PDA

View Full Version : In hoeverre bepalen elementen de sound van je gitaar?



Goldeneye
10 januari 2007, 13:48
Leuk vraagje voor de gitaristen.
In hoeverre bepalen de soort elementen, de sound van je gitaar?
Wat kan er veranderen bij overstap op andere elementen....

Danny Drug
10 januari 2007, 13:51
eene helehoop kan er veranderen..


elementen zijn behoorlijik bepalend voor je geluid

Rutger
10 januari 2007, 13:55
veel

maar dat geldt voor alles wat er tussen je snaren en je speakers inzit.

goedkope elementen zijn vaak niet mooi uitgebalanseerd in bas/mid/treble, pikken niet alle harmonischen op en missen body. de duurdere elementen zijn daar vaak stukken beter in. maar daar heb je weer talloze varianten in, en dat is een smaakkwestie.

Yapser
10 januari 2007, 13:55
Je kan er idd. een andere sound door krijgen, elke soort pickup is weer anders omwonden e.d..

Goldeneye
10 januari 2007, 13:59
Oke...ik heb zelf o.a een Gibson LP Cherry Sunburst met Dimarzo's, niet echt bijzondere elementen. Ik twijfel echter of duurdere, goede elementen de sound wel doen verbeteren. In welke opzichten kan dat?

henkr
10 januari 2007, 14:15
Wat voor dimarzio's zijn het?

Rutger
10 januari 2007, 14:17
en in welk opzicht wil je je sound verbeteren?

omni
10 januari 2007, 14:29
Als ik een lijstje zou moeten maken van factoren die je geluid maken;
1 amp
2 gitaar constructie (hout, bolt-on, setneck, neck trough)
3 overige electronica (pedalen, kabels etc)
4 elementen

Slaat misschien nergens op, maar ik heb gitaarles op steeds wisselende amps.
Allemaal goedkope transistors; peavey, fender, marshall en steeds klink ik compleet anders en ben ik weer een half uur op zoek naar het juiste geluid.

Goldeneye
10 januari 2007, 14:47
Wat voor dimarzio's zijn het?

Gewone DiMarzio PAF's zitten erin...geen bijzondere versie ofzo.

Goldeneye
10 januari 2007, 14:50
Mochten er andere elementen in komen, hoe duur is het om dit te laten door een gitaarboer/bouwer van een gitarenzaak?

Potmeters en elementen erin laten zetten...schroeven en solderen dus. Zo'n 50 euro?

Azrael
10 januari 2007, 14:55
Mochten er andere elementen in komen, hoe duur is het om dit te laten door een gitaarboer/bouwer van een gitarenzaak?

Potmeters en elementen erin laten zetten...schroeven en solderen dus. Zo'n 50 euro?

Yup , als je op en nabij de 50 euro rekent zit je goed. Voor dat geld koop ik liever een soldeerbout ;)

Kim Wilson
10 januari 2007, 14:57
Voor de helft wil ik het ook wel voor je doen. :)

Lennert
10 januari 2007, 14:58
50 euro?? Dat red je alleen met gfs pickups en dan moet je ze zelf monteren..

Het monteren op zich kan wel zoiets kosten, maar reken maar op meer.

edit: ah dat bedoelde je dus ook ;)

Rutger
10 januari 2007, 14:59
Hij bedoelt ook alleen monteren ;)

Goldeneye
10 januari 2007, 15:08
Yup , als je op en nabij de 50 euro rekent zit je goed. Voor dat geld koop ik liever een soldeerbout ;)

Haha. Das mooi meegenomen als je ietwat technisch bent...solderen schijnt redelijk makkelijk te zijn, maar als je wat klungelig bent zoals ik, lijkt het me niet echt verstandig, vandaar dat ik het maar laat doen...moet nog wel kijken welke elementen etc, maar hier kom ik geloof ik wel uit.
Rond de 50 euro mag het kosten, 100 = te duur.

Goldeneye
10 januari 2007, 15:11
De oude elementen moeten er dus uit en nieuwe voor in de plaats. Eveneens de oude potmeters moeten eruit en nieuwe voor in de plaats. Verder hoeft de gitaar niet afgesteld te worden zoals bij een akoestische, dus bedoel ik echt alleen de prijs voor de service van solderen en schroeven. Neem aan dat DIT rond de 50 euro kost?

Azrael
10 januari 2007, 15:13
De oude elementen moeten er dus uit en nieuwe voor in de plaats. Eveneens de oude potmeters moeten eruit en nieuwe voor in de plaats. Verder hoeft de gitaar niet afgesteld te worden zoals bij een akoestische, dus bedoel ik echt alleen de prijs voor de service van solderen en schroeven. Neem aan dat DIT rond de 50 euro kost?

Ja , daar had ik het over. Misschien ietsje meer maar het is maar net bij wie je het laat doen.

Goldeneye
10 januari 2007, 15:18
Ja , daar had ik het over. Misschien ietsje meer maar het is maar net bij wie je het laat doen.

Ok. Waarschijnlijk bij een echte Luthier.

vulvasonic
10 januari 2007, 15:20
Om terug te komen op je eerste vraag. De elementen zijn imo 75% van je gitaargeluid. Niet onbelangrijk dus.

Maar wie ben ik......

glacius
10 januari 2007, 15:22
Om terug te komen op je eerste vraag. De elementen zijn imo 75% van je gitaargeluid. Niet onbelangrijk dus.

Maar wie ben ik......

helemaal mee eens, daarna bepaald je amp ook een groot deel van je geluid

Azrael
10 januari 2007, 15:25
Ikzelf vind dat de versterker het allerbelangrijkst is. Of laat ik het anders formuleren....als je versterker niet goed is dan wordt het nooit wat. Het is nu eenmaal je eindpunt.
Daarna vind ik de pickups het belangrijkst , dan de gitaar zelf qua constructie (alhoewel dit met pickups niet valt te verbeteren in mijn ogen want het is en blijft niks meer dan versterken van een klank die er al is ) en dan de snaren. Ohja , manier van spelen (ver van de brug of niet bijvoorbeeld) en plectrum wat mij betreft in hetzelfde rijtje als snaren.

vulvasonic
10 januari 2007, 15:29
Ikzelf vind dat de versterker het allerbelangrijkst is. Of laat ik het anders formuleren....als je versterker niet goed is dan wordt het nooit wat. Het is nu eenmaal je eindpunt.
Daarna vind ik de pickups het belangrijkst , dan de gitaar zelf qua constructie (alhoewel dit met pickups niet valt te verbeteren in mijn ogen want het is en blijft niks meer dan versterken van een klank die er al is ) en dan de snaren. Ohja , manier van spelen (ver van de brug of niet bijvoorbeeld) en plectrum wat mij betreft in hetzelfde rijtje als snaren.

Tuurlijk. Maar is zie de versterker als een apart onderdeel. Het ging mij om de gitaar. Dus wat is bepalend voor het geluid van de gitaar. En dan denk ik dat de elementen het belangrijkst zijn.
Maar uiteraard is de versterker MINSTENS zo belangrijk.

Azrael
10 januari 2007, 15:35
Tuurlijk. Maar is zie de versterker als een apart onderdeel. Het ging mij om de gitaar. Dus wat is bepalend voor het geluid van de gitaar. En dan denk ik dat de elementen het belangrijkst zijn.
Maar uiteraard is de versterker MINSTENS zo belangrijk.

Yup , dat is ook eigenlijk beter om het op die manier te zien. Maar ik dacht dat ik in dit topic gewoon een opsomming moest noemen van orde van belangrijkheid volgens mijn ervaring.
De versterker d'r uit maakt het allemaal een stuk makkelijker ja. Qua klank van een gitaar inderdaad eerst de elementen. Verschil tussen single coil en humbucker om het simpel te zeggen geeft aan hoe belangrijk dat is.

Goldeneye
10 januari 2007, 15:36
Ikzelf vind dat de versterker het allerbelangrijkst is. Of laat ik het anders formuleren....als je versterker niet goed is dan wordt het nooit wat. Het is nu eenmaal je eindpunt.
Daarna vind ik de pickups het belangrijkst , dan de gitaar zelf qua constructie (alhoewel dit met pickups niet valt te verbeteren in mijn ogen want het is en blijft niks meer dan versterken van een klank die er al is ) en dan de snaren. Ohja , manier van spelen (ver van de brug of niet bijvoorbeeld) en plectrum wat mij betreft in hetzelfde rijtje als snaren.

Pickups hebben toch ook een eigen karakter?

Kunnen pickups zo bepalend zijn, dat ze van nature neigen naar een bepaalde muziekstijl?

Goldeneye
10 januari 2007, 15:39
Pickups hebben toch ook een eigen karakter?

Kunnen pickups zo bepalend zijn, dat ze van nature neigen naar een bepaalde muziekstijl?

Ik heb het dan voornamelijk over humbuckers die je met elkaar zou vergelijken in je gitaar.

Niet het verschil tussen single coils en humbuckers.

Azrael
10 januari 2007, 15:39
Pickups hebben toch ook een eigen karakter?

Kunnen pickups zo bepalend zijn, dat ze van nature neigen naar een bepaalde muziekstijl?

Das een overduidelijk JA! De meeste pickups die geweldig in hi-gain zijn hebben klote clean en andersom. Das een heel simpel voorbeeld. En een pickup kan dan wel een eigen karakter hebben , qua karakter vind ik dat de gitaar ook onwijs belangrijk is. Maar karakter vind ik weer een ander onderwerp dan puur de sound opzich.

Goldeneye
10 januari 2007, 15:49
Das een overduidelijk JA! De meeste pickups die geweldig in hi-gain zijn hebben klote clean en andersom. Das een heel simpel voorbeeld. En een pickup kan dan wel een eigen karakter hebben , qua karakter vind ik dat de gitaar ook onwijs belangrijk is. Maar karakter vind ik weer een ander onderwerp dan puur de sound opzich.

Ok. Ik begrijp wat je bedoeld.
Ik zit alleen nog met de vraag of specifieke humbuckers in je gitaar, direct van invloed kunnen zijn op je speelstijl...dat je ze bijv. vanaf het eerste moment bespeeld/test en meteen denkt: damn, dit is echt blues...of wow dit klinkt echt vintage''...in vergelijking met andere humbuckers.

Kunnen ze van dermate invloed hebben op de sound van je gitaar?

Azrael
10 januari 2007, 15:52
Ok. Ik begrijp wat je bedoeld.
Ik zit alleen nog met de vraag of specifieke humbuckers in je gitaar, direct van invloed kunnen zijn op je speelstijl...dat je ze bijv. vanaf het eerste moment bespeeld/test en meteen denkt: damn, dit is echt blues...of wow dit klinkt echt vintage''...in vergelijking met andere humbuckers.

Kunnen ze van dermate invloed hebben op de sound van je gitaar?

Mhah , voorbeeldje...als ik EMG hoor dan denk ik "hmmz dikke distortion d'r overheen en TATA metal!"
Als ik een strat pak met een lekkere iele klank ga ik gelijk funkie spelen. Heb ik een hele warme klank van een humbucker neck pickup dan ga ik jazzy spelen. Dus tja , ik vind van wel. Maar dat gaat altijd over eerst indrukken. Uiteindelijk speelt je gewoon op je gitaar wat je leuk vind en pas je gewoon wat equalizers aan of andere settings. Ik heb geen gitaar voor country...nou prima dan knal ik de coil split aan , single coil emulatie op mijn GT8 en voila daar gaan we.

vulvasonic
10 januari 2007, 15:52
Ok. Ik begrijp wat je bedoeld.
Ik zit alleen nog met de vraag of specifieke humbuckers in je gitaar, direct van invloed kunnen zijn op je speelstijl...dat je ze bijv. vanaf het eerste moment bespeeld/test en meteen denkt: damn, dit is echt blues...of wow dit klinkt echt vintage''...in vergelijking met andere humbuckers.

Kunnen ze van dermate invloed hebben op de sound van je gitaar?

Waarom denk je dat (bijvoorbeeld) Seymour Duncun zo'n geweldig groot aanbod heeft?

Rutger
10 januari 2007, 15:52
wederom: ja

bert k
10 januari 2007, 15:53
Ja, absoluut. Ik heb de humbucker van mijn Charvel vervangen door een Seymour Duncan JB. Echt een enorm verschil. Ga anders eens luisteren (http://www.seymourduncan.com/products/humbuckers.shtml)op de SD site, er staan een heleboel samples, dat heeft me best geholpen in mijn keuze.

Goldeneye
10 januari 2007, 15:59
Waarom denk je dat (bijvoorbeeld) Seymour Duncun zo'n geweldig groot aanbod heeft?

Ja, o.a Duncan.
Ik zit er alleen mee of dit allemaal wel zo is...

Voorbeeld:
Zet 2 IDENTIEKE Gibsons naast elkaar, beiden met andere pickups. De ene met Seymour Duncan '59's en de ander met Gibson 490R en 498T. Zijn het dan toch in feite 2 gitaren met een verschillende sound? (clean+distorted).

bert k
10 januari 2007, 16:02
Ja, die klinken dan heel verschillend. Verwissel de elementen en het klinkt wéér anders.

Rutger
10 januari 2007, 16:04
Maar je zult altijd wel een Les Paul horen!

Het is niet zo dat je met pickups je gitaarsound totaal veranderd, de klank van de gitaar zelf zul je er altijd doorheen blijven horen. Het karakter blijf hetzelfde, alleen accentueer je bepaalde frequentiegebieden anders

Azrael
10 januari 2007, 16:08
Maar je zult altijd wel een Les Paul horen!

Het is niet zo dat je met pickups je gitaarsound totaal veranderd, de klank van de gitaar zelf zul je er altijd doorheen blijven horen. Het karakter blijf hetzelfde, alleen accentueer je bepaalde frequentiegebieden anders

Yup , ik had ook al gepost dat karakter een ander punt is dan puur de sound van je gitaar. Mijn Ibanez blijft een Ibanez ook al gooi ik de duurste pickups in ter wereld die geweldig klinken. Het blijft een relatief karakterloos gitaartje voor alles behalve hi-gain en rock.

Goldeneye
10 januari 2007, 16:10
Ja, die klinken dan heel verschillend. Verwissel de elementen en het klinkt wéér anders.

Oke. Bedankt voor je info.
Had namelijk mn twijfels of elementen van dermate invloed kunnen hebben op de sound van een gitaar. Nu is het toch allemaal wat duidelijker geworden dat ze een groot onderdeel van de sound zijn...(naast plectrums, houtsoorten, vingeraanslag, versterkers etc). Het zal dan toch wel een goede investering zijn om een goed setje elementen aan te schaffen, zodat de sound erop vooruitgaat.

Rutger
10 januari 2007, 16:15
dat is zeker een goede (helaas vaak onderschatte) investering :)

Goldeneye
10 januari 2007, 16:22
dat is zeker een goede (helaas vaak onderschatte) investering :)

Oke. Klopt dat het inderdaad vaak wordt onderschat...ik ken veel 'luie' gitaristen die echter tevreden zijn met hun instellingen/sound + originele elementen en die deze niet echt als belangrijke factor beschouwen en niet gauw een duur, goed setje zullen aanschaffen. Veel beweren dat je het moet laten zoals het is, omdat het er anders niet beter op wordt.
Ik denk zelf dat het juist een uitdaging is om te experimenteren en er toch achterkomen dat een goed setje, wel degelijk verschil uitmaakt.

Rutger
10 januari 2007, 16:27
dat ben ik ook van mening :)

ik speel met een gitarist samen die ontevreden is over zijn Fender USA Strat en al jaren jaloers is op m'n setje Van Zandt pick-ups. hij blijft maar overwegen om een nieuwe gitaar te kopen terwijl ik hem probeer te overtuigenl dat hij een goede gitaar heeft, maar dat het de elementen zijn die z'n Strat een vermoeiend middy geluid geven. toch valt ie niet over te halen.... wellicht bang dat het het geld niet waard is?

Gitaristje 18
10 januari 2007, 16:32
Oke. Bedankt voor je info.
Had namelijk mn twijfels of elementen van dermate invloed kunnen hebben op de sound van een gitaar. Nu is het toch allemaal wat duidelijker geworden dat ze een groot onderdeel van de sound zijn...(naast plectrums, houtsoorten, vingeraanslag, versterkers etc). Het zal dan toch wel een goede investering zijn om een goed setje elementen aan te schaffen, zodat de sound erop vooruitgaat.

ja ik ga binnenkort ook nieuwe elementen op mijn gitaar laten zetten. Vind nu de brug humbucker te iel en de halshumbucker te modderig. Moet nu alleen nog ff kiezen tussen de Dimarzio Air Norton, de Seymour Duncan SH-1 59'model en de Seymour Duncan APH-1 alnico ii pro.
Moeilijk, moeilijk, moeilijk :)

no 1 hops
10 januari 2007, 16:33
mijn olpmm1 heeft nu verschillende elementen gehad.
originele, Bill lawrence l500R +XL en nu BL L450 single coil voiced humbuckers.
de 500 waren veel strakker dan de olp's (eddie weet niet wat hij mist)en ook clean boden ze veel meer.
de l450 maken naar mijn idee de brug richting tele, de neck richting vette strat/lespaul

Rutger
10 januari 2007, 16:36
[edit] nou niet je post gaan zitten editten waarik net op gereageerd heb... :roll:

Goldeneye
10 januari 2007, 16:38
dat ben ik ook van mening :)

ik speel met een gitarist samen die ontevreden is over zijn Fender USA Strat en al jaren jaloers is op m'n setje Van Zandt pick-ups. hij blijft maar overwegen om een nieuwe gitaar te kopen terwijl ik hem probeer te overtuigenl dat hij een goede gitaar heeft, maar dat het de elementen zijn die z'n Strat een vermoeiend middy geluid geven. toch valt ie niet over te halen.... wellicht bang dat het het geld niet waard is?

Dat bedoel ik dus. Juist omdat je er een ander mee wilt helpen uit eigen ervaring, denk ik dat de Fender USA Strat inderdaad beter zal gaan klinken met de Van Zandt pick-ups. Het blijft een echte Fender USA.

Ik denk inderdaad wat bang dat het veel geld is en zijn geluid er niet op vooruit zal gaan...misschien kun je hem tippen met een bepaalde site waar veel lovende dingen worden gezegd over deze Van Zandt pickups? Mja echte overtuiging is toch echter om het in de praktijk te kunnen zien/horen, zoals bij jou ook het geval is, dus ik denk dat het om het 'geld' gaat...of bang dat er iets verkeerd kan gaan met de electronica etc...zou ook kunnen?

Rutger
10 januari 2007, 16:48
het is ook een budget kwestie, maar dat zou juist wél de reden moeten zijn om met een set pu's je gitaar te upgraden en er nog jaren plezier van te hebben, ipv voor veel meer geld een nieuwe gitaar te kopen.

het is denk ik een kwestie van "is het het geld wel waard?" ik zet ze met alle plezier voor hem in z'n Strat.

tja, wat is een betere overtuiging dan het 'm gewoon te laten horen?

drap
10 januari 2007, 17:39
De oude elementen moeten er dus uit en nieuwe voor in de plaats. Eveneens de oude potmeters moeten eruit en nieuwe voor in de plaats. Verder hoeft de gitaar niet afgesteld te worden zoals bij een akoestische, dus bedoel ik echt alleen de prijs voor de service van solderen en schroeven. Neem aan dat DIT rond de 50 euro kost?

De potmeters hoef je niet te laten vervangen hoor. Ik heb in elk van m'n gitaren andere elementen in laten zetten en daar zitten allemaal nog gewoon de fabrieks-af potmeters in. Hoewel ik er bij één van m'n gitaren waarschijnlijk wel aan moet geloven omdat ik waarschijnlijk toch iets te lang met de soldeerbout er op heb zitten kutten... Maar normaal gesproken hoeft het absoluut niet.

Goldeneye
10 januari 2007, 18:51
het is ook een budget kwestie, maar dat zou juist wél de reden moeten zijn om met een set pu's je gitaar te upgraden en er nog jaren plezier van te hebben, ipv voor veel meer geld een nieuwe gitaar te kopen.

het is denk ik een kwestie van "is het het geld wel waard?" ik zet ze met alle plezier voor hem in z'n Strat.

tja, wat is een betere overtuiging dan het 'm gewoon te laten horen?

Ja, ik wist het wel als ik de Fender USA strat had...heb 1x een Fender stratocaster gehoord met Van Zandt pickups en het klonk echt geweldig!
Ben zelf meer een LP-man, maar toch...dr zit veel overtuiging in die pickups wat betreft TONE...heerlijke pure vibe.
Wat dat betreft spelen elementen dus idd een grote rol en hoop dat je je gitaar-maatje kunt overhalen om deze pickups aan te schaffen, ongeacht de prijs....(als die persoon zelf ECHT dat geluid zoekt) Beter dan een andere gitaar aan te schaffen...

rscalex
11 januari 2007, 11:28
wat ik het moeilijkste vind aan de pickup-kwestie is het volgende:
hoe bepaal je of een gitaar het "waard" is om up te graden met betere pickups?
een voorbeeldje: is mijn mex strat het waard om er bv. fender CS '54 pickups in te zetten?
of spaar je dan beter voor een usa strat?
waar ligt de grens...

Rutger
11 januari 2007, 11:38
het hangt er vanaf in hoeverre je van plan bent je gitaar op te waarderen, en natuurlijk je budget.

je moet bijvoorbeeld niet gaan verwachten dat je Mex net zo gaat klinken als een Fender USA Custom Shop.... dan moet je gewoon een Fender USA CS kopen. maar als je je Strat gewoon wil verbeteren, dan zit je in de juiste verhoudingen te denken voor een pickup upgrade. en verder is je budget the limit! dat setje CS '45 lijkt me zeker een goeie investering.

taylor
11 januari 2007, 11:49
of het waard is daar is geen zinnig antwoord op te geven, denk niet dat een duurdere gitaar per se beter is(sound wise) dan een van 500 euro 2e hands of zo.

zelfs iemand als een door gewinterde sessie speler als carl verheyen doet ze optredens met cheapo strat van 500 $ terwijl die beschiking heeft over echt vintage spulle een access tot alle good stuff.

rscalex
11 januari 2007, 11:59
zelfs iemand als een door gewinterde sessie speler als carl verheyen doet ze optredens met cheapo strat van 500 $ terwijl die beschiking heeft over echt vintage spulle een access tot alle good stuff.
zo zag ik ook Adrian Smith (Iron Maiden) met Squiers in de studio :D

Rutger
11 januari 2007, 12:00
Goed punt. Het is ook maar net wat voor sound je zoekt. Als je tevreden bent met je Mex en het geluid dat je eruit haalt, waarom zou je er dan duurdere pu's ingooien?

M'n bassist beschikt over allemaal dure handgebouwde spullen, maar dé sound voor onze band haalt hij uit een 2dehands nep-rickenbacker.

taylor
11 januari 2007, 12:09
als jij het waard vind dan moet je het doen maar veder kan ik geen echte reden bedenken.

een wat de een mooie pick-ups vind is voor de ander weer niks of minder da's zo personlijk.

RRRobin
11 januari 2007, 12:26
ff offtopic:
Weet iemand toevallig of er een site bestaat die soundclips heeft van verschillende p-ups in een vergelijkbare setting? Dus niet 1 p-up met een rustig bluesy clean clipje en vervolgens een andere p-up met zware distortion etc :P Gewoon om eerlijk te vergelijken, dank bij voorbaat ;)

ontopic:
Denk idd ook dat geld je belangrijkste factor is als het gaat om upgrade

rscalex
11 januari 2007, 12:27
ben het trouwens ook niet van plan, het ging mij eigenlijk gewoon om het principe :)