PDA

View Full Version : London City comet vraagje



Azrael
10 januari 2007, 19:04
Hey allemaal. Vraagje.......eigenlijk vind ik qua body 3 tone-sunburst het mooist. Maar...ik wil een maple nek. Nu kan ik dus twee London Cities kopen (zwarte body met maple nek vind ik ook mooi) en die combineren maar dat wordt teveel van het goede.

Dus mijn vraag....de nek van die Lonon City comets. Is die een beetje verwisselbaar met andere nekken of gebruiken ze rare afmetingen? Zit namelijk aan een London City two tone-sunburst te denken en wil er dan later een maple nek op zetten. Dan heb ik een goede nek plus prima gitaartje voor erbij.

Wat mij ook opvalt is dat de brug zo'n 3 delige brug is. Dan kun je dus de intonatie niet per snaar veranderen maar per twee snaren. De oude telels en zat nieuw hebben dat ook nogsteeds. Is dat een probleem?

Alvast bedankt!

MarkS
10 januari 2007, 19:14
Idd jammer dat je bij LC niet kunt kiezen tussen maple en rosewoood toets.

Wat intoneren betreft van een 3-delige brug: helemaal ideaal is het waarschijnlijk niet. Als het echt problematisch zou zijn was men er denk ik wel van afgestapt.

Squier4ever
10 januari 2007, 19:28
nouja ik heb er geen last van, Gibson gebruikte vroegâh helemaal niet te intoneren wrap-around bruggen, de telebruggen vallen reuze mee

vulvasonic
10 januari 2007, 20:36
Ik vind die bruggen dus wel een ramp.
Nu zijn er drie dingen die je kunt doen om intonatieproblemen op te lossen of in ieder geval te verminderen;

- een 70's style vintage brug kopen (is dezelfde brug, maar dan met 6 zadels)
http://www.rockinger.com/Media/Shop/2604c.jpg


- Een setje 'gecompenseerde zadels' kopen. Die dingen zitten bijvoorbeeld ook op de Fender Danny Gatton tele. De 3 zadels zijn schuin ingeboord, zodat ze in een bepaalde hoek te plaatsen zijn en derhalve beter te intoneren.
http://www.rockinger.com/Media/Shop/2620v.jpg


- Een moderne brug aanschaffen. Ik durf alleen niet met zekerheid te zeggen of de schroefgaten en de gaten waar de snaren door de body gaan op dezelfde plaats zitten. Misschien dat iemand anders daar antwoord op zou kunnen geven, want ik zou het zelf eigenlijk ook wel graag willen weten.
http://www.rockinger.com/Media/Shop/2610c.jpg



Alle afbeeldingen komen van Rockinger.com (kun je even kijken en weet je meteen wat het kost) Ze verkopen er ook losse bodies en halzen.

Lucluc
10 januari 2007, 20:44
Wat mij ook opvalt is dat de brug zo'n 3 delige brug is. Dan kun je dus de intonatie niet per snaar veranderen maar per twee snaren. De oude telels en zat nieuw hebben dat ook nogsteeds. Is dat een probleem?

Ik heb toevallig afgelopen weekend mijn Comet een beurtje gegeven, dus ook goed geintoneerd. Bij de bovenste twee dikke snaren heb ik een compromis moeten maken, tussen een snaar iets te scherp en de ander iets te vlak. De overige snaren waren perfect geintoneerd/te intoneren. Ik heb dat gedaan met een strobetuner, dus met een gemiddels stemapparaat zal je de afwijking misschien niet eens hebben opgemerkt. Onthoud dus dat je bij het intoneren soms voor een compromis moet kiezen. Dat is ook het karakter van een tele.

Azrael
10 januari 2007, 20:49
Ik heb toevallig afgelopen weekend mijn Comet een beurtje gegeven, dus ook goed geintoneerd. Bij de bovenste twee dikke snaren heb ik een compromis moeten maken, tussen een snaar iets te scherp en de ander iets te vlak. De overige snaren waren perfect geintoneerd/te intoneren. Ik heb dat gedaan met een strobetuner, dus met een gemiddels stemapparaat zal je de afwijking misschien niet eens hebben opgemerkt. Onthoud dus dat je bij het intoneren soms voor een compromis moet kiezen. Dat is ook het karakter van een tele.

Ik intoneer inderdaad met een stemkastje en mijn gehoor. Op mijn Ibanez wilde ik hoge E wel eens wat lager intoneren omdat de toch beter klonk. 't Is en blijft een compromis inderdaad want het is nu eenmaal een gitaar.
Moet ook eerlijk zeggen dat de onderste twee snaren ik persoonlijk niet zo'n ramp vind. Als de rest goed zuiver is dan is het voor mij geen probleem. Kom toch bij de lage snaren niet op de hoge frets.
Blijft alleen die nek als minpuntje......zou graag maple willen. Maarja , nieuwe nek kost 160 euro bij Rockinger en dat is misschien op zo'n London City helemaal zo'n slecht idee niet. Dan zit er een kwaliteits nek op.

E-J
10 januari 2007, 20:53
Vroeger zat ik als een gek te gassen op een LC Comet, en die nekken zijn verwisselbaar hoor. Dus vraag aan de winkel waar je eventueel een Comet wil kopen, of ze de halsen van twee Comet's willen verwisselen voor je. Ik moest er 20 euro voor bijbetalen... maar dan had je wel een 2-tone sunburst met maple toets :) Maar ik heb afgezien van de koop, ik wil liever een gitaar met P90's...

Lucluc
10 januari 2007, 20:54
Blijft alleen die nek als minpuntje......zou graag maple willen. Maarja , nieuwe nek kost 160 euro bij Rockinger en dat is misschien op zo'n London City helemaal zo'n slecht idee niet. Dan zit er een kwaliteits nek op.

Maakt die neck je nu echt zoveel uit? Voor die 220 euro heb je een prima complete gitaar, met goede elementen en een goede hals. Waarom nog meer geld uitgeven. Als je de kleur echt ZO belangrijk vindt, dan, dan, dan, moeten we maar verder over bloemetjesjurken gaan praten. :hippie:

Azrael
10 januari 2007, 20:55
Vroeger zat ik als een gek te gassen op een LC Comet, en die nekken zijn verwisselbaar hoor. Dus vraag aan de winkel waar je eventueel een Comet wil kopen, of ze de halsen van twee Comet's willen verwisselen voor je. Ik moest er 20 euro voor bijbetalen... maar dan had je wel een 2-tone sunburst met maple toets :) Maar ik heb afgezien van de koop, ik wil liever een gitaar met P90's...

Goeie inderdaad......gewoon bijbetalen en kijken of ze dat doen. DAMN! Als ze dat doen dan koop ik hem per direct :D
Ik ga zaterdag eens centjes uitgeven.

vulvasonic
10 januari 2007, 20:55
Blijft alleen die nek als minpuntje......zou graag maple willen. Maarja , nieuwe nek kost 160 euro bij Rockinger en dat is misschien op zo'n London City helemaal zo'n slecht idee niet. Dan zit er een kwaliteits nek op.

Zo slecht zijn die nekken van London City niet.

Nog een mogelijkheid:
Koop 2 LC's, één met rosewood hals en één met maple hals. Vervolgens verwissel je de twee halzen. Dan hou je de ene en verkoop je de andere. Uiteindelijk ben je dan misschien 50 euro extra kwijt (tweedehands etc.). Een nieuwe hals is doorgaans duurder, zeker als je een beetje kwaliteit wilt.

vulvasonic
10 januari 2007, 20:56
Te laat, zie ik net.......

Azrael
10 januari 2007, 20:57
Te laat, zie ik net.......

;) Nah , das ook een goede tip. Maar ik heb het geld niet helaas om 2 tele's te kopen op het moment.

MarkS
10 januari 2007, 21:16
Als je het Allparts spul kwalitatief goed genoeg vindt ben je voor <100 euro klaar.

MarkS
10 januari 2007, 21:20
Maakt die neck je nu echt zoveel uit? Voor die 220 euro heb je een prima complete gitaar, met goede elementen en een goede hals. Waarom nog meer geld uitgeven. Als je de kleur echt ZO belangrijk vindt, dan, dan, dan, moeten we maar verder over bloemetjesjurken gaan praten. :hippie:
Het verschil tussen maple en rosewood zit bij mij niet alleen in het uiterlijk hoor. Ik vind het veel prettiger spelen. (en volmondig: ja, ook nog vele malen mooier)

Azrael
10 januari 2007, 21:21
Het verschil tussen maple en rosewood zit bij mij niet alleen in het uiterlijk hoor. Ik vind het veel prettiger spelen. (en volmondig: ja, ook nog vele malen mooier)

Idem. Het voelt steviger aan onder je vingers EN het ziet er mooier uit. Maar het speelt veel lekkerder en dat vind ik onwijs belangrijk. Ook op Stratocasters zie ik het liefst maple!

evilpompie
10 januari 2007, 23:11
Kan je eigenlijk een fender hals op een lodnon city tele zetten? dwz is de neck pocket even groot?

vulvasonic
10 januari 2007, 23:21
Kan je eigenlijk een fender hals op een lodnon city tele zetten? dwz is de neck pocket even groot?

Ligt ook een beetje aan het type Fender waar de hals vandaan komt.
Een Fender hals kun je trouwens niet los kopen, op de vintage halzen na, maar die kosten meer dan twee London City's bij elkaar.

Hector_Tsolodimos
10 januari 2007, 23:29
Hey allemaal. Vraagje.......eigenlijk vind ik qua body 3 tone-sunburst het mooist. Maar...ik wil een maple nek. Nu kan ik dus twee London Cities kopen (zwarte body met maple nek vind ik ook mooi) en die combineren maar dat wordt teveel van het goede.

Dus mijn vraag....de nek van die Lonon City comets. Is die een beetje verwisselbaar met andere nekken of gebruiken ze rare afmetingen? Zit namelijk aan een London City two tone-sunburst te denken en wil er dan later een maple nek op zetten. Dan heb ik een goede nek plus prima gitaartje voor erbij.

Wat mij ook opvalt is dat de brug zo'n 3 delige brug is. Dan kun je dus de intonatie niet per snaar veranderen maar per twee snaren. De oude telels en zat nieuw hebben dat ook nogsteeds. Is dat een probleem?

Alvast bedankt!
ik heb zelf een LC comet tele..en de nek is wat breder, en wat dunner dan een Fender hals (alsof ze er met teen buldozer overheen hebben gereden)
dus ik denk dat het moeilijk wordt om een andere geschikte nek te vinden
EVETEELE oplossing:
koop zoals je al zei 2 gitaren, en maak er iets aparts van!
Dan kun je de anderen Tele te koop aanbieden op Marktplaats.nl
als je er bij zet wat jouw bedoeling was, de bon er bij doet, duidelijke foto´s maakt, en er voor zorgt dat het model wat je koopt, ook vet is met een rosewood hals (ik geloof dat LC alleen zwarte bodys met een maple fretboard heeft?), dan verkoop je hem voor ongeveer de prijs die je eerder in de winkel hebt betaald, ik bedoel, als hij maar 2 weken oud is, en onbespeeld! Vergeet de bon en garantie erbij te doen!

Tis een beetje een wild plan, maar het lijkt er op dat je een maple fretboard MOET hebben op zo´n burst body..

Azrael
10 januari 2007, 23:40
ik heb zelf een LC comet tele..en de nek is wat breder, en wat dunner dan een Fender hals (alsof ze er met teen buldozer overheen hebben gereden)
dus ik denk dat het moeilijk wordt om een andere geschikte nek te vinden
EVETEELE oplossing:
koop zoals je al zei 2 gitaren, en maak er iets aparts van!
Dan kun je de anderen Tele te koop aanbieden op Marktplaats.nl
als je er bij zet wat jouw bedoeling was, de bon er bij doet, duidelijke foto´s maakt, en er voor zorgt dat het model wat je koopt, ook vet is met een rosewood hals (ik geloof dat LC alleen zwarte bodys met een maple fretboard heeft?), dan verkoop je hem voor ongeveer de prijs die je eerder in de winkel hebt betaald, ik bedoel, als hij maar 2 weken oud is, en onbespeeld! Vergeet de bon en garantie erbij te doen!

Tis een beetje een wild plan, maar het lijkt er op dat je een maple fretboard MOET hebben op zo´n burst body..

Yup , MOET inderdaad ;)
Ik hou jullie op de hoogte wat ik in elkaar flans. Zaterdag ga ik shoppen :)

sugarfish
11 januari 2007, 00:57
je gaat zeker geen spijt krijgen van een Comet!

Ik heb zelf een zwarte met maple neck. Ik heb een andere slagplaat erop gezet omdat die witte gewoon lelijk is. (in een andere comet-topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=78714&page=11&pp=10&highlight=comet)) Mogelijk ook een overweging?!

Hector_Tsolodimos
11 januari 2007, 09:49
ik zie btw nu dat Vulvasonic het zelfde idee had als ik :D

Agent_Smith
11 januari 2007, 10:29
Ik heb ook een Comet (blonde, gelukkig met rosewood board :) ) Hals is niets mis mee. Hij is alleen wat dun/plat, maar voor mij niet echt een probleem. En ondanks dat hij zo dun is, is hij zeker sterk genoeg. Heb er behoorlijk dikke snaren op, maar de hals geeft geen krimp.

Lucluc
11 januari 2007, 10:45
Die hals is gewoon even wennen, maar uiteindelijk is ie lekker bespeelbaar. Het hoeft natuurlijk ook niet per se op een echte Fender te lijken.

Azrael
11 januari 2007, 11:08
Ik heb ook een Comet (blonde, gelukkig met rosewood board :) ) Hals is niets mis mee. Hij is alleen wat dun/plat, maar voor mij niet echt een probleem. En ondanks dat hij zo dun is, is hij zeker sterk genoeg. Heb er behoorlijk dikke snaren op, maar de hals geeft geen krimp.

Agh , niks is dunner dan mijn belachelijke Ibanez hals. Dus dat gaat wel goed komen ;)

iwamoto
11 januari 2007, 11:12
Agh , niks is dunner dan mijn belachelijke Ibanez hals. Dus dat gaat wel goed komen ;)
en niets is beter als de Ibanez hals ;)

Azrael
11 januari 2007, 11:14
en niets is beter als de Ibanez hals ;)

;) Agreed......'t is alleen jammer dat ik niet zo van de Ibanez sound weg ben (behalve voor metal dan dat doen ze prima). Verder is het echt kwaliteits spul.

iwamoto
11 januari 2007, 11:21
;) Agreed......'t is alleen jammer dat ik niet zo van de Ibanez sound weg ben (behalve voor metal dan dat doen ze prima). Verder is het echt kwaliteits spul.
eigenlijk zou iedereen eens op mijn RG moeten spelen, hij is zo heerlijk gebalanceerd kwa tone, maargoed, zit een evo in, en nog belangrijker, een coil tap, klinkt ie heel mooi warm mee :)

Azrael
11 januari 2007, 11:47
eigenlijk zou iedereen eens op mijn RG moeten spelen, hij is zo heerlijk gebalanceerd kwa tone, maargoed, zit een evo in, en nog belangrijker, een coil tap, klinkt ie heel mooi warm mee :)

'k Heb een RG3120 prestige. Ook geen slechte gitaar gitaar dus. Gebalanceerd is die wel maar het is niet echt mijn sound. Coil tap gebruik ik vaak voor clean en de nek humbucker voor een jazzy geluid. Dat jazzy geluid doet die Ibanez namelijk wel prima.

jimihattricks
11 januari 2007, 12:56
Agh , niks is dunner dan mijn belachelijke Ibanez hals. Dus dat gaat wel goed komen ;)

Ik zat een tijdje geleden ook te gassen op een LC Comet, maar moet eerst ff wat andere dingen in orde maken. Toch een vraag:

Ik heb er nog nooit eentje bespeeld, en ik hoor dat de belangrijkste minpunten zijn: 1. de skinny neck, en 2. de tuners..
Nu maken die tuners me niet zoveel uit, dan gooi ik er wel een 2ehands setje klusons op ofzo, maar die neck vind ik wel best belangrijk. Als mensen zeggen: skinny, moet ik dan denken aan mexico standard strat-achtige afmetingen (vind ik zelf wel lekker), of (nog platter) meer richting ibanez (zoals hier idd wordt gesuggereerd).. (dat is me iets te plat nl.)?

Mijn plan was overigens om er een soort van Fender Esquire van te maken (met 1 pickup).. zoiets dus (maar dan met een zwarte pickguard)

http://www.12fret.com/usedSoldGallery/fenderEsquire7018.jpg

up-guitarman
11 januari 2007, 13:58
en niets is beter als de Ibanez hals ;)

Yuk !!! Sorry, ik kan echt niks met zo'n dunne platte RG hals...
Zelfde voor een SG ...

Zoiets zal wel wennen waarschijnlijk, maar mijn handen zijn op het eerste zicht toch gemaakt voor een gemiddelde Fender achtige hals. Die comets zijn idd iets platter, en dat gaat nog vlotjes, maar dunner hoeft toch niet voor mij.

Of is het nu omdat zo'n RG niet klinkt en er niet uitziet als een echte gitaar... (sorry, mijn mening ;))

ar250artist
11 januari 2007, 14:31
he jimihatricks,
Ik heb zo'n Comet en ja het is een dun nekkie. Ook naar mijn smaak te dun, maar verder goed bespeelbaar. De hals van mijn mex.strat is echter veel dikker, een volle c vorm. Zijn er verschillende halzen op de mex.strats gezet misschien? De strat is om die reden ook mijn main axe.
De tunertjes zijn niet de beste, maar houden zich goed. Ontstemmen doet mijn Comet vrijwel niet. Gewoon de bovenste schroefjes in de stemsleutel wat beter aandraaien en het gaat goed.

S6

jimihattricks
11 januari 2007, 15:37
ik vind mijn mex strat hals ook erg fijn, er is wel verschil tussen de verschillende strats die uit mexico komen..
zo hebben de 50's classics bv een v-hals, terwijl de standards dan toch meer een d- of idd volle c-vorm hebben volgens mij..

ik heb altijd problemen gehad met dunne nekken, en heb daarom ook nooit een ibanez gekocht - ik vind t best fijne gitaren, maar ik kan er niet op spelen..

dit lijkt me typisch zo'n voorbeeld van: eerst testen dus :)