PDA

View Full Version : Shit!! schroef in de hals breekt!!!



Rw
9 januari 2007, 22:19
Eindelijk, mijn eerste zelf bouw 2 humbucker 2 volume 1 tone oranje met zwarte strat is af. Hals zat nog niet niet goed vast dus draai ik nog iets aan de schroef waar het aan lag (vernikkeld messing schroef; diameter 4mm lengte 3,5) en....

toen was de schroef gebroken. Wat er van de schroef over is is een schroef zonder punt van 2,15 cm. heel klote want nu zit er dus 1,35 cm schroef in de hals.

IEMAND TIPS??

Ik besnaar hem wel verder want ik vertrouw de andere 3 wel. En ik wil er zaterdag op spelen (gigje voor 1100 man).

piezo
9 januari 2007, 22:35
Recht uitboren is vaak niet gemakkelijk, maar misschien dat iemand anders daar goede tips voor heeft.
Alternatieven:
- schroefsleufje in het afgebroken deel slijpen en uitschroeven
- wat hout van de hals om de schroef heen wegsteken, dan met een tangetje proberen eruitdraaien, gat opvullen met kneedbaar hout of gat eerst groter boren en dan een deuvel erin lijmen (n.b. de nerven van de deuvel moeten bij voorkeur niet zo liggen dat je daarna in kops hout gaat schroeven)

Han S
9 januari 2007, 22:42
En een sterkere schroef gebruiken, je hebt staal met een treksterkte van meer dan 100kg per mm˛.

Orpheo
9 januari 2007, 22:50
En een sterkere schroef gebruiken, je hebt staal met een treksterkte van meer dan 100kg per mm˛.

ook die kan metaalmoeheid vertonen :)

Orpheo
9 januari 2007, 22:51
Recht uitboren is vaak niet gemakkelijk, maar misschien dat iemand anders daar goede tips voor heeft.
Alternatieven:
- schroefsleufje in het afgebroken deel slijpen en uitschroeven
- wat hout van de hals om de schroef heen wegsteken, dan met een tangetje proberen eruitdraaien, gat opvullen met kneedbaar hout of gat eerst groter boren en dan een deuvel erin lijmen (n.b. de nerven van de deuvel moeten bij voorkeur niet zo liggen dat je daarna in kops hout gaat schroeven)

met een metaalboortje en een kolomboor moet het toch te doen zijn? :)

anders ga ik voor de eerste optie.

Han S
9 januari 2007, 23:00
Ik zou gaan voor en klein beetje hout rondom de schroefpunt weghalen en met een geschikt tangetje, dus niet met een kniptang of een waterpomptang, maar een klein bekje waar je veel kracht op kunt zetten, dus lange 'benen'.

En idd heb je met hard staal ook kans op moeheid, maar je hebt zoiets als hard en broos, en hard en taai.

Een standaard schroef van bouwmarkt of pisbakkenstaal haalt geen 40kg per mm˛.

Ik weet niet of er schroeven zijn te krijgen van titanium.

DarknessAwaits
9 januari 2007, 23:15
Oh, dit valt me gelukkig nog alles mee. Toen ik begon met lezen dacht ik dat je de schroef er zo diep in had gedraaid dat hij door de hals weer naar buiten kwam. :satisfie:

Maar is het uiteinde van de schroef nog zichtbaar, of is het echt helemaal binnenin afgebroken? Je hebt tegenwoordig ook van die speciale dingetjes waarmee je een totaal afgesleten schroefkop weer schroefbaar kunt maken, wellicht is dat nog een idee?

no 1 hops
10 januari 2007, 08:27
je hebt metaal boortjes die gemaakt zijn van een cobalt legering.
kun je dus ook rvs mee boren, zijn alleen iets minder flexibel dan normale boortjes dus knappen sneller.
als je een kolomboor hebt, samen met zo'n boortje en je hebt nog een vergelijkbare schroef liggen (vanwege afstand meten e.d) dan zou uitboren kunnen lukken.

Orpheo
10 januari 2007, 09:08
je hebt metaal boortjes die gemaakt zijn van een cobalt legering.
kun je dus ook rvs mee boren, zijn alleen iets minder flexibel dan normale boortjes dus knappen sneller.
als je een kolomboor hebt, samen met zo'n boortje en je hebt nog een vergelijkbare schroef liggen (vanwege afstand meten e.d) dan zou uitboren kunnen lukken.

mijn idee dus, maar dan iets beter uitgelegd :) mijn dank

Rw
10 januari 2007, 09:34
er steekt niet meer uit. precies in de hals afgebroken.

bedankt voor de tips! Heb er heel veel aan.

maar als je gaat uitboren dan beschadig je de hals toch omdat er dan miniscule stukjes ijzer in de hals blijven zitten?

eerst maar het optreden zaterdag dan zie ik wel verder.

Thanks!

PS: ik zal binnenkort even wat foto's posten met n klein verslagje!

no 1 hops
10 januari 2007, 09:38
mijn idee dus, maar dan iets beter uitgelegd :) mijn dankhet was eigenlijk een aanvulling op jouw idee.
ging mij om dat boortje.
moest ooit eens in rvs lepels, vorken en ander eetgerei gaten boren.
met een normale metaal boor in de kolomboor een langdurige rot klus.
die cobalt legering had er geen moeite mee.
ook tijdens het uitboren van een cilinderslot (dat heb je als je de sleutel kwijt bent)
maar buigen willen ze niet.

G.G.
10 januari 2007, 09:49
Als uitboren niet wil werken:


Ik zou gaan voor en klein beetje hout rondom de schroefpunt weghalen en met een geschikt tangetje, dus niet met een kniptang of een waterpomptang, maar een klein bekje waar je veel kracht op kunt zetten, dus lange 'benen'.


Dan een lange spijker nemen en vragen of een lasser deze stevig haaks op de schroef wil lassen, dan eruit draaien. Wil ook werken, lijkt een beetje link, maar moet lukken denk ik (als alle andere opties niet meer werken.

dr.distortion
10 januari 2007, 10:10
Voor wat betreft nieuwe schroeven, als je deze nog nodig mocht hebben: neem schroeven met een 8.8 staalsterkte. Deze worden ook voor zware toepassingen in de bouw gebuikt...ook in kleine M-maten te krijgen. De betere schroevenboer weet wel wat je bedoelt.

Rw
10 januari 2007, 17:58
Thx ik zal eens vragen.

Hij klinkt trouwens fantastisch!

jerome
10 januari 2007, 18:26
Uitboren zal niet gemakkelijk gaan.
Een dunne boor zal altijd de zachte kant opzoeken.
En in dit geval is het hout nog altijd zachter dan het messing.
Je boor gaat "zoeken" en de kans is groot dat ie dan vast loopt en ook afbreekt.
Als ie niet meer uitsteekt kan je idd erom heen het hout weg schrapen/frezen met bijv. een Dremel boortolletje totdat je een griptang erop kan zetten en het afgebroken gedeelte eruit kan draaien. (Met een gewone combinatietang krijg je nooit voldoende grip en met een griptang wel).
Maar ik ben bang dat je daarna een flink gat hebt gekregen wat je weer zal moeten opvullen.
Als je een kolomboormachine hebt dan zou ik hem uitboren met een hele scherpe metaalfrees van bijv. 5 tot 8 mm dik. Die verloopt niet en daarmee boor je het messing volledig weg. Daarna een stuk rond hardhout van precies dezelfde diameter (kan je halen bij een hout- of hobby- of modelbouwzaak) erin tikken met veel lijm. Als de lijm droog is kan je opnieuw een schroef erin draaien.
Ik zou geen messing schroeven meer gebruiken want die zijn veel te zwak.
Je kan dan beter een sterke kwaliteit stalen of roestvaststalen schroeven gebruiken.

orreltak
10 januari 2007, 21:33
even een vraagje tussendoor betreft de hals vast schoeven.is het nodig om eerst de hals voor te boren i.v.m het scheuren van de hals ofzo of zoals hier is gebeurt,dat de schroef breekt?

met een 2 mm boortje ofzo?

jerome
10 januari 2007, 23:55
Als je niet voorboord kan het hout idd gaan scheuren.
In de hals boor ik boor altijd voor met een goed scherp boortje met ongeveer dezelfde diameter (of iets kleiner) als de binnenmaat van de schroef.
In de body boor ik gaten met een diameter die gelijk is aan de buitendiameter van de schroef. Dan zul je zien dat de hals lekker vast op de body getrokken wordt. Dat is lekker voor je sustain!
En gebruik stevige stalen of roestvaststalen schroeven!

no 1 hops
11 januari 2007, 08:18
Als je niet voorboord kan het hout idd gaan scheuren.
In de hals boor ik boor altijd voor met een goed scherp boortje met ongeveer dezelfde diameter (of iets kleiner) als de binnenmaat van de schroef.
In de body boor ik gaten met een diameter die gelijk is aan de buitendiameter van de schroef. Dan zul je zien dat de hals lekker vast op de body getrokken wordt. Dat is lekker voor je sustain!
En gebruik stevige stalen of roestvaststalen schroeven!ik meende dat juist RVS schroeven sneller breken

jerome
11 januari 2007, 09:10
Een rvs schroef (van goed kwaliteit) zal normaal gesproken minder snel breken dan een gewone standaard stalen schroef om dat rvs sterker en taaier is dan de gewone kwaliteit staal.
Er zijn staalsoorten die nog veel sterker en taaier zijn dan rvs maar ik weet niet of je daar schroeven van kopen.
Messing schroeven moet je iig nooit gebruiken. Die zijn veel te zacht.

Eigenlijk zou je gewoon de vernikkeld stalen schroeven moeten gebruiken die Fender standaard gebruikt in de de gitaren want die zijn van prima kwaliteit.
Bij diverse gitaarbouwers en Vox Humana kun je ook goede halsschroeven kopen.

Rw
11 januari 2007, 20:11
Ik heb inderdaad voorgeboord. Met een 2,5 mm boortje.

hassent
11 januari 2007, 20:26
Een rvs schroef (van goed kwaliteit) zal normaal gesproken minder snel breken dan een gewone standaard stalen schroef om dat rvs sterker en taaier is dan de gewone kwaliteit staal.


Ik weet niet hoe je daarbij komt maar dat heb ik in de praktijk nooit zo ervaren....:stop: :???:

G.G.
12 januari 2007, 01:42
Ik weet niet hoe je daarbij komt maar dat heb ik in de praktijk nooit zo ervaren....:stop: :???:

Ik dacht ook dat RVS NIET sterker is dan pisbakkenstaal. Koolstofstaal (dat snel roest) is toch sterker, daarom blijven die franse opinel zakmesjes toch zo scherp.

Ik heb een overlevingsmes van ATS34, daar zouden ze schroefjes van moeten maken, want dat mes krijg ik niet verrot (mag ook wel voor ongeveer €350)

Hier misschien iemand met echt verstand van staal?

no 1 hops
12 januari 2007, 08:52
heb in mijn werk veel schroeven gebruikt van het merk wurth.
en de rvs versie, niet goed voorgeboort, daar draai je dan toch sneller de kop af dan met de normale galv schroeven.
rvs is daarom naar mijn idee kritischer mbt voorboren ,starder en breekt daarom sneller

jerome
12 januari 2007, 09:02
Ik ben geen metaalloog maar ik weet dat staal (en ook rvs) in heel veel soorten te kijgen zijn met heel veel verschillende eigenschappen voor verschillende doeleinden.
Het staal van een mes is echt geen pisbakken ijzer want het is (ge)hard en slijtvast staal.
Maar hard kan ook weer brosser beteken en als je daar een schroef van zou maken zou die mss sneller kunnen breken dan gewone stalen schroeven. Want voor een schroef is taai weer heel belangrijk

Ik dacht dat gewone spaanplaat- en houtschroeven gemaakt zijn van fe360 wat op zich zelf redelijk zacht staal is en snel "vermoeid" raakt.
Mijn ervaring is dat een bepaalde soort RVS schroeven en bouten (A2?) iets taaier en iets sterker dan de gewone stalen schroeven en bouten.
Sommige soorten rvs schroeven kunnen weer iets harder zijn (Ik dacht A4) en daardoor weer sneller breken.
Gek word je van al die soorten!

Voor bouten is er ook een veel betere kwaliteit staal te krijgen (10.8 kwaliteit) die weer veel sterker zijn dan de RVS bouten (A2 en A4 kwaliteit).
Mss kan je ook wel houtschroeven krijgen in die 10.8 kwalieit?

Maar nogmaals, messing schroeven zijn veel te zacht en de vernikkelde stalen halsschroeven die ik een paar maal bij gitaarbouwers heb gehaald zijn sterk zat en breek je echt niet zomaar.

Stief
12 januari 2007, 12:26
Wat Jerome zegt, klopt in grote lijnen.
Vermoeiing is bij schroeven vaak geen issue. Dit ontstaat alleen bij wisselende belasting waarbij de o.a. de frequentie van de belasting van belang is.

Over het algemeen is de treksterkte van RVS net ff iets hoger dan van normale schroeven (varieert idd per klasse A1 t/m A4). Deze A staat voor het austenitisch kristalrooster van het RVS (lees materiaalstructuur). Het nadeel heirvan is dat bij vervorming een gedeelte van het niet-magnetische karakter verloren gaat door de uitscheiding van ferriet uit het austeniet. Zo heb je ook Martensitisch en ferritisch RVS, maar austenitisch is verreweg het meest gebruikte.

Bij bouten kun je zelfs naar een 12.9 kwaliteit gaan (treksterkte = 1200 N/mm2, tov 500 N/mm2 A1 RVS en 800 N/mm2 A4 RVS). Dit geeft een duidelijk verschil t.o.v. huis-tuin-en-keuken schroeven. Voor de verbinding van een nek is dit niet rendabel. Deze spanningen zul je bij lange na niet halen, en al zeker niet bij het met de hand vastdraaien.

Dan is er ook nog zoiets als bros en taai. Dit staat gedeeltelijk los van de hardheid. Je wil zeker geen brosse schroeven hebben, omdat deze bij overbelasting niet vervormen maar direct overbreken. Een schroef moet dus taai en hard zijn. (bij het voorbeeld van een mes is het met name van belang dat hij erg hard is).

Al deze eigenschappen zijn afhankelijk van de materiaalsamenstelling (legering), de methode van vervormen en de manier van afkoelen van het ruwe staal (Fe-C diagram). Bij staal speelt daarom het percentage koolstof een grote rol. Bij RVS uiteraard niet.

Om een heel lang verhaal kort en begrijpelijk te maken: Als je zorgt dat de gaten goed geboort zijn, maakt het voor gitaarbouw in principe niet uit of je rvs of staal gebruikt omdat je de grensspanningen toch niet haalt. Zorg wel dat de gaten goed geboord zijn omdat je anders idd in de problemen kan komen. Het is natuurlijk ook niet uit te sluiten dat de schroeven geen produktiefouten hebben (zoals ik 2 keer een tremeloschroef heb overgetrokken zonder te voelen dat hij ging breken). Die dingen blijf je altijd houden.

rinaldo
12 januari 2007, 19:19
kijk. dat is nou een goed onderbouwd verhaal, die man heeft er verstand van.
en idd bouten en schroeven heb je in veel verschillende soorten en sterktes.

maar als je het gewoon zeker wilt weten bestel dan gewoon een setje hals schroefen bij vox of tonefactory oid, zwart chroom of vernickeld, die zijn er voor gemaakt en voldoen in de meeste gevallen gewoon uitstekend,

iig beter dan de pisbakkenstaal schroeven van de gamma oid.

niekb
24 januari 2007, 09:08
Rw, heb je m al weer gefixt??

Ik ontdekte net dat een van de schroeven in m'n axe ook gebroken is... Hij is omgevallen, op zn koppie...

T was ook allemaal al niet zoals t was... De hals zat al iets scheef, ga ik daar meteen maar eens mee aan de slag. Ik ga zo eens even de hals eraf halen, kijken hoe t zit..