PDA

View Full Version : Open snaar een E, maar op fret 12 geen E meer



roelboel
9 januari 2007, 19:36
Hoi, sorry voor de vage titel, maar ik wist niet hoe ik 't pakkend kon samenvatten. In ieder geval het probleem: als ik m'n hoge E snaar perfect op E stem, en hem dan op fret 12 indruk en aansla, zit hij net een beetje onder de E die een octaaf hoger ligt. Met flink harder knijpen (met m'n nagel) krijg ik hem wel goed. Klopt het dat je dit met "die schroefjes" kan instellen? Of kan ik daar als leek beter niet aanzitten?
(Als ik wist hoe 't heette zou ik zelf wel gezocht hebben voor jullie lastig te gaan vallen, ik kan me voorstellen dat ik niet de eerste met dit probleem ben)

Alvast bedankt!

Gitaro
9 januari 2007, 19:39
Ja dat heeft inderdaad met de schroefjes te maken. Dit heet je intonatie. Dat kan je makkelijk zelf verstellen. Ik zou even een afstelsite zoeken die je vertelt hoe het moet, liefst met foto's, dan weet je zeker dat je op de juiste manier aan de juiste schroefjes zit te draaien. :)

Micro-e
9 januari 2007, 19:44
http://members.chello.nl/goude/afstelling.htm#intoneren


hier staat het uitgelegd

roelboel
10 januari 2007, 16:35
Top, bedankt!

Pais
10 januari 2007, 16:40
Ik vraag me ineens af... heeft de actie van akoestische gitaren ook invloed op de zuiverheid van octaafjes?

fred dons
10 januari 2007, 16:48
ja, hoe hoger de afstand tot de frets hoe hoger de spanning wordt bij het indrukken waardoor de toon wordt verhoogd

henkr
10 januari 2007, 18:03
Er zou een FAQ (sticky) moeten zijn met daarin dit soort fundamentele zaken.

Gitarezzo
11 januari 2007, 15:46
http://members.chello.nl/goude/afstelling.htm#intoneren


hier staat het uitgelegd

wat is een capo?

fred dons
11 januari 2007, 15:50
dat is een sub hooofd van de maffia :D

maar serieus, dat is een klemmetje waar mee je de stemming van je gitaar aanpast door hem als een soort van barree op je hals te klemmen

Gitarezzo
11 januari 2007, 15:56
wat mijn probleem is dat mijn gitaar volgens mij 1 mm afstand heeft tussen de bovenkant van de 7e fret en de onderkant van de snaar (lage E snaar).... bovendien is het zo dat die lage E snaar ook heel raar trilt als ik hem los aansla als ik de 4e fret indruk, dan pas trilt ie redelijk normaal, ik wil dit veranderen, kan iemand mij daarmee helpen?

fred dons
11 januari 2007, 16:02
ik heb iets meer info nodig, mijn interpretatie is nu dat je snaar op de eerste 3 frets aanloopt en pas vanaf die plek "normaal" werkt.
als dat verhaal zo klopt lijkt het mij dat je nek te recht is afgesteld of zelfs een backbow heeft. daarvoor jou je je stelpen iets moeten terug draaien (kwart slag om te beginnen), als je hier geen ervaring mee hebt zou je beter even langs een winkel of bouwer kunnen gaan (danwel iemand in de buurt die wel ervaring op dit vlak heeft en het je kan uitleggen)

omni
11 januari 2007, 16:06
Een mm tussen fret en snaar klinkt niet heel abnormaal, is misschien wel wat weinig. Raar trillen zegt me niet zoveel, maar als je bedoelt dat hij tegen de frets 'rinkelt' als je aanslaat dan staat er óf een fret te ver omhoog óf de stand van je hals is niet goed. Dat kan je zelf stellen, maar zeker als je een beginner bent zou ik dat niet doen. Laat hem even afstellen bij een reparateur. Kost je ± 50 euro incl, een set snaren.

Gitarezzo
11 januari 2007, 16:06
ik heb iets meer info nodig, mijn interpretatie is nu dat je snaar op de eerste 3 frets aanloopt en pas vanaf die plek "normaal" werkt.
als dat verhaal zo klopt lijkt het mij dat je nek te recht is afgesteld of zelfs een backbow heeft. daarvoor jou je je stelpen iets moeten terug draaien (kwart slag om te beginnen), als je hier geen ervaring mee hebt zou je beter even langs een winkel of bouwer kunnen gaan (danwel iemand in de buurt die wel ervaring op dit vlak heeft en het je kan uitleggen)

kan kloppen dat ie backbow heeft, maar wat zijn stelpen? is het echt niet verstandig om er aan te draaien aangezien ik er geen verstand van heb? ook niet als ik het voorzichtig doe, alleen maar om dat rare getril te stoppen?

alvast bedankt

fred dons
11 januari 2007, 16:10
in de nek van je gitaar loopt een trussrod (of stelpen) hiermee kun je de kromming van de nek aanpassen zodat hij tegen de spanning van de snaar werkt die de nek naar voren wil trekken.
toegang tot die pen vind je aan je hiel of de kop van je gitaar, en kun je verstellen met een imbus of een kruiskopschroevendraaier

ja je kunt het zelf doen, als je je beperkt tot een kwart slag per keer, het risico is namelijk dat je de pen breekt en je vervolgens een nieuwe nek mag gaan kopen

Gitarezzo
11 januari 2007, 16:12
in de nek van je gitaar loopt een trussrod (of stelpen) hiermee kun je de kromming van de nek aanpassen zodat hij tegen de spanning van de snaar werkt die de nek naar voren wil trekken.
toegang tot die pen vind je aan je hiel of de kop van je gitaar, en kun je verstellen met een imbus of een kruiskopschroevendraaier

ja je kunt het zelf doen, als je je beperkt tot een kwart slag per keer, het risico is namelijk dat je de pen breekt en je vervolgens een nieuwe nek mag gaan kopen

en als ik dus heel voorzichtig minder dan een kwartslag draai, ben ik dan in ieder geval van dat rare getril af? en is dat kleine beetje draaien niet fataal?