PDA

View Full Version : Richwood Vintage Telecaster (Mening?)



rammybully
9 januari 2007, 21:51
Ik sta op het punt een Richwood Telecaster Vintage te kopen.
De iets duurdere serie van Richwood. Met mooi gelakte hals.
Gewoon voor erbij...

http://www.basvandenbroek.com/jpg/23000/23378.jpg

Wat is jullie mening over deze gitaar. Hoe speelt hij? Hoe klinkt hij? Misschien meer info over Richwood? enz..enz..

:strat:

Bluesbreaker
9 januari 2007, 21:52
Als je met de zoekfuncitie zoekt is er heel veel over te vinden op dit forum, voornamelijk postitief!

Azrael
9 januari 2007, 21:53
Wat mij intresseert is Richwood vs. London City.......welke van de twee valt over het algemeen het meest in de prijzen op dit forum?

FruscianteFan
9 januari 2007, 22:04
Ik denk dat Richwood meer gekocht wordt door forumleden, maar dat London City meer wordt gezien als echt een waardige gitaar, niet alleen om te pimpen.

Terecht, als ik de London City van een maat van me hoor/voel. De hals is alleen niet mijn ding.

zjanke
9 januari 2007, 22:16
Grayfink heeft ooit de elementen uit mijn london city in zijn richwood gezet. De LC's zijn beter...

grayfink
9 januari 2007, 23:51
Veeeel beter. Ze zijn vervangen door GFS hotrails, maar toch weer teruggeplaatst. Klinkt gewoon goed. Mijn richwood tele is verder niet slecht. Goed hout, prima hals. Akoestisch klinkt hij ook goed dus. Nadelen: plastic topkam, mechanieken voelen nogal plasticachtig aan (blijven wel op stemming), en niet stringthrough. Ik weet niet hoe dat bij de London city is.

Azrael
9 januari 2007, 23:59
Veeeel beter. Ze zijn vervangen door GFS hotrails, maar toch weer teruggeplaatst. Klinkt gewoon goed. Mijn richwood tele is verder niet slecht. Goed hout, prima hals. Akoestisch klinkt hij ook goed dus. Nadelen: plastic topkam, mechanieken voelen nogal plasticachtig aan (blijven wel op stemming), en niet stringthrough. Ik weet niet hoe dat bij de London city is.

London City is string-trough.

Hector_Tsolodimos
10 januari 2007, 08:40
ik zou idd eerder voor de LC gaan..
edit:
ik heb er zelf ook één

rammybully
10 januari 2007, 10:38
Hij wordt vandaag vandaag toegezonden!!

Ik ben echt benieuwd.....:strat:

almarvk
10 januari 2007, 10:57
Wij ook :)

We wachten natuurlijk wel op pics, specs en een goede review! ;)

Kim Wilson
10 januari 2007, 10:58
Spannend!

Welke kleur heb je besteld?

Rutger
10 januari 2007, 11:14
k Heb ook een RW tele, maar die heb ik compleet kaalgeript en van nieuwe hardware en electronica voorzien. Alleen het hout is nog origineel :p Een heel fijne plank!

Stratman70
10 januari 2007, 11:52
Ik heb m ook: precies dezelfde als op het plaatje van de topicstarter. Maar ik vind het eigenlijk niet veel bijzonders. Ik heb er al een andere hals op geschroefd (Tokai), waardoor hij al een stuk fijner speelt, maar nu nog die verschrikkelijke elementen eruit en vervangen door betere. En dan is ie goed genoeg voor 'erbij'.

http://home.wanadoo.nl/e.kosters/Eddocaster.JPG

Rutger
10 januari 2007, 11:55
Je kunt ook niets 'bijzonders' voor dat geld verwachten natuurlijk, maar mits gemodificeerd is het gewoon een goed werkpaard. k Ben benieuwd hoe hij zich verhoud tot andere tele's. k heb in het verleden meer tele's gehad en hij houd zich goed staande, maar heb nu ff geen vergelijkingsmateriaal voor handen.

rammybully
10 januari 2007, 12:18
Zodra ik hem binnen heb zet ik er foto's op!!

Ik heb hier ook een SUPER FIJNE Fender Telecaster USA thuis staan, ik ben benieuwd hoe ze naast elkaar klinken.

De kleur is Buttescotsch Blonde/Vintage Blonde, ik weet de naam niet.

Ik denk wel dat ik de elektronica vervang, andere pots en switch. De elementen zullen ook niet origineel blijven, maar dat zie ik later wel.
Eerst maar eens kijken hoe hij speelt en klinkt..

:strat:

Brammibal
10 januari 2007, 16:32
Het lijkt mij wel veel slimmer om een london city te kopen als je een goedkope tele zoekt. Hierbij moet je zoon beetje al het ijzer vervangen, terwijl je voor 50 euro meer niks hoeft te vervangen.

Squier4ever
10 januari 2007, 16:47
Richwood nog nooit getest helaas, maar over (mijn) london city niets dan lof...
klinkt te gek... zit wel te denk aan andere elementjes over een tijd, want de brugpup is iets microfonisch, klinkt verder zeer goed.
hals is wel beetje dun, maar maybe vervang ik die ooit ook wel eens voor een Nocaster knuppel...

Bart_
10 januari 2007, 16:58
Ik zit echt zwaar te GASsen op zo'n London City Tele. om hem vervolgens helemaal kaal te schuren en er een vette naturel van te maken. :)

Azrael
10 januari 2007, 17:12
Ik zit echt zwaar te GASsen op zo'n London City Tele. om hem vervolgens helemaal kaal te schuren en er een vette naturel van te maken. :)

Mhuhahaha....je wilt zeker die zwarte met maple toets he? ;) Die ga ik kopen binnenkort als hij bevalt!

Daniël_san
10 januari 2007, 17:22
Wat mij intresseert is Richwood vs. London City.......welke van de twee valt over het algemeen het meest in de prijzen op dit forum?

Richwood zijn leuke gitaren, de LC's zijn ook leuk en je hoeft minder te zoeken voordat je een goeie hebt.

Lucluc
10 januari 2007, 20:51
Ik heb ze eens naast elkaar mogen vergelijken en de richwood viel mij toch wat tegen. Ik heb zelf die london city en die is toch echt een stuk beter. Maar dat was dus maar 1 vergelijking. Niet alle gitaren zijn hetzelfde.

Over het microfonische brugelement van de comet: ik heb al het trucje van waspotting geprobeerd bij dit element (heb ik bij al mijn gitaren gedaan) en het microfonische is nog steeds niet helemaal weg. Ik wil nu element en brug tegelijk in het wasbadje stoppen. Dat kan misschien wel 100% slagen. Voor de rest een fijne budget gitaar.

rammybully
10 januari 2007, 23:45
Ik heb ze eens naast elkaar mogen vergelijken en de richwood viel mij toch wat tegen. Ik heb zelf die london city en die is toch echt een stuk beter. Maar dat was dus maar 1 vergelijking. Niet alle gitaren zijn hetzelfde.

Over het microfonische brugelement van de comet: ik heb al het trucje van waspotting geprobeerd bij dit element (heb ik bij al mijn gitaren gedaan) en het microfonische is nog steeds niet helemaal weg. Ik wil nu element en brug tegelijk in het wasbadje stoppen. Dat kan misschien wel 100% slagen. Voor de rest een fijne budget gitaar.

In welk opzicht vind je de Comet dan beter?.. elementen? hals?....

:strat:

Lucluc
11 januari 2007, 10:48
In welk opzicht vind je de Comet dan beter?.. elementen? hals?....

De afwerking, zoals o.a. fretwerk is beter op een comet. De pickups vind ik ook beter. De hals is een kwestie van smaak, want die van de richwood die ik heb getest leek veel meer op een fenderhals dan van de comet.

rammybully
12 januari 2007, 13:21
De afwerking, zoals o.a. fretwerk is beter op een comet. De pickups vind ik ook beter. De hals is een kwestie van smaak, want die van de richwood die ik heb getest leek veel meer op een fenderhals dan van de comet.

Naja... ik wacht af hoe de Rickwood is. Ik verwacht hem vandaag...

De electronika vervang ik denk ik toch, dus dat maakt niet uit..

:strat:

Lucluc
12 januari 2007, 13:25
Ik heb ook een richwood es335 en die heeft ook wel zo z'n minpuntjes, maar is toch een hele fijne gitaar! Pickups en electronica goed in orde. De pickups waren wel microfonisch, maar dat was met een huis-tuin-en keukenoplossing te verhelpen. Vooral de hals van de richwood es335 is erg ok.

rammybully
13 januari 2007, 19:37
JAAAA!!!!! ik heb hem binnen!!!!!

Morgen maak ik een paar mooie foto's, maar hier vast een voorproefje...

:strat:

http://i68.photobucket.com/albums/i38/rammybully/Guitars/P1130009.jpg

http://i68.photobucket.com/albums/i38/rammybully/Guitars/P1130011.jpg

Lucluc
13 januari 2007, 19:41
Ziet er goed uit! Die strat met meegespoten kop ook!

Azrael
13 januari 2007, 19:43
Die streep bij de body ben ik niet zo van gecharmeerd. Lijkt alsof het niet helemaal netjes is geverfd of dat het hout niet zo geweldig is. Maar dat kan ik met deze foto's niet echt beoordelen. Verder ziet het er leuk uit maar de foto's zijn te wazig om iets over de afwerking te zeggen.

Anyhow , gefeliciteerd! Ik koop binnenkort een London City gitaar! Dus ook zo'n lekker goedkoop geval. Ben erg benieuwt!

grayfink
14 januari 2007, 09:07
Maar de hamvraag is: Hoe klinkt en speelt het?

rammybully
14 januari 2007, 11:57
Maar de hamvraag is: Hoe klinkt en speelt het?

HIJ SPEELT SUPER!!!
Zit een heel mooi halsje op, mooi gelakt, met kleine fretjes (echt jaren 50). Goede sustain, hout kan lekker mee vibreren door de dunne laklaag.
De Klank is ook goed. Lekkere "twang" in het brugelement en een mooi warm neckelement. Ik heb het brug element wel even iets naar beneden moeten draaien, want deze stond in verhouding tot het neckelement wel heel hoog, waardoor ik in de leadpositie veel meer output had, te veel.

ECHT een top-gitaar voor die prijs...

:strat:

rammybully
14 januari 2007, 12:13
Hier een aantal goede foto's..

http://i68.photobucket.com/albums/i38/rammybully/Guitars/P1140018.jpg

http://i68.photobucket.com/albums/i38/rammybully/Guitars/P1140016.jpg

http://i68.photobucket.com/albums/i38/rammybully/Guitars/P1140021.jpg

http://i68.photobucket.com/albums/i38/rammybully/Guitars/P1140012.jpg

rammybully
14 januari 2007, 12:14
http://i68.photobucket.com/albums/i38/rammybully/Guitars/P1140013.jpg

http://i68.photobucket.com/albums/i38/rammybully/Guitars/P1140025.jpg

http://i68.photobucket.com/albums/i38/rammybully/Guitars/P1140022.jpg

Azrael
14 januari 2007, 14:09
Ziet er goed uit man!

heavy-metal-thunder
14 januari 2007, 15:15
Ik heb ze eens naast elkaar mogen vergelijken en de richwood viel mij toch wat tegen. Ik heb zelf die london city en die is toch echt een stuk beter. Maar dat was dus maar 1 vergelijking. Niet alle gitaren zijn hetzelfde.

Over het microfonische brugelement van de comet: ik heb al het trucje van waspotting geprobeerd bij dit element (heb ik bij al mijn gitaren gedaan) en het microfonische is nog steeds niet helemaal weg. Ik wil nu element en brug tegelijk in het wasbadje stoppen. Dat kan misschien wel 100% slagen. Voor de rest een fijne budget gitaar.


Ik heb een Richwood (wel de RE 44) en dat is echt een heel goed ding. De man waarvan ik ze kocht had ook de goedkopere Richwood en dat was niet veel waard.

De mijne is zeer goed afgewerkt en is nauwelijks te onderschijden van mijn makker zijn Fender Classic 50 tele (mex).

De stemmechanieken zijn na een maand intensief gebruik nog stemvast.

De pick ups zijn behoorlijk, geen geruis of gebrom.

Helaas niet string through.

Bij mijn weten zijn nagenoeg alle topkams uit plastiek... dus...

Ik ga er wel bij zeggen dat ik mijn gitaar aan het evalueren ben, beter afstellen, zwakke plekken zoeken en daarna ga ik er wellicht betere en passende PU's inzetten. Iemand hiermee ervaring???

LC's heb ik nog niet gehoord.

Lucluc
14 januari 2007, 15:16
Hier in Nijmegen hangen nog twee Richwood tele's met string through, terwijl je dat meestal niet ziet.

heavy-metal-thunder
14 januari 2007, 15:17
@ rammybully gave plank man. Ik heb dezelfde maar in sunburst (alhoewel ik zo'n butterscotch wel heel cool vind!!!

De stemmekanieken zien en voelen hetzelfde aan als die van mijn USA vintage RI strat.

Ik kan echt niet veel verkeerd aan die gitaren vinden. En het valt zeker niet onder de beginnersgitaar.

heavy-metal-thunder
14 januari 2007, 15:24
Iemand ervaring met het vervangen van PU's op de Richwood???

Lucluc
14 januari 2007, 15:26
waarom vervangen? Vind je ze niet goed klinken?

rammybully
14 januari 2007, 16:05
De pickups klinken best lekker. Maar ze drukken wel een hele erge dikke vette stempel op je sound.
In mij Fender Tele USA zit een set Seymour Duncan's, en als ik deze naast elkaar houd dan zijn de SD's mooier uitgebalanceerd, maar wel met een duidelijk eigengeluid.
De Richwood Pu's zijn goed, maar ik heb het idee dat je veel moet gaan draaien aan de versterker. SD's klinken overal lekker. 1x amp instellen, KLAAR.
Bij de Richwood zou je bij wijze van spreken bij verschillende nummers iedere keer aan die amp moeten klooien. Maar ze hebben best een vet geluid, een dik vol geluid.

Ik vind het een beetje moeilijk uitleggen, je moet het gewoon horen.

Ik wil er missschien in loop van de tijd ook andere elementjes inzetten. De pots en switch misschien ook, maja zolang ze het zonder kraken doen vind ik het best.

:strat:

heavy-metal-thunder
14 januari 2007, 16:41
waarom vervangen? Vind je ze niet goed klinken?

Ik vind ze zeker niet slecht. Maar ik denk dat het met betere pu's nog heel wat beter kan. Ik heb al enkele pro muzikanten/gitaartechniekers gesproken en bijna altijd als die een middelmatige gitaar in handen krijgen is hun eerste antwoord: "mm., geen slechte gitaar... maar ik zou de pu's vervangen". Daarom dat ik eerst de gitaar wil evalueren, me bevragen, uitzoeken welke telesound ik verkies (heb nog nooit een Tele gehad) en daarna in overleg met een technieker eventueel de pu's vervangen. Woensdag brengt onze bassist zijn fender usa vintage 52RI (gitaar) mee naar de repetitie, dan kan ik al eens uitzoeken of ik deze sound meer verkies. En dan kan ik tegen de gitaartechneut zeggen "die sound wil ik naartoe gaan".