PDA

View Full Version : Esquire ombouw probleem!!!



rammybully
11 januari 2007, 15:54
Door het gebruiken van de zoekfunctie zag ik dat een aantal forumleden een aantal mooi Esquire's hebben gemaakt.

Ik wil dit ook gaan doen, daarom zocht ik er ook naar, maar heb een onderdelenvraag.
Het in elkaar zetten van de gitaar is geen probleem, maar in het wiringdiagram wat ik op internet vond staat dat je nodig hebt:
- 1x 3.3k weerstand
- 2x .05mfd condensator

Ik heb naar Vox Humana gemailt, maar daar hebben ze alleen een .047uF condensator en geen weerstandjes.

WAAR KAN IK DEZE WEERSTANDJES EN CONDENSATORS KOPEN??

WIE KAN ME HELPEN?? :strat:

http://www.provide.net/~cfh/esquire.gif

sickpunk
11 januari 2007, 15:56
probeer http://newtone-online.nl/ eens

Chris Winsemius
11 januari 2007, 16:01
(mede Esquire-fanaat-hulp :) )

Als je mij je adres mailt stuur ik gewoon die weerstand op, geen kosten.

Je hebt trouwens 3 condensatoren nodig van 0.05uF of 0.047uF.

0.047uF is tegenwoordig de standaardwaarde (net als bijvoorbeeld 0.022, 0.033, etc.). Het verschil tussen precies 0.047 en 0.05 is kleiner dan de toleranties van 0.047s of oude 0.05s.

rammybully
11 januari 2007, 16:38
(mede Esquire-fanaat-hulp :) )

Als je mij je adres mailt stuur ik gewoon die weerstand op, geen kosten.

Je hebt trouwens 3 condensatoren nodig van 0.05uF of 0.047uF.

0.047uF is tegenwoordig de standaardwaarde (net als bijvoorbeeld 0.022, 0.033, etc.). Het verschil tussen precies 0.047 en 0.05 is kleiner dan de toleranties van 0.047s of oude 0.05s.

OW DAT ZOU SUPER ZIJN!!!!

is stuur je een mail...:strat:

Gearjunkie
11 januari 2007, 22:49
Even in het verlengde van dit draadje:

Ik wil nog graag een Tele-model bouwen. Het wordt óf een Esquire, óf een nocaster replica.

Wat pleit voor een Esquire???

Orpheo
11 januari 2007, 23:56
Even in het verlengde van dit draadje:

Ik wil nog graag een Tele-model bouwen. Het wordt óf een Esquire, óf een nocaster replica.

Wat pleit voor een Esquire???

de eenvoud! de esquire rockt gewoon :)

of een tele met de esquire-toneopties.

rammybully
12 januari 2007, 00:38
Even in het verlengde van dit draadje:

Ik wil nog graag een Tele-model bouwen. Het wordt óf een Esquire, óf een nocaster replica.

Wat pleit voor een Esquire???

Esquire is ROCK N' ROLL!!!!!!!!

:strat:

mm80
12 januari 2007, 09:36
Bovendien benut je het brug element 100% volledig. De 1e stand is die bassige, niet zo bruikbare stand. deze stand werd inderdtijd bedacht omdat da basgitaar er nog niet was en deze functie vaak door een 2e gitarist werd opgevuld.
De 2e stand, de middenstand is het brugelement mèt tone-regeling, het bekende tele-bruggeluid dus.
De derde stand, en daar gaat het bij een Esquire om, is het brugelement zònder tone-regeling.
gevolg is dat deze stand nog helderder, feller, twangier en meer treble geeft dan de stand mèt tone-regeling. Ook als in die stand de tone-pot volledig open staat.`

Een ander verhaal dat ik vaak hoor/lees is dat het brugelement beter tot z'n recht komt puur omdat er geen halselement is die aan de snaren trekt, ook als je alleen in de brugpositie speelt.
Of dit waar is weet ik niet, sowiso denk ik dat al deze dingen wel een beetje gerelativeerd moeten worden.
Ikzelf zie in de Esquire gewoon een oerdegelijk, simpele gitaar waar een ultiem bruggeluid uitkomt.
Wat ik vaak doe is dat ik de midddenstand voor slag gebruik met de tone-pot een best stuk terug gedraaid. Als zich dan een solo aandient dan schakel ik de derde stand in dan krijg je als het ware dezelfde sound (nl zelfde element) maar dan feller, harder meer ballen etc.

rammybully
12 januari 2007, 16:44
Vandaag van CHRIS WINSEMIUS een weerstand ontvangen...

NOGMAALS HEEL ERG BEDANKT DAARVOOR!!!

Nu de rest van de onderdelen bestellen. Zodra dit binnen is kan ik gaan knutselen totdat er een prachtige ESQUIRE onstaat.

:strat:

Chris Winsemius
12 januari 2007, 17:29
Graag gedaan (voor 'n weerstand van 0.33 en 'n postzegel van 0.39 ga ik geen faktuur typen maar ik kan dit niet dagelijks doen).

De magneet-pull heb ik zelf getest bij m'n Tele-Esquire ombouw; subtiel maar toch merkbaar qua sustain en tone/helderheid.

1e stand werd volgens mij alléén 'n x door Stephen Stills gebruikt op 'n Crosby, Pills & Hash nummer :)

Esquires zijn gewoon 'n soort Fender-versie van Les Paul Juniors imho, hoewel Fender al eerder was.

rammybully
12 januari 2007, 17:58
Klopt!!!

Ik heb de DVD Crosby, Stills & Nash The Acoustic Concert. En bij het nummer "Just a song before I go" speelt Steven Stills op een prachtige ESQUIRE

:strat:

http://www.hotelherradura.com/images/Steven_Stills.jpg

Rutger
19 juni 2007, 13:51
Om topicvervuiling te voorkomen, deze bump...

Ik heb ook een Esquire in elkaar gedraaid en zit nog met de electronica. Normaal gesproken zijn de 3 standen: bassy-volume/tonecontrol-volumecontrol. Maar eigenlijk zie ik die 'bassy' positie niet zitten, k zal m toch nooit gebruiken. Nu las ik ergens dat sommigen in plaats daarvan in deze positie alle electronica bypassen, dus géén volume/tonecontrol.

Ik vraag me af of dat wel goed gaat, of dat je er dan nog een vaste weerstand tussen moet plaatsen? En wat is het voordeel van alles bypassen? Ik begrijp dat er dan minder 'rommel' in je signaal zit, maar ik vraag me af hoe dat klinkt, of het niet veel harder gaat en of dat een vooruitgang is?