PDA

View Full Version : Een ander kleurtje, een ander geluid?



jerome
8 januari 2007, 21:36
Ik heb nu een Japanse Fender Strat met Alder body (Elzen) met een
maple hals en fretboard.
Hij is nu cremekleurig en ik zou hem het liefst een ander kleurtje spuiten.

Maar klopt het dat de sound dan drastisch veranderd?

Wat kan ik het beste doen om de sound zo min mogelijk te veranderen?
Helemaal kaal halen en opnieuw spuiten met filler-primer, kleurlak en blanke lak?

Of over de bestaande verf een nieuwe kleurlak en blanke lak spuiten?

En wat voor soort verf zit er eigenlijk standaard op een Japanse Strat?

G.G.
9 januari 2007, 06:23
Stel de vraag nog eens bij zelfbouw, daar krijg je waarschijnlijk wel een serieus antwoord.

almarvk
9 januari 2007, 08:58
Opgeruimd en verplaatst zodat de TS beter antwoord krijgt...

Vragen? -> PM

jerome
9 januari 2007, 09:01
Zijn er forummers die het kunnen onderbouwen of voorbeelden hebben van wat de verflaagdikte en de soort verf met je geluid doet?

En wat voor soort verf zit er op een standaard Japanse Fender strat?
Het liefst zou ik bij overspuiten dezelfde soort verf gebruiken i.v.m. de hechting....

Kim Wilson
9 januari 2007, 09:05
Uit welk jaar komt jouw strat? Ik heb ook een MIJ, maar die van mij heeft een basswood body. En een belachelijk dikke laklaag (PU?).

Men zegt dat het geluid verandert, maar volgens mij zijn het geen grote verschillen. Met een dunne celluloselaag kan de body beter resoneren, waardoor de klank anders wordt. Maar deze verschillen zijn niet heel groot, en anders betekent ook niet altijd slechter. Het blijft een kwestie van smaak.

jerome
9 januari 2007, 09:14
Volgens mij heb ik een Contemporary Standard 22 , bouwjaar ergens tussen 1985 en 1989.
En zo te zien zit er idd een hele dikke laag verf op.

Het lijkt me ook wel mooi om de body helemaal kaal te halen en met verschillende kleuren transparante lakken aan de gang te gaan en af te werken met een paar lagen matte blanke lak.
Maar in hoeverre kunnen bijv. autolakken het geluid veranderen?

zoon van Piet
9 januari 2007, 11:06
Ik had vroeger een verschrikkelijk lelijke zelfbouwstrat, met alleen een dun laagje ondergrond-lak. Hij klonk geweldig, ik gebruikte hem heel vaak. Dus werd ie opgepimpt, met een professionele spuitjob, in algemeen gitaristengoedgekeurd nitrocellulose.

Toen had ik een heel mooie strat.
Om aan de muur te hangen, want de magie was toch een beetje weg....

jerome
9 januari 2007, 12:18
Klonk ie ook daadwerkelijk anders na die spuitjob?
Of was het meer dat je vond dat ie optisch te mooi vond geworden was?

G.G.
9 januari 2007, 17:41
Ik had vroeger een verschrikkelijk lelijke zelfbouwstrat, met alleen een dun laagje ondergrond-lak. Hij klonk geweldig, ik gebruikte hem heel vaak. Dus werd ie opgepimpt, met een professionele spuitjob, in algemeen gitaristengoedgekeurd nitrocellulose.

Toen had ik een heel mooie strat.
Om aan de muur te hangen, want de magie was toch een beetje weg....

Heb weleens de dikke laklaag van een strat verwijderd en deze geolied, Ging wel een beetje ten koste van de attack leek het. Weet het niet 100% zeker, maar het leek alsof de olie/wax de boel een beetje dempte.

Denk dus ook wel dat een andere lak wel iets anders zal klinken, maar of het echt hoorbaar is???????? Zal voor een groot deel ook tussen de oren zitten. Geolied of dik gelakt is wel hoorbaar, maar ook minimaal naar mijn mening.

Misschien is het soort lak van je body wel te achterhalen (alkyd, PU, celulose etc........) en als je dan dezelfde soort neemt zal een andere kleur niet echt anders klinken.

Wil je het precies weten, stuur Fred Dons een berichtje.

jerome
11 januari 2007, 00:07
Bedankt voor de reacties mannen!
Een aantal forummers zeggen dat het geluid met een dunne nitrocellulose-laklaag anders is dan met een dure PU verflaag.
Maar hoe anders?

Een warmer en tranparanter geluid met een dunne nitrocellulose-laklaag?

En een feller, killer en agressiever geluid met een dikke PU verflaag?

En wat gebeurt er met m'n geluid als ik mijn gitaar kaal haal en m daarna met 2 komponten autolak spuit?

jerome
12 januari 2007, 19:44
Bedankt voor de reacties mannen!
Een aantal forummers zeggen dat het geluid met een dunne nitrocellulose-laklaag anders is dan met een dure PU verflaag.
Maar hoe anders?

Een warmer en tranparanter geluid met een dunne nitrocellulose-laklaag?

En een feller, killer en agressiever geluid met een dikke PU verflaag?

En wat gebeurt er met m'n geluid als ik mijn gitaar kaal haal en m daarna met 2 komponten autolak spuit?

Please Fred, hulpppp!!!