PDA

View Full Version : Floyd Rose: bij opdrukken snaar worden andere snaren lager



hanzeman
8 januari 2007, 22:42
Ik heb een Gotoh Floyd Rose op mijn strat. Werkt op zich prima, ontstemt niet ook niet bij veel harde 'whammys'.

Enige minpunt: als ik een snaar opdruk, wordt door de hogere spanning van die snaar de toonhoogte van de andere vijf snaren lager. logisch, want er staat meer trekkracht op het tremoloblok en de veren. Bij 'countryachtig gepiel' kan dit echter nogal lelijk zijn.

Is hier iets aan te doen, behalve een Telecaster kopen of het tremoloblok op de body vastzetten? Dikkere snaren en een extra tremoloveer, zou dat helpen? De tremolo zou eigenlijk wat zwaarder moeten gaan, zodat het opdrukken van 1 snaartje niet de overige snaren zou verlagen in toonhoogte...

Orpheo
8 januari 2007, 22:49
waarom is t erg? klinken de andere snaren dan door ofzo? dan is het een kwestie van afdempen. en ja, anders kan nog een veer helpen. maar of t zin heeft...?

koop gewoon een telecaster ;) ben je van al t gezeik af :D meer heb je niet nodig.

Johannes
8 januari 2007, 23:02
Een of twee veren extra achter de tremolo will do the job. Je zal wel het plaatje waar de veren aan gehaakt zitten wat losser moeten schroeven. Je wil immers niet de veerspanning verhogen, alleen de weerstand die de veren bieden. Het probleem zal niet helemaal verdwijnen, maar zeker wel verminderen.

vulvasonic
8 januari 2007, 23:18
Je kunt het niet echt verhelpen. Je zegt het zelf al, trekkracht van de ene snaar wordt groter, dus het blok komt omhoog. En omdat het blok omhoog komt wordt de spanning op de overige snaren kleiner. En dus kun je geen bends doen waarbij je een extra toon pakt.

Tenzij je inderdaad de tremolo zo afstelt dat je alleen maar in neerwaartse beweging dan wapperen.
Misschien dat een tremsetter de boel kan oplossen. Het probleem echter met die tremsetters is dat je een (voor mijn gevoel althans) een TE duidelijk nulpunt hebt. Lekker op en neer wiebelen wordt dus heel irritant.
Maar goed, dat vind ik. Er zijn ook mensen die erbij zweren.

Misschien eens uitproberen?

http://www.webalice.it/andcase/a3/tremsetter3.jpg

hanzeman
8 januari 2007, 23:29
Een tremsetter, daar had ik nou nog nooit van gehoord, maar het is misschien precies wat ik zoek! Ik ga eens even googelen naar zo'n ding. Thanx!

hanzeman
8 januari 2007, 23:32
waarom is t erg? klinken de andere snaren dan door ofzo? dan is het een kwestie van afdempen. en ja, anders kan nog een veer helpen. maar of t zin heeft...?

koop gewoon een telecaster ;) ben je van al t gezeik af :D meer heb je niet nodig.

Het gaat dus om bends met een dubbele toon: de ene snaar opdrukken en tegelijkertijd een andere snaar spelen die niet wordt opgedrukt.

jerome
8 januari 2007, 23:32
Ik vind het heerlijk om m'n snaren hoog op te drukken maar als de tremelo dan kanteld heeft het weer minder effect.
Ik heb aan de achterkant tussen de tremelo en de body een dun plaatje hardhout gelijmd waar de tremelo in rust tegen aan drukt.
Daarna heb ik de 3 veren wat strakker gezet.
Ik heb dus geen zwevende brug meer, ik kan m dus alleen nog naar voren kantelen.
Bijkomend voordeel is dat ook de sustain een stuk beter werd.

vulvasonic
8 januari 2007, 23:38
Een tremsetter, daar had ik nou nog nooit van gehoord, maar het is misschien precies wat ik zoek! Ik ga eens even googelen naar zo'n ding. Thanx!

Er zijn hier uiteraard weer meerdere types van. Vai gebruikt ze ook. Deze om precies te zijn:

http://www.vai.com/Machines/guitarpages/EVO/images/hardware_03.jpg



De originele tremsetters kostten (toen ze op de markt kwamen) ongeveer 60 gulden, meen ik me te kunnen herinneren. Zal nu wel rond de 50 euro zijn.

Het ding heeft een aantal voordelen. Zo zou je ook geen last meer hebben van een wiebelende brug bij palmmutes (als je daar al überhaupt last van zou hebben), maar dus ook die bends, plus het feit dat je je tremolo niet hoeft te blokkeren en dus ook opwaarts kan blijven gebruiken en TOCH door kan spelen indien er een snaar springt.

Maar nogmaals, het nadeel is dat ie goed moet worden afgesteld, anders voel je een soort 'knik' op de uitgangspositie (begrijp je wat ik bedoel?).



Hier zomaar even een reactie uit een of ander gitaristenforum uit een topic over bovenstaand plaatje:

Yea... it looks like a tremsetter concept but mine only has one spring... it replaced the middle spring. I love my tremsetter... it makes life so much easier for tuning with a floating bridge and you can bend the G string while double stopping a note on the B string without worrying about the B string going flat from the added tension.

It's a "double-hinged-door" kinda concept.

hanzeman
8 januari 2007, 23:48
Heb net een instructievideobestandje bekeken. Die Hipshot Tremsetter monteren is nogal een lastig klusje. De Backbox lijkt mij makkelijker. Als ik het goed zie heeft Vai twee Backboxen gemonteerd...

peppie
9 januari 2007, 10:35
Wow dit is intressant Dit wil ik dan ook wel!

Ik vind het zo irritant dat als ik bend me brug omhoog komt zelfs met Max. aantal veren normaal rust ik me palm er op.

Heeft iemand linkies want googlen op "Backbox" heeft me geen resultaat opgeleverd.

Bijv. dank

peppie
9 januari 2007, 10:48
Laat maar heb wat informatie gevonden

Klopt het dat je bij de Hipshot Tremsetter Niet in je body hoeft te boren? en bij de backbox wel?

DAn is de hipshot toch handiger of zal de backbox je sustain ook wat verbeteren?

fred dons
9 januari 2007, 10:51
de tremsetter moet ook vast gezet worden met dus dat maakt niet uit
en rockinger.de verkoopt de blackbox (zo is zijn officiele naam, geen idee waarom)

Johannes
9 januari 2007, 10:57
Edit: ik moet toch es wat sneller leren posten....


http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=77105

peppie
9 januari 2007, 11:13
Thanks!

Ik heb momenteel 4 veren in mijn gitaar en 0.10 setje

Zou ik dan 1 of 2 black boxen er in zetten?

Ik wil voorkomen dat bij het benden me brug mee beweegt.

fred dons
9 januari 2007, 11:38
ik heb er zelf 2 ingegooid, werkt net wat beter

peppie
9 januari 2007, 11:53
en dan 1/2 veren er uit lijkt mij...

Waarheb jij t besteld?

fred dons
9 januari 2007, 12:18
rockinger, die maakt ze zelf (Goldo) en was op dat moment het goedkoopst
(misschien dat tonefactory ze inmiddels ook levert)

overigens heb ik 3 veren (veer, blackbox, veer, blackbox, veer)

peppie
9 januari 2007, 12:26
Vox humana heeft ze ook voor 25 e. tov 15.90 voor rockinger

Bij tonefactory:
Trem Back Box
[TF-1977] 15.00EUR

Onzichtbare nulinstelling voor ieder tremolosysteem met kamer. Dit uiterst handige systeem houdt elke tremolo op de ingestelde positie. Zowel voor opdrukken als indrukken geschikt. Wordt geleverd met handleiding en schroeven. Werkt uitstekend in combinatie met (licensed) Floyd Rose

Denk dat ik hem daar maar ga bestellen!

Azrael
9 januari 2007, 12:52
Ik vond het helemaal niks dat systeem om eerlijk te zijn. Het lijkt leuk maar het is niet prettig. Je voelt het echt en dat vond ik maar niks. Maargoed , het werkte opzich wel.

vulvasonic
9 januari 2007, 13:04
Wilkinson had een veel handiger systeem; liet je de zwengel los, dan stond de hele boel automatisch gelockt. Zodra je de zwengel beetpakte werkte het als een gewone zwengel. Dus nergens problemen!

Alleen heeft Gibson destijds de rechten opgekocht en die eikels hebben er nooit iets mee gedaan.

fred dons
9 januari 2007, 13:34
ik heb een wilkinson convertible maar je hebt er live vrij weinig aan zonder schaller sure claw (en daarvoor moet je dan weer je backplate aanpassen)

bert k
9 januari 2007, 13:34
Hm... Ik doe naast de bends en stoere duikvluchten ook veel van dat subtiele sixties-surf-gejengel; rustige vibrato dus. Dat beweegt zich rond de middenstand. Gaat dat ook met deze systemen, of heb je steeds dat hij bij de nulstand wat zwaarder aanvoelt?

peppie
9 januari 2007, 13:39
Ik vond het helemaal niks dat systeem om eerlijk te zijn. Het lijkt leuk maar het is niet prettig. Je voelt het echt en dat vond ik maar niks. Maargoed , het werkte opzich wel.


Ik ben ook geen hele grote tremolo man soms gebruik ik hem, Vind het zonde om hem vast te zetten dus daarom is zown tremolo set mischien nice.

Azrael
9 januari 2007, 13:44
Hm... Ik doe naast de bends en stoere duikvluchten ook veel van dat subtiele sixties-surf-gejengel; rustige vibrato dus. Dat beweegt zich rond de middenstand. Gaat dat ook met deze systemen, of heb je steeds dat hij bij de nulstand wat zwaarder aanvoelt?

De nulstand is zwaarder en je voelt het elke keer dat je tremolo blok tegen de tremsetter aan gaat. Tik tik tik tik......hier irri. Dus als je subtiel vibrato doet....zou ik het niet aanraden.

Denk eens aan de http://www.tremol-no.com/
Dan kun je je tremolo locken , volledig floating of dive-only mode. Ikzelf schaf hem binnenkort aan. Voordel ervan is dat je er niks van merkt.

Nickname
9 januari 2007, 14:04
Voor nog een alternatief.. zie dircksons.com (http://www.dircksons.com) :satisfie:

RRRobin
9 januari 2007, 14:45
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar kan er wel iets over melden, heb zelf namelijk een tremol-no in mn ibanez zitten. Voor info moet je idd die site even checken. Persoonlijk bevalt ie me prima, merk er eigenlijk niks van als ik 'm gewoon op full floating mode zet. Enige nadeel wat ik tot nu toe heb gemerkt is dat de 'schroefjes' waarmee je de mode verandert in full floating mode soms door trilling en/of andere oorzaken soms wat dichter draaien waardoor ie je trem al iets blokkeert. Dat is wel minder, maar dat gebeurt tot nu toe zelden. Verder is het erg makkelijk in gebruik. Heb 'm zelf ook aangeschaft door de ontspanning die benden geeft op andere snaren + dat ik af en toe wel in drop d wil spelen.

Azrael
9 januari 2007, 16:49
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar kan er wel iets over melden, heb zelf namelijk een tremol-no in mn ibanez zitten. Voor info moet je idd die site even checken. Persoonlijk bevalt ie me prima, merk er eigenlijk niks van als ik 'm gewoon op full floating mode zet. Enige nadeel wat ik tot nu toe heb gemerkt is dat de 'schroefjes' waarmee je de mode verandert in full floating mode soms door trilling en/of andere oorzaken soms wat dichter draaien waardoor ie je trem al iets blokkeert. Dat is wel minder, maar dat gebeurt tot nu toe zelden. Verder is het erg makkelijk in gebruik. Heb 'm zelf ook aangeschaft door de ontspanning die benden geeft op andere snaren + dat ik af en toe wel in drop d wil spelen.

Die "schroefjes" die trillen , das geen probleem. Vast zo op te lossen. Haal een beetje lock-tide bij de Gamma (diegene tegen trillen , niet om het vast te zetten) en ze trillen niet meer. Heel simpele oplossing en het werkt op eigenlijk elk schroefje waar dan ook dat normaal los trilt. Ik gebruikte het altijd in mijn modelbouw vliegtuig omdat door de motor een schroefje wel eens lostrilde. Lock-tide is eigenlijk gewoon een soort van gel achtig spul. Misschien werkt haargel ook wel :D hehe

RRRobin
9 januari 2007, 16:56
Die "schroefjes" die trillen , das geen probleem. Vast zo op te lossen. Haal een beetje lock-tide bij de Gamma (diegene tegen trillen , niet om het vast te zetten) en ze trillen niet meer. Heel simpele oplossing en het werkt op eigenlijk elk schroefje waar dan ook dat normaal los trilt. Ik gebruikte het altijd in mijn modelbouw vliegtuig omdat door de motor een schroefje wel eens lostrilde. Lock-tide is eigenlijk gewoon een soort van gel achtig spul. Misschien werkt haargel ook wel :D hehe

hahah haargel proberen :D nee maar is inderdaad wel goed idee. Dacht zelf ook wel dat het makkelijk op te lossen was, maar heb er nog niet genoeg last van om er wat aan te doen ;)

Azrael
9 januari 2007, 17:58
hahah haargel proberen :D nee maar is inderdaad wel goed idee. Dacht zelf ook wel dat het makkelijk op te lossen was, maar heb er nog niet genoeg last van om er wat aan te doen ;)

Had je mijn PM nog ontvangen?

G.G.
9 januari 2007, 20:13
Allemaal leuke systemen maar het enige wat echt werkt is de eerder genoemde wilkonson convertible. De tremeloarm valt in een bus in de backplate, op het moment dat je de arm naar de juiste plek draait om hem te gebruiken schuiven er twee schuine bussen om de arm over elkaar en komt ie uit de backplate. Dit systeem is echt fantastisch (nadat het helemala juist gemonteerd is.

Heb het systeem zo'n 10 a 15 jaar geleden een keer toegepast. Recent heb ik het nooit meer ergens te koop gezien, helaas.

Bij de andere systemen, waar ik een paar varianten van heb geprobeerd voel je de "nulstand" en dat is iritant bij subtiel wiebelwerk zoals SRV's Lenny en Riviera Paradise ect.

Het mooist lijkt mij een systeem dat volledig blokeerd en hem volledig vrij zet zoals de convertible. Al het andere is concessies doen......

Azrael
9 januari 2007, 20:16
Allemaal leuke systemen maar het enige wat echt werkt is de eerder genoemde wilkonson convertible. De tremeloarm valt in een bus in de backplate, op het moment dat je de arm naar de juiste plek draait om hem te gebruiken schuiven er twee schuine bussen om de arm over elkaar en komt ie uit de backplate. Dit systeem is echt fantastisch (nadat het helemala juist gemonteerd is.

Heb het systeem zo'n 10 a 15 jaar geleden een keer toegepast. Recent heb ik het nooit meer ergens te koop gezien, helaas.

Bij de andere systemen, waar ik een paar varianten van heb geprobeerd voel je de "nulstand" en dat is iritant bij subtiel wiebelwerk zoals SRV's Lenny en Riviera Paradise ect.

Het mooist lijkt mij een systeem dat volledig blokeerd en hem volledig vrij zet zoals de convertible. Al het andere is concessies doen......

Dan heb je niet gelezen wat die tremol-no inhoud.....

vulvasonic
9 januari 2007, 20:17
Allemaal leuke systemen maar het enige wat echt werkt is de eerder genoemde wilkonson convertible. De tremeloarm valt in een bus in de backplate, op het moment dat je de arm naar de juiste plek draait om hem te gebruiken schuiven er twee schuine bussen om de arm over elkaar en komt ie uit de backplate. Dit systeem is echt fantastisch (nadat het helemala juist gemonteerd is.

Heb het systeem zo'n 10 a 15 jaar geleden een keer toegepast. Recent heb ik het nooit meer ergens te koop gezien, helaas.

Bij de andere systemen, waar ik een paar varianten van heb geprobeerd voel je de "nulstand" en dat is iritant bij subtiel wiebelwerk zoals SRV's Lenny en Riviera Paradise ect.

Het mooist lijkt mij een systeem dat volledig blokeerd en hem volledig vrij zet zoals de convertible. Al het andere is concessies doen......

Ahum, volgens mij is dat het systeem waar ik het eerder over had. geweldig systeem, maar overgekocht door Gibson die er geen FUCK mee doet.

renier
9 januari 2007, 20:17
Ik heb een Gotoh Floyd Rose op mijn strat. Werkt op zich prima, ontstemt niet ook niet bij veel harde 'whammys'.

Enige minpunt: als ik een snaar opdruk, wordt door de hogere spanning van die snaar de toonhoogte van de andere vijf snaren lager. logisch, want er staat meer trekkracht op het tremoloblok en de veren. Bij 'countryachtig gepiel' kan dit echter nogal lelijk zijn.

Is hier iets aan te doen, behalve een Telecaster kopen of het tremoloblok op de body vastzetten? Dikkere snaren en een extra tremoloveer, zou dat helpen? De tremolo zou eigenlijk wat zwaarder moeten gaan, zodat het opdrukken van 1 snaartje niet de overige snaren zou verlagen in toonhoogte...

kan niet. als je de trekkracht op de brug verhoogt, zal die altijd naar voren komen waardoor de spanning op de andere snaren minder word.

een van de 1234 redenen waarom floyds ontiegelijke ondingen zijn. een beetje bluesriff erop spelen kun je wel uit je kop laten.

vulvasonic
9 januari 2007, 20:18
kan niet. als je de trekkracht op de brug verhoogt, zal die altijd naar voren komen waardoor de spanning op de andere snaren minder word.

een van de 1234 redenen waarom floyds ontiegelijke ondingen zijn. een beetje bluesriff erop spelen kun je wel uit je kop laten.

Heb je de rest van het topic ook al gelezen? :satisfie:

G.G.
9 januari 2007, 20:46
Ahum, volgens mij is dat het systeem waar ik het eerder over had. geweldig systeem, maar overgekocht door Gibson die er geen FUCK mee doet.

Zei ik toch al :)


Allemaal leuke systemen maar het enige wat echt werkt is de eerder genoemde wilkonson convertible.

fred dons
9 januari 2007, 20:56
ok en dan ik nog een keer, dat systeem is nogal instabiel doordat het nogal reageert op temperatuur wisselingen en je vaak langer bezig bent met afstellen dan spelen ;)

(btw ik had begrepen dat Wilkinson wat patenten van anderen had ge/misbruikt voor deze trem waardoor hij gedwongen werd dit niet meer te gebruiken)

RRRobin
9 januari 2007, 20:59
btw een voordeel van die tremol-no is ook dat je niet hoeft te boren etc in je gitaar, zodat je 'm eventueel altijd nog naar originele staat terug kan brengen en je niet je doe het zelf tuinpak uit de kast hoeft te halen.

@ Azrael: PM beantwoord :)

renier
9 januari 2007, 22:13
Heb je de rest van het topic ook al gelezen? :satisfie:


ja, een opsomming van allerlei remedies voor dit probleem, die ook allemaal weer hun eigen problemen veroorzaken, toch? :satisfie:

vulvasonic
9 januari 2007, 22:24
ja, een opsomming van allerlei remedies voor dit probleem, die ook allemaal weer hun eigen problemen veroorzaken, toch? :satisfie:

Niet allemaal, heb ik begrepen. :)

Azrael
9 januari 2007, 22:27
Niet allemaal, heb ik begrepen. :)

Tremol-no......problemen 0,0

Gitaristje 18
9 januari 2007, 23:04
hehehe :p . Het is wel waar, als je geen tremelo gebruikt, ook niet een gitaar kopen met een tremelo. Ik twijfel of mijn volgende gitaar een tremelo heeft.

Azrael
9 januari 2007, 23:06
hehehe :p . Het is wel waar, als je geen tremelo gebruikt, ook niet een gitaar kopen met een tremelo. Ik twijfel of mijn volgende gitaar een tremelo heeft.

Nee , het is pure onzin helaas. Een tremolo geeft je een extra optie. Soms wil je echter geen gebruik maken van die optie maar wel van je gitaar. Dan blokkeer je met zo'n tremol-no even je trem en heb je twee vliegen in een klap.

Kijk , als je hem echt niet gebruikt dan moet je het niet kopen. Maar een beetje slimmert doet dat dan ook niet. Die tremol-no is een oplossing voor iedereen met een tremolo die soms hem even zat is.

vulvasonic
9 januari 2007, 23:27
Nee , het is pure onzin helaas. Een tremolo geeft je een extra optie. Soms wil je echter geen gebruik maken van die optie maar wel van je gitaar. Dan blokkeer je met zo'n tremol-no even je trem en heb je twee vliegen in een klap.

Kijk , als je hem echt niet gebruikt dan moet je het niet kopen. Maar een beetje slimmert doet dat dan ook niet. Die tremol-no is een oplossing voor iedereen met een tremolo die soms hem even zat is.

En zelfs dan!
Ik heb een hardtail strat en die dingen klinken gewoon anders dan strats met een tremolo.
Een vriend van me wilde ook ooit een hardtail strat en heeft er eentje laten bouwen. Hij kreeg er maar niet het geluid uit wat hij dacht te kunnen krijgen. Hij heeft zitten kloten met andere elementen en met andere dingetjes en uiteindelijk heeft hij in overleg met de bouwer besloten er TOCH maar een tremolo op te zetten. En voila!~
Het geluid wat hij zocht was er ineens!

Die holte en de veren en het hele tremoloblok, het doorgeven van de trillingen...., het speelt allemaal mee in de tot stand koming van de typische strat sound. Als je 'm niet gebruikt, vast laten zetten die hap. Maar ga niet bij voorbaat zoeken naar een non-trem model. Ze klinken anders!

hanzeman
10 januari 2007, 17:35
De Backbox werkt echter niet tegen het lager worden van de snaren bij het opdrukken van 1 snaar... hij blockt dan precies de verkeerde kant op toch?
Hij blockt wel wanneer je met je palm op de tremolo rust, bv bij palmmutes.

Hij blockt dus tegen het hoger stemmen ipv het naar beneden stemmen.

Mijn probleem was nu juist bij het opdrukken van een snaar. Dan moet ik toch de (duurdere) tremlocker van bv Hipshot hebben ben ik bang...

fred dons
10 januari 2007, 18:03
nee, niet helemaal, wat je nu door de black box kunt doen is de veren strakker zetten (hij krijgt nu meer weerstand door dat de box tegen het snaarblok aanduwt waardoor dit nu mogelijk is zonder dat je tremelo opeens schuin naar achteren gaat staan)
doordat je veren nu harder trekken kun je nu snaren opdrukken zonder dat de tremelo naar voren komt en de rest van de snaren verlaagd.
de trem als geheel gaat wel iets zwaarder werken maar door de hefboomwerking van de tremarm is hij nog steeds goed bespeelbaar

beetje duidelijk ?