PDA

View Full Version : nieuw speeltje: MXR MC-402



Harry
11 januari 2007, 11:35
Ik ben al een tijdje op zoek naar een geschikte boost om mijn solo's wat meer op de voorgrond te krijgen, dus heb ik deze laatst gekocht bij Dirk Witte in Utrecht na even uitgeprobeerd te hebben. Volgens de verkoper is het een geweldig ding, en ook bij de test over een Orange ampje leek het wel goed te komen.
Gisteravond in de oefenruimte ben ik er mee aan de slag gegaan, ik heb mijn Carl Martin Hot 'n Drive Boost #2 eruit gehaald, en de nieuwe ertussen.

Het geluid van dit apparaat bleek een stuk helderder dan die van de CM, en ook het overdrive bleek lekker transparant. Voor het cleane kanaal van mijn versterker is dit ding goed bruikbaar, maar ik haal de overdrive toch liever uit de versterker.
Maarrrrr, op dat kanaal deed de booster niet veel qua volume, maar dat probleem had ik ook met de H&DB. Heeft iemand hier een verklaring voor? Het is net of de boost opgevreten wordt door de oversturing van de versterker, boost voegt wel een flinke dosis gain toe, wat ik niet erg vind, maar het moet ook harder, en dat lukt niet!! Help!!!!!

http://www.dirkwitte.nl/images/products/MXRMC402.jpg

Albert
11 januari 2007, 11:41
Op deze manier zorg je alleen maar voor meer overdrive. probeer eens een booster NA je preamp. Kun je boosten wat je wil (wat volume betreft in ieder geval).

Bâh
11 januari 2007, 11:53
Op deze manier zorg je alleen maar voor meer overdrive. probeer eens een booster NA je preamp. Kun je boosten wat je wil (wat volume betreft in ieder geval).

+1
Ik had hetzelfde probleem. Alleen een gain verhoging.
Je pedaaltje in de fx-loop zetten doet wonderen!

peter_heijnen
11 januari 2007, 11:56
Vanaf een gegeven gainstand op je versterker zal je boostpedaal idd alleen nog maar nog meer vervorming teweegbrengen ipv meer volume.

Wil je toch meer volume bij het gebruik van je boost vóór de preamp, zal de gain op de versterker terugmoeten tot het punt dat je boost ook weer voor meer volume kan zorgen. Maar dan moet die (lagere) gainstand ook maar net zijn wat je nodig hebt...... Probeer ook eens: matige ampgain, "aanvullen" met pedaaloverdrive en dan boosten voor extra volume.

En anders zul je idd je loop moeten gebruiken.

Dude
11 januari 2007, 11:56
of minder gain op je versterker zelf instellen... dan werkt het wel !

Harry
11 januari 2007, 11:59
gain staat op 2,5 of zo, en dat klinkt voor slaggitaar wel lekker. Dus voor een solo heb ik zowel meer gain als meer volume nodig. Als ik de boost in de effectloop zet, krijgt mijn 'slaggeluid' meer volume, maar dan mis ik nog die extra gain....... nog een extra overdrive voor de pre-amp dan? Moet ik wel 2 knopjes indrukken.

Wat een zeikerd he?

piezo
11 januari 2007, 12:03
Het is logisch, Harry. Overdrive/distortion is het clippen en dus compressen van een versterker. Transistor of buizen, pedaaltje of gitaarversterker, dat maakt principieel niet uit.

Het boosten van een signaal dat door een overdrive moet geeft dus wel meer vervorming, maar niet meer output. Als je je overdrive uit een pre-amp haalt, kun je dus inderdaad hoogstens het signaalpeil tussen pre-amp en eindtrap verhogen. Maar als je eindtrap ook al verzadigd is zonder die booster, geeft dat weer niet het beoogde effect.

strat58
11 januari 2007, 14:28
Ik ben al een tijdje op zoek naar een geschikte boost om mijn solo's wat meer op de voorgrond te krijgen, dus heb ik deze laatst gekocht bij Dirk Witte in Utrecht na even uitgeprobeerd te hebben. Volgens de verkoper is het een geweldig ding, en ook bij de test over een Orange ampje leek het wel goed te komen.
Gisteravond in de oefenruimte ben ik er mee aan de slag gegaan, ik heb mijn Carl Martin Hot 'n Drive Boost #2 eruit gehaald, en de nieuwe ertussen.

Het geluid van dit apparaat bleek een stuk helderder dan die van de CM, en ook het overdrive bleek lekker transparant. Voor het cleane kanaal van mijn versterker is dit ding goed bruikbaar, maar ik haal de overdrive toch liever uit de versterker.
Maarrrrr, op dat kanaal deed de booster niet veel qua volume, maar dat probleem had ik ook met de H&DB. Heeft iemand hier een verklaring voor? Het is net of de boost opgevreten wordt door de oversturing van de versterker, boost voegt wel een flinke dosis gain toe, wat ik niet erg vind, maar het moet ook harder, en dat lukt niet!! Help!!!!!

http://www.dirkwitte.nl/images/products/MXRMC402.jpg

Hoi dat is nou precies de reden waarom ik zweer bij versterkers zonder mastervolume, heb ook diverse Marshall's gehad(JCM80, 2203 enz) met mastervolumes en het enige effect wat een booster/Equal/Distortion heeft is het opppeppen van de je voortrap zodat je meer vervorming krijgt, maar op een bepaalt punt is het afgelopen en gaat je voortrap inhouden en dat is precies het efect wat je beschrijft. Dat was voor mij reden om zonder masters te gaan spelen en zelf met behulp van pedaaltjes je vervorming te gaan krijgen, zodat je met een microamp of iets dergelijks ook meer volume kunt krijgen en dus harder gaat. Je zou het beste een iets tussen je effect send en return kunnen zetten om zo harder te gaan dat is volgens mij de enige optie. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Peace Strat58

Harry
11 januari 2007, 14:33
bedankt allemaal voor de tips. Ik ga weer experimeteren, kan het pedaal wel terugbrengen naar de winkel, maar ergens denk ik dat ik er iets mee zou moeten kunnen doen.


Mochten er nog meer tips zijn, die zijn uiteraard nog van harte welkom!

piezo
11 januari 2007, 14:49
Harry, een hele slimme optie is de solo/rhythm functie, zoals die op een Koch zit. Dat is een mastervolume met een relais gestuurde bypass. In de rhythm stand verlaagt je mastervolume het signaal naar je eindtrap, in de bypass stand gaat de mastervolme ertussenuit en krijgt de eindtrap het volle signaal van de voortrap.
Kun je in laten bouwen in je versterker en je kunt iets dergelijks ook doen met een "mastervolume pedaaltje" in je loop Een loop heeft doorgaans wel een (transistor-) loop buffer vóór en na de loop. Mijn eigen loop is true bypassable trouwens.

Dus helaas toch verder met je queeste, Harry.
Ach, het houdt je van de straat, de drank en de valse wijven af, moet je maar denken. :)

Harry
11 januari 2007, 14:54
Harry, een hele slimme optie is de solo/rhythm functie, zoals die op een Koch zit. Dat is een mastervolume met een relais gestuurde bypass. In de rhythm stand verlaagt je mastervolume het signaal naar je eindtrap, in de bypass stand gaat de mastervolme ertussenuit en krijgt de eindtrap het volle signaal van de voortrap.
Kun je in laten bouwen in je versterker en je kunt iets dergelijks ook doen met een "mastervolume pedaaltje" in je loop Een loop heeft doorgaans wel een (transistor-) loop buffer vóór en na de loop. Mijn eigen loop is true bypassable trouwens.

Dus helaas toch verder met je queeste, Harry.
Ach, het houdt je van de straat, de drank en de valse wijven af, moet je maar denken. :)

ik probeer het te combineren met straat, drank en valse wijven, dus dat schiet ook al niet op ;)

Maar dit vind ik ook een goeie, ik zal dit even aan Chris Winsemius doorsturen, misschien kan hij hier iets mee. Thanks!

vinni
11 januari 2007, 15:21
Ik ken iemand op een ander forum die een boost maakt met een remote jackinput.

Waarom dat?
Nou....de boost zet je dan bij je versterker zodat je'm met korte kabeltjes in je FX-loop kan hangen. Met de remote jack (gewoon een jack-jack kabeltje met switch aan de andere kant er aan hangen) kun je dus de boost activeren.

Da's de oplossing van je probleem.

Er bestaat ook nog een ander remote pedaal maar deze fungeert als attenuator in de loop. Activering van het pedaal heft de attenuating op.

Vinni

Harry
12 januari 2007, 09:24
ik snap niet wat je bedoelt, als je een schakelaar aan je inputkabel hangt zet je toch alles aan of uit?

peter_heijnen
12 januari 2007, 09:36
ik snap niet wat je bedoelt, als je een schakelaar aan je inputkabel hangt zet je toch alles aan of uit?
De schakelaar hangt niet aan je inputkabel maar aan een attenuator. Als de schakelaar off staat, zal je signaal helemaal passeren, de uiteindelijke solostand dus. Met "attenuator on" regel je hoeveel je signaal "gecut" moet worden, en dat word dan je rhythm stand. Omgekeerde boost dus.

Harry
12 januari 2007, 10:41
klinkt ook goed, weet je ook waar dat te koop is?

vinni
12 januari 2007, 11:04
Dit is'm.....alleen het model wat ik bedoel da's met een remote jack.
Die kan ik zo snel niet vinden. Maar natuurlijk wel eenvoudig zelf aan te brengen....

http://www.award-session.com/solobooster.html

Vinni

peter_heijnen
12 januari 2007, 11:11
klinkt ook goed, weet je ook waar dat te koop is?
Er zijn allerlei mogelijkheden zoals bijv de Nobels pre-1 die je makkelijk van afstand via een remote switch on/off kunt zetten. Daardoor kun je het pedaal met korte kabeltjes dicht bij je amploop zetten. Hoe het ding klinkt weet ik niet, maar iig voor het idee...... http://www.nobels.com/de/index.htm

De attenuator en het boost pedaal waar Vinni het over had komen van iemand op een ander forum.

Harry
12 januari 2007, 11:22
zo'n remote jack is niet nodig denk ik, dat pedaaltje kan ook wel in mijn pedalen bakkie. En dit werkt toch hetzelfde als bij mijn eigen booster als ik die in de effectloop zet? Moet ik er alleen nog wat gain erbij zetten....

Zo'n attenuator met een voetpedaal erbij lijkt me ook wel handig, ga ik ook naar zoeken.

vinni
12 januari 2007, 11:24
Dat kan wel....maar dan lopen er wel hele lange kabels van en naar je versterker. Als je dat pedaaltje dicht bij je amp hebt niet.

Vinni

Fenndangoband
12 januari 2007, 13:28
Ik ben al een tijdje op zoek naar een geschikte boost om mijn solo's wat meer op de voorgrond te krijgen, dus heb ik deze laatst gekocht bij Dirk Witte in Utrecht na even uitgeprobeerd te hebben. Volgens de verkoper is het een geweldig ding, en ook bij de test over een Orange ampje leek het wel goed te komen.
Gisteravond in de oefenruimte ben ik er mee aan de slag gegaan, ik heb mijn Carl Martin Hot 'n Drive Boost #2 eruit gehaald, en de nieuwe ertussen.

Het geluid van dit apparaat bleek een stuk helderder dan die van de CM, en ook het overdrive bleek lekker transparant. Voor het cleane kanaal van mijn versterker is dit ding goed bruikbaar, maar ik haal de overdrive toch liever uit de versterker.
Maarrrrr, op dat kanaal deed de booster niet veel qua volume, maar dat probleem had ik ook met de H&DB. Heeft iemand hier een verklaring voor? Het is net of de boost opgevreten wordt door de oversturing van de versterker, boost voegt wel een flinke dosis gain toe, wat ik niet erg vind, maar het moet ook harder, en dat lukt niet!! Help!!!!!



Als je je overdrive liever uit je amp haalt is die functie op deze pedaal nutteloos... of versta ik het verkeerd. Ik heb 2 boosters... de EH LPB2 en de MXR Micro Amp. Die werken allebei even goed... ook in het overstuurde kanaal enkel de LPB2 geeft een meer ranziger, slordiger, vuiler randje aan je sound... wat lekker is!! De MXR micro amp respecteert veel meer het geluid van je eigen amp. Als je ze in de Fx loop zet is het verschil nog groter qua volume, maar zelfs in je gewone keten is er een duidelijk volumeverschil.. Misschien is het een idee om de pedaal die je nu hebt om te ruilen voor een andere.

Harry
12 januari 2007, 15:37
ik heb begrepen dat mijn pedaal gebaseerd is op de micro amp, maar misschien is het volume verschil voor jou wel voldoende, en voor mij niet. Kan natuurlijk ook aan de andere spullen liggen. Ondertussen denk ik ook dat onze andere gitarist wat gas moet terug nemen als ik soleer.

Ondertussen klooi ik lekker door, maar kom gerust met tips en opmerkingen!!!!