PDA

View Full Version : Door de nitrolak heen: een wit randje



Gitaarbouwer
9 januari 2007, 21:49
Hoi,

Even een vraagje. Ik moest de headplate van mijn dhz dreadnought gitaar nog iets bijschuren. Daarbij ben ik (precies langs de rand) iets door de nitro heen geschuurd, waardoor het kale palissander bloot is komen te liggen. De "kopse kant" van de lak is een dun wit streepje (goed zichtbaar dus!). Verder schuren leidt tot nóg meer bloot hout en nitro schuursel in de nerf v/h hout. Een paar laklagen eroverheen kan ook niet meer, want ik moet de gitaar volgende week al kado geven aan mijn broer....

Vooral die witte streep stoort mij. Iemand een tip hoe ik dit resultaat nog enigszins toonbaar kan maken?
(bijv. een drupje lijnolie die ik ook voor de ebben toets ga gebruiken?)

Marko

charlotte
9 januari 2007, 22:05
Hey Marko,

Vervelend is dat, jammer dat je geen foto geplaatst heb, is iets makkelijker om aanwijzingen te geven, maar je kunt proberen het met watergedragen lak iets bij te tippen,ook kun je met een kwastje wel een beetje nitro lak erop aanbrengen, droogt vrij snel, zolang het maar niet op een plek is waar de gitaar vastgepakt wordt.
Ook kun je met watervaste stiften proberen te werken, maar test dit eerst op afval, om te kijken of de kleur overeen komt.

succes , groetjes Charlotte :hippie:

Gitaarbouwer
9 januari 2007, 22:25
Je hebt gelijk. Hier is ie dan. Het gaat om de linkerkant (precies langs de rand) van de headplate (op de foto rechts)


http://www.xs4all.nl/~renegade/29_1/Photos/guitar/IMG_2319.jpg

Gitaarbouwer
9 januari 2007, 22:33
ook kun je met een kwastje wel een beetje nitro lak erop aanbrengen, droogt vrij snel, zolang het maar niet op een plek is waar de gitaar vastgepakt wordt.

Daar zat ik ook al aan te denken, maar ik weet eigenlijk niet of dat witte schuursel (dat van de lak afkomstig is) daarmee onzichtbaar wordt. Als dat zo is kan ik er inderdaad wel een likje nitro overheen kwasten met een fijn penceeltje.

charlotte
10 januari 2007, 15:22
Hey Marko :)

I can see....
Nou wordt het duidelijk, ik zou proberen de kleur eerst te stainen, en dan een beetje nitro eroverheen.


succes, groetjes Charlotte :hippie:

piezo
10 januari 2007, 15:37
Ik zou hem gewoon aan je broer ten geschenke geven met de opmerking erbij dat je een foutje gemaakt hebt en de kop later nog eens opnieuw zult lakken.
Motto: "Doe het goed of doe het niet"

Gitaarbouwer
18 januari 2007, 23:35
Ik zou hem gewoon aan je broer ten geschenke geven met de opmerking erbij dat je een foutje gemaakt hebt en de kop later nog eens opnieuw zult lakken.
Motto: "Doe het goed of doe het niet"

Okee, dit is de tip waar ik uiteindelijk voor gekozen heb. Gewoon even met de billen bloot, dan kan ik het later altijd nog herstellen. De rest van de gitaar is helemaal mooi geworden, maar daar volgen nog foto's van in het speciale topic.

Allen bedankt voor het meedenken.