PDA

View Full Version : Tremoloveren in verschillende sterktes? (Floyd)



zeppo
11 januari 2007, 00:00
Na het vervangen van de snaren op mijn nieuwe gitaar werd ik geconfronteerd met een snaarbuz (rammel) die er met de oude snaren nog niet was.
in een ander topic (met foto's) kreeg ik de opmerking: je Floyd staat wel erg ver naar achteren. Dit zou een oorzaak kunnen zijn voor de buzz.

Inmiddels heb ik wel door dat het met een Floyd erg precies luistert: eigenlijk moet je je gitaar afstellen op het gebruikt van 1 type snaar (dikte, en misschien zelfs: fabrikant), correct me if i'm wrong ...

Ik dacht: weet je wat: ik verwijder gewoon 1 veer van de trem, ik heb er 3, misschien staat ie met 2 wel goed. Maar helaas, dat was net iets teveel van het goede: de trem kwam te ver omhoog. Nu kun je wel met de schroeven in het bevestigingspunt van de tremveren gaan klooien, maar het zou toch ook moeten kunnen met veren in verschillende sterktes.
M.a.w. kun je die kopen?

Noid
11 januari 2007, 00:08
Ja, er zijn veren met verschillende trekkracht, maar ik denk niet dat dat (alleen) de oplossing zal zijn: je zult toch aan de slag moeten met die schroeven.. Je moet namelijk met de veren een tegenkracht hebben die gelijk is aan de spanning v/d snaren, om om die floyd waterpas met de body te krijgen. Die tegentrekkracht van die veren kun je (waarschijnlijk) niet afstellen door de ene veer met de andere veer te vervangen. Het zou geluk zijn als je daarmee de floyd horizontaal krijgt. Met die veren breng je hem grofweg in positie, maar voor dat laatste stuk heb je juist die schroeven, daarmee kun je de boel precies afstellen.