PDA

View Full Version : Goedkope gitaren: altijd eerst uitproberen



G.G.
10 januari 2007, 11:50
Waarom mensen zomaar een gitaar, zonder uittesten, bij een internet winkel of marktplaats kopen heb ik nooit begrepen. Hier een leuk voorbeeld:

Bij de goedkopere fabriikanten is de kwaliteitscontrole vaak magertjes (zachtjes uitgedrukt) en zijn de verschillen vaak erg groot. Zo heb ik hier een heel leuk voorbeeld van mijn tweeëiïge (spelling zal wel niet kloppen) tweeling.

http://img84.imageshack.us/img84/9162/image00004yt8.jpg

http://img295.imageshack.us/img295/6043/image00005ub4.jpg

http://img96.imageshack.us/img96/6185/image00006jp7.jpg

Beide gitaren verkeren in nieuwstaat de zwarte heeft alleen 1 klein butsje.
De rode is van 1996, de zwarte uit dezelfde periode, exacte jaartal onbekend. Ze hebben dezelfde body dikte en halsdikte (zelfde profiel en radius), dezelfde dikte van de frets, allebij een rosewood toets (bij de zwarte is ie ietsjes dikker), wegen allebij 3,6 KG, hebben dezelfde snaren, dezelfde tuners, dezlefde stringtrees, dezelfde topkam en allebij de brug zwevend afgesteld en allebij met 3 veren.

Als je ze in een internetshop of op marktplaats ziet staan, zijn ze dus hetzelfde en zal de kleur de doorslaggevende factor zijn voor velen. (zijn allebij gemod wat betreft de electronica, maar ooit waren ze verder identiek, witte slagplaat en witte knoppen, mods zijn nu niet van belang aangezien ik ze alleen accoustisch vergelijk)

De rooie heeft veel meer volume (en met "veel" bedoel ik dus echt veel meer) De klank is een stuk warmer met een minder scherp hoog in het geluid. De attack is een stuk feller.

De zwarte heeft flink wat minder volume. Er zit meer hoog in het geluid met een iets metaligere klank (iets meer "twang") (klinkt vreemd, maar het lijkt alsof je bij de rooie meer warmte van hout hoort). De zwarte heeft iets minder attack, en ietsjes minder sustain.

De keus van de elementen (zoals op de foto te zien is) benadrukt deze klankeigenschappen (de rooie is door mij (en deels door de vorige eigenaar) gemod met twee humbuckers en de zwarte is door B_2_the_a gemod met andere pups (WSC'tjes die perfect bij deze gitaar passen), maar de basis blijft hetzelfde: twee identieke gitaren die totaal verschillend klinken.

Iemand leuke voorbeelden van een gitaar die hij/zij zo van internet gehaald heeft en die helemaal niet klonk als verwacht.

Of iemand met twee echt identieke gitaren die om een of andere reden totaal verschillend klinken.

En de reden van dit onderwerp: Wees gewaarschuwd, en test altijd, want ik heb vandaag ondervonden dat de verschillen echt EXTREEM groot kunnen zijn. Veel meer dan ik ooit gedacht had.

DarknessAwaits
10 januari 2007, 12:14
Ik heb 2 Fender Stratocasters gehad uit Mexico, de eerste had ik zelf gekocht en de tweede heb ik *zonder testen* overgenomen van mijn broer. Ze kwamen allebei uit de zelfde periode, enkel de kleur was anders... op het eerste gezicht.

Na een tijdje spelen kwamen de grote verschillen toch duidelijk te voorschijn; waar mijn eigen strat heerlijk speelde bleek de andere altijd een beetje stroef en gewoon niet lekker. En dat was geen kwestie van afstellen.

Ook het geluid wat uit m'n eigen strat kwam (akoestisch) vond ik veel voller en lekkerder. Na een tijdje heb ik de gitaar maar te koop gezet, hoewel mijn broer er altijd prima mee uit de voeten kon was het absoluut niets voor mij.

G.G.
10 januari 2007, 12:21
Ook het geluid wat uit m'n eigen strat kwam (akoestisch) vond ik veel voller en lekkerder.

Heel vreemd als het dezelfde gitaren zijn, wel leuk dat iedere strat anders klinkt (maar ik wist nooit dat de verschillen binnen dezelfde serie, land van herkomst en bouwjaar zo verschrikkelijk groot konden zijn).

Wat wel leuk is, is dat je de eigenschappen uit kan buiten door de keus van de elementen. Zeker als je zo beperkt en kortzichtig ben als ik en alleen strats wilt.

guitartub
10 januari 2007, 12:22
Uittesten is naar mijn mening ALTIJD aan te bevelen!!

Arvoitus
10 januari 2007, 12:45
Maar wat moet je als je geen gitaar kan spelen? En/of helemaal geen verstand hebt van gitaren en hun klank/eigenschappen.

Lord Abortion
10 januari 2007, 12:55
Ik koop met een gerust hart op eBay Duitsland hoor ... Bij echt goedkope gitaren zal je misschien redelijk wat verschillen tegenkomen, maar als je weet welke serienrs of bouwjaren ok zijn dan zit je safe. Bij beginnersgitaren is dat natuurlijk wat twijfelachtiger.

up-guitarman
10 januari 2007, 12:57
Heel vreemd als het dezelfde gitaren zijn, wel leuk dat iedere strat anders klinkt (maar ik wist nooit dat de verschillen binnen dezelfde serie, land van herkomst en bouwjaar zo verschrikkelijk groot konden zijn).


Dat is toch net wat je zegt in je eerste post?
Of heb je het daar enkel over el cheapo strat kopie's?

Naar mijn ervaring zitten er in de mexico serie idd heel wat verschillen. Zelfs bij de USA standard durft de kwaliteit onderling nog wel een een beetje anders zijn ...

andoni
10 januari 2007, 13:01
Ik ging afgelopen zomer naar Musicstore Keulen om Les Pauls te testen, meer bepaald Standards (Gibson).
Ik viel achterover van enkele 'uitschieters'. Zo was er een Faded die zo dood als een pier klonk, niks sustain en attack, niks resonantie. Had wel een prachtige flame top, daarom dat die gitaar als eerste mijn aandacht trok. Een niet-Faded klonk dan weer ongelooflijk jazzy en warm, zeer lekker voor leads, maar wat te zompig en wollig in een high gain toepassing. Het exemplaar waar ik mee naar huis ging (een niet-Faded Trans Amber) vond ik van uiterlijk 1 van de minst opvallende, maar de klank en feel was voor mij van een veel hoger niveau. Iets helderdere klank dan ik van een LP gewend ben en een felle attack die een zeer duidelijke 'chunk' laat horen bij palm muted noten, zelfs op vrij hoge noten, en die erg strak blijft in het laag. Clean ook veel meer dat sprankelend/glazig hoog, dat in een high gain sound een geluid oplevert dat erg mooi door de mix prikt. Wel iets minder dikke en romige leads dan de andere, maar het neck element biedt hier uitkomst.

Dus ook duurdere gitaren ontsnappen niet aan dit gegeven, hoewel ik denk dat het bij Gibson nog een tikje erger is dan bij andere fabrikanten.

guitartub
10 januari 2007, 13:52
Maar wat moet je als je geen gitaar kan spelen? En/of helemaal geen verstand hebt van gitaren en hun klank/eigenschappen.

Iemand meenemen die dat WEL heeft en dan het liefst in de stijl die jouw interesse heeft want daar mag je het voor jou beste advies van verwachten.

G.G.
10 januari 2007, 13:56
Ik koop met een gerust hart op eBay Duitsland hoor ... Bij echt goedkope gitaren zal je misschien redelijk wat verschillen tegenkomen, maar als je weet welke serienrs of bouwjaren ok zijn dan zit je safe. Bij beginnersgitaren is dat natuurlijk wat twijfelachtiger.

Op deze pagina staan al een aantal posts die het tegendeel bewijzen. Ook de duurdere modellen klinken vaak allemaal anders.


Dat is toch net wat je zegt in je eerste post?
Of heb je het daar enkel over el cheapo strat kopie's?

Naar mijn ervaring zitten er in de mexico serie idd heel wat verschillen. Zelfs bij de USA standard durft de kwaliteit onderling nog wel een een beetje anders zijn ...

Ik had het in eerste instantie over de goedkopere gitaren. Heb wel meerdere duurdere getest die identiek waren en toch ietsjes verschillend klonken. Maar heb nooit twee gitaren zo uitgebreid vergeleken als deze twee, en ben qua klank nooit twee zo verschillende gitaren tegen gekomen die "in theorie" hetzelfde zouden moeten zijn.

AART
10 januari 2007, 14:16
Ik heb wel eens gitaren gekocht zonder ze te testen, maar alleen 2ehands.

Ik moet namelijk altijd even wennen aan een gitaar, en mocht ie na een week of 2-4 niet bevallen gaat ie weg. Geen verlies en toch lang kunnen proberen.

Mijn main axe is ook 2ehands, maar wel getest.
Maar bij eventjes testen kan ik nooit de gitaar echt goed beoordelen, dan moet ik eerst een paar dagen rustig op mijn gemak kunnen spelen.

STW
10 januari 2007, 15:16
ik heb een epi les paul van ong. 10 jaar oud
en een epi dot studio van 1 jaar oud

die klinken bijna precies hetzelfde?!

no 1 hops
10 januari 2007, 16:32
toen ik om een olp mm1 ging was mijn favoriete kleur diegene die het minste doorklonk.

je blijft met duur en goedkoop met het probleem hout zitten.
was het diangelico of hoe heet die meneer die een goedklinkende archtop bouwde van pallet hout?
als je maar weet/voelt/hoort welke planken je moet gebruiken.
daar is vooral bij goedkopere gitaren geen aandacht/tijd/geld voor.
die rammen de planken door de machines.

Lucluc
10 januari 2007, 21:09
Heeel erg goed afstellen wil ook wel helpen. Gitaren die stroef spelen kan je zeker weten soepel krijgen, alleen weten veel mensen niet hoe ze hun eigen instrument goed moeten afstellen. Goedkope gitaren zijn wel vaker dan dure slecht afgeleverd, dus met een veel te hoge actie ed. In de winkel kan je dan testen wat je wilt, maar die gitaar zal dan echt niet lekker aanvoelen, terwijl het misschien wel een goede gitaar is.

vulvasonic
10 januari 2007, 21:43
http://img.photobucket.com/albums/v227/vulvasonic/Guitars%20and%20gear/SiennaStratBodyFront.jpg

Deze plank hierboven. Dit was mijn eerste serieuze gitaar; Fender Stratocaster, non-trem, 1982 Dan Smith strat, Sienna Sunburst, blablabla.....

Ik kom 12/13 jaar later dezelfde gitaar tegen met exact dezelfde specs, op de Cherry burst afwerking na. Het ding had ook een iets dikkere hals, maar verder volledig identiek aan deze. Behalve dat die overduidelijk een essen body had en bovenstaande gitaar heeft een body van een ongebruikelijk stuk hout, maar wel familie van de es, zij het een veel dichtere nerf........., NOU JA, JE SNAPT WAT IK BEDOEL!!!!!

Ik kocht het ding meteen, want hoe back-upperiger kan een back-up gitaar zijn als je een back-up gitaar zoekt?!?!?!
Niet dan?
Ik heb ze dus beide gehad en naast elkaar kunnen vergelijken. Resultaat; GEEN ENKEL VERSCHIL!!!!!!!
Dat KAN haast niet. Twee identieke gitaren, wel met een andere feel, maar PRECIES HETZELFDE GELUID!
Iedereen weet dat geen twee dezelfde gitaren hetzelfde klinken. Maar die waren echt zo ontzettende hetzelfde dat je het verschil echt niet kon horen. Heel maf.




Maar het kan altijd nog gekker.
Bovenstaande gitaar vergeleken met een andere strat. De strat waarmee ik 'm vergeleek (was de gitaar van mijn docent, Jim ten Boske) was volledig verschillend met die van mij. Het ding was al oud (1973 meen ik), had een dikke rosewood plak, andere elementen (wel de originele, maar ik had de toen geïntroduceerde nieuwe X1 pick-up) en een Floyd Rose brug!!!!

We hebben beide met onze oren tegen de versterker gelegen, maar we hoorden alletwee geen verschil tussen die twee planken van ons.

Blijft gek.

Lucluc
10 januari 2007, 21:48
Ach, het valt wel hoe met die gekte: mijn 1963 jazzmaster, slab neck en alle gebruikelijke blabla klonk voor 99% gelijk aan eentje uit 1979, loodzwaar, slechte CBS afwerking en alle gebruikelijk kwalen van een Fender uit de slechte jaren. En mijn 1963iger is echt super goed.... de 79iger dus ook. Tijdens zo'n ervaring besef je dat al je forumtijd al die jaren verspilde moeite is geweest. :sssh:

G.G.
11 januari 2007, 02:56
Conclusie van de laatste twee posts:

1. Wil je twee gitaren die hetzelfde klinken, koop dan twee totaal verschillende gitaren.

2. Wil je twee totaal verschillend klinkende gitaren. Koop er twee uit dezelfde serie, liefst in dezelfde kleur etc......


Grappig.

En toch is het zeer tegenstrijdig.

1 zegt dat het geluid dus niet alleen in je gitaar zit, maar voor een heeeeel groot deel in je techniek, plectrum, versterker zit.

2. zegt dat de klank juist per instrument kan verschillen, en dus in het hout moet zitten als de rest hetzelfde is.



Of ik moet het verkeerd begrepen hebben, is al laat.

Lucluc
11 januari 2007, 10:51
Mijn conclusie is toch anders: elke gitaar kan verschillend zijn, ondanks zelfde bouwjaar, materiaal, etc. Uitspaken doen over bouwjaren kan daarom verkeerde indrukken wekken.

B_2_the_a
16 januari 2007, 00:47
leuk dat m'n strat goed terecht is gekomen,

de hsh wordt ondertussen zwaar mishandeld met gigs :P

G.G.
16 januari 2007, 05:42
leuk dat m'n strat goed terecht is gekomen,

de hsh wordt ondertussen zwaar mishandeld met gigs :P

Nog wat aan veranderd? Dimarzio en Sd zijn er al uit?

Harry
16 januari 2007, 09:31
ik heb altijd geroepen dat je nooit een gitaar moet kopen die je niet hebt bespeeld, maar toch heb ik ruim een jaar geleden een telecasterkopie gekocht van het voor mij obscure merk Bell & Head voor nog geen 100 euro. Het ding is leuk om thuis een beetje op te pielen, onversterkt klinkt het ding erg lekker.
Was wel een meevaller, want je weet nooit wat je kunt verwachten. De hals is trouwens erg dik, maar misschien hoort dat bij dit type. Heb er al een stuk van afgeschuurd, en ik zou er eens andere elementen in kunnen doen. Heb je toch weer een leuk gitaartje.
Maar zoiets doe ik niet snel meer. Ik moet toch iets hebben met een gitaar voordat ik 'm koop.

B_2_the_a
16 januari 2007, 10:53
Nog wat aan veranderd? Dimarzio en Sd zijn er al uit?


neh eigenlijk niks, meer veren erin en ff lekker afgesteld, originele setting vond 11-54 niet zo leuk!!

12-54 ging te ver voor me, dus maar ff stappie back