PDA

View Full Version : Stagg van 59 euro!



Nickname
10 januari 2007, 11:45
Hee mensen, ik kom eigenlijk bijna nooit hier op het akoestische gitaren forum, meestal hang ik wat rond bij elektrische gitaren, maar nu heb ik toch iets wat ik het vermelden waard vind.

Ik heb gisteren een stagg westerngitaar gekocht voor maar liefst 59 euro, het is eigenlijk een verjaardagscadeau voor mn schoonvader die wat gitaar wil leren spelen. Maar wat me nou opvalt, dat ding speelt als de brandweer! En het klinkt nog fatsoenlijk ook! Okee.. het is geen hoogstandje van afwerking en kwaliteit.. maar voor 59 euro kan je niet zeuren. :) Dus als je nog een leuke gitaar zoekt voor in en om het kampvuur :satisfie: kan ik em zeker aanraden!

GunMetalBlue
11 januari 2007, 00:00
Gelijk je heb. De bassist van ons heeft dat ding ook, hij 'pingelt' zo lekker.

Maarja goed tis geen taylor hehe... Maar hij doet het top!

GunMetalBlue
11 januari 2007, 16:02
Daar blijkt bitter weinig man het mee eens :seriousf:

freekick
11 januari 2007, 16:05
schoonvader kan zijn handen dichtknijpen.
maar rond welke hals?

dirkncv
12 januari 2007, 11:16
Blijft natuurlijk de vraag, wat is er belangrijker :een goede gitarist met goedkoop materiaal, of een minder goede gitarist met duur materiaal.
Heb zelf jarenlang op "minderwaardige" gitaren gespeeld, en heb enkel bij het afmaken van het conservatorium een duurdere gitaar gekocht.
Ik lees hier regelmatig topics van gitaristen die uitpakken met duur materiaal en die laatdunkende uitspraken doen over personen die bv alleen maar een Stagg bezitten. Wat ik wil zeggen is dat iedereen duur materiaal kan kopen, maar je moet er ook nog op kunnen spelen.

AgileGhost
12 januari 2007, 21:23
Zeker, en als je geen vergelijkingsmateriaal hebt, denk je echt een supergitaar te hebben gevonden in een eenvoudige Stagg. Dus je kan er best gelukkig mee zijn, tot je hem gaat vergelijken met iets beters... Vergeleken met mijn (eenvoudige) ibanez v300 is een stagg echt bagger . Maar nogmaals, wat je niet kent, mis je ook niet.

GunMetalBlue
13 januari 2007, 18:39
En zo heb ik een heel fijn jaar beleefd aan mijn stagg!

En nu nog. Wat een lol als ik de opnames herbeluister :seriousf:

LaurentB
13 januari 2007, 19:24
(...)
Wat ik wil zeggen is dat iedereen duur materiaal kan kopen, maar je moet er ook nog op kunnen spelen.

Een zéér ware bewering!

Picker
13 januari 2007, 19:43
Ik heb onlangs ook eens zo'n gitaar gevonden. Misschien ook wel een Stagg, weet het niet meer, maar hij was van geverfd laminaat, kostte ver onder de honderd €, had wat stroeve fretten maar een supergoede actie en een prima klank. Alle andere gitaren uit hetzefde waren zwaar sh*t, deze niet! Kwestie van geluk hebben.

Ze waren net bezig een oudere mijnheer een gitaar aan te smeren van 500€, dus ben ik maar even tussenbeide gekomen en heb hem die Stagg aanbevolen...! Heb toen nog even de fretten voor hem gepolijst, was die man even blij!

GunMetalBlue
13 januari 2007, 21:54
Oooooooohw wat zal die verkoper blij zijn geweest met jouw aanwezigheid. :D



Maar hoezo dan 'ik heb de fretten even voor de man gepolijst'. Werk je in die winkel dan?

Picker
13 januari 2007, 22:32
Oooooooohw wat zal die verkoper blij zijn geweest met jouw aanwezigheid. :D
Maar hoezo dan 'ik heb de fretten even voor de man gepolijst'. Werk je in die winkel dan?Inderdaad, ik kreeg één van die andere Staggs van 59€ om mijn nek geslagen... ;)

Nee, ik werk niet in een gitaarwinkel, maar ik klus wel geregeld aan gitaren en soms bouw ik er eentje. Ik heb die mijnheer uitgenodigd om even langs te komen. Fretten polijsten is zo gebeurd!

GunMetalBlue
14 januari 2007, 15:10
Goh, en dat in 2006... :satisfie:

Tof!!

Makor1966
14 januari 2007, 15:19
Af en toe ben je best een leuke vent Picker :sssh:

oaf
14 januari 2007, 18:19
goedkoop is duurkoop...
maar geld is vaak een probleem! ik heb geleerd op een electrische gitaar van phoenix speelde heerlijk (ahum) merk ik nu!!
voor 59euro een redelijke gitaar of een gibson van 2000euro en bijna perfecte gitaar,.. er zit gewoon een HELE hoop verschillen in...

het is als een boormachine, koop een ferm en je denk ah hij doet het nog best goed en je heb plezier en dan koop je een makita en je gaat opeens veel sneller door die plank en je kan in beton boren...

wat ik bedoel te zeggen, toen ik op die eerste gitaar speelde een jaartje ofzo kon ik alleen een paar power akoorden en ik was gelukkig maar toen ik mn epiphone dot kocht ging ik in een maand meer vooruit n dat jaar daarvoor en in die maand leerde ik open akkoorden, barre akkoorden.. en in een half jaar begon ik al met scales en blues dingetjes en zo ging het verder tot nu zeg maar,..

een heel lul verhaal over niet eigenlijk,.. maar al had ik de keus zo ik nog even door sparen voor niveau hoger dan stagg,:cooler:

maar 59euro is nog steeds goedkoop en als ie idd lekker speeld....:satisfie:
moeilijk....

Picker
14 januari 2007, 18:35
Af en toe ben je best een leuke vent Picker :sssh:Tja, maar daar tussen in hè...? http://www.eltjohaselhoff.com/forum/images/smiles/icon_wink.gif (javascript:emoticon(';)'))

Don Capo
14 januari 2007, 19:12
Tja, maar daar tussen in hè...? http://www.eltjohaselhoff.com/forum/images/smiles/icon_wink.gif (javascript:emoticon(';)'))


Tja, dan ben je eigenlijk gewoon een doodnormale ......supergitarist

Makor1966
14 januari 2007, 20:23
Tja, maar daar tussen in hè...? http://www.eltjohaselhoff.com/forum/images/smiles/icon_wink.gif (javascript:emoticon(';)'))
Ben je een van mijn gitaarhelden :satisfie:

grayfink
14 januari 2007, 20:29
Tja budget spul wordt dankzij China steeds goedkoper, hier heb je een gitaartas + band voor 38,95€.
http://cgi.ebay.de/Westerngitarre-Tasche-Band-der-Hit_W0QQitemZ200061260930QQihZ010QQcategoryZ46634Q QrdZ1QQcmdZViewItem

O ja, er zit ook nog een gitaar bij:)

Azrael
14 januari 2007, 20:31
Tja budget spul wordt dankzij China steeds goedkoper, hier heb je een gitaartas + band voor 38,95€.
http://cgi.ebay.de/Westerngitarre-Tasche-Band-der-Hit_W0QQitemZ200061260930QQihZ010QQcategoryZ46634Q QrdZ1QQcmdZViewItem

O ja, er zit ook nog een gitaar bij:)

No shit.........das belachelijk goedkoop. Goede kampvuur gitaar zou ik zeggen!

koennie
14 januari 2007, 20:59
No shit.........das belachelijk goedkoop. Goede kampvuur gitaar zou ik zeggen!

ja gewoon lekker bij je kampvuurtje spelen en aan t einde van t feest als iedereen katslam is gooi je t ding er in en heb je weer wat hout om op te branden.

GunMetalBlue
14 januari 2007, 22:44
Ben je een van mijn gitaarhelden :satisfie:

Mee eens... :)

Nickname
14 januari 2007, 22:50
ja gewoon lekker bij je kampvuurtje spelen en aan t einde van t feest als iedereen katslam is gooi je t ding er in en heb je weer wat hout om op te branden.

Goed voor in en om het kampvuur dus :D

jplm
15 januari 2007, 14:00
goedkoop is duurkoop...
maar geld is vaak een probleem! ik heb geleerd op een electrische gitaar van phoenix speelde heerlijk (ahum) merk ik nu!!
voor 59euro een redelijke gitaar of een gibson van 2000euro en bijna perfecte gitaar,.. er zit gewoon een HELE hoop verschillen in...

wat ik bedoel te zeggen, toen ik op die eerste gitaar speelde een jaartje ofzo kon ik alleen een paar power akoorden en ik was gelukkig maar toen ik mn epiphone dot kocht ging ik in een maand meer vooruit n dat jaar daarvoor en in die maand leerde ik open akkoorden, barre akkoorden.. en in een half jaar begon ik al met scales en blues dingetjes en zo ging het verder tot nu zeg maar,..

Hallo.

Ik weet het eigenlijk nog niet zo zeker. Ik bedoel, toen ik m'n eerste electrische gitaar kocht ging ik naar een winkel waar je door de eigenaar goed werd geholpen als je er (nog) geen verstand van had (Stockenhof in Beek bij Nijmegen), en ging naar huis met een tweedehands Koreaanse Strat-imitatie (Challenge). Toen ik later wat meer ging lezen, en er wat meer inzicht en vooral hobby in kreeg, kocht ik er een Amerikaanse Strat bij, later nog een Amerikaanse Tele, en ook nog een '56 Goldtop reissue uit de Gibson customshop (S - T en LP zijn voor mij de grote drie, waar de rest van is nagemaakt). Deze laatste drie staan mooi in hun koffer, en komen daar ook niet uit, want ik speel nog steeds elke dag op m'n Challange. Het enige wat ik daar na verloop van tijd aan veranderd heb zijn een volumepot, de vijfstandenschakelaar, en een setje elementen van Rio Grande. Dik tevreden.
Ook je mededeling dat je op de goedkope gitaar alleen wat powerchords kon, en later, op de Dot open akkoorden, barre's, scales, en bluesdingetjes, het zal ongetwijfeld waar zijn, maar of dat nu aan een gitaar zal liggen? Ik bedoel, het blijft in feite allemaal wat hout en een beetje ijzer, en daar zal onderling best verschil in zitten, maar, hoeveel, ik weet het niet.

Groet, Jan.

Pais
15 januari 2007, 14:11
De meeste gitaristen zijn zo lekker materialistisch.

Ik ben nog nooit op een brei-forum gekomen waar ellenlange toppics gewijd zijn aan de kwaliteit van verschilllende breinaalden. Ik kom sowieso niet zo vaak op brei-fora, maar goed.

Ik heb een goedkoop spaansje die heel goed bij mijn niveau past. Zo nu en dan heb ik een duurdere gitaar in mn handen maar ben dan niet ineens een gitaarwonder ofzo :chicken:
Als je het wat leert op een goedkope gitaar, heb je wanneer je daaraan toe bent, de mogelijkheid om met je geld een gitaar te kopen die echt bij je past. Want dat weet je in het begin echt niet.


Ik las een keer op een forum iets als:
Don't waste your time searching for the perfect guitar. There is nothing to see. Spend your time by playing.

Azrael
15 januari 2007, 14:14
Ik las een keer op een forum iets als:
Don't waste your time searching for the perfect guitar. There is nothing to see. Spend your time by playing.


Je hebt gelijk over beginners met gitaren van 1000 euro. Dat heeft geen nut.
Maar bovenstaande zin ben ik het niet of deels mee eens. Als ik een strat of tele pak dan leeft mijn spel. Op mijn Ibanez vind ik het nogal doods. Voor mij dus een hele goede reden om een tele te kopen. Kijk , die Ibanez heeft zo zijn kwaliteiten maar niet wat blues betreft of een stukje ouderwetse rock&roll.

Pais
15 januari 2007, 14:20
Je hebt gelijk over beginners met gitaren van 1000 euro. Dat heeft geen nut.
Maar bovenstaande zin ben ik het niet of deels mee eens. Als ik een strat of tele pak dan leeft mijn spel. Op mijn Ibanez vind ik het nogal doods. Voor mij dus een hele goede reden om een tele te kopen. Kijk , die Ibanez heeft zo zijn kwaliteiten maar niet wat blues betreft of een stukje ouderwetse rock&roll.

Tuurlijk heb je iets nodig wat bij je past. Maar deze is van toepassing op mensen die zich zo druk maken om hun materiaal, dat het verheven wordt boven hun techniek, hun passie voor de muziek en het instrument.
Talent en kunde is niet te koop.
Op het moment ben ik op zoek naar een nieuwe gitaar met wat meer klasse maar als ik mn leraar op mijn gitaar hoor spelen, vraag ik me eigenlijk af waarom.

jplm
15 januari 2007, 14:39
Op het moment ben ik op zoek naar een nieuwe gitaar met wat meer klasse maar als ik mn leraar op mijn gitaar hoor spelen, vraag ik me eigenlijk af waarom.

Daar zeg je het precies. Ik heb ook wel eens dat ik allerlei wilde theorien heb over dit of dat voor wat betreft gitaren, en dan zie je op een optreden of een beurs iemand spelen op een ding van twee kwartjes met een niveau waar ik nooit bij kan, en dan denk ik toch maar weer dat het niet (uitsluitend) in het materiaal zit. En dan vooral de situatie die jij beschrijft, dus als iemand anders op jouw gitaar speelt, en jij zit er naar te luisteren. Je weet wel, "ik wist niet dat dat goedkope ding zo goed kon klinken :-)".

Groet, Jan.

Pais
15 januari 2007, 14:45
Haha presies, maar aan de andere kant - ik weet dat ik nog jaren zal spelen. En feit blijft dat een spaansje van E800 velen malen beter klinkt dan die van mij van E200. Dus als er een nieuwe gitaar komt, dan beter nu dan later :)

Makor1966
15 januari 2007, 19:28
Ik ben begin november begonnen met fingerstyle en heb daar toch maar een grand auditorium voor aangeschaft want wilde een beetje meer body, vond m'n APX te dood klinken, zoals ik erop speelde in ieder geval :o
Vind het nu veel mooier klinken en dat stimuleert toch om vaker die gitaar te pakken.

sylvertwyst
20 januari 2007, 23:54
"de akoestiek van mijn kamer was barslecht. Dus heb ik een auditorium in men achtertuin laten bouwen. en ik moet zeggen, het was mijn geld wel waard"
---een (fictieve) audiofiele audiofiel