PDA

View Full Version : let's talk pickups (Seymour Duncan)



jimihattricks
11 januari 2007, 13:36
Vraagje, over een tijdje moet er genoeg geld zijn voor mij om ergens een mexicaanse classic strat uit te halen..

Ik wil deze strat gaan gebruiken voor zowat alles, daarom zit ik nu te dubben over de pickups die erin moeten komen.

Brug: SD lil'59 of SD lil'JB..
Deze moet kunnen scheuren, maar mij ook de mogelijkheid bieden om die klassieke rocksound a la Led Zep te creeren (niet de tele-, maar de lp-sound, ik heb al een gitaar met een single-coil in de brugpositie)..

Middle: SD SSL-1 Vintage Staggered
Hier wil ik een pickup die het clean erg goed doet..

Neck: SD SSL-5 Custom Staggered of SSL-3 Hot..
Hierbij denk ik vooral aan blues (SRV) + een lekker rhythm geluid..

Nu zie ik jullie al denken, waarom Seymour Duncan..?
Welnu, een andere optie waar ik aan denk is een setje texas specials te kopen en dan alleen de brugpickup te vervangen door een humbucker, maar dan zit ik met de middelste pickup die dan ook hot is + die elementen zijn fokking duur :) (mss vind ik 2e hands wel een setje, maargoed)

Heb je (goede / slechte) ervaringen met een van deze pickups of beter gezegd met een van deze pickup-combinaties dan hoor ik dat graag!

:rockon:

Negative K3 fan
11 januari 2007, 13:52
vergis je trouwens niet, een strat met humbucker in de brug zal klinken als een strat met een humbucker en niet als een les paul!!

up-guitarman
11 januari 2007, 14:02
Idd, maar het is wel een mooi compromis !!!
Classic rock krijg er dan wel uit.

G.G.
11 januari 2007, 14:05
Vraagje, over een tijdje moet er genoeg geld zijn voor mij om ergens een mexicaanse classic strat uit te halen..

Ik wil deze strat gaan gebruiken voor zowat alles,

Brug: full size (niet die singlesize, die klinkt gewoon minder) Seymour Duncan Jeff Beck (miniswitch of pushpullpot voor coilsplit) (moet wel een RW hals zijn, bij esdoorn is de JB te schel.

Mid: strat singlecoiltje

Hals: Seymour Duncan Jazz of DiMarzio PAF (pushpull voor coilsplit.

5-way switch

1x volume pot

1x tone pot voor alle 3 de elementen

1x volumepot (waar normaal de 2e tonepot zit) en daar zet je het halselemt op zodat je het hals element geleidelijk bij kan draaien in de standen B & B+M

Dan krijg je de opties:

S-X-X
S-S-X
S-S-S
S-X-S
X-S-X
X-S-S
X-X-S

H-X-X
H-S-X
H-S-S
H-X-S
H-S-H
H-X-H
S-S-H
S-X-H
X-S-H
X-X-H

Hals element subtiel bijdraaien bij het brugelement geeft echt een waanzinnig geluid.

jimihattricks
11 januari 2007, 14:17
ten eerste, jullie hebben allemaal gelijk natuurlijk :)

@ Negative K3: ik heb een les paul met een humbucker in de brug, ik heb alleen geen zin om steeds tussen mijn strat en mijn lp te wisselen, dit is dus idd een compromis..

@ GG: een full-size humbucker heeft ook mijn voorkeur, de gitaar die ik echter op het oog heb (een 60's classic strat) heeft hiervoor niet de routing + ik koop deze gitaar ook voor de klassieke looks, en dan wil ik t niet gaan verpesten met een full-size humbucker :)
als de lil' 59 of lil' JB iets meer bite heeft dan een full-size humbucker vind ik dat eigenlijk alleen maar leuk, ten minste een beetje eigen karakter dan..

je noemt bovendien idd een behoorlijke do-all configuratie, maar een humbucker in de neck zal ik wsl niet gaan gebruiken (op mijn les paul is deze ook door een p90 vervangen).. dus dan kan ik toch beter voor een true single coil gaan dacht ik..?

mijn vraag is ook vooral of deze elementen goed samen zullen gaan wat betreft output e.d.. ik hoef niet precies als Jimmy of Stevie te klinken, als ik maar van clean naar stevige blues naar rock en hardrock kan gaan (ik zeg :stop: tegen metal, vandaar dat ik de JB mss niet nodig heb)..

--

bedankt voor de reacties

henkr
11 januari 2007, 17:24
mijn vraag is ook vooral of deze elementen goed samen zullen gaan wat betreft output e.d..

Kijk in de tone charts op de Duncan site:
http://www.seymourduncan.com/compareTones/matrix.asp

Lkan
11 januari 2007, 18:24
he, das toevallig
Ik heb n USA strat en wil daar ook een zo veelzijdig mogelijk iets van maken.
Ik heb al n little 59' in de brug, klinkt goed, vooral met de tone een beetje dicht

jimihattricks
11 januari 2007, 18:34
Kijk in de tone charts op de Duncan site:
http://www.seymourduncan.com/compareTones/matrix.asp

ja die heb ik al bekeken..

ik ben alleen een beetje een n00b als t om weerstanden e.d. gaat, maar ik zie dus wel dat de 'hetere' pickups een grotere weerstand vertonen..?

en wat nu als de weerstand-waarden van twee pickups erg uit elkaar liggen? dan is eentje dus een stuk hotter (of de andere cooler, hoe je t wil bekijken), en dat ga ik dus terughoren wanneer ik mijn versterker aandrijf..

Daarom wil ik dus een koele in de mid (voor cleane geluiden), en een wat hetere in de neck, zodat ik van 'clean' naar een wat meer overstuurd geluid kan overschakelen..

Klopt die beredenering..?

Nog meer suggesties of toevoegingen, laat maar komen

Negative K3 fan
11 januari 2007, 18:55
ja die heb ik al bekeken..

ik ben alleen een beetje een n00b als t om weerstanden e.d. gaat, maar ik zie dus wel dat de 'hetere' pickups een grotere weerstand vertonen..?
dat klopt, je zou dat een beetje als uitgangspunt kunnen gebruiken, het idee hierachter is trouwens erg simpel. Elke draad heeft een electische/ohmse weerstand die afhankelijk is van het materiaal, de dikte en de lengte. In je elementen zit er een hoop draad om wat ijzer en magneet gewikkeld, hoe meer draad hoe hoger de weerstand, maar dus ook hoe meer signaal.


en wat nu als de weerstand-waarden van twee pickups erg uit elkaar liggen? dan is eentje dus een stuk hotter (of de andere cooler, hoe je t wil bekijken), en dat ga ik dus terughoren wanneer ik mijn versterker aandrijf..
daar kun je wel een beetje vanuit gaan ja...


Daarom wil ik dus een koele in de mid (voor cleane geluiden), en een wat hetere in de neck, zodat ik van 'clean' naar een wat meer overstuurd geluid kan overschakelen..

Klopt die beredenering..?
ja die klopt op zich, ik gebruik zelf het middenelement eigenlijk alleen voor de tussenstand geluiden, alleen het middelste element vind ik kwa tone meestal saai.


Nog meer suggesties of toevoegingen, laat maar komen
niet echt

jimihattricks
11 januari 2007, 19:53
hehe.. da's duidelijk :)

ik persoonlijk had ook nooit iets met het middenstandje, het had net niet dat lekkere ronde van de neck-pickup, en ook niet dat felle van de brugpickup..

tegenwoordig echter gebruik ik t voor opnames vaak als rhytm-geluid, en dan vind ik t toch wel lekker klinken bij nader inzien.. t komt in de buurt van de lo-fi jazzmaster/jaguar geluiden vind ik zelf (hoewel ik daar zelf nog nooit op heb gespeeld :sssh: )