PDA

View Full Version : Niet te tillen!



Nocki
9 januari 2007, 21:22
Hoi,

Soms meot je met je gear een afweging maken tussen handig (alles in 1 doos met kabels aangesloten en alles speelklaar) en gewicht.

zelf zitik met de afweging van een rack bouwen om mn top heen met daarin 2HE ruimte voor rack gear. alles in 1 keer aangesloten emt het pedaal in een deksel gemonteerd. natuurlijk is dit nog te tileln maar het wordt er niet handiger op kwa gewicht. andere optie zou zijn top en rackje los. met extra koffertje voor pedaal. kost even wat meer tijd met aansluiten meer gewicht is een stuk lager.

wat zijn bij jullie de afwegingen? ik weet nog dat ik een 10HE rack meesleepte wat op 2HE na helemaal volzat dat was net te doen alleen maar ook niet super handig natuurlijk.

future2future
9 januari 2007, 21:38
Ik zou het los houden, is veel praktischer en je sloopt je rug niet, en die paar kabeltjes extra, tja dat moet dan maar

boss
9 januari 2007, 23:03
Gewicht is belangrijk, mag niet te zwaar zijn.
Opbouwen moet niet te lang duren, maar moet vooral eigenlijk "FoolProof" zijn imo.
Tijdens een snelle podium wissel is een foutje gauw gemaakt als er teveel moet worden aangesloten.
Dus, modulair, maar wel goed bekabeld!

Raffie
10 januari 2007, 10:20
Ik zit nu met hetzelfde, omdat mijn rack binnenkort op de grond komt te staan vind ik 6HE wat weinig en denk ik eraan om een 8 of 10 HE te kopen op wieltjes. Ik weet dat de houten zo rond de 15Kg gaan wegen, eindtrap 20Kg dus zit snel aan 40-50 Kg. zou een 2HE racklade erin stoppen voor mijn kabels enzo ... 't wordt dit of een SKB case van 8 of 10 HE (wegen mss 8 tot 10 kg minder) ... weet 't niet zo goed

Raf

kwante
10 januari 2007, 10:45
Hoi,

Ik heb momenteel al mijn spullen in een 10 HE SKB kist zitten, het is nog te tillen, maar je helpt je rug naar de klote hoor.

@Nocki
Ik zou gewoon alles ineen doen, de 2HE zullen nu denk ik toch wel niet zoveel extra gewicht in de weegschaal leggen.
En zoals je zegt, alles lekker snel aangesloten, meeste zit al aangesloten.

Groet
Kwante

FrankC
10 januari 2007, 11:56
Zit met hetzelfde probleem. 8HE. Het is de eindversterker (2:90) die het allemaal zo zwaar maakt.De rest weegt in verhouding eigenlijk niks. 2 HE kan in mijn geval wel degelijk verschil uit maken. Ik overweeg om de 2:90 in een 2 HE te plaatsen.

Aan de andere kant....weleens een combo (lees compact) van Mesa getilt?

Nocki
10 januari 2007, 13:44
Moet zelf zeggen dan ik de 2:90 van mesa best licht vond. en inderdaar een mesa combo is niet te tillen. nu gaat het in mijn geval om een mesa roadster top die ook al niet te tillen is maar door zn afmeting nog redelijk goed te verplaatsen is. als tie groter (niet de amp maar het rack waar hij inkomt samen met de 2units) wordt is dat ook niet meer natuurlijk.

waar is de tijd dat ik happy met mn mark Iv en mn G-force alles afreed en heerlijk kon spelen... :-)

een ander emogelijkheid is een rack ter breedte van mn top waar mn fc-200 los in gelegd kan worden in de breedte. dat zou ook kunnen en heb ik genoeg aan een rack van 3HE

nog eens denken....

rjong999
10 januari 2007, 14:13
Zit met hetzelfde probleem. 8HE. Het is de eindversterker (2:90) die het allemaal zo zwaar maakt.De rest weegt in verhouding eigenlijk niks. 2 HE kan in mijn geval wel degelijk verschil uit maken. Ik overweeg om de 2:90 in een 2 HE te plaatsen.

Aan de andere kant....weleens een combo (lees compact) van Mesa getilt?
Ik denk dat het ook de overige spullen zijn, ik heb ook een 8HE, met een mesa 20/20 er in, die weegt haast niks, maar het gehele rack is toch flink - oncomfortabel - zwaar geworden.

Maar om nou weer over te stappen op 2 x 4HE racks...

boss
10 januari 2007, 18:15
Ik denk dat het ook de overige spullen zijn, ik heb ook een 8HE, met een mesa 20/20 er in, die weegt haast niks, maar het gehele rack is toch flink - oncomfortabel - zwaar geworden.

Maar om nou weer over te stappen op 2 x 4HE racks...Ja maar rjong999, als ik me niet vergis heb jij een rack met voor en achter rails, waar vervolgens ook voor en achter spullen inzitten!! :)
En inderdaad, als je alles bij elkaar telt weegt het al gauw door.

Overigens is een racklade ook niet echt een lichtgewichtje hoor...
Ik heb net mijn 2HE racklade eruit gehaald voor een rackshelf en dat is een heel stuk lichter!

qwertyuiop
10 januari 2007, 21:42
ik heb net gisteren een dc-5 gekocht die ik met een leuk pedalenplankje samen ga gebruiken als ik geen zin heb om te sjouwen.....(is ook nog best zwaar, maar wel te doen)
daarnaast heb ik een rack (nu 6 he maar wordt 12he shockmount) wat niet te tillen is/wordt, op wieltjes. inderdaad; alleen al de racklade daarin weegt al fors..
samen met pedalenplank en speakercab(s) is dit dus niet leuk meer qua transport...neem ik dus alleen maar mee als ik zin/tijd heb om te tillen enzo. Of bij grote optredens. Verder zal dat vooral thuis staan om lekker mee te pielen.

dat kan dus ook; een setje als je geen zin hebt om te sjouwen, en een setje voor als je wel zin hebt...
maar ik moet zeggen; het blijft inderdaad een compromis. Ik heb besloten dat alles in een niet te tillen-rack komt. 2x6he zou ook kunnen, is wat lichter, maar het blijft zwaar. dan maar liever de lol van het snel aansluiten etc. Als je een rack hebt wat je elke keer nog helemaal moet aansluiten, heb ik er thuis ook vaak geen zin in om het neer te zetten. Een 12he met alles kant en klaar aangesloten, zet je zo neer voor een uurtje plezier... en dat vind ik ook belangrijk. keuzes..keuzes...keuzes....

edit; overigens rij ik in een bus, en zal ik rijplanken gaan aanschaffen om het rack achterin de bus te kunnen rijden. dat scheelt ook. Over een paar jaar stap ik weer over op een gewone auto, en dan wordt het weer anders..

ieme
16 januari 2007, 23:48
k-a-n-s-l-o-o-s