PDA

View Full Version : stemmechanieken overzetten



orreltak
9 januari 2007, 16:03
misschien een domme vraag maar kun je stemmechanieken van een linkshandige gitaar overzetten op een rechtshandige gitaar?
neem aan dat het niet veel uitmaakt behalve dat ze in spiegelbeeld gemonteerd zijn

fred dons
9 januari 2007, 16:43
hangt er een beetje van af welke, maar in principe kan het
(en zo duur zijn linkse mechanieken ook weer niet)

btw Sperzels kun je gemakkelijk zelf ombouwen van links naar rechtsdraaiend

Enra
9 januari 2007, 17:09
misschien een domme vraag maar kun je stemmechanieken van een linkshandige gitaar overzetten op een rechtshandige gitaar?
neem aan dat het niet veel uitmaakt behalve dat ze in spiegelbeeld gemonteerd zijn

Als je een linker stemmechaniek aan de rechterzijde zet zal de as die door de snaarspanning aangetrokken wordt het tandwiel iets lostrekken van het spindeltje. Resultaat - op korte of een klein beetje langere termijn - slijtage aan het tandwiel en slippen - of juist vasttrekken, c.q.vastlopen - van het mechaniek. Een afrader dus.

De mechanieken waar Fred Dons het over heeft ken ik niet goed genoeg, maar wellicht kan het daarmee wel.

orreltak
9 januari 2007, 17:26
he bedankt voor de info.misschien toch niet zo`n domme vraag

N00By
9 januari 2007, 17:39
het kan in theorie toch wel? gewoon de snaren zo opspannen dat je rechtsom strakker spant en dat je linksom slapper spant. dus de snaar aan de andere kant er in steken.

fred dons
9 januari 2007, 17:46
bij sperzels kun je de gear in de behuizing omdraainen zodat hij linksomdraait
(sperzels hebben ook geen speling zoals die bijvoorbeeld schallers die wel hebben)

als je je snaar aan de andere kant van de mechaniek gaat omwinden is de kans groot dat de snaar een hele gekke hoek in de topkam gaat maken en dat bevorderd niet de stemvastheid

G.G.
9 januari 2007, 17:48
misschien een domme vraag maar kun je stemmechanieken van een linkshandige gitaar overzetten op een rechtshandige gitaar?
neem aan dat het niet veel uitmaakt behalve dat ze in spiegelbeeld gemonteerd zijn

Heb je een linkshandig setje over dan? Wat voor setje, misschien heb ik wel een rechtshandig setje over en kunnen we wat regelen?

Enra
9 januari 2007, 17:50
he bedankt voor de info.misschien toch niet zo`n domme vraag

Nee!! Zeker geen domme vraag. Dacht je dat werkelijk??

Minda
9 januari 2007, 18:54
Ik bouw af en toe iets voor linkshandig (of voor rechtshandig met een reverse head), en bestel dan 2 setjes voor een 2x3 kop, zoals Gibson. Samen zijn dat ook 1 linker en 1 rechter setje voor een strat-achtige. Die rechter set raak ik altijd wel weer kwijt!

LostHighway
9 januari 2007, 19:07
Ik bouw af en toe iets voor linkshandig (of voor rechtshandig met een reverse head), en bestel dan 2 setjes voor een 2x3 kop, zoals Gibson. Samen zijn dat ook 1 linker en 1 rechter setje voor een strat-achtige. Die rechter set raak ik altijd wel weer kwijt!
?
Komt het niet goedkoper uit om gewoon van de eerste keer een linkse set te kopen?

Minda
9 januari 2007, 19:37
De rechthandige setjes gaan redelijk hard, bij mij, dus is het goedkoper op deze manier. Maar als je éénmalig een linkse set nodig hebt en niet binnenkort ook een rechtse, is het uiteraard goedkoper gewoon een linkse set te kopen.