PDA

View Full Version : zingen



GreenDayEHV
10 januari 2007, 16:17
heey, misschien wel een rare vraag maar toch stel ik m :p

ik heb nooit gitaarles gehad ofzo, maar vind het wel leuk om wat liedjes te spelen. maar als ik erbij wil zingen stop ik met spelen :satisfie: kan iemand uitleggen hoe dat werkt?

Maiden Michiel
10 januari 2007, 16:28
Heel langzaam proberen en zorgen dat je de gitaarpartijen tot in den treure kan spelen.

mawashi
10 januari 2007, 17:04
Mij lukt het ook niet om tegelijk te zingen, maar ik heb wel vaker problemen met twee dingen tegelijk doen (en dat voor een vrouw :d)

Michel89
10 januari 2007, 20:06
Dit soort dingen moet je een redelijk lange tijd doen om het te kunnen, bij mijzelf was het in het begin ook vreselijk, nu geleidelijk steeds beter maar soms raak ik ook nog weleens me ritme kwijt, het akkoorden aanslaan is geen probleem meer maar meer tijdens het wisselen van akkoorden/noten en dan ook nog zingen, of wisselende tempo's. Maar das heel normaal, ik denk dat iedereen die niet te lang gitaar speelt dat heeft, als je het echt wil leren komt het wel. :) Het zit namelijk zo dat het denk moeielijk is een tekst in je hoofd te hebben en zingen, en tegelijk ook je vingers in een rare vorm te verplaatsen. Als je langer speelt hoef je veel minder na te denken om het volgende akkoord te pakken.

Pais
10 januari 2007, 20:59
Ik kan het niet, en weet zeker dat ik het nooit goed zal kunnen leren.
Toen ik pogingen waagde, probeerde ik eerst gewoon ritmisch de akkoorden mee te strummen. Dat gaat wel, maar wanneer ik ga spelen zoals ik ook doe wanneer iemand anders zingt, dan kan ik niet zingen. Goed voorbeeld is More than words van Extreme. Het liedje kan ik met gemak spelen (ook als ik praat met mensen, tv kijk of lees tijdens het spelen), ik kan het ook met gemak zingen, maar NIET tegelijk :)


Sommige mensen hebben er geen moeite mee. Mijn zus moet nog heel erg nadenken voor basisakkoorden en strumt gewoon 4/4 mee, ze heeft amper 2 uur oefenen hierin gestoken, maar ze kon er gelijk bij zingen.

Makor1966
10 januari 2007, 21:11
Als ik een nummer gitaar speel dat wat moeilijker is of waarbij ik nog niet volautomatisch de akkoorden wissel, dan blijft de zang inderdaad haperen, maar ik houd vol en op een dag gaat het me gewoon lukken. Simpele nummers lukken wel en er zit nog steeds vooruitgang in dus er is hoop.
En in een vertraagd tempo leren helpt om het goed onder de knie te krijgen, als het werkt kun je versnellen.

-=JEROEN=-
11 januari 2007, 00:32
denk er niet te veel over na

laat het gebeuren

neurie eerst de akkoorden mee, of hou een bepaalde noot vast met je stem terwijl je van akkoorden wisselt

hoe minder je over beide nadenkt, hoe meer het vanuit je gevoel komt

Lossesnaar
12 januari 2007, 11:26
veel oefenen, en zoals ze zeggen,"beginners" zulln dr heel veel moeite mee hebben.
ik vond basket case (op de maat, voor de maat enz.) en kryptonite (het tokkelen) vry pittig om te spelen en zingen, maar....alles went ;)

greetz

Veekeren
12 januari 2007, 11:35
Ik ben er eigenlijk ook nog maar net mee bezig, zingen en spelen tegelijk. Nu ben ik in beide takken van sport een amateur, maar het gaat steeds beter en het is nu ook echt leuk om te doen. Ik heb het een paar jaar geleden geprobeerd, toen lukte het niet, nu wel.

Zoek wat liedjes met makkelijk getimede akkoordwisselingen, en aanslagen die niet erg afwijken van de "zangritmes". Ik ben net bezig zoals ik zeg, ik speel nu Surrender van Saybia, I Alone van Live en Wonderwall van Oasis...

hendrix2
12 januari 2007, 11:44
De laatste 2 jaar probeer ik bij bijna alles wat is speel mee te zingen. Zo leer je het echt. Gewoon geleidelijk aan oefenen. Ik ben ooit begonnen met Wild Thing te zingen en ondertussen zing ik alles wat ik maar wil (zolang het in mijn stembereik wat te doen is).
Ik ben zeker geen groot zanger, maar door dagelijks te zingen verbeterd je stem ook wel.
Gewoon blijven oefenen, eenvoudig beginnen.
Draag oefenen helpt ook.
Bij echt moeilijkere gitaarpartijen leer ik het soms ook maat per maat. Zo leerde ik onlangs roadtripping van de RHCP spelen en zingen. Spelen ging vlot, maar erbij zingen niet. Maat per maat geoefend en dezelfde dag nog ging het vlot spelen en zingen...

Het is echt een enorm cliché, maar oefening baart kunst, ook voor diegenen die zeggen dat ze het nooit zullen kunnen.

Mitch_mashinguard
12 januari 2007, 16:41
Ik zie green day in je naam staan... green day is absoluut niet moeilijk om te spelen en zingen tegelijk (begin met die simpele shit met drie, vier akkoorden van ze), je moet het nummer kunnen spelen zonder na te denken, dan pas merk je dat je vrij kan zingen wat je wil, en je beseft al zingend pas dat je ook nog gitaar speelt als je met spelen stopt :satisfie: