PDA

View Full Version : Herkennen Telecaster pickups...



up-guitarman
9 januari 2007, 00:52
Ik vraag me nog steeds af welke pickups er nu juist in mijn gitaar zitten...
Ik heb zo'n vermoeden dat het Fender Original vintage reissue's zijn maar ben niet zeker, waar kan ik ze aan herkennen?

Bridge:
- Plastic/kartonachtig omhulsel, zwart katoen rond de spoel, draadjes met geel/zwart stoffen gewaxt omhulsel, licht koperen grondplaat, ongeveer 7,5K

Zo zat er nog ééntje extra bij de gitaar met net dezelfde eigenschappen maar als enige verschil dat de bodemplaat wat donkerder van kleur was... Iemand een verklaring hiervoor?

Neck:
Wit draadje + metalen omhulsel dat als 2de draad dient denk ik, gewoon plastic onderkant en onder het chromen kapje zie ik de spoel gewoon zitten zonder omhulsel of zo, impedantie heb ik nog niet uitgemeten...

Iemand? Gewoon neck pickup en een reissue bridge pickup of zo?

up-guitarman
11 januari 2007, 09:50
Niemand???

drap
11 januari 2007, 10:57
Welke tele is het? Als ie verder volledig standaard is, dan moet het redelijk makkelijk te achterhalen zijn.

up-guitarman
11 januari 2007, 12:21
Het is een USA standard Tele van '95, maar in een speciaal gold sparkle kleurtje.
Er zat bij de verkoop een bridge pickup extra bij (ik heb de gitaar 2dehands gekocht vorig jaar).

drap
11 januari 2007, 12:31
Het is een USA standard Tele van '95, maar in een speciaal gold sparkle kleurtje.
Er zat bij de verkoop een bridge pickup extra bij (ik heb de gitaar 2dehands gekocht vorig jaar).

Ah oke, mocht ie nog in de originele staat zijn dan zitten er twee Fender American tele elementen in en geen reissues. Maar goed, ik weet niet of de elementen origineel zijn of dat ze zijn vervangen.

Rutger
11 januari 2007, 12:42
tja, t is lastig te zeggen aan de hand van draadjes en wax. zitten er geen stempels achterop de pu's? misschien kun je die 7,5k waarde ergens achterhalen op i-net?

LostHighway
11 januari 2007, 13:12
Dit zegt de Fender site over de Original Vintage pickups:

Original Vintage Telecaster Bridge
DC Resistance 7.2K
Inductance 3.27 Henries

Original Vintage Telecaster Neck
DC Resistance 7.7K
Inductance 2.45 Henries

En over de Nocasters:


Nocaster Bridge:
DC Resistance: 7.72K
Inductance: 3.7 Henries

Nocaster Neck:
DC Resistance: 7.9K
Inductance: 2.35 Henries

Die stoffen draadjes en het materiaal zeggen volgens mij al dat het geen standard pickups zijn.

up-guitarman
11 januari 2007, 13:49
7,5K is maar een gok, tis ff geleden dak ze heb uitgemeten, was iets minder denk ik. Ik weet wel dat die ik aan jou heb verkocht alleszins dezelfde waarde had als de mijne.
Over de bridge pickup ben ik vrij zeker dat het zo'n reissue is, enkel de kleur van die bodemplaat die wat verschilt...

Het is nu vooral de neckpickup dat ik graag zou achterhalen. Als dat nog een standaard is zou ik daar ook graag een reissue steken...

Is er trouwens nog een groot sound verschil tussen die '52 reissue's en de nocaster pickups? Beiden imo zeer redelijk van prijs en ik zou die nocasters ook wel eens willen horen !!!

heinz3110
11 januari 2007, 14:28
Ehm, maakt het uit,wat voor type het is? Klinkt het goed? Dan is het toch goed? en zo niet,zet je der toch wat anders in? Of het nou a,b, of c klinkt..als het niet klinkt vervang je het ,en als het wel zo is laat je het lekker zitten.Of ben ik nu simpel? :D

up-guitarman
11 januari 2007, 14:29
Het klinkt ok voor mij, maar kzou graag wat experimenteren met ander pickups, en als er al een reissue inzit heeft het geen zin om er nog één te kopen om 'eens te proberen' ...

heinz3110
11 januari 2007, 14:34
Juist. Ik snap :)