PDA

View Full Version : Gibson Les Paul Jimmy Page switching



RolandT
8 januari 2007, 19:31
Heeft iemand ervaring met de Jimmy Page LP switching
- coil split
- phase switch
- serie vs parallel switching

Geeft dit echt bruikbare tonen of is dit marketting?

Orpheo
8 januari 2007, 19:35
heb ik ook al eens hier gevraagd ;)

ikzelf heb mijn moods: soms vind ik t superbruikbaar, soms ook niet. het hangt van je element ookaf. bij sommigen is t echt zinloos, een paf bv. dan blijft er weinig over van je sound, maar bij n hot element, bv de air norton of de x2n of de superdistortion, is t weer wel lekker.

tis n kwestie van smaak, en het kan nooit kwaad het eens te proberen en solderen. je kan het namelijk altijd eenvoudig weer ongedaan maken.

RolandT
8 januari 2007, 20:24
heb ik ook al eens hier gevraagd ;)

Daarom ben jij een senior en ik maar een junior :)

Ik merk dat Gibson zelf weining of geen gebruik maakt van al die switching opties. Enkel de Gibson LP GT heeft blijkbaar coil tapping.

omni
8 januari 2007, 20:39
Ik heb zelf twee LP's die beide Coil tap hebben. Ik zelf vindt het geweldig en gebruik het heel veel. Maar het is inderdaad zeer smaak gebonden en absoluut niet classic LP. Op één van de twee zijn de tone pots omgesoldeerd naar coiltap. dus in plaats van meer hoog ga je dus naar single coil. Dit werkt IMHO echt briljant en ik snap niet dat dit niet vaker wordt toegepast. Werkt vooral heel fijn naar een solo toe.

Orpheo
8 januari 2007, 20:55
ik ga mijn LP studio heel leuk wiren trouwens. leuker dan Page deed. ik ga er 4 duopots inzetten (2 pots in 1 behuizing, ook met 2 schachten). krijg je per pup:

volume, tone, spin a split (kan je 'm dus van hum naar single draaien).

dan ook nog 2 mastervolumes, schakelbaar met een toggle onder de slagplaat.

lekker veelzijdig, en vooral: LEUK TE SOLDEREN! :D

Orpheo
8 januari 2007, 20:57
Daarom ben jij een senior en ik maar een junior :)

Ik merk dat Gibson zelf weining of geen gebruik maakt van al die switching opties. Enkel de Gibson LP GT heeft blijkbaar coil tapping.

tja meestal word de zoekoptie gebruikt maar goed :P

waarom gibson en andere merken t niet doen? god mag t weten. het is echt 5 minuten meer soldeerwerk. Jackson's customshop vroeg er ooit fuckin hell 150 dollar voor. WAT?! voor een louzy toggle van 5 euro en een klodder soldeer! niet normaal. dus ik doe t zelf als ik t wil.

piezo
8 januari 2007, 21:04
Voor alle duidelijkheid:
- met een coil split kun je één spoel van een humbucker uitschakelen
- met een coil tap kun je een deel van de wikkelingen van een spoel uitschakelen, meestal op een singlecoil element

Orpheo
8 januari 2007, 21:05
Voor alle duidelijkheid:
- met een coil split kun je één spoel van een humbucker uitschakelen
- met een coil tap kun je een deel van de wikkelingen van een spoel uitschakelen, meestal op een singlecoil element

is waar. soms gebruik ik ze dooor elkaar, ik let er vaak niet zo heel erg op. goed dat je t nog even aantipt.

omni
8 januari 2007, 21:08
Voor alle duidelijkheid:
- met een coil split kun je één spoel van een humbucker uitschakelen
- met een coil tap kun je een deel van de wikkelingen van een spoel uitschakelen, meestal op een singlecoil element

Oeps dat wist ik dus niet. Weer wat geleerd!

jerome
8 januari 2007, 21:24
ik ga mijn LP studio heel leuk wiren trouwens. leuker dan Page deed. ik ga er 4 duopots inzetten (2 pots in 1 behuizing, ook met 2 schachten). krijg je per pup:

volume, tone, spin a split (kan je 'm dus van hum naar single draaien).

dan ook nog 2 mastervolumes, schakelbaar met een toggle onder de slagplaat.

lekker veelzijdig, en vooral: LEUK TE SOLDEREN! :D

Ik heb ook de schakeling serie, parallel en single coil d.m.v. tonepotmeter.
Paralell geeft ook een lekkere sound, lekker transparant!
Ik gebruik een Dimarzio Dual sound. Dit is hetzelfde element als een Super Distortion maar dan splitsbaar.
Het is een vrij krachtig element is het is soms heerlijk om m met de potmeter ietsje naar single coil te draaien voor iets minder krachtig geluid.
Enkelspoelig klinkt ie ook lekker.
Uit fase schakeling heb ik ook gehad maar vond ik persoonlijk een scherp gemeen en onbruikbaar geluid. Parallel vind ik vééééél lekkerder....

@ Orpheo: waar haal jij die duopots?
En weet jij mss of ze er ook zijn in 250 en 500 kOhm in een pot?

Orpheo
8 januari 2007, 21:27
Ik heb ook de schakeling serie, parallel en single coil d.m.v. tonepotmeter.
Paralell geeft ook een lekkere sound, lekker transparant!
Ik gebruik een Dimarzio Dual sound. Dit is hetzelfde element als een Super Distortion maar dan splitsbaar.
Het is een vrij krachtig element is het is soms heerlijk om m met de potmeter ietsje naar single coil te draaien voor iets minder krachtig geluid.
Enkelspoelig klinkt ie ook lekker.
Uit fase schakeling heb ik ook gehad maar vond ik persoonlijk een scherp gemeen en onbruikbaar geluid. Parallel vind ik vééééél lekkerder....

@ Orpheo: waar haal jij die duopots?
En weet jij mss of ze er ook zijn in 250 en 500 kOhm in een pot?

ik heb ze NET gekocht op ebay :D 10 stuks! precies die jij wilt ghehe was 5 euro per stuk ;) ja, ze zijn van CTS :D

uhm je kan ze anders ook kopen bij deze toko:

www.guitarelectronics.com

redelijk betrouwbaar trouwens.

jerome
8 januari 2007, 21:42
Oh die, ik had gehoord dat daar oooit een fles bier over heen gegaan was.... :D ;)

thanks BTW !!

Orpheo
8 januari 2007, 21:43
Oh die, ik had gehoord dat daar oooit een fles bier over heen gegaan was.... :D ;)

thanks BTW !!

als dat zo is, dan krijgt de verkoper negatieve feedback :D en dat wil ie niet ghehe

RolandT
8 januari 2007, 22:33
tja meestal word de zoekoptie gebruikt maar goed :P


Zoekoptie gebruikt en dit was inderdaad een hele dikke FAQ. Ik zal beter opletten.

Ik krijg wel de indruk dat velen het wel cool vinden om zo'n mods te doen maar dat de toon zelden bruikbaar is.

Orpheo
8 januari 2007, 22:45
Zoekoptie gebruikt en dit was inderdaad een hele dikke FAQ. Ik zal beter opletten.

Ik krijg wel de indruk dat velen het wel cool vinden om zo'n mods te doen maar dat de toon zelden bruikbaar is.

het solderen is leuk! :D en spelen met de knopjes en pots ook wel. maar de bruikbaarheid hangt HEEl erg af van het element. ik ga het doen met air nortons.

a: dat zijn mijn favo elementen
b: die klinken uit fase, gesplit en parallel ongelooflijk bruikbaar
c: ze klinken in serie ON GE LOOF LIJK lekker! in een les paul dan. in andere gitaren ook, maar in een les paul het lekkerst :)

RolandT
8 januari 2007, 22:59
b: die klinken uit fase, gesplit en parallel ongelooflijk bruikbaar
Wat is er zo speciaal aan die PuPs dat ze zo geschkt zijn voor uit fase, gesplit en parallel ?

Orpheo
8 januari 2007, 23:24
Wat is er zo speciaal aan die PuPs dat ze zo geschkt zijn voor uit fase, gesplit en parallel ?

lastig uit te leggen. zie het zo: wanneer wil je je pups gesplit, parallel of ze uit fase?vaak met lichte crunch of gewoon clean. Het mooie aan de air nortons vind ik, dat ze clean heel transparant zijn, bijna glasachtig, maar toch lekker warm. hoe meer gain, hoe strakker ze worden. niet modderig zoals vaak, maar gewoon superstrak, en pinches? wow, niet normaal.

dat effect, dat opene met lichte crunch, maakt het blijkbaar dat ze zo lekker klinken. ik weet niet precies wat het is. maar ik vind de air nortons met coilsplit/series/parallel het lekkerst. even het lijstje om aan te geven welke ik al geprobeerd heb:

seymour duncan JB
seymour duncan '59
seymour duncan custom
dimarzio super2
dimarzio superdistortion
dimarzio x2n
dimarzio air norton
gibson t500
gibson r496
gibson t498
gibson r490
gibson '57 classic
(bareknuckle nailbomb)
(bareknuckle emerald)

en van dat lijstje wint de air norton het hands down. de bareknuckles neemi k niet mee in het lijstje, want die 'strijd' is niet eerlijk; bareknuckle wint het altijd. hoe die gesplit klinken, en parallel en uit fase is met geen pen te beschrijven. alleen te horen en voelen.

RolandT
9 januari 2007, 20:37
de bareknuckles neemi k niet mee in het lijstje, want die 'strijd' is niet eerlijk; bareknuckle wint het altijd. hoe die gesplit klinken, en parallel en uit fase is met geen pen te beschrijven. alleen te horen en voelen.

Mijn Bulldog PuPs (http://www.bulldogpickups.com/) worden gemaakt door een ex-Bareknuckles kerel. Is nu op zijn eentje begonnen.

Volgens Gibson is de huidig JP model maar 1 push/pull pot. Blijkbaar was 4xpush/pulls toch niet zo'n (commercieel) sukses.

Orpheo
9 januari 2007, 20:44
Mijn Bulldog PuPs (http://www.bulldogpickups.com/) worden gemaakt door een ex-Bareknuckles kerel. Is nu op zijn eentje begonnen.

Volgens Gibson is de huidig JP model maar 1 push/pull pot. Blijkbaar was 4xpush/pulls toch niet zo'n (commercieel) sukses.

dat laatste ben ik niet met je eens. dat was zijn LP2 met al die PP pots. de jimmy page die ze nu hebben gemaakt is zijn LP1 en is een heel andere gitaar met een ander publiek :)

RolandT
9 januari 2007, 21:24
dat laatste ben ik niet met je eens. dat was zijn LP2 met al die PP pots. de jimmy page die ze nu hebben gemaakt is zijn LP1 en is een heel andere gitaar met een ander publiek :)
Kan je hier iets meer over schrijven? Welk publiek wil dan LP1 en wie LP2?

PS: Weet iemand wat die PP nu doet op het huidige model? Ik lees verschillende info op de Gibson site en op bijv de Thomann site.

Orpheo
9 januari 2007, 21:41
Kan je hier iets meer over schrijven? Welk publiek wil dan LP1 en wie LP2?

PS: Weet iemand wat die PP nu doet op het huidige model? Ik lees verschillende info op de Gibson site en op bijv de Thomann site.

die ene push pull draait de fase om als je beide pups aan hebt. ik heb zelf de huidige page sig wel eens aan de tand gevoeld en gekeken hoe t zat. vandaar.

t publiek: het publiek dat nu kijkt naar de pagesig heeft om te beginnen al veel meer geld dan de mensen die naar de eerste serie keken. de page is nu tegen de 7000 euro. de ouwe page was rond de 4000 zo snel uit mijn hoofd. of wellicht nog minder. scheelt dus wel flink! en dit is een customshop model tegenwoordig, en een verdomd goeie replica van zijn number one.

RolandT
9 januari 2007, 22:08
die ene push pull draait de fase om als je beide pups aan hebt. ik heb zelf de huidige page sig wel eens aan de tand gevoeld en gekeken hoe t zat. vandaar.

raar Gibson (http://www.gibsoncustom.com/flash/products/signature/page/JimmyPage.html) stelt: "PP voor serie/parallel"

Thomann (http://www.thomann.de/gb/gibson_lespaul_jimmy_page_custom_shop.htm): is het "push/pull pot splits coils on lead pickup

piezo
9 januari 2007, 22:08
ik heb ze NET gekocht op ebay :D 10 stuks! precies die jij wilt ghehe was 5 euro per stuk ;) ja, ze zijn van CTS :D

uhm je kan ze anders ook kopen bij deze toko:

www.guitarelectronics.com

redelijk betrouwbaar trouwens.Tof, Orpheo. Weet jij toevallig ook of er 250/500 kOhm log pots bestaan met maar 1 as, die dus altijd tegelijkertijd werken, niet van die "dual concentrics".
Het mogen ook een 250/250 en een 500/500 zijn, maar mechanisch gelijk, dan versleutel ik ze wel naar 250/500. Maar wel met maar 1 asje dus.

Orpheo
9 januari 2007, 22:26
raar Gibson (http://www.gibsoncustom.com/flash/products/signature/page/JimmyPage.html) stelt: "PP voor serie/parallel"

Thomann (http://www.thomann.de/gb/gibson_lespaul_jimmy_page_custom_shop.htm): is het "push/pull pot splits coils on lead pickup

hmm tis echt een fasedraaier ;) ik heb in de cavity gekeken, en het is echt een faseswitch :)

@ piezo: ebay heeft ze wel eens, en www.guitarelectronics.com heeft ze ook.

edit: nee ze zijn er niet meer... ik ga ff zoeken voorje.

RolandT
10 januari 2007, 20:47
hmm tis echt een fasedraaier ;) ik heb in de cavity gekeken, en het is echt een faseswitch :)
Orpheo, email Gibson klanten dienst geeft je volkomen gelijk "The push/pull produces a phase function (wiring) on the bridge-pickup Tone control."

Heeft er iemand een sample/song die dit soort klank duidelijk laat horen?

Orpheo
10 januari 2007, 21:49
Orpheo, email Gibson klanten dienst geeft je volkomen gelijk "The push/pull produces a phase function (wiring) on the bridge-pickup Tone control."

Heeft er iemand een sample/song die dit soort klank duidelijk laat horen?

nee ik kan t helaas niet zo 1 2 3 oplepelen voor je. maar ik zou zeggen, pak je gitaar, pak een dpst switch, en soldeer t erin :) (niet boren in je gitaar! maar laat 'm in de cavity hangen, als je n strat hebt gaat t wat lastiger, maar moe tje t even ind e plaats van 1 pot doen).

het zelf ervaren is zinvoller dan clips luisteren :)

EC
30 januari 2007, 17:45
weten jullie dat de CS van SD Jimmy Page Humbuckers maakt ??

Btje laat hehe

grt