PDA

View Full Version : effect voor heel warme sound



AndyMaes
8 januari 2007, 19:15
hoi,

ik speel op vox ac30 en amerikaanse telecaster, nu heb'k de sound ontdekt van een fender versterker, die typische hele warme cleane sound,
nu die sound tracht ik te bereiken met mijn vox, die is ook al zeer clean, maar verre van eve warm of smooth als zo'n fender.
Is er een effect waar je die sound kan bereiken, kspeel al met een compressor sustainer, maar dat doet'm het toch nog ni helemaal, kben voor het overige zeker wel tevreden over mijn vox, dus nieuwe versterker is voorlopig nog geen optie :)
Maar t'is de bedoeling om zo clean mogelijk zo vlot mogelijk te kunnen spelen (voor jazz/funk ed.)

Rutger
8 januari 2007, 20:18
tja, die sound is toch echt een versterker kwestie, die typische fender 6L6 sound. je zou het in de amp-modeling kunnen zoeken, line6 bijvoorbeeld

Hendrix
9 januari 2007, 11:01
Pas geleden heb ik een Hornby Skewes treblebooster gemaakt en wat aangepast met 1n914-diodes en daarmee krijg ik zelfs met het clean-kanaal van een transistorversterker een warme overdrive. Zonder diodes klinkt het pedaal als een clean boost. Het pedaal vind ik zo goed klinken dat ik er geeneens een schakelaar heb in gezet. Het voordeel van de Hornby Skewes is dat er een FET inzit en hij nietzo schel is als een Dallas Rangemaster. Het is meer een mid-booster. BSM verkoopt deze pedalen ook, maar dan zit je in de prijs klasse van rond de 150,- euro. Zelf heeft het me maar een paar tientjes gekost.
Misschien kan je hier iets mee?

Dirk_Hendrik
9 januari 2007, 11:29
Kan iemand me uitleggen hoe "treble boost" en warm samengaan?

of:
Kan iemend een sluitende definitie van een "warme klank" geven?

Hendrix
9 januari 2007, 11:37
Kan iemand me uitleggen hoe "treble boost" en warm samengaan?

of:
Kan iemend een sluitende definitie van een "warme klank" geven?
Luister zelf maar: http://youtube.com/watch?v=ZPhYSH5TCk0

Dirk_Hendrik
9 januari 2007, 11:41
Luister zelf maar: http://youtube.com/watch?v=ZPhYSH5TCk0

Jammer

In woorden ajb. Ik zit op werk en daar zit youtube achter een filter.

Dirk_Hendrik
9 januari 2007, 11:44
...

en het filter ligt er uit!!! :D

Strat, voorste (nek) element, lichte chrunch op je versterker. Vooral niet met pedalen gaan klooien en al helemaal niet met treble boosters!

Chris Winsemius
9 januari 2007, 11:45
of:
Kan iemend een sluitende definitie van een "warme klank" geven?

Klanken bij warm weer of bij gear boven de 20 graden celsius :D

Hendrix
9 januari 2007, 11:46
Jammer

In woorden ajb. Ik zit op werk en daar zit youtube achter een filter.
Moet je dan niet werken in plaats van op dit forum posten?

peter_heijnen
9 januari 2007, 11:46
Jammer

In woorden ajb. Ik zit op werk en daar zit youtube achter een filter.
Is Deep Purple live in tv studio en de gitaar klinkt geweldig....., maar is niet CLEAN.

En volgens mij zoekt topicstarter een warm clean geluid. Lijkt mij ook de omgekeerde weg met een treble booster.

Dirk_Hendrik
9 januari 2007, 11:50
Moet je dan niet werken in plaats van op dit forum posten?
Daarover is al een draadje in offtopic ;)
Wie zegt er trouwens dat ik niet werk? Misschien doe ik wel marktresearch voor fabrikanten van warm klinkende apparaten?

strat58
9 januari 2007, 11:54
Luister zelf maar: http://youtube.com/watch?v=ZPhYSH5TCk0

Hoi ja Ritchie Blackmore van Deep Purple die sound is veel gezocht, de man speelt geweldig en keihard met Marshall 200 watt Mayor amps(niet aan te komen super zeldzaam). Ritchie heeft uitgeholde halsen en gebrukt inderdaad een treble booster, ik heb nog nooit iemand gehoord die de zelfde warme toon heeft als Ritchie Blackmore. Een Marshall die openstaat gaat gauw dof klinken en trebel booster of TS9 voegt er weer hoog aantoe, luister ook maar naar Rory Gallagher en Brian May van Queen. Persoonlijk hou ik erg van dat glazige hoog wat een Germanium trans. heeft alleen met mijn verkochte BSM had ik zoveel ruis dat ik in de branding stond te spelen, jammer want het klonk te gek. Dus ik hou mee aanbevolen voor een schema van een Hornby Skewes treblebooster ;)

DiscoFreq
9 januari 2007, 12:15
Bij warm denk ik toch ook eerder aan lage klanken ipv treble hoor... (*)

Wat ik warm vind:

analoge chorus
bass booster
attack equalizer met veel "bass", weinig "base" en ietsje meer "high"
lowpass (envelope) filter
...






(*) Of aan de klank van een mooie presentatrice :D

Hendrix
9 januari 2007, 16:55
Via deze link kom je bij een schema van de Hornby Skewes:
http://aronnelson.com/gallery/album18/HORNBY_SKEWES_TB_MODDED

up-guitarman
9 januari 2007, 17:38
Ritchie heeft uitgeholde halsen

Oei, is dat erg zo'n uitgeholde hals ???
Scalopped neck bedoel je waarschijnlijk?

Zijn sound is idd fantastisch. Is 1 van de 3 amps die John Frusciante mee op het podium zeult ook niet zo'n major head?

jonesd
9 januari 2007, 18:35
Bij brian may denk ik toch niet direct aan marshall. Hij gebruikt natuurlijk wel een treblebooster.

on-topic: ik speel zelf ook op een ac30 met tele's. Kan je niet een warme klank bereiken door het hals element te gebruiken, de tone knop wat af te rollen en desgewenst de cut knop op de vox omhoog te draaien?

Op deze wijze een instant warm jazzy geluid...

Om het echt nog warmer te krijgen zul je aan de hollow-body moeten vrees ik...