PDA

View Full Version : welke speakers voor Epi VJ Head?



Nobler
8 januari 2007, 17:42
Ik heb eindelijk een Epiphone Valve Junior Head te pakken. Het is inderdaad handig zo'n ding bij de hand te hebben als je ergens mee wilt spelen waar een kabinet staat waar je over kunt spelen. Ongelofelijk wat er met 5 watt uit een 4x12 goeie kast kan komen! Maar eigenlijk wilde ik hem voor een doel wat veel anderen ook nastreven: om op een lager geluidsniveau toch een lekker buizengeluid te hebben.

Ik heb altijd alleen over combo's gespeeld (met name mijn oude VOX AC30, maar dat is vaak te hard), dus ik heb geen ervaring met losse kasten. Ik weet ook weinig of niets van electronica, al kan ik best schroeven en solderen. Ik zou dus ook best speakers kunnen kopen en er een kast omheen bouwen, maar dan heb je de kosten al gemaakt.

Heeft al iemand ervaringen met verschillende kleinere kasten en speakers over de Junior Head, of heeft er iemand suggesties of ideeen? Het past niet bij de lage kosten van het versterkertje om met allerleid super efficiente dure speakers aan te komen, dus, ook al kan ik best wel wat uitgeven, het gaat me om iets waarvan de verhouding tussen kwaliteit en kosten goed is.

Ik heb helaas ook geen ervaring met de VJ Combo, die hadden ze niet voorradig. Ik begreep dat er een 8 inch cheap speakertje in zit. IS het wat om voor een betere 8 inch speaker te gaan? Heeft het zin een kabinetje te bouwen van meerdere kleine speakers (bijv. 2 8-inchers) in plaats van bijvoorbeeld één 15 incher?

Qua geluid: ik speel jazzy blues met veel soleerwerk en hou van natuurlijke vervorming (maar het moet ook niet te clean) en een warm geluid.

Negative K3 fan
8 januari 2007, 18:03
kun je hem niet gewoon aansluiten op de speakers van je ac30??

new deep
8 januari 2007, 19:26
zit een weber speaker in de combo en dat is toch niet echt slecht hoor :).. en zeker niet voor die prijs

verder kan je een celestion v30 checken voor de head, die combi schijnt ook goed te zijn.

Kim Wilson
8 januari 2007, 20:56
Ik zou voor een 2x10 of 2x12 cab gaan. 4x12 is wel een beetje overkill voor de VJ. Dan heeft ie al teveel vermogen nodig om al die speakers in gang te zetten. 2x10 of 2x12 gaat veel dynamischer klinken.

2x8 zou ik zeker niet doen. Naast dat ze lastig te vinden zijn, mis je ook te weinig oppervlak om lekker laag te gaan. De VJ geeft al niet veel laag weer, en als je ook nog eens 8" speakers gaat gebruiken, blijft er helemaal niks meer van over.

Ik heb hem over een 2x12 met G12H30's gehad, en ik moet zeggen dat dat erg lekker klonk.

carphius
9 januari 2007, 03:45
Ik heb zelf een valve junior head , ik heb er al verschillende soorten speaker cabs aan gehangen. Mijn persoonlijke favoriet was een orange 4x12 met v30's maar ook met de greenbacks uit mijn marshall cab en de g12-t75 van m'n zelfbouw cabje stellen mij tevreden. Het verdient toch aanbeveling om voor een 2x12 of 4x12 te gaan. Verder is mij ook duidelijk geworden dat de valve junior niet scheutig is op Les Pauls maar mijn prs soap bar singlecut of m'n usa tele kan ie wel smaken.

Dude
9 januari 2007, 09:50
Ik heb hem over een 2x12 met G12H30's gehad, en ik moet zeggen dat dat erg lekker klonk.

Je had dr toch het probleem mee dat die in de bandsituatie geen body meer overhield ? Dat verhaal weerhoud mij dr een beetje van hem te kopen.

Kim Wilson
9 januari 2007, 09:56
Je had dr toch het probleem mee dat die in de bandsituatie geen body meer overhield ? Dat verhaal weerhoud mij dr een beetje van hem te kopen.
Ja klopt. Maar de TS heeft zo'n ding gekocht, en vraagt welke speakers hij er het beste aan kan hangen. En ik ben van mening dat ie het best tot zijn recht komt met een 2x12.

Nobler
9 januari 2007, 11:58
Alvast dank voor de input so far. Ik heb de VOX AC30 een tijdje met een Marshall Power Brake gespeeld (niet echt een succes), ook in mijn streven naar een goed geluid op een iets lager volume (mijn Vox is uit 1964 en heeft geen topboost), daarom had ik de Vox al aangepast, zodat de speakers (ouce Celestions, ik weet niet uit mijn hoofd welk type, maar niet origineel voor de Vox) met een jack in de versterker te pluggen zijn. Zo kon ik ze dus ook in de Epi VJ stoppen en dat heb ik ook gedaan. Klinkt prima, maar als je de VJ opendraait zodat de buisjes lekker gaan oversturen (vanaf ongeveer driekwart open) is het toch al weer wat te hard naar mijn smaak. Ik wil de VJ niet als podiumversterker gebruiken, al zou ik hem als backup daarvoor kunnen inzetten voor noodgevallen. Mischien moet ik toch ook eens een VJ combo opzoeken om te horen hoe dat klinkt over die 8" Weber. Hier in de provincie Groningen (waar ik woon) of de provincie Drenthe (waar ik werk) ben ik ze nog niet in muziekzaken tegengekomen.
Gekke vraag, en ik zal zelf wel blijven experimenteren, maar hoe zou de VJ klinken over (oude) audio speakers? En tenslotte: welk soort spreakers moet ik vooral niet op de VJ aansluiten omdat daardoor de versterker beschadigd kan raken, of kan ik echt alles maar aansluiten? NB: de VJ head heeft aansluitingen voor 4, 8 en 16 ohm.

marc_o
11 januari 2007, 22:37
Ik heb de VJ head op mijn rivera 212 staan, loaded met V-30's, wat erg goed klinkt, ik kan er niet vanaf blijven, en zeker in combi met m'n RI62 strat en een rversie 2 Jeckyll & Hyde. Volume is een stuk groter dan wanneer ik 'm op een marshall 4 keer 12 aansluit. rrra, maar waar. Voor mij is het de veraassing van 2006.

blominski
12 januari 2007, 17:05
Ik heb de VJ head op mijn rivera 212 staan, loaded met V-30's, wat erg goed klinkt, ik kan er niet vanaf blijven, en zeker in combi met m'n RI62 strat en een rversie 2 Jeckyll & Hyde. Volume is een stuk groter dan wanneer ik 'm op een marshall 4 keer 12 aansluit. rrra, maar waar. Voor mij is het de veraassing van 2006.

Hey Marc,

een vraagje die rivera 212 is dit een open of een closed back?

Greetz Bjorn.

Misery Signals
13 januari 2007, 18:33
Amai,

Ik heb net zo'n Epiphone Valve Junior Head gekocht.
Haal hem uit de doos, sluit hem aan op mijn Mesa Oversized...
Dat ding gaat veel te hard als je dat openzet.
Clean en lichte crunch gaat nog maar helemaal open betekent ruzie met de straat.
Ik ga toch eens moeten zien voor een power attenuator vrees ik.
Onding haha!

GeofJackon
14 januari 2007, 20:24
hoi

Ik ben zelf aan het sparen voor een vj combo en heb een vraag:
Als ik de speaker wil vervangen, krijg ik dan een 10" in de combo kast of moet ik dan een apparte cab maken?hypotetisch natuurlijk.

marc_o
15 januari 2007, 11:38
Hey Marc,

een vraagje die rivera 212 is dit een open of een closed back?

Greetz Bjorn.


Het is een closed-back.

Unicron
15 januari 2007, 12:44
Amai,

Ik heb net zo'n Epiphone Valve Junior Head gekocht.
Haal hem uit de doos, sluit hem aan op mijn Mesa Oversized...
Dat ding gaat veel te hard als je dat openzet.
Clean en lichte crunch gaat nog maar helemaal open betekent ruzie met de straat.
Ik ga toch eens moeten zien voor een power attenuator vrees ik.
Onding haha!

Minder efficiente speakers gebruiken dan... :)

Misery Signals
15 januari 2007, 18:34
Ik ga voor dat klein klootzakje van 129 Euro geen nieuwe speaker kopen haha!

Een power attenuator is goedkoper en kan ik ook op mijn 100(+) watt heads gebruiken...

PimRocks
15 januari 2007, 20:45
wat voor ***buren heb jij dan?
mijnes doen echt niet moeilijk als ik mijn 15 watter opendraai hoor. mijn oren vinden het minder leuk, maar die moeten niet zeuren :D
een powerbreak is wss echt wel duurder als een nieuwe speaker, die heb je niet onder de 150€... hooguit tweedehands

GuitarMaster
15 januari 2007, 20:53
Ik zou lekker een Weber minimass kopen, kleine attenuator voor versterkers met weinig vermogen, is ook niet zo duur.

Misery Signals
15 januari 2007, 21:10
Ik woon in een rijhuis. Links woont een 90 jarig ouweluitje en rechts een Filippijnse die enkel maar onversterkte blaaspijpen gewoon is wss...
Ik ga voor een tweedehands power attenuator, moet wel ergens te krijg zijn tegen een redelijke prijs...

Wizz
15 januari 2007, 22:08
Op ebay.de zijn nog regelmatig Marshall 1X12" cabs van 65 Watt (dus met een Rola-Celestion G 65 T) te koop. Omdat niemand ze wil hebben -maar daar kon nu wel eens verandering in gaan komen- gaan ze vaak voor een appel en een ei de deur uit...

Wizz

thefox
16 januari 2007, 00:06
Iemand hier ervaring met de Koch ts 212 hc?