PDA

View Full Version : Hulp gezocht: Beginnende gitarist



dejan997
10 januari 2007, 17:51
Oke ik zal me zelf even voorstellen.

Ik ben Dejan uit friesland en 15 jaar oud 8-)
Ik wou eigelijk altijd al gitaar spelen maar het kwam er nooit echt van dus nu heb ik besloten om het toch te gaan doen.

Maar het probleem is ik heb geen flauw idee welke gitaar ik moet kopen (liefst onder de 250 euro). Nouw heb ik een setje gezien bij de wehkamp voor 150 euro.
http://www.wehkamp.nl/winkelen/p_produkt.asp?NoFrames=&FromOverzicht=Y&BC=&Page=ZOE&SubPage=TRE&CC=&HC=&SC=&ZoekMethode=Z&ZoekString=gitaar&ZoekIndex=2&ZoekAantal=7&SSC=&SLC=&FamilieID=&ArtikelNummer=86705082&SorteerMethode=D&OverzichtType=O&Prijs=&SterkMerkCode=&KAC=O42&ProductSelectorCode=&ArtikelTypeID=&N=186&Nty=1&Nao=&Ntk=ART&Ntt=gitaar&Ns=&ArtiestSoortCode=&ArtiestID=&FromSterkMerk=
Tja dat is de link :P.

Oke ik zou dus een Elektrische gitaar willen waar ik lekker rock mee kan spelen, verder weet ik niets af van gitaar spelen :(. Dus kan iemand mij helpen met de zoektocht naar een ideale gitaar voor mij ? :gitarist:


Groeten,
Dejan!

Nickname
10 januari 2007, 17:54
Ten eerste welkom op het forum! Altijd leuk om weer iemand te zien beginnen.

Ten tweede, kijk eens op de sticky topics koopadviezien bovenaan de elektrische gitaren pagina :satisfie:

Spitfire
10 januari 2007, 17:59
Ga in ieder geval niet voor die gitaar van Wehkamp, ik heb zelf nooit op een Phoenix gespeelt, maar als ik enkele forumleden mag geloven is dat niet veel soeps.

dejan997
10 januari 2007, 18:00
Ga in ieder geval niet voor die gitaar van Wehkamp, ik heb zelf nooit op een Phoenix gespeelt, maar als ik enkele forumleden mag geloven is dat niet veel soeps.

Ja dat dacht ik al, en die sticky posts helpen me niet echt, word gepraat over merken en zo maar daar weet ik dus niks van :(

Spitfire
10 januari 2007, 18:05
Ken je iemand die gitaar speelt/verstand heeft van gitaren waarmee je naar een muziekzaak zou kunnen gaan? Hij/zij kan je namelijk perfect adviseren (met inbreng van jou kant) zonder dat je verkoperspraatjes naar je hoofd geslingerd krijgt. En anders zou je ook hier op het forum kunnen vragen of een forumlid bij jou uit de buurt mee zou willen gaan.

Dit is imo de beste manier.

dejan997
10 januari 2007, 18:07
ja je hebt gelijk. Ken niet echt iemand die gitaar speelt in mijn vriendenkring // keniskring , Dus als iemand in de buurt woont en mij wil helpen zou dat super zijn ^^. Posts die mij zouden kunnen helpen zijn ook van harte welkom :)

Brammibal
10 januari 2007, 18:18
Wat voorn stijl wil je gaan spelen? Wat voorn muziek luister je vooral? Is er een model dat je erg aanspreekt?

dejan997
10 januari 2007, 18:20
Ik luister graag naar punk // rock, zoals:

My chemical romance
Panic at the disco
Fall out boy
Sum 41
Lost prophets
etc
etc :)

Brammibal
10 januari 2007, 18:34
Ik zou in die prijsklasse voor een london city comet gaan.
Die ziet er zo uit:
http://www.jic.nl/images/Gitaren/LC/COMET_3TS_BIG.jpg

dejan997
10 januari 2007, 18:44
En de Farida Telecaster , of de Farida Start zijn die ook een beetje goed?

Brammibal
10 januari 2007, 19:10
Volgnes de site van 'the house of music' is dit dezelfde gitaar met een andere naam. ik wete niet of iemand dit kan bevestigen?

dejan997
10 januari 2007, 19:13
OO ja zijn er ook setjes met die london cromet erin of andere goede gitaren, want als ik een losse zou kopen moet er nog heel wat bij. Ik heb veel setjes gezien met slechte gitaren zoals Phoenix.

Arvoitus
10 januari 2007, 19:16
Gitaar van Ibanez. Hier kun je misschien een pakketje van kopen met een Ibanez GSA60 + een goede versterker (2de hands misschien).
Het is misschien een beetje boven je budget, maar je zult er zeker geen spijt van hebben.

Omdat deze gitaren perfect spelen voor hun geld, want als je een crappy gitaar koopt = heb je een crappy geluid = dat vermindert je speelplezier = eerder geneigd te stoppen.

Brammibal
10 januari 2007, 19:19
Nja, de versterkers in die setjes zijn altijd echt bagger. een redelijke versterker waar je goed mee uit de voeten kan kost zoon minimaal zoon 100 euro, de kabel band en stemmachine moet je dan nog appart kopen. Je zou mischien ook is kunnen kijken naar Epiphone sg special van 150 euro, dan heb je nog wat ruimte voor een versterker en accesoires.
zoiets:
http://img3.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/7/9/7/374797.jpg

Brammibal
10 januari 2007, 19:21
Het is zoiezo echt aan te raden iemand mee te nemen die ervaring heeft met gitaar spelen om te testen, omdat goedkope gitaren onderling heel veel van kwaliteit wisselen.

dejan997
10 januari 2007, 19:28
Die Farida Telecaster (=London City Comet). Zegt The Music Shop zelf op een marktplaats post van hun en dat ding is maar 150 euro, is dat een goede deal ?

Brammibal
10 januari 2007, 19:33
Als het waar is wel.

caliban
10 januari 2007, 19:42
Ik zou eerder voor de epiphone gaan eigenlijk. Je gaat met die telecasters voor bepaalde van de groepen die jij noemde problemen hebben omdat je met singlecoils speelt. Denk aan Sum 41. Een gitarist van lostprophets speelt op telecaster maar het zware geluid in hun muziek halen ze volgens mij toch uit gitaren met humbuckers in.

dejan997
10 januari 2007, 19:43
ze zeggen , zelfde fabriek en zelfde ontwerper. Dus het is gewoon een misschien wat slechtere versie maar goed genoeg voor een beginer dacht ik zo.

dejan997
10 januari 2007, 20:02
Ik zou eerder voor de epiphone gaan eigenlijk. Je gaat met die telecasters voor bepaalde van de groepen die jij noemde problemen hebben omdat je met singlecoils speelt. Denk aan Sum 41. Een gitarist van lostprophets speelt op telecaster maar het zware geluid in hun muziek halen ze volgens mij toch uit gitaren met humbuckers in.

Die Telecaster heeft 1 singlecoil en jij zegt dat 3 beter is ? ik snap het nu niet helemaal :P

TMKXL
10 januari 2007, 20:40
Waar in Friesland woon je?

wietse
10 januari 2007, 20:53
een telecaster heeft 2 singlecoils, en inderdaad humbuckers(dubbele elementen voor leken) zorgen voor een zwaarder geluid.
een telecaster heeft meestal een vrij scherpe toon en niet echt geschikt voor alle muzieksoorten IMO, je herkent het tele geluid altijd.
ik zelf hou van humbuckers maar voor jouw muziek voorkeur zou ik toch meer gaan voor een HSS type gitaar, fatstrat of superstratachtige.
kan je wat meer klank variaties uit halen, had je je vorige week hier aangemeld dan had ik wel een mooie yamaha superstratmodel voor je geweten voor 75 euro, yamaha is eigenlijk altijd goed.
je moet alleen van dat superstratmodel houden.
zou ik niet doen je eerste gitaar online kopen zonder hem te proberen dingen zijn vaak belabberd afgesteld, en dat jaagt je dan ook weer op kosten.

heb momenteel niks in de verkoop op electrisch gebied maar dat kan zomaar veranderen.(ja een framus maar die is gereserveerd)
onder de 250 moet wel kunnen 2ehands, nieuw koop je dan niet echt veel soeps, een goede versterker is namelijk net zo belangrijk als een goede gitaar.

dit lijkt me op zich wel een leuk setje voor je
http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/68494749-washburn-elektrische-gitaar-met-crate-40w-versterker-erbij.html?

in leeuwarden, leuk prijsje is vast nog wat af te krijgen, en washburn is over het algemeen niet slecht, veel beter dan STAGG en ander postorder spul.(KOOP NOOIT STAGG!! tenminste niet electrische gitaren van hun)
effe nakijken en potmeters inspuiten met contactspray en spelen.
weet niet waar je woont maar anders wil ik je daar best wel mee helpen alles weer goed bespeelbaar en werkend te krijgen.

dejan997
10 januari 2007, 21:47
Opzich mooi setje alleen jammer dat hij kraakt en die snare niet goed zijn, maar ik woon in Dokkum . ik zal nog wel ff rondkijken op ebay en marktplaats :)
maar wat moet ik precies nog aan die gitaar doen dan ?

Makor1966
10 januari 2007, 21:58
Je moet zowiezo altijd nieuwe snaren op je gitaar gooien, ook bij een nieuwe uit de winkel zitten de snaren er meestal al maanden op (klinken niet helder meer).

Lucluc
10 januari 2007, 22:08
Het zou kunnen kloppen dat een Farida uit dezelfde fabriek komt als London City, maar ze voelen wel anders aan. De Farida tele heeft niet zo'n gelakte hals en de elementen zijn ook anders. Ik heb ze vergeleken. Nog steeds een leuke gitaar die Farida, voor NOG minder geld dan een LC.

Lucluc
10 januari 2007, 22:09
Je moet zowiezo altijd nieuwe snaren op je gitaar gooien, ook bij een nieuwe uit de winkel zitten de snaren er meestal al maanden op (klinken niet helder meer).

Een winkel moet een gitaar goed afgesteld en met nieuwe snaren afleveren. Daar moet je zeker als beginner om vragen!

wietse
10 januari 2007, 22:13
Opzich mooi setje alleen jammer dat hij kraakt en die snare niet goed zijn, maar ik woon in Dokkum . ik zal nog wel ff rondkijken op ebay en marktplaats :)
maar wat moet ik precies nog aan die gitaar doen dan ?

snaren moet je inderdaad vervangen, dingen gaan nu eenmaal niet eeuwig mee, en als je erg zweethanden hebt en veel speelt dan moet je ze soms wel wekelijks vervangen.
kraken zal wel een vuil potmetertje zijn, afdekplaat achterop losmaken en goed inspuiten met contactspray doet vaak al wonderen helpt dat niet een nieuwe potmeter er in solderen een eurootje of 5 heb je dat al klaar, als je zelf kunt solderen.
en effe goed af laten stellen, ken wel veel mensen in dokkum (familie)maar geen hulpvaardige gitarist of gitaartech , wel een EKO verzamelaar maar daar ken ik alleen zijn voornaam van.
en koop niet online zonder de gitaar in handen hebben gehad, vraag effe rond er zal vast wel iemand bij je op school zitten die gitaar speelt en wel wil helpen.

Spitfire
10 januari 2007, 22:17
Aan het roepen van termen en gitaarmerken/modellen heeft deze jongen natuurlijk niet zo veel...

dejan997, als je wilt mag je me wel op MSN toevoegen, ik heb morgen wel even tijd om je wat info te geven enzo.
Als je het nodig vind tenminste.

dejan997
10 januari 2007, 22:31
Ja graag, ik heb me kapot ge-googlet om al die gitaren // termen op te zoeken :P, Wat is je msn email ?

wietse
10 januari 2007, 22:36
ach zoveel termen zijn er nog niet gebruikt.

staan allemaal wel in de FAQ en anders lees je effe het technische gedeelte op m,n site door dan kom je ook een heel eind.

dejan997
10 januari 2007, 22:41
Zal ik doen, maar over die andere gitaar.(die van marktplaats) Moet daar nog veel aan gesleuteld worden ?

G.G.
11 januari 2007, 03:22
Als je de link in post # 22 bedoeld, dan denk ik dat dat heel snel verholpen is. Potmetertje schoonmeken of vervangen. Dat de kabel kraakt ligt waarschijnlijk bij de plugingang, zal wel lam zijn. en dan snaren vervangen.

Voor iemand die dit voor het eerst doet is het denk ik iets meer dan een uurtje werk.

Hoe je alles moet doen is goed te vinden, hier op het forum.

Spitfire
11 januari 2007, 14:34
ach zoveel termen zijn er nog niet gebruikt.

Voor een beginner is het al snel teveel. Toen ik mijn eerste gitaar kocht wist ik niet wat pick-ups waren, en die verkoper maar doorpraten...


Ja graag, ik heb me kapot ge-googlet om al die gitaren // termen op te zoeken :P, Wat is je msn email ?
Dat poppetje linksonder mijn naam ;)

ventje
11 januari 2007, 14:49
ik vind persoonlijk dat de lage prijsklasses ibanez het meeste BANG FOR BUCKS geven in verhouding tot andere gitaren in die prijsklasse

dejan997
11 januari 2007, 16:18
Ik heb je geadd op msn :gitarist: