PDA

View Full Version : Brom door verbindingskastje



mvanroermund
10 januari 2007, 13:24
Goeiemiddag!

Gisteren mijn effectenpedalen kist ingebouwd, met daarin een kastje gebaseerd op een BB-grootte doos. Aan de ene kant van dat doosje 4 neutrik pluggen, aan de andere kant ook, kabeltjes ertussen verbonden en getest. Deed het prima. Toen bouwde ik hem op mijn pedalenkist, en voorzag hem van een drukknop (voor het aan en uitzetten van mijn EQ). 6 kabels met elkaar verbonden met dat ding (3 in en 3 uit) en nu bromt ie in eens als een gek. Als ik mijn hand erop doe wordt het minder. Een aard-probleem dus. Hoe kan ik ervoor zorgen dat dat ding goed geaard wordt? Zijn daar standaard oplossingen voor?

Alvast bedankt!

Groeten,
Martijn

rhcp_schipper
10 januari 2007, 13:56
Hallo martijn,

Ik heb verder geen oplossingen voor je(sorry), maar ben wel heel erg beniuwd naar hoe je hem gebouwd hebt, en naar wat de oplossing is voor je aardings probleem. Dit omdat ik zelf ook zo een soort gelijk kastje wil bouwen.

Zou je misschien wat foto's kunnen/willen posten van de binnenkant.

Groeten rhcp_schipper

SimonS
10 januari 2007, 14:01
de (aarde van de) eq schakelknop isoleren van de behuizing? dus sowieso de jack en schakelaar geisoleerd van de behuizing.

hadv
11 januari 2007, 00:46
klinkt als een aardlus, dus juist 'teveel' aarding
voor een tussenkastje is het essentieel dat de mantel van de draadjes en de '-' van eventuele electronica maar op EEN plek de 'kast' raakt
dus/bijvoorbeeld: een effector heeft het signaal + afscherming aan de input, dan zit aan de output ALLEEN het signaal, de afscherming maakt daar geen contact met de 'kast'

mvanroermund
11 januari 2007, 10:09
Bedankt voor de reacties,

@rhcp_schipper, ik zal vanamiddag effe een foto maken en die op het forum zetten

@SimonS, dat zou best eens kunnen, want zoals gezegd, hij begon pas te brommen nadat ik die EQ drukknop ingebouwd had. Misschien van die plastic afstandsringen gebruiken? Maar ik ben bang dat de schroefdraad van de knop het aluminium rond het gat raakt. Ik zal een kijken of het helpt als ik hem eruit haal.

@hadv, ik kan je verhaal niet helemaal volgen. Hoe zorg ik er voor dat ie maar op 1 plek de kast raakt? Zodra ik de minnen van de neutrik plugs met elkaar verbind maak ik sowieso toch al op 2 plekken contact? En die verbinding is nodig, toch?
Misschien dat wanneer ik de foto plaats voor rhcp, je eens kunt zeggen wat ik verkeerd gedaan heb?

Groeten,
Martijn

rhcp_schipper
11 januari 2007, 19:02
Hallo martijn,


Ik ben echt heel erg benieuwd naar de foto.

Groeten

rhcp_schipper

brampk8
11 januari 2007, 19:17
De batterij zit in de oplader!


Spannend!!!!!!

mvanroermund
11 januari 2007, 19:18
Ho, dat was nog met de inlognaam van mijn huisgenoot. Maar ze komen er zo spoedig mogelijk aan.

Groeten,
Martijn

Speeddemon
11 januari 2007, 19:43
Volgens mij moet je voor je EQ gewoon geisoleerde (plastice) jacks gebruiken, of van die plastic rondjes aan binnen en buitenkant van de behuizing, zodat de metalen jacks geen contact maken met de behuizing.

mvanroermund
11 januari 2007, 19:52
Ok, bij deze wat foto's. Om te beginnen de binnenkant:
http://img134.imageshack.us/img134/2879/verbindingskastje1kj9.jpg

Vervolgens de buitenkant:
http://img134.imageshack.us/img134/7528/verbindingskastje2fq9.jpg

En zijn stek in de kist:
http://img134.imageshack.us/img134/1214/pedalboarded4.jpg


@speeddemon, op zich is dat een oplossing, maar zoals gezegd, ben ik bang dat de schroefdraad alsnog de behuizing raakt. Misschien een stukje teflontape eromheen?

Beunen!

Groeten,
Martijn

SimonS
11 januari 2007, 20:07
Volgens mij moet je voor je EQ gewoon geisoleerde (plastice) jacks gebruiken
inderdaad, dat bedoelde ik ook. lijkt mij de oorzaak, zo te zien zijn de aardes/aarden van de signalen niet verbonden.

rhcp_schipper
11 januari 2007, 22:51
Ok, bij deze wat foto's. Om te beginnen de binnenkant:
http://img134.imageshack.us/img134/2879/verbindingskastje1kj9.jpg

Vervolgens de buitenkant:
http://img134.imageshack.us/img134/7528/verbindingskastje2fq9.jpg

En zijn stek in de kist:
http://img134.imageshack.us/img134/1214/pedalboarded4.jpg


@speeddemon, op zich is dat een oplossing, maar zoals gezegd, ben ik bang dat de schroefdraad alsnog de behuizing raakt. Misschien een stukje teflontape eromheen?

Beunen!

Groeten,
Martijn


Het kastje ziet er wel echt heel erg vet uit, echt super

bert k
11 januari 2007, 22:55
Ik snap niet zo goed wat het kastje moet gaan doen.

Maar volgens mij is het helemaal geen aardlus, het is gewoon keiharde instraling. De verbindingskabels moeten afgeschermd draad zijn, wat op 1 plaats met de aarde is verbonden.

Frits van Mourik
12 januari 2007, 00:09
Het is inderdaad een fraaie, doch vage contraptie...
Maar voor zover ik kan zien is de behuizing zelf nèrgens geaard;
dat zou wellicht het "handeffect" kunnen verklaren.

mvanroermund
12 januari 2007, 01:53
Hela!

Hoe shield ik die draad van input naar output? En Frits, hoe zou ik eventueel mijn kastje kunnen aarden?
In het eerste "ontwerp" zaten de George L kabels direct aan de input gesoldeerd, toen was er minder/geen brom. Wegens ruimte problemen heb ik nu voor dat kastje gekozen. Leek me de makkelijkste oplossing.
Ik heb andere mensen gezien hier op het forum, die een zelfde oplossing gebruiken maar geen problemen hebben. Er moet toch een simpele oplossing voor zijn?

Alweer bedankt alvast,
Martijn

bert k
12 januari 2007, 09:33
Gebruik afgeschermde microfoonkabel. De twee binnenaders soldeer je aan de tip en de ring, de afscherming is de mantel. Das alles.

Als je het kastje wil aarden, moet je het metaal van de kast ergens met aarde verbinden.

mvanroermund
12 januari 2007, 11:51
Ok bedankt, ik klus dit weekend effe.

Groeten,
Martijn

Frits van Mourik
12 januari 2007, 23:02
Als je het kastje wil aarden, moet je het metaal van de kast ergens met aarde verbinden.

Bij voorkeur de aarde van het chassisdeel, dat naar je versterker gaat; amp input of amp return.

mvanroermund
29 januari 2007, 17:58
Het is een tijdje geleden al gelukt om de brom weg te krijgen. De XLR oplossing was prima, ik heb geshielde draad gebruikt nu en GEEN van de aardes aangesloten. Ook heb ik de drukknop verwijderd, aangezien ie het niet eens deed, dus dat moet ik nog een keer regelen.

Allemaal bedankt voor de reacties!

Groeten,
Martijn

bert k
29 januari 2007, 18:44
Die shielding moet wel op 1 punt aan aarde zitten, anders doet het helemaal niets.