PDA

View Full Version : Toets reinigen oliën



Spitfire
9 januari 2007, 19:09
Ja ik heb gezocht en nee ik heb mijn antwoord niet gevonden, dus dit is niet het zoveelste 'toets oliën' topic.

2 vragen heb ik:
- Mijn toets is (naar mijn inzicht een vergeleken met mijn akoestische gitaar) een beetje dof. Duidt dit op uitdroging en is het dus verstandig om de toets te reinigen en oliën? Ook zijn de zijkanten van de frets een beetje vettig (bovenop zijn ze helemaal schoon, dus je kan het verschil duidelijk zien).
- Als ik de toets ga schoonmaken, kan ik dan alle snaren eraf halen of is dit niet verstandig?

En alvast bedankt voor het antwoorden :hippie:

G.G.
9 januari 2007, 19:54
Iki schraap ze altijd schoon met een oud bankpasje (voorzichtig). Het laatste beetje viezigheid (vaak vet, los ik op met vet. JAja... met vet los je vet op, daarom bestaat zeep ook voor een groot deel uit vet), dat doe ik dus gewoon met meubelolie, aanbrengen, erafwrijven, daarna opnieuw aanbrengen en INwrijven.

(Naphta (zippo vloeistof) wil ook werken en vervliegt snel).

Maar eertst het belangrijkste: wat voor een toets is het? Gelakt of niet? Zoja, welke lak.

jerome
9 januari 2007, 20:20
Ja ik heb gezocht en nee ik heb mijn antwoord niet gevonden, dus dit is niet het zoveelste 'toets oliën' topic.

2 vragen heb ik:
- Mijn toets is (naar mijn inzicht een vergeleken met mijn akoestische gitaar) een beetje dof. Duidt dit op uitdroging en is het dus verstandig om de toets te reinigen en oliën? Ook zijn de zijkanten van de frets een beetje vettig (bovenop zijn ze helemaal schoon, dus je kan het verschil duidelijk zien).
- Als ik de toets ga schoonmaken, kan ik dan alle snaren eraf halen of is dit niet verstandig?

En alvast bedankt voor het antwoorden :hippie:

Ik weet niet of jouw gitaar een tremelo heeft?
Het kan zijn dat je dan niet alle snaren er zomaar af kan halen omdat dan de veren aan de achterkant eruit kunnen schieten.
Je kan bij veel tremeloos een dun plaatje hout tussen de tremelo en de gitaarbody doen zodat de veren op spanning blijven staan en dan kan je dus wel alle snaren er af halen.
Heeft je gitaar geen tremelo dan kan je gewoon alle snaren er zonder problemen afhalen.

Voor een ongelakte toets kan je bij een gitaarzaak ook een reinigingsmiddel en een fretboardconditioner (een soort toetsolie) kopen waarmee je je fretboard dunnetjes mee kan inwijven.
Een paar uurtjes laten intrekken en je snaren kunnen er weer op.

Een gelakte toets kan je bijvoorbeeld schoonpoetsen met een klein beetje autopolish (voor metaliclakken)

Spitfire
9 januari 2007, 20:21
Maar eertst het belangrijkste: wat voor een toets is het? Gelakt of niet? Zoja, welke lak.
Rosewood, gelakt of niet weet ik niet (kan het ook nergens vinden), maar hij ziet er vrij ongelakt uit.

En jij zegt meubelolie, maar lemonolie kan toch ook prima?

En zou je ook mijn vraag over de snaren kunne beantwoorden?

G.G.
9 januari 2007, 20:54
Rosewood, gelakt of niet weet ik niet (kan het ook nergens vinden), maar hij ziet er vrij ongelakt uit.

En jij zegt meubelolie, maar lemonolie kan toch ook prima?

En zou je ook mijn vraag over de snaren kunne beantwoorden?

Ik doe rosewood altijd met een vaak zippo vloeistof nadat ik het ergste verwijderd heb met een bankpasje.

Wat betreft alle dure middeltjes die je bij de muziekzaak koopt: Waarschijnlijk een normaal goedkoop product met een zogenaamde "magische" toevoeging die "wonderen" zou verrichten overgegooid in veel te kleine flesjes met een 3x duurder prijskaartje.

Hout is hout, en als het geschikt is voor een dure antieke kast, smeer ik het ook op mijn toets.

Enige middeltjes die ik in huis heb zijn: Pledge meubelolie en Kiwi vloebare bijenwas.

Wat betreft de snaren. Een gitaar kan best wel ff zonder snaren. alleen met een tremelo kan het wat lastig zijn. Misschien kan je hem blokeren achterin de ruimte door een latje op maat te zegen en ergens te klemmen.

Aan de voorkant klemmen op de top kan ook, maar vergeet niet dat er ongeveer 50 kg kracht op de veren staat en dat kan lelijke afdrukken achterlaten op je top. Zorg dus dat die kracht verdeeld wordt over een groot oppervlak en lag er een stuk stof tussen.

Veren op spanning laten scheelt je een hele hoop afstelwerk, maar er zitten risico's aan vast, zorg dat je het op zo'n manier doet dat er niets beschadigd kan worden.

G.G.
9 januari 2007, 20:58
Voor dit soort dingen kan je ook de zoekfunctie gebruiken en dan bij zelfbouw kijken. Vind je veel nuttige info als je toets en schoonmaken intikt, o.a. dit topic: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=76288&highlight=toets+schoonmaken

Spitfire
9 januari 2007, 22:02
Voor dit soort dingen kan je ook de zoekfunctie gebruiken en dan bij zelfbouw kijken. Vind je veel nuttige info als je toets en schoonmaken intikt, o.a. dit topic: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=76288&highlight=toets+schoonmaken
Ai, aan zelfbouw had ik niet gedacht, ik keek alleen bij elektrische gitaren

Bedankt!