PDA

View Full Version : Orange AD30



imlikeajungle
10 januari 2007, 00:39
Wie heeft ervaring met deze bakken?

Ik heb al wel wat clips gehoord maar dat zegt niks... Zelf testen zit er niet in wegens examens op het moment, maar ik kan via via aan eentje geraken voor een nette prijs (denk ik). Aangezien ik die geen 3 weken kan laten staan, even wat extra info sprokkelen!

Hoe klinkt ie in vgl met andere Oranges? Bouwkwaliteit, tweedehandswaarde, ...?
Shoot!

schizo910
10 januari 2007, 00:41
Ik heb er een aantal malen over gespeeld, ik hou er van. Maar orange versterkers zijn volgens mij in alle gevallen echt amps die je moet beluisteren en waar je van houdt of waar je van gruwelt.

imlikeajungle
10 januari 2007, 00:47
Degene die ik het best ken is een OTR, van de nieuwe ken ik niks.
Stom dat het net nu kan...
Enig idee wat ze tweedehands gaan, Schizo?

EDIT: en die OTR is dé amp waar ik van droom... Maar niet te vinden :mad:

schizo910
10 januari 2007, 00:51
Geen idee waar ze 2e hands voor gaan. Ik weet wel dat ze behoorlijk verschillen van elkaar de AD30 en de OTR. Al heb ik op de laatste nooit uitvoerig gespeeld. Ze zijn beide onmiskenbaar Orange. Maar nogmaals ik vind Orange versterkers de moeilijkste amps om de sound van te omschrijven.

mesadude
10 januari 2007, 02:40
ik vond ze flauw.
ze misten ballen, misten dat bijtende, wat je bijvoorbeeld wél enorm hebt in de goedkopere rocker30.
't was me allemaal iets te gelikt en te braaf.

als't een mooie prijs is kan je'r natuurlijk altijd voor gaan en 'm later weer verkopen als't niet helemaal je ding is.. maar mijn vermoeden is dat jij'm ook te braaf gaat vinden..
mij deed hij absoluut niks.

imlikeajungle
10 januari 2007, 10:32
Willem, te braaf als in niet vuil genoeg of als in niet bijtend?
Want vuil en bijtend is niet hetzelfde hé...

Mitch
10 januari 2007, 10:49
Een dik jaar terug heb ik er ook naar gezochver gespeeld, maar de horror-verhalen op nota bene het Orange forum (!!!) over slechte bouwkwaliteit en matige betrouwbaarheid, gecombineerd met de toch wat matige sound (te dof, beperkt bruikbaar als in: erg weinig weet spots) én de forse prijs deden mij de andere kant op kijken. Ook de looks vallen in real life een beetje tegen. Ze zien er een beetje meer plastic uit in tegenstelling tot de seventies bakken.

guhlenn
10 januari 2007, 11:05
Ik vond de Orange een marshall zonder dat vervelende marshall toontje :). Wat andere missen (dat bijtende) zeg maar. Maar het moet idd je ding zijn want het zijn twee kanalen die wel heel veel op mekaar lijken en de toonregeling doet zo mogelijk nog minder dan bij Marshall. Maar monstertoon, dat dan weer wel. Zeker weten eerst testen.

imlikeajungle
10 januari 2007, 18:15
Oké heren, dank!

Tristan
10 januari 2007, 19:14
Het hangt er een beetje vanaf welke AD30, de AD30 Twin Channel vind ik echt ontzettend kut, heel dun en schreeuwerig van sound, een Tiny Terror is dan echt een klasse beter...
De gewone AD30 durf ik niet heel veel over te zeggen, leek wel okee maar niet super, ik heb deze echter niet uitvoerig getest...
De beste nieuwe Orange die ik gehoord heb was de AD15/12, lekkere ampjes voor een redelijke prijs, als je er eentje tweedehands kan vinden...
Erg jammer dat ze niet meer gemaakt worden...
Erik Van De Haar krijgt binnenkort nieuwe Matamps binnen, misschien zit daar wat voor je bij?
Oh ja, hij heeft ook een tweedehandse Orange Custom Shop Retro 50 top staan die ik even getest heb, best een okee ding, maar ik vond hem niet echt super, wel interessant om zo'n Matamp er eens naast te zetten...

imlikeajungle
12 januari 2007, 00:04
Ik heb die Retro50 blind gekocht.
Kon het niet bedwingen, kandidaten genoeg als ie niet bevalt.

Had mezelf beloofd geen 1500 meer aan een head te geven, maar goed...
Onmiddellijk wat andere prul geloosd en een Orville zo goed als verkocht & huppa :)

Tristan
12 januari 2007, 00:48
Huh?
Die bij Van De Haar bedoel je?
Echt waar?
Hmm, tsja, euh...

imlikeajungle
12 januari 2007, 09:50
Ja, die van bij Van de Haar ja...
Examenstress, het doet rare dingen met een mens!

up-guitarman
12 januari 2007, 10:31
haha, de max !!! Congrats man !!!

guhlenn
12 januari 2007, 11:16
De AD30TC die ik testen was nog niet dun als je er 30 kilo vanaf haalde. :)
met wat voor gitaar heef Tristan hem getest?

Tristan
12 januari 2007, 11:31
Met mijn Fender Strat en mijn Gibson ES335...
Ach ja, het is maar wat je onder dun verstaat, de Vox AC30CCH en de Marshall 2061X (sorry, daar is 'ie weer) die ik ernaast hield bliezen die Orange AD30HTC compleet weg...
Weer een beetje hetzelfde verhaal van niet lekker gevoicede tonecontrols (of geen definitie of te schel) en te veel ongedefinieerde gain, dat syndroom lijkt elke Orange amp van tegenwoordig te plagen...

imlikeajungle
18 januari 2007, 14:39
Hij is er, m'n Custom Shop Retro50.
Wat een bak.
V.E.T.

LordRiffenstein
18 januari 2007, 15:03
V.E.T.

Vreselijk Enerverende Toon??

:cooler:

Congrats!!

imlikeajungle
18 januari 2007, 17:14
Hihi!

Nee, hij klinkt exact zoals ik gehoopt had: ballen, de juiste voicing, prikken & spelen. Dynamisch, lekker randje, niet te luid & nooit modderig met mijn bijltjes.

Me = happy happy happy!
Nu nog de Orville buiten om de 'schulden' te betalen & klaar! :)

Tristan
18 januari 2007, 18:18
Gefeliciteerd!
Ik ben blij dat hij je bevalt... :)

Het was voor mijn gevoel van wat ik die dag getest had ook wel een van de lekkerdere amps die Erik had staan...
Vooral de klasse A stand vond ik lekker klinken, gek genoeg veel lekkerder nog dan de klasse A/B stand...
Met wat voor speakers en cab gebruik je de amp?

imlikeajungle
18 januari 2007, 22:42
Voorlopig Bogner OS2x12 V30, binnenkort is mijn heropbouw London City klaar, is kast van '72 met 2 G12Ms 75Hz uit '72 en 2 uit '71. Dan zien we wel welke het lekkerst klinkt... De Bogner is sowieso voor live, de LC is te lomp om mee te zeulen (geen handvaten).
Gitaren zijn PRS CE24 (alder met maple nek) uit '89 & een Tokai SG uit '90. Met de PRS (hele strakke gitaar is dat qua klank) heb ik 'm nog niet getest, maar met de SG gaf ie al exact wat ik zoch van akkoord 1.
Ik heb nog even een LP Custom van Orville ook, die morgen ook effe proberen op de repetitie :)

Tristan
18 januari 2007, 22:54
Oeh, ik ben heel benieuwd naar je bevindingen met de G12M's...
Wat vind je trouwens van die Class A en Class A/B switch, vind je die Class A stand ook lekkerder klinken?

imlikeajungle
18 januari 2007, 23:43
Ik vind voorlopig, na korte test (zit in de examenperiode), de AB beter.
Maar da's één gitaar, kwartiertje snel getest.
Heb zelfs nog geen FS om die Sustain te proberen?!

Tristan
18 januari 2007, 23:56
Aha, dat kan natuurlijk...
Op Class A klonk hij naar mijn idee wat opener, breder en gedefinieerder...
Die Class A/B stand was wel iets warmer en had wat meer gain geloof ik...
Die Sustainfunctie heb ik ook niet kunnen proberen, de footswitch zit er dus niet bij?
Dat is wel kut, ik heb ook geen idee waar je zo'n ding vandaan zou kunnen toveren...

imlikeajungle
20 januari 2007, 12:00
Ze verkopen ze bij Thomann, maar een kennis had een AD30TC en geeft me donderdag de switch. Volgens mij staat de sustain trouwens nu aan ofzo, want die amp zingt echt abnormaal lang als ik mijn noten zelf laat doorklinken.
Je hebt gelijk over A-AB, maar in mijn bandsituatie is AB beter. Voor opnames is die A een ideale extra, voor de wat cleanere klanken perfect.

Gisteren op repetitie vanaf akkoord 1 was het raak: ideale match met mijn PRS. P.e.r.f.e.c.t.
Ik ben nooit zo blij geweest met een stuk metaal & wat knoppen?!

Tristan
20 januari 2007, 12:25
Of de sustain aantaat kan je heel makkelijk checken, volgens mij zouden dan de eq controls het namelijk niet moeten doen, als het goed is is het gewoon een eq bypass waardoor je nog wat meer gain krijgt...
Toen ik hem testte deed de eq het wel, dat volle geluid met aardig wat gain klopt wel...
Gelukkig kan je nog zo'n switch krijgen...
Als voor jou die Class A/B stand wel werkt dan is het ineens wel een veelzijdige versterker en heb je de Class A stand nog voor de wat cleanere crunchy sounds inderdaad...
Heb je hem nou al met de kast met G12M's gecheckt?
Ik ben erg benieuwd...

imlikeajungle
20 januari 2007, 14:14
EQ doet 't wel, maar is wel redelijk beperkt...
Die Greenback kast ligt nog in stukken vaneen, zal voor de lesvrije week zijn, eerst nog wat slagen voor examens enzo...

imlikeajungle
27 januari 2007, 00:09
Na lang zoeken eindelijk de trekker overgehaald & toch weer veel meer uitgegeven dan ik van plan was... Ik zocht eigenlijk een oude Orange Overdrive OR120/80, maar ik vond er amper, als ik er vond waren ze al verkocht of leek de deal fishy... Een aantal keer geboden op Orange OR120/80s, maar altijd met het idee er een post-phase-invertor-master-volume op te laten zetten, dus dan moest ik al direct modden... Een attenuator vond ik een dure oplossing, beter een PPIMV leek me. Goed, uiteindelijk opgegeild door een aantal gas-enablers hier en op een vrolijke dag Erik Van de Haar gemaild dat ie de tweedehandse Orange Retro 50 Custom Shop mocht shippen.

http://www.wildwestguitars.com/orange/retro50head.jpg

Jaja, een dure amp kopen zonder te testen! Velen zullen me gek verklaren, maar ik vond het het risico wel waard. Ik wéét dat ik van de Orange crunch hou & dat de Retro 50 gezien wordt als een paradepaardje van Orange. Deze is nummer 24, ze zijn handwired en point to point & kostten om en bij de 2300 euro (ze zijn niet meer overal te krijgen, hier en daar staan er nog op stock).
Zelfs bij deze amp krijg je de Orange footswitch er NIET bij... Onzin!

De amp is supersimpel van opzet: Power & Standby, Master, Treble, Mid, Bass, Gain, Footswitch in & Guitar in. Achterop een switch om de 50 watt AB'er naar klasse A te schakelen. De amp is 50W en draait op 2 EL34s.

Nu wat telt: sound. Het ding is niet oorverdovend luid, maar meer dan luid genoeg. De sweet spot is wat mij betreft niet met alles open, maar met de master op 2u. Het heeft een hele pure & typische klank, typisch Orange crunch. Hij breekt snel op, maar om een cleane klank te hebben koop je deze amp niet. Op klasse A kan je met matige gain en veel master wel een schitterend warm randje krijgen, vette sound is dat. In klasse AB is hij wat grittier & vuiler, luider & meer rock. De amp heeft naar mijn maatstaven meer dan genoeg gain & veel verder dan de helft hoeft ie voor mij niet open. Hij klinkt super van seconde één, en maar goed ook want de EQ is redelijk waardeloos? Met de drie knoppen toe krijg je géén geluid, net als bij sommige oude Fenders, toch? De treble knop doet helemaal niks, ik zal mijn amptech daar 'ns naar moeten laten kijken... Min voor Van de Haar... De mid & bas knop werken wel goed maar het is raar werken met dit type EQ. Met de footswitch (die ik van Brutus kon kopen voor een prikje, bedankt!!) kan je de EQ circuitmatig bypassen & krijg je een lichte gainboost. Dit werkt het best met een matige gainsetting, want je krijgt een wat meer door-de-mix-snijdend geluid, een soort soloboost. Ideaal, echt heel bruikbaar, als je je hoofdgeluid in de midgain houdt.

Dan sound: tja, Orange... Love it/hate it, het werkt zeker niet voor alles & iedereen maar voor mij is op dit moment dit type geluid de Grail. De crunch is strak in het laag, met een uitgesproken laag mid, niks schel of schril aan & met mijn strakke & heldere PRS werkt het helemaal geweldig. De Orville vond ik beduidend beter werken met bvb de Sovtek dan met de Orange. Mijn Tokai werkt uitstekend met de Orange, de Fender heb ik nog niet kunnen proberen aangezien die in de 'workshop' ligt. Ik heb weinig zin om proberen uit te leggen hoe dit klinkt, het is een puur & echt, heel aanslaggevoelig, dynamisch & vol geluid. De amp reageert uitstekend op het terugdraaien van het volume van je gitaar. Het enige dat me zorgen baart is dat de amp héél erg zingt, bij hoge tokkelnoten bijvoorbeeld, die ik laat doorklinken. Volgens Van de Haar ligt dat aan het circuit, dat zo simpel & puur is, maar volgens mij is het toch niet 100% snor? Misschien een héél licht microfonische buis ofzo? Ik heb het iig met elke gitaar & steeds op dezelfde noten ongeveer, dus het is wel degelijk iets frequentie-relevant. Kleine issue, verergert het niet zal het wel niks zijn, het is wennen komende van een Rectifier.

Genoeg geluld; als er vragen zijn: graag.
Gut shots komen er in de lesvrije week!

Tristan
27 januari 2007, 22:38
Ik vind zelf een PPIMV (bijna) altijd beter klinken dan welke attenuator dan ook...

Wat betreft de eq, het is wel een vaker voorkomend iets dat je als je de toonknoppen helemaal dichtdraait geen geluid hebt, ik wist niet dat dat bij de Orange ook zo was, maar de Hiwatt amps bijvoorbeeld zijn ook zo opgebouwd...
Ze zeggen dat dat het makkelijk maakt om precies de hoeveelheid laag, hoog en midden erin te draaien die je wil, in de praktijk vind ik zelf echter dat deze controls bijna nooit gevoiced zijn in het frequentiegebied dat je wil hebben...
De Orange had voor mijn gevoel dat probleem ook een beetje, werd een beetje fel en dun als ik de middle control hoger draaide, de treble control reageerde inderdaad niet echt duidelijk...

Wat betreft de gain ben ik het ook met je eens, er zit erg veel gain in de Orange, bij mij kwam hij bij het testen ook niet boven de helft en dat was dan in de klasse A stand, in de klasse A/B stand heeft hij nog meer gain en klinkt hij wat gecompressed (voor mijn smaak te gecompressed)...

Dat zingende karakter had ik ook wel gemerkt en vind ik juist wel heel vet, ik denk dat het voor een gedeelte te maken heeft met de hoeveelheid gain die de amp heeft in combinatie met het simpele circuit...
Als hij wat minder gain zou hebben dan zou je denk ik datzelfde karakter krijgen als je de gain control hoger zet, nu denk je misschien dat het verkeerd is omdat je er niet eens zoveel gain in hebt gedraaid, maar mijn Marshall bijvoorbeeld krijgt ook dat zingende en sustainende karakter als je hem flink openschroeft...

Tsja, je zou kunnen overwegen om de tonecontrols wat anders te laten voicen (andere weerstand) en misschien een 12AX7 te vervangen door een preamp buisje met wat minder gain, dat hoeft bij elkaar allemaal niet heel veel te kosten ofzo...

imlikeajungle
27 januari 2007, 22:53
Treble doet echt níks, ik ga m'n amp tech er naar laten kijken...
Ik vind die EQ opbouw idd niet superlekker werken, maar hij klinkt wat mij betreft ideaal zonder veel draaien, dus dat komt goed uit.
Ik heb ook nog wel wat RCA & Philips 12AX7s liggen, daar 'ns mee proberen.

Tristan
27 januari 2007, 23:53
Okee, dat klinkt inderdaad alsof de treble control niet helemaal jofel is...
Als de andere 12AX7's niet het gewenste resultaat geven kan je ook eens een 5751 proberen (ik geloof tenminste dat dat het type was), dat is eigenlijk een 12AX7 met wat minder gain...
Als je nog minder gain wil hebben dan zou je een 12AT7 kunnen proberen, een 12AY7 kan je er volgens mij niet in alle gevallen zomaar inzetten...

imlikeajungle
28 januari 2007, 02:02
5751s heb ik wel 'ns in m'n Triamp gehad, leuke buisjes. De anderen hebben écht te weinig gain om gewoon in de bak te zetten naar mijn smaak!

Met z'n tweeën blijft het gezellig hé :hippie:

Unicron
28 januari 2007, 02:06
Treble doet echt níks, ik ga m'n amp tech er naar laten kijken...


probeer voor de gein eerst met heel veel gain te spelen, desnoods een bakje ervoor, als ie dan nog niets doet is er misschien iets mis. Oranges klinken heel helder en als je vrij clean speelt is het moeilijk te horen dat er hoog bij komt als je aan de treble knop draait....

Tristan
28 januari 2007, 23:54
En toen verscheen er weer een derde partij ten tonele... :D