet zo op computers en ik neem dan ook op met tape. En 16 minuten tape kost mij 240 euro, ik zou dan nog een tientje over hebben. En dan heb ik alleen nog maar een tape (van 5 cm breed waar 24 sporen op passen).

Zoek maar ff op dit forum, er is al veel over gediscussieerd.

Als je vragen hebt horen we het wel.

Ic3gl0vE
11 januari 2007, 21:00
Ik vind dat je wel wat kort door de bocht gaat hoor Han. Zo'n klein boss, tascam of zoom sporenrecordertje kost niet zoveel, daar zit vaak versterkersimulatie bij ingebouwd. Wil je met een microfoon werken, dan kan een SM57 kloon er ook nog wel bij binnen dit budget. Ok, het is geen topspul dan, maar je kunt wel leuk aan de slag voor weinig geld en zonder computer. Kabeltje erbij om het spul door te sturen naar je tapedeck/md deck en je kunt je opnames nog ergens bewaren ook.

Als je echter wèl met computer wilt werken, zou ik voor een line6 toneport ux1 of ux2 gaan met audacity of iets dergelijks erbij. Kun je veel meer mee en uiteindelijk werkt het veel prettiger. Over de toneport is al heel veel geschreven hier. Zoek er maar eens naar, misschien vind je het wel wat. Zie ook www.line6.com

armageddon
11 januari 2007, 22:00
Ik heb het ook niet zo op computers en ik neem dan ook op met tape. En 16 minuten tape kost mij 240 euro, ik zou dan nog een tientje over hebben. En dan heb ik alleen nog maar een tape (van 5 cm breed waar 24 sporen op passen).


:S sjezus man...Maar jij hebt een studio met een 24-sporen recorder, waar meneer ventje absoluut geen drol aan heeft. Net als dat iemand vraagt om een goedkope buizenamp en je zegt dat je zelf een Diezel VH4 hebt, dus dat buizenamps duur zijn.....

@ventje:
Als je niet van computers houd kom je vaak duurder uit. Als je wel van computers houd, ga dan voor een Toneport van Line6, daar kan je virtueel alles mee dat je wil.

Wil je absoluut niet voor een computer-interface gaan, ga dan voor een Tascam recordertje + SM57 microfoon :)

bert k
11 januari 2007, 23:00
Lees dit topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=84912)eens. Gaat over de Boss Micro BR, kost 200 euro, zit een microfoontje in, en kan alles wat je wil.

Han S
12 januari 2007, 14:34
Kweenie hoor, ik heb laatst opnamen gemaakt met zo'n Fostex VF ding en daar werd ik redelijk hopeloos van.

Ik weet haast wel zeker dat je met een Terratec kaartje en iets als Adobe Audition een veel beter geluid hebt en veel meer mogelijkheden.

bert k
12 januari 2007, 14:59
Han, nou ben je appels met peren en met hazelnotenpasta aan het vergelijken. Die Boss is een best oke portable. Alles in 1, en een Terratec is een ding waar je een computer bij nodig hebt.

Han S
12 januari 2007, 15:10
Ja dat klopt Bert, maar ik neem aan dat hij die PC al heeft, anders kon hij hier niet posten.

En die standalone dingetjes zijn leuk speelgoed, maar zelfs die niet zo goedkope VF klonk niet geweldig en inprikken kon niet omdat hij daar een paar seconden voor nodig had.

Dus kom je met standalone apparaten bij de Alesis HD en dan heb je het over een andere prijs.

Gewoon een goede microfoon, een klein mengtafeltje voor de voeding en de pre en lekker naar Audacity of zoiets, kun je nog lekker editen ook.

STW
12 januari 2007, 18:50
wat han zegt

hoofd
12 januari 2007, 18:59
Maar Ventje heeft het niet zo op computers, dan ga je 'm toch geen computerzooi aanraden..
Volgens mij is zo'n Boss Micro-BR voorlopig wel toereikend genoeg, en die kan desgewenst ook nog aan de computer geknoopt worden met USB.

En met de pc opnemen zuigt gewoon..

amon
12 januari 2007, 19:19
Hans eerste post waarin hij met zijn 24 sporen recorder 'pronkt' kan Ventje misschien niets helpen, maar ik snap wel wat Han bedoelt en ben het met hem eens.
Ookal heeft ventje het, zoals hij zelf zegt, niet zo op computers raadt ik hem toch aan dit nog eens te overwegen.
Je kunt wel een leuk portable ding kopen van 200 euro waar je best een opname mee kunt maken, maar voor 200 euro kun je ook een leuk geluidskaartje kopen en een microfoon heb je toch nodig dus dat komt er in beide gevallen dan nog wel bij.

Ik heb zelf een digi001 met protools 6.4 2dehands kunnen kopen voor 200 euro... Als hij voor een wat simpeler iets gaat met adobe audition of cool edit pro drukt dat nog eens de kosten en kan hij met 100/150 euro al klaar zijn wat betreft de geluidskaart.

Ventje heeft het ook over het opnemen van wat demo's. Ik neem aan dat hij dan ook nog wel hier en daar wilt editen en mixen. Vooral dat mixen komt hem duur te staan als hij niets met computers te maken heeft: EQ over je gitaar = weer 100 euro armer voor een hardware equalizer...

Ik zou zelf ook het liefst hier een leuk 19" kast hebben staan met EQ's, dynamics, reverbs, patchbays en hardware recording aparatuur, maar ik heb vanwege de kosten toch maar die digi001 gekocht. Ben ik meteen klaar...

harrie-beton
13 januari 2007, 08:50
TS "Ventje" gaat ook kort door de bocht omdat hij zonder kennis en met een klein budget blijkbaar aan de slag wil.
Inderdaad voor 250 euro blijft er weinig over dan opnemen met een computer. Als dat goed bevalt kan hij sparen voor bandrecorders enzovoort.

Reel Big Fish
13 januari 2007, 11:14
bandrecorders
Vind ik eigenlijk niet kunnen, anno 2007... casettebandjes :p

Als je een geheugensteuntje wilt voor alleen de gitaarpartijen, dan is Guitarport/Toneport misschien iets voor je... Tja, het blijft computerzooi en je moet goed uitzoeken of je pc/laptop hem wel trekt. Bij mij doet ie dat en ik heb er tot nu toe heel veel plezier van gehad :)

hoofd
13 januari 2007, 11:22
Inderdaad voor 250 euro blijft er weinig over dan opnemen met een computer.

Voor 250 kan je prima opnemen zonder PC, vooral als je tweedehands gaat kijken..

Ik heb zelf dit ding:

http://www.tascam.co.uk/products/f_porta/424mkiii.jpg

voor 120 ofzo kunnen kopen tweedehands, en daar kan je echt leuk mee spelen als je net begint met opnemen. Veel overzichtelijker ook. Ik zag net op Marktplaats dat je de kleine broertjes van deze Tascam voor zo'n 50 euro kunt scoren. Van de rest van 't geld koop je een leuke microfoon en je kan gaan. Eventuele speakers of koptelefoon is aan te raden ivm de afluistering.

bert k
13 januari 2007, 18:06
Ik vind dat Han die Boss wel erg makkelijk neersabelt. Omdat een heel ander ding niet goed klinkt zijn alle portable apparaten dus bagger.

(Han, ik neem er wel eentje mee naar de mod-meeting, kan je hem eens zien.)

ventje
14 januari 2007, 00:08
ok, ik ga anders maar is naar feedback om wat rond te kijken naar verschillende manieren van recorden en de voor en nadelen van het opnemen met computer vergelijken met de voor en nadelen van een stand alone recorder.

het komt er dus eigenlijk op neer dat als je een redelijke kwaliteit geluid wil, er bij een stand alone recorder een hoop bij komt kijken waardoor de prijs erg snel stijgt, wat bij vanaf de comuter opnemen dus niet het geval is.

het probleem is dat ik mijn gitaar, versterker, effecten, enz.. op mijn kamer heb staan (zolder) en de computer een verdieping lager heb staan, en ik heb dus geen zin om elke keer als ik wat wil opnemen al die rotzooi naar beneden te sjouwen, een laptop zou perfect zijn, maar dan kan ik wel een extra nulletje achter mijn budget zetten:(

bert k
14 januari 2007, 00:12
het komt er dus eigenlijk op neer dat als je een redelijke kwaliteit geluid wil, er bij een stand alone recorder een hoop bij komt kijken waardoor de prijs erg snel stijgt, wat bij vanaf de comuter opnemen dus niet het geval is.


Hier ben ik het dus absoluut niet mee eens.

ventje
14 januari 2007, 00:32
cool, ik hoopte al op zo een opmerking :P

Han S
14 januari 2007, 00:35
Ik vind dat Han die Boss wel erg makkelijk neersabelt. Omdat een heel ander ding niet goed klinkt zijn alle portable apparaten dus bagger.

(Han, ik neem er wel eentje mee naar de mod-meeting, kan je hem eens zien.)

Nee lieve Bert, ik sabel die Boss niet neer, maar je hoopt toch niet dat je voor die prijs een ding kan kopen met echt goede convertors en kwalitatief goede pre amps?

Voor mij zijn het prachtige dingen om ideen vast te leggen of in de oefenruimte opnamen te maken, maar als je kwalitatief meer wilt moet je langer sparen.

En met een goede geluidskaart en een redelijk mengtafeltje haal je een kwaliteit die ik met die redelijk dure Fostex VF niet kon horen.

Persoonlijk haal ik met een Terratec DMX6fire kaart in Adobe Audition op 32 bit floating 96khz een topgeluid.

Neem dat ding mee Bert, wil ik wel horen. Ik zal jou een MP3 laten horen van een opname van Count Basie, opgenomen op 24 augustus 1960. Ik ben denk ik de enige in Nederland die deze opname heeft welke nooit op plaat is gekomen. En je zult verbaasd zijn hoe goed een MP3 kan klinken, mits de bron van topkwaliteit is.

En ik zal je opnamen laten horen van analoge twee inch machines welke is gemixed naar 16 / 44.1 en tegelijk naar 1/4" tape en dan kun je door te schakelen direct A/B vergelijken. Ook dat zal je verbazen.

hoofd
14 januari 2007, 01:09
Maar dat neemt nog steeds niet weg dat die Boss Micro BR volgens mij gewoon een topding is voor de beginners met een weinig groot budget, niet al teveel eisen en zonder PC.

harrie-beton
14 januari 2007, 10:04
Voor beginners is een losse recorder misschien een goed idee als je geen computer in de buurt hebt.
Ik vind wel dat als je naar de mogelijkheden en kwaliteit kijkt (én naar de kosten), dan is een computer een superieure opname machine t.o.v. losse recorders.

amon
14 januari 2007, 13:35
aha, kijk, ventje heeft zn computer niet bij zn bron staan... Dat probleem had ik ook altijd. Onze computer stond altijd op zolder en mijn spullen een verdieping lager.
Op een bepaalde dag maar gewoon de computer naar mn kamer gehaald en hij staat er nu nog steeds :) (jaren later dus he).

bert k
14 januari 2007, 14:09
Ik kan ook wel het verschil horen tussen topspul en een dingetje van 200 euro. Dat soort vergelijkingen zijn zo krom als de tering. Een goeie geluidskaart ben je idd niet zo veel aan kwijt, maar dan moet je dus ook een computer hebben, en een goeie mengtafel, en een behoorlijke microfoon. En vergeet de gewone rommel niet. Micstandaard, een paar kabels, voor je het weet zit je ver boven je budget. Ik probeer in de termen van de topicstarter te denken, dus portable en onder de 250 euro. Die Boss is niet geschikt om er een luxe CD productie op te maken, maar hij bied wel alles wat er bij multitrackopnames komt kijken. En je neemt hem zo mee naar een repetitie, dat is ook handig.

En zo rot is die geluidskwaliteit nou ook weer niet.

artnaz
16 januari 2007, 18:59
Een goeie geluidskaart ben je idd niet zo veel aan kwijt, maar dan moet je dus ook een computer hebben, en een goeie mengtafel, en een behoorlijke microfoon.

Ik heb nog nog niet goed gezocht, maar nu we er toch over hebben...

Ik zoek ook iets voor recording met de band. Budget tot max. 500 euro, liever minder. Maar als iets beduidend beter is of als ik iets over een maandje weer weg doe hoeft het dus niet;).

Dus PC met goede geluidskaart, microfoons, een mengtafel, en dan ben ik klaar om in goede kwaliteit een band op te nemen? Wat voor een mengpaneel bedoel je dan, want de onze heeft volgens mij geen uitgang naar een pc... En bewerken gaat dus via de PC? Geen Toneport nodig dus?

Sorry voor de noobiteit...:p

amon
16 januari 2007, 19:57
je moet je eerst af gaan vragen met hoeveel sporen je tegelijk wilt opnemen op je computer:
1. prik je alle mics in een mengpaneel en prik je de stereo out van je mengtafel naar je computer om 2 sporen (links en rechts) op te nemen.
2. een mengtafel met een uitgang per kanaal op je geluidskaart aansluiten en zo met bijv 8 sporen op je computer op te nemen.

artnaz
17 januari 2007, 11:44
Aha. Dus als ik het goed begrijp gaat het mengpaneel direct naar de geluidskaart, en verder gaat het met Cubase of iets dergelijks. Klinkt simpel.

Maar dat met 8 sporen opnemen, dan heb je dus ook 8 ingangen op je geluidskaart nodig toch? Bestaan die dingen dan?

Ic3gl0vE
17 januari 2007, 14:16
Maar dat met 8 sporen opnemen, dan heb je dus ook 8 ingangen op je geluidskaart nodig toch? Bestaan die dingen dan?

Ja die bestaan, bijvoorbeeld de terratec phase 88 of de m-audio delta 1010lt (die is 10in/10uit). Dit zijn niet al te dure kaarten. Bij hogere budgetten vallen snel namen als MOTU en RME.
Als je trouwens een multitrackgeluidskaart wilt, heb je niet persé een mengtafel nodig. Gebruik je instrumenten die via een DI kunnen, zoals een synth of een basgitaar, dan kun je die zonder tussenkomst van een mengtafel in de geluidskaart pluggen (wel een di gebruiken als je geen gebalanceerde in/uitgangen hebt). Voor microfoons heb je pre-amps nodig en als je er veel moet hebben, om bijvoorbeeld een drumstel op te nemen, is een mengtafel vaak wel weer een handige oplossing. Pre-amps zijn ook los te koop: een simpel dingetje van ART kost zo'n 40 euro, maar er zijn ook pre-amps van vele duizenden euro's

artnaz
17 januari 2007, 15:43
Harstikke bedankt voor de nuttige info!!! Binnenkort kan het feest beginnen...:D

henkr
17 januari 2007, 17:56
Citaat:
Origineel gepost door harrie-beton
bandrecorders

Vind ik eigenlijk niet kunnen, anno 2007... casettebandjes


Bandrecorders waren er eerder dan casettebandjes.

henkr
17 januari 2007, 18:05
ok, ik ga anders maar is naar feedback om wat rond te kijken naar verschillende manieren van recorden en de voor en nadelen van het opnemen met computer vergelijken met de voor en nadelen van een stand alone recorder.

het komt er dus eigenlijk op neer dat als je een redelijke kwaliteit geluid wil, er bij een stand alone recorder een hoop bij komt kijken waardoor de prijs erg snel stijgt, wat bij vanaf de comuter opnemen dus niet het geval is.

het probleem is dat ik mijn gitaar, versterker, effecten, enz.. op mijn kamer heb staan (zolder) en de computer een verdieping lager heb staan, en ik heb dus geen zin om elke keer als ik wat wil opnemen al die rotzooi naar beneden te sjouwen, een laptop zou perfect zijn, maar dan kan ik wel een extra nulletje achter mijn budget zetten:(

Tape multitrackers zijn nog steeds te koop en heb je nieuw voor bijna niets en ze zijn makkelijk in het gebruik. Bovendien is het eenvoudig expirimenteren en gekke dingen doen met het ping pongen van tracks, pitch en het omdraaien van cassettes.

Wat je ook kan doen is een of andere modeler kopen met een usb port, rechtsstreeks op de computer inpluggen en alles bewerken in software (iets als 'Garage Band' bv.).

Han S
17 januari 2007, 20:07
Een cassettedeckje als de Nakamichi 582 haalt een geluidskwaliteit waar het merendeel van de consumenten open spoelenrecorders en de meeste geluidskaarten nog een puntje aan kunnen zuigen.

Kijk niet neer op een eenvoudig iets als de cassette, want daar kun je een heel erge goede kwaliteit mee halen.

Punt van groot belang is een goed (metal)cassette en een goede afregeling van het deck.

RolandT
17 januari 2007, 21:03
Voor ventje (en zijn budget) zou ik echt de Boss willen aanraden. Ik heb zelf een computer en alle mogelijke software maar de eenvoud van die Boss is formidabel. Je neemt het ding mee naar waar je wil (slaapkamer, repetitielokaal,enz) en het is super eenvoudig om opnamen te maken.

Ik vraag me zelf af welke computer set up dan wel (voor dit budget) zoveel beter is dan de Boss.

bert k
21 januari 2007, 23:12
De Boss: eindelijk iets mee gedaan, zojuist. Effe snel een liedje opgenomen, is voor een musical bestemd. Precies waar ik hem voor gekocht had. Boss voor me op tafel, ik in een leunstoel. De gitaar is een oktaafgitaartje, dat hoort zo hol te klinken, beetje mandoline-achtig. Zang op spoor twee, enkel een beetje galm toegevoegd. (En later op de computer genormaliseerd, hij was wat zacht.) Let niet op het brakke gitaarspel en een zanger zal ik ook niet worden. Maar toch niet gek voor een ingebouwd microfoontje?


http://www.sleepwalkers.nl/MP3/prinses.mp3

hoofd
22 januari 2007, 01:02
http://www.sleepwalkers.nl/MP3/prinses.mp3

Cool Bert! Geluid klinkt goed, en 't lied is ook leuk.

bobdieleman
22 januari 2007, 13:18
han heeft helemaal gelijk, alleen bedoelt hij niet metaltapes maar chroomtapes type II neem ik aan??
een goeie 4-8 sporenrecorder met cassettes is echt heel oke voor beginners (zoals ik) . je bent dan ook echt aan het leren in plaats van aan het klikken met je muis

Ic3gl0vE
22 januari 2007, 13:29
je bent dan ook echt aan het leren in plaats van aan het klikken met je muis

Wat is dat nou weer voor opmerking. Alsof je van een applicatie waarbij je de muis gebruikt niets kunt leren en alsof mensen die met een computer opnemen geen verstand van opnemen kunnen hebben :roll:

ben vanhoof
22 januari 2007, 19:40
Zou je dit ook kunnen gebruiken voor hardrock/metal muziek op te nemen? Ik zit in een bandje, en zou eig eens graag een ietwat degelijke demo opnemen ipv met een micro een live optreden opnemen.
Is die ingebouwde micro dus geschikt voor een 4x12 kast of voor drum op te nemen? Hoeveel sporen heeft hij btw, en je kan toch apart opnemen en samenvoegen hoop ik...

harrie-beton
22 januari 2007, 20:05
Een klein ingebouwd microfoontje in een plastic recorder voor een 4X12 kast of een complete Metal band? Weinig kans dat hij dat overleefd! Bel de brandweer dan maar meteen.

Losse kwaliteits microfoon die een hogere druk aankan zou ik adviseren.

bert k
22 januari 2007, 20:20
Een kleine mic wil niets zeggen over wat hij aankan, hoor. Gaat ie over zijn nek, dan leg je hem verder weg. Een Neumann U87 is heel groot, maar die zou ik toch ook niet te zwaar belasten.

Neemt niet weg dat die Boss helemaal niet geschikt is voor close miking. Hij is wel handig als je alles in 1 keer wil oppikken, oefendemootje zeg maar. Gaat dan ook met metal.

armageddon
22 januari 2007, 20:56
han heeft helemaal gelijk, alleen bedoelt hij niet metaltapes maar chroomtapes type II neem ik aan??
een goeie 4-8 sporenrecorder met cassettes is echt heel oke voor beginners (zoals ik) . je bent dan ook echt aan het leren in plaats van aan het klikken met je muis

En gelukkig werkt Cubase precies op dezelfde manier...met sporen enzo. Ook is het dan makkelijker misschien eens leren wat een compressor, eq, limiter, gate etc doet. Of zit dat ook allemaal op je sporenrecorder?

RolandT
22 januari 2007, 21:01
Zou je dit ook kunnen gebruiken voor hardrock/metal muziek op te nemen?...Is die ingebouwde micro dus geschikt voor een 4x12 kast of voor drum op te nemen? Hoeveel sporen heeft hij btw, en je kan toch apart opnemen en samenvoegen hoop ik... Boss (http://www.roland.com/products/en/MICRO_BR/index.html) heeft 4 sporen (met elk 8 virtual tracks) je kan natuurlijk apart opnemen en samenvoegen (das een beetje de definitie van een multi-track recorder :)
Voor amp mic'ing gebruik ik zelf een Shure SM57 verbonden met mijn Boss. Heb je die Boss al gezien? Het is niet echt praktisch om de Boss voor je cab te houden close mic'ing en dan nog gitaar te spelen :)

Han S
22 januari 2007, 21:23
En gelukkig werkt Cubase precies op dezelfde manier...met sporen enzo. Ook is het dan makkelijker misschien eens leren wat een compressor, eq, limiter, gate etc doet. Of zit dat ook allemaal op je sporenrecorder?

Veel engineers hebben een voorkeur voor outboard gear, het is uiteraard wel een stuk duurder maar klinkt vaak ook een stuk beter.

Ic3gl0vE
22 januari 2007, 21:46
Alleen had bobdieleman het erover dat je 'ook nog wat leert' als je tape gebruikt ipv een muis. Ik denk dat het daar meer over ging.

En er is zat outboard gear die met DSP's werkt, maakt weinig uit of je die dsp's dan in of buiten je pc hebt zitten natuurlijk.

Maar ik snap het wel als het om analoog spul gaat hoor, dat prop je zo moeilijk in je pc :)

Han S
22 januari 2007, 23:02
En er is zat outboard gear die met DSP's werkt, maakt weinig uit of je die dsp's dan in of buiten je pc hebt zitten natuurlijk.

Maar ik snap het wel als het om analoog spul gaat hoor, dat prop je zo moeilijk in je pc :)

Met het verschil dat een galmprocessor als de Lexicon 480L bijvoorbeeld een op zichzelf staand systeem is met eigen convertors en dus helemaal geen rekenkracht van de PC gebruikt. En je kunt beter proberen om je computer in de 480 te proppen. :D

Ic3gl0vE
22 januari 2007, 23:28
Zo'n ssl duende, een uad of een creamware kaart gebruikt toch ook bijna geen rekenkracht vam je pc, doordat ie eigen dsps heeft? daar zijn die dingen juist voor.

armageddon
23 januari 2007, 09:56
Een Duende is wel alleen voor Mac :)

armageddon
23 januari 2007, 09:59
Veel engineers hebben een voorkeur voor outboard gear, het is uiteraard wel een stuk duurder maar klinkt vaak ook een stuk beter.

???

Staat een beetje los van wat ik bedoelde hier :)
Er werd geimpliceerd dat je als beginner niks leert als je een beetje met de muis aan het klikken bent en het 'echte' werk voor een beginner eigenlijk een 4/8 sporen recordertje is. En dat is natuurlijk onzin.

hoofd
23 januari 2007, 10:54
Er werd geimpliceerd dat je als beginner niks leert als je een beetje met de muis aan het klikken bent en het 'echte' werk voor een beginner eigenlijk een 4/8 sporen recordertje is. En dat is natuurlijk onzin.

Ik wil niet zeggen dat je niks leert van beginnen op de computer, maar een simpel 4/8 sporen recordertje is misschien wel wat makkelijker te behappen voor een beginner dan semi-professionele programma's met duizenden menu's en mogelijkheden. De eerste keer dat ik Cubase opstartte had ik gééén idee wat ik nou eigenlijk moest doen, waar iets zat en hoe ik 't uberhaupt aan de praat kreeg. De eerste keer dat ik met een simpel 8 sporen recorder zat wist ik meteen hoe 't werkte.

Helemaal voor een beginner lijkt het me erg handig als alles een beetje intuïtief werkt en niet verborgen zit achter menu's, zodat je niet eerst uren bezig bent uit te zoeken hoe 't nou eigenlijk werkt maar gewoon meteen kan inpluggen en recorden.


Maar ik ben dan sowieso een erg simpel ingesteld mens.. Als ik iets niet binnen 5 a 10 minuten begrijp is 't gewoon kut en moet 't weg :D

Han S
23 januari 2007, 12:55
Ik zie het verschil in moeilijkheid niet tussen en 4 sporen of een 24 sporenrecorder en of je nou met een computer twee sporen tegelijk opneemt of 16, ik zie het niet als moeilijker, of je moet het moeilijk vinden om 16 sporen in record mode te zetten.

De werkelijke moeilijkheidsfactor in de opnametechniek zit niet in de bediening van de apparatuur maar in de kennis van de microfoons en hun toepassing.

En hoe je geluiden elkaar niet kan laten bijten, hoe je faseproblemen herkent en dat soort zaken.

RolandT
23 januari 2007, 14:20
De werkelijke moeilijkheidsfactor in de opnametechniek zit niet in de bediening van de apparatuur maar in de kennis van de microfoons en hun toepassing.En hoe je geluiden elkaar niet kan laten bijten, hoe je faseproblemen herkent en dat soort zaken. Volledig akkoord, daarom vind ik die Boss Micro zo'n goed toestel. Super eenvoudig te bedienen en kan je alle aandacht gaven aan het spelen zelf en opnemen. Ik ben zelf een "computer nerd" maar opnemen met een computer (die ook door de andere leden van de familie gebruikt wordt) is niet altijd handig (al is Ableton Live wel niet slecht).

bobdieleman
23 januari 2007, 15:27
tja, dat bedoelde ik ook, wat hoofd zei. ik was tevens vergeten om een smiley achter mijn opmerking te zetten. ik heb niks tegen computers, maar een sporenrecordertje is gewoon erg handig om mee te beginnen en als je wat verder bent hang je daar outboard gear aan inderdaad/of stap je over op een computer met alles erop en eraan. relax

armageddon
23 januari 2007, 19:57
....

En hoe je geluiden elkaar niet kan laten bijten, hoe je faseproblemen herkent en dat soort zaken.

Hoe herken je dat soort dingen nou? Ik heb dus als test die Behriner C2 stereo set voor m'n amp gezet. Gewoon parallel aan elkaar op 10cm van elkaar ofzo en dat klonk heel behoorlijk eigenlijk :) Maar uiteraard zitten er altijd fase-verschillen in zo'n opname.
Ik snap dat hele faseverhaal gewoon niet echt. De natuurkunde erachter is niet moeilijk, maar gewoon...als ik vind dat het wel okee klinkt kan het dan alsnog fout zijn?

Ik heb vooral de laatste tijd nogal een no-nonsense aanpak gebruikt met opnemen van gitaar. Ik pleur die Studio Projects B1 ervoor en neem wat op. Klinkt het te bassig beweeg ik hem meer naar de conus en anders de andere kant op. En dan klinkt het wel okee....lijkt me dan toch goed ofniet? :)

Han S
24 januari 2007, 00:59
Hoe herken je dat soort dingen nou? Ik heb dus als test die Behriner C2 stereo set voor m'n amp gezet. Gewoon parallel aan elkaar op 10cm van elkaar ofzo en dat klonk heel behoorlijk eigenlijk :) Maar uiteraard zitten er altijd fase-verschillen in zo'n opname.
Ik snap dat hele faseverhaal gewoon niet echt. De natuurkunde erachter is niet moeilijk, maar gewoon...als ik vind dat het wel okee klinkt kan het dan alsnog fout zijn?

Ik heb vooral de laatste tijd nogal een no-nonsense aanpak gebruikt met opnemen van gitaar. Ik pleur die Studio Projects B1 ervoor en neem wat op. Klinkt het te bassig beweeg ik hem meer naar de conus en anders de andere kant op. En dan klinkt het wel okee....lijkt me dan toch goed ofniet? :)

Vanavond nog had ik een faseprobleem tussen de snaremic en de overhead mics.
Je hoort dat je snaregeluid op de overheads goed klinkt en op de snaremic klinkt het ook goed, maar voeg je het bij elkaar dan hoor je dat je geluid verandert in negatieve zin.

Je zet die snare mic en de overheads in solo en voegt die overheads langzaam toe aan het snaregeluid. En dan hoor je dat er een deel van je snaregeluid verdwijnt.

Je hebt altijd wel ergens een fasefout als je twee microfoons op verschillende afstanden van de bron plaatst, maar de kunst is om er geen last van te hebben.

In mijn geval was het iets lager hangen van de overheads de oplossing.

Je moet die C2's eens in een ORTF plaatsing gebruiken, de kapseltjes 17 cm uit elkaar onder een hoek van 110 graden, zal je veel mooier vinden.

armageddon
24 januari 2007, 09:23
Okee, maar bij double mic'en van een cab maak je dus gebruik van die faseverschillen right? Althans, dat viel me op met die twee behringers. Als ik de ene aanzette klonk het nogal dun, zette ik de andere op solo klonk het dof. Toen zette ik ze allebei aan en toen klonk het lekker :) De subbass was weinig aanwezig en ik had enorm lekker mid en niet dat ruizige superhoog wat ik anders heb aangezien ik niet de beste mic(-preamp)s heb etc.

guhlenn
24 januari 2007, 11:31
het kan ook zijn dat die berries gewoon veel verschillen kwa toon en dat ze samen wel ok klinken. Je kan het ook anders testen; neem je gitaar op met één mic, kopieer dat spoor, en verschuif de kopie clip dan (millisecondes he, echt heel weinig). Je gaat nu horen wat faseverschillen doen. Er zijn zat mensen die faseverschillen gebruiken om een toon te creëren die er eerst niet was.

armageddon
24 januari 2007, 12:19
Nou, kwa toon zijn ze redelijk gelijk. Het is een stereo set, maar ik denk doordat het komt omdat ze nogal ver (+/- 10cm) van elkaar verwijderd waren en op dezelfde conus gericht waren. De ene zat dus veel meer in het midden en de andere aan de rand.

oaf
24 januari 2007, 21:08
@ventje,
heb je al beloten? ik ben ook opzoek naar een makelijke manier.. ik ben overal met mn gitaar, thuis, bij mn vriendin mijn toekomstige huis in amsterdam,.. heb niet altijd apparatuur dus zo'n los ding veel gemakelijker dan een computer en alles.
dus ik ben benieuwd wat jij vind en of je dus al besloten hebt??

oaf