PDA

View Full Version : heb (betaalbare) kleine versterker nodig, epi valve junior...?



jimihattricks
9 januari 2007, 10:21
Om dit topic maar even nieuw leven in te blazen: ik heb m recentelijk gekocht (de epi valve junior). Ik zag nog een vox cambridge op marktplaats staan voor 100 euro maar iemand anders was me net voor geweest :(..

Maargoed, over de epi: ik ben er zeer tevreden mee, vooral omdat ik mijn verwachtingen wat naar beneden toe had bijgesteld

Helaas geen soundsamples (misschien neem ik nog s wat op, dan horen jullie t wel), maar even een korte review:

Hij blijft idd toch wel vrij lang 'clean', rond 11 uur begintie wat te vervormen, en dat klinkt heel lekker (vraag maar aan de buren - dat ding gaat nog steeds gruwelijk hard voor zo'n klein versterkertje). Na 14 - 15u begintie stevig te oversturen en dan komen zijn beperkingen aan de oppervlakte:
- laag gaat 'flubberen' (dit ligt wsl aan de speaker)
- geluid is niet strak meer
Maargoed, what the hell, ik heb m niet voor metal gekocht! De perfecte match voor dit ding imo is een strat btw.

Over het valve jr + pedalen onderwerp:

Gaat prima samen! Ik gooi er het volgende voor: Dunlop 535Q Wah > boss GE-7 eq (hiermee kan ik de ietwat doffe klank een flinke oppepper geven door de mids eruit en de highs en lows erin te schuiven, compensatie voor de missende tone-knop zeg maar) > Ibanez TS9 of Boss SD-1 (laatste vind ik zelf lekkerder op deze amp omdat de SD-1 een wat minder midsy karakter heeft) > MXR EVH Phase 90 > Digitech Digidelay (om de sound wat grootser te maken)..

met deze pedalen ervoor kan ik heel veel bruikbare, lekkere geluiden eruit halen (nogmaals: geen hardrock of metal)

Kortom: ik ben happy;
De valveking komt zeker weten beter uit de test, de klank is veel meer hi-fi, aanwezig, en gedefinieerd + meer tweaking opties natuurlijk. Maar voor good ol' honkin' on motherfuckin' bobo fun gaat dit nog s mijn lievelingetje worden!

Ohja, en hij ziet er natuurlijk fantastisch uit!

Nog even wat negatiefs spuien:

Mijn lokale dealer had er twee besteld > deze deden het allebei niet: achteraf bleek een onderdeel niet gesoldeerd te zijn. Daarna weer twee besteld, deden het gelukkig wel. Een van de onderdelen waar op bezuinigd wordt is dus blijkbaar de kwaliteitscontrole :)

Hoe harder de amp gaat, hoe meer bijgeluiden hij begint te maken (valt allemaal reuze mee)


-------------------------------------------------------------------------

Hey mensen, al een hoop topics over de epiphone valve junior hier geweest, deze kan er ook nog wel bij...

Omdat ik het gesleep met de valveking 112 combo een beetje zat ben, wil ik voor thuis een klein versterkertje erbij kopen, zodat de combo in het oefenhok kan blijven staan.
Ik heb al een cube30 die ik wel zou kunnen gebruiken voor cleane dingetjes, maar de drive-modelling op die versterker vind ik niet echt geweldig.

Nu dacht ik: die epiphone valve junior is goedkoop en maar 5W, dus zal snel oversturen. Voor de prijs lijktie me heel geschikt als soort van keffertje voor erbij..

Andere versterker waar ik naar zit te kijken is de fender blues junior.. die is 2ehands wel voor 400euro op de kop te tikken, maar die is 15W en zal dus een stuk harder gaan en later oversturen (geluidskwaliteit evenals algehele kwaliteit lijkt me overigens wel een stuk beter)..
Deze versterker zal hoogstwaarschijnlijk niet excelleren op het gebied van overstuurde geluiden, maar ik vraag me af of de valve junior voor een lekkere blues- / hard-rock drive nu (gezien het prijsverschil) echt veel slechter is dan de blues junior..?

Voor de overdrive geluiden denk ik aan SRV (een fender-man) tot Slash (hoewel ik die geluiden niet uit een 5 of 15W combo ga halen denk ik :) )

Dus, om alles ff samen te vatten:

Is het de moeite waard om 250 euro extra uit te geven aan de blues junior als je kijkt naar de dingen die ik ermee wil doen (SRV tot Slash op slaapkamerlevels), en is het uberhaupt mogelijk je een buil te vallen aan die megacheape valve junior..? :)

Kim Wilson
9 januari 2007, 10:28
Voor thuis is de Epi VJ een heel goeie optie. Het is wel een pré om de top i.c.m. een 1x12 cabje te hebben. Ik ken de combo niet, maar een 8" speakertje zal niet super klinken. Dus in dit verhaal 2kom je weer net zo duur uit, of misschien duurder dan een Blues Jr. Echter, de Epi krijg je op woonkamerniveau nog wel aan het oversturen, met de Blues Jr gaat dat waarschijnlijk niet lukken. De Epi is echt een ideaal ding voor thuis.

Kim Wilson
9 januari 2007, 10:29
PS, je kunt ook eens kijken voor een SF Champ. Die kun je ook wel voor €350 krijgen denk ik, en met de goeie cab eronder heb je een echt goeie Fender sound.

jimihattricks
9 januari 2007, 11:44
ja ik heb ook zo mn bedenkingen bij de 8 inch speaker idd..

maargoed, een btje 1x12 kast kost me ook alweer gauw een euro of 300, plus de vervoerbaarheid van het geheel speelt voor mij toch ook wel mee... zo'n klein dingetje is echt ideaal wat dat betreft, kun je nog mee op de fiets volgens mij :)

ik moet hier nog s goed over nadenken...

Nobler
9 januari 2007, 12:11
Ik ben dus op zoek naar hetzelfde: lekker geluid uit iets draagbaars en dan niet te duur. Voor mij moet het ook niet te hard gaan en voor jou (huiskamergebruik) dus denk ik ook niet. Ik denk dat je dan eerder de VJ combo zou moeten proberen, want voor de head zit je volgens de adviezen minstens aan een 1x12 vast, en dan is het al minder draagbaar (al is het voordeel t.o.v. een 1x12 combo dat je twee afzonderlijk te dragen doosjes hebt, dus per stuk lichter. Ook denk ik dat de VJ head met een 1x12 toch al vrij hard zal moeten staan voor hij gaat ovesturen als je geen effecten gebruikt, niet echt op huiskamernivo. Het kan wel als je via effecten gaat oversturen. Ik heb ook goede dingen gehoord over een ander klein buizenversterkertje, de Ibanez Valbee, dat is een all buizen combootje met een 6,5" speaker. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik geloof dat ik er wel goede dingen over gehoord heb. Wie weet er wel meer van?

ColourofFire
9 januari 2007, 12:14
Ik snap die hele hype rond de valve junior niet echt. Okay tis een leuk spele dingetje, maar het kan nou niet echt een serieuze versterker genoemd worden. Een fender (vibro) champ is dan een stuk beter, zeker in combinatie met een goed drive pedaaltje.

LCH
9 januari 2007, 12:18
Ik snap die hele hype rond de valve junior niet echt. Okay tis een leuk spele dingetje, maar het kan nou niet echt een serieuze versterker genoemd worden. Een fender (vibro) champ is dan een stuk beter, zeker in combinatie met een goed drive pedaaltje.
Klopt, maar hoeveel betaal je voor een Valve Junior en hoeveel voor een Vibrochamp met pedaal?

Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat die Valve Junior in de markt is gezet om als serieuze versterker te dienen. Als je toe bent aan je eerste amp kun je voor dat geld beter iets anders kopen en als je toe bent aan je eerste buizenbak eigenlijk ook. Mijnsinziens is die Valve Junior alleen voor de gitarist die alles al in z'n assortiment heeft en gewoon zo'n klein dingetje wil om wat mee om te kloten e.d. :D

carphius
9 januari 2007, 12:28
edit: voor op slaapkamerlevel is die zeker toereikend ;-) een blues junior heeft ook een master maar je zal nooit die oversturing krijgen op een aanvaardbaar geluidsniveau, verder ben ik van de Blues Junior uitermate tevreden

Rutger
9 januari 2007, 12:33
Gebruik je de Blues Junior ook bij repetities/optredens? En hoe bevalt dat?

Ik zoek ook iets handzaams met een goed geluid voor zowel thuis als bij kleine gigs

DaveItUp
9 januari 2007, 12:35
Ik vond de epi juist vrij lang clean blijven. Was er verder niet ondersteboven van. Was de head met een vox 2x12 eronder, dus die 8" combo zal nog een pak slechter klinken....

Kim Wilson
9 januari 2007, 12:36
Ik snap die hele hype rond de valve junior niet echt. Okay tis een leuk spele dingetje, maar het kan nou niet echt een serieuze versterker genoemd worden. Een fender (vibro) champ is dan een stuk beter, zeker in combinatie met een goed drive pedaaltje.
De Valve Jr gaat dan misschien niet hard, maar het is wel een serieus klinkend versterkertje. En al helemaal voor het geld. Vind ergens anders maar eens een buizenampje voor 150 Eu, die zo goed klinkt als de Epi. Voor kleine intieme settings zou hij zelfs als main amp kunnen dienen. Ik had er in de oefenruimte iig genoeg aan.

Ik vind dat het dus wel degelijk meer is dan een speledingetje.

Kim Wilson
9 januari 2007, 12:38
Gebruik je de Blues Junior ook bij repetities/optredens? En hoe bevalt dat?

Ik zoek ook iets handzaams met een goed geluid voor zowel thuis als bij kleine gigs
Dan zou ik persoonlijk op zoek gaan naar een SF Champ. Die heeft van zichzelf al een aardig geluid, en met een cab eronder heb je echt een goeie Fender sound.

carphius
9 januari 2007, 12:39
Jazeker en dat doet hij prima trouwens. Ik gebruikte hem vroeger ook als back up amp maar tegenwoordig mag ik van een bandlid een oude saturn buizentop gebruiken die hij ook zelf vervoert. De blues junior heeft dus plaats moeten ruimen als back up maar dat enkel door mijn luiheid want ik vind hem nog steeds geweldig.

ColourofFire
9 januari 2007, 12:52
De Valve Jr gaat dan misschien niet hard, maar het is wel een serieus klinkend versterkertje. En al helemaal voor het geld. Vind ergens anders maar eens een buizenampje voor 150 Eu, die zo goed klinkt als de Epi. Voor kleine intieme settings zou hij zelfs als main amp kunnen dienen. Ik had er in de oefenruimte iig genoeg aan.

Ik vind dat het dus wel degelijk meer is dan een speledingetje.

De serieusheid zit hem niet in het volume, maar het is gewoon een klein dingetje met 1 volumeknopje, en heel goedkoop. Hij voelt ook goedkoop aan, misschien klinkt ie dan niet zo goedkoop als hij is, maar ik wordt er echt nog niet enthousiast van. Zeker als je main amp een Valveking is zou ik naar wat serieuzers op zoek, dan maar iets minder goedkoop. Voor 150 euro koop ik liever een goed pedaal dan een ampje.

Kim Wilson
9 januari 2007, 12:57
Ook prima. :)

Ik vond het geluid best goed. En een goed geluid heeft geen toneknop nodig. Ik miste hem iig niet. Ik vind het ook juist mooi, zo min mogelijk rommel aan een amp. Wat dat betreft was het echt een amp voor mij. Een input, volume en aan-uit. Maar helaas te weinig vermogen en te weinig laag (inherent aan het vermogen). Ik vond de voicing wel goed.

carphius
9 januari 2007, 12:59
De serieusheid zit hem niet in het volume, maar het is gewoon een klein dingetje met 1 volumeknopje, en heel goedkoop. Hij voelt ook goedkoop aan, misschien klinkt ie dan niet zo goedkoop als hij is, maar ik wordt er echt nog niet enthousiast van. Zeker als je main amp een Valveking is zou ik naar wat serieuzers op zoek, dan maar iets minder goedkoop. Voor 150 euro koop ik liever een goed pedaal dan een ampje.

Ik heb zelf enkel de head maar ik ben over de bouwkwaliteit van deze zeer te spreken. Als hij het ding enkel voor op lage volumes wilt gebruiken kan je voor dat geld weinig beters kopen. Misschien heeft de TS zelfs al een equalizer en dan is hij helemaal vertrokken.

jimihattricks
9 januari 2007, 13:03
jep, ik heb een eq, alsmede enkele pedalen (TS, Guv'Nor) om het ding over z'n nek te laten gaan mocht dat nodig zijn...

ik verwacht hier geen HI-FI geluiden uit hoor, maar t moet wel zodanig muzikaal zijn dat t allemaal leuk blijft..

Kim Wilson
9 januari 2007, 13:05
jep, ik heb een eq, alsmede enkele pedalen (TS, Guv'Nor) om het ding over z'n nek te laten gaan mocht dat nodig zijn...

ik verwacht hier geen HI-FI geluiden uit hoor, maar t moet wel zodanig muzikaal zijn dat t allemaal leuk blijft..
Nou, als het niet te hard moet gaan, kun je je prima uitleven met die VJ! Met bovenstaande apparatuur is er echt een heel behoorlijk geluid te krijgen! Het lijkt mij echt een goeie optie voor jou.

En als het niet bevalt, kun je er altijd nog vanaf voor 125 Eu. Heb je 25 Eu afgeschreven...

jimihattricks
9 januari 2007, 13:18
dat is ook wat ik dacht... maargoed, voorlopig moet ik eerst eens gaan investeren in een pedalboard, hopelijk zijn er over een paar maanden al wat meer epi VJ's 2e hands te vinden, dan kan ik s gaan rondneuzen..

btw: een fender champ, is dat niks..?

http://www.webcorral.com/Fender_Champ_silver_fullfront.jpg

ook een 8 inch speaker, maar een hele populaire amp begrijp ik


op de een of andere manier voel ik me opeens erg aangetrokken tot die simpele control-layouts.. :)

Kim Wilson
9 januari 2007, 13:20
Ja, kan ook heel goed. Daar ben ik zelf ook wel van gecharmeerd, en ik wil ook wel ooit zo'n ding hebben.

Rutger
9 januari 2007, 13:41
Ze zijn er alleen niet goedkoper op geworden :confused:

Ik dacht dat de vintage-hype inmiddels al zon beetje voorbij was, maar de prijs van de Champs is de laatste jaren alleen maar gestegen

jimihattricks
9 januari 2007, 13:48
voor een euro of 300 kun je ze vinden als je heel goed zoekt.. dat valt nog wel mee.. mss worden de VJ's ooit ook zoveel waard :)

Rutger
9 januari 2007, 13:51
ik zie ze allemaal voor dik in de E400 te koop staan, terwijl ze 2 jaar terug idd voor een eurotje of E300 weggingen

jozum
9 januari 2007, 14:00
voor oude champs e.d. moet je even de the string (adam) in de gaten houden. Ze gaan (gingen iig) er regelmatig voor naar de states.

Hou er wel rekening mee dat je niet meteen klaar bent als je een 70'er jaren champ oid koopt, dat is althans mijn ervaring. De speaker is vrijwel uitsluitend voor clean +randje te gebruiken, serieuze overdrive wordt modderig en ongedefinieerd, laat staan distortion.

Kim Wilson
9 januari 2007, 14:02
voor oude champs e.d. moet je even de the string (adam) in de gaten houden. Ze gaan (gingen iig) er regelmatig voor naar de states.

Hou er wel rekening mee dat je niet meteen klaar bent als je een 70'er jaren champ oid koopt, dat is althans mijn ervaring. De speaker is vrijwel uitsluitend voor clean +randje te gebruiken, serieuze overdrive wordt modderig en ongedefinieerd, laat staan distortion.

Maar met een 2xG12H cab eronder zal dat wel beter zijn, neem ik aan?

Rutger
9 januari 2007, 14:03
Ik zit er sowieso aan te denken om er dan een 2x10" cab bij te doen.

Maar wrs ga ik voor een Fame 15W versterkertje, en zet ik m in een andere kast. Die schijnen best goed te zijn (Blues Jr clone)

jozum
9 januari 2007, 14:07
zeker doen! of de speaker vervangen met een eminence red fang, dat ga ik ook doen (chris, ik kom nog met mn musicmaster bass bij je hoor; ik heb t nu heel druk en jij geloof ik ook!), het schijnt de budget-alnico blue te zijn. Als dat zover is post is hier wel een review.

Kim Wilson
9 januari 2007, 14:10
Ik heb zelf een cab met 2 G12H's erin, en ik ben toch wel erg benieuwd hoe zo'n champ het daarop doet. Een Champ heeft toch 12 watt?

Rutger
9 januari 2007, 14:12
Dat hangt er vanaf welke champ je koopt. Je hebt ze ook van 6W, en de hele oude zelfs van 4W.

Ik heb ook een 2xG12H cab (oudjes), maar die kast is groot! Bij een kleine tubeamp wil ik dan ook een kleine cab.

jozum
9 januari 2007, 14:20
ik vind een kleine top - grote cab juist mooi (mist de styling een beetje overeenkomt).

http://online.physics.uiuc.edu/courses/phys498pom/amps/amp_pix/64Bassman_Blonde_rsz.jpg

(dit is dan wel weer bijna het perfecte voorbeeld)

Rutger
9 januari 2007, 14:22
Ja, ik heb dus een BF Bandmaster van exact dat formaat :D

De cab is echt loodzwaar. Daarom wil ik er iets kleiners en lichters bij hebben.

Kim Wilson
9 januari 2007, 14:24
@ Jozum:Ja, dat vind ik ook.

http://i109.photobucket.com/albums/n70/hans-janet/PA280133-1.jpg

Nu wil ik op deze cab nog het liefst een SF Bassman, Dual Showman of Bandmaster top.

carphius
9 januari 2007, 14:40
ik heb het voor de cheape niet getolexte aanpak gekozen :

http://i97.photobucket.com/albums/l231/carphius/vj003Small.jpg

ofte:

http://i97.photobucket.com/albums/l231/carphius/vj002Medium.jpg

naar believen!

prachtige cab trouwens van je Kim wilson, mijn complimenten

Kim Wilson
9 januari 2007, 14:43
Thanks Carph! Ik ben er ook wel tevreden mee. Klinkt erg goed met de G12H's en mijn Hotrod erop:

http://i109.photobucket.com/albums/n70/hans-janet/P7280011.jpg

carphius
9 januari 2007, 14:53
prachtig! Ik zie zonet in het topic waar je het bouwproces laat zien dat je eerst voor jensen speakers ging , waren deze niet bevredigend of zitten ze nu in een andere versterker?

Kim Wilson
9 januari 2007, 14:57
Nou, er bleek één van stuk, en ik was niet helemaal weg van het geluid. Na wat research heb ik besloten om te zoeken naar G12H's. En die heb ik gevonden. Een set G12H30-55Hz uit '74. En deze speakers klinken echt erg lekker.

De Jensen die het nog wel doet, heb ik verhuisd naar de Hotrod.

Mitch
9 januari 2007, 19:01
Amateurs....


http://www.vernetamps.com/pics/ttc/stack.jpg

RolandT
9 januari 2007, 20:32
http://www.10pont.net/minimat.gif

hoofd
9 januari 2007, 22:53
Peavey komt binnekort met een paar kleine buizenamps. Allebei 5 watt, 8" speaker, paar knopjes meer dan de Epi VJ. Check: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=85525

Ik ben er in ieder geval beniewd naar..

MarkS
10 januari 2007, 10:16
Ik heb een paar weken geleden een VJ head gekocht als eindbakje tussen PodXT en de Line6 cabs. Klankmatig geen succes (kleuring!), maar rechtstreeks zonder PodXT: lekker! Een grijns op mijn gezicht, en kreeg een fun-gevoel wat ik bij de PodXT na eindeloos tweaken nog steeds niet heb gehad. Zo lekker dat ik geneigd ben de PodXT er uit te doen en er een paar pedaaltjes voor te hangen.
Hij voelt allesbehalve goedkoop aan en is zeer solide. Een stuk steviger dan mijn oude VS230 Valvestate. I love this thingy!

http://www.adultmediashop.nl/images/mygear.jpg

Rutger
10 januari 2007, 10:20
Is de VJ eigenlijk niet gewoon een goedkope versie van de Gibson GA5 Les Paul Junior (http://www.gibson.com/Products/Amplifiers/Gibson%20Amplifiers/GA5%20Les%20Paul%20Junior/)?

@Mitch: heel mooi, die Champ clone! Waar en voor hoeveel?

jimihattricks
27 februari 2007, 16:55
....bump.... (zie edt eerste post)

Chris Winsemius
27 februari 2007, 17:05
Is de VJ eigenlijk niet gewoon een goedkope versie van de Gibson GA5 Les Paul Junior (http://www.gibson.com/Products/Amplifiers/Gibson%20Amplifiers/GA5%20Les%20Paul%20Junior/)?

@Mitch: heel mooi, die Champ clone! Waar en voor hoeveel?

Niet Mitch maar de maker hier; 't is geen clone maar 'n ander ontwerp in 'n oud 70s Champ-cabinetje. Email me voor verdere info.

't Circuit en de trafo's/etc. v/d Gibson GA5 zijn anders dan die v/d Epi VJ.

MarkS
27 februari 2007, 20:25
@ tpicstarter.
Op het web zijn inmiddels vele pagina's te vinden met tweaks en mods voor de Valve Jr.
velen hebben betrekking op hert verwijderen van de brom in de vroegere modellen, maar er zitten ook een paar zeer eenvoudige mods bij die je voor een paar euro en een klein uurtje werk zelf kunt toepassen.
Waaronder een bright switch (tegen de "doffe" klank) een standby-switch, een hogere impedantie aan de ingang enz.
Hier staan alvast wat voorbeelden (http://duhvoodooman.com/VJr/VJr_mods.htm)
De standaard buizen vervangen zal ook bijdragen aan een betere sound.

jimihattricks
27 februari 2007, 22:32
yep i know, is ook iets voor in de toekomst wellicht.. zeker een ampje om aan te knutselen :)

Misery Signals
28 februari 2007, 09:31
Ik hang die Epi VJ aan mijn Mesa 4x12 of mijn H&K Vortex 4x12 (1x12 komt er in de toekomst mss nog wel aan), zet de volumeknop op 11u zodat ie warm klinkt maar net niet vervormt en zet er als drive pedaal een Maxon OD 808 voor.
Als gitaar speel ik meestal op een LC Comet met Duncan Quarterpounder setje erin.

Deze combinatie klinkt gewoonweg fantastisch. Prachtige romige clean en de mogelijkheid tot een lekkere crunchy drive. Diegenen dat dan nog zeggen dat de VJ (zelfs met stock lampen) niet goed klinkt of een speleding is, mogen gerust eens komen luisteren.

Pure bang for your buck is dat ding. Ook al gebruik ik het enkel voor thuis.

MarkS
28 februari 2007, 11:12
Diegenen dat dan nog zeggen dat de VJ (zelfs met stock lampen) niet goed klinkt of een speleding is, mogen gerust eens komen luisteren.
Dat zal ook niemand beweren. Wel dat er met een heel klein beetje extra aandacht er nog meer uit te halen valt.


Pure bang for your buck is dat ding. Ook al gebruik ik het enkel voor thuis.
Amen!