PDA

View Full Version : pinch harmonic



Tias
8 januari 2007, 16:57
Heej ik ben al een tijdje bezig met pinch harmonic, maar het lukt me telkens niet. Ik weet wat het is en hoe het klink (zakk wylde:P). En ik heb ook al op youtube gekeken maar toch word ik er niks wijzer van.

Missschien dat er hier iemand wat weet of een handig tip heeft.

Laters Tias

BlackSun
8 januari 2007, 17:26
Hoe doe je het nu? :)

plectrum maar een klein stukje laten uitsteken, en bij het aanslaan in een snelle beweging zowel met het plectrum aanslaan, als een stukje van je duim de snaar laten aanraken(heel licht).
Soms moet je je plectrum een beetje schuinhouden. In het begin is het even zoeken, maar als je het eenmaal doorhebt valt het wel mee.

Gitaristje 18
8 januari 2007, 17:34
Het is ook erg belangrijk het goede plekje te vinden van de snaar waar je met je plectrum moet aanslaan. Dat gebied is meestal boven de elementen. Dus het beste wat je kan doen is een een snaar op bijvoorbeeld de 5e fret in te drukken. Doe maar op de G snaar, die is wel makkelijk. Iig niet op de hoge e, die is moeilijker. En als je aanslaat verschillende plekjes uit proberen tot je de toon krijgt. Het duurt ff, maar op een gegeven moment lukt het wel.

Succes :satisfie:

Valentijn V
8 januari 2007, 18:21
Wat ook kan helpen is veel treble en wat minder bass.

Bl44t44p
8 januari 2007, 19:00
Het is ook erg belangrijk het goede plekje te vinden van de snaar waar je met je plectrum moet aanslaan. Dat gebied is meestal boven de elementen. Dus het beste wat je kan doen is een een snaar op bijvoorbeeld de 5e fret in te drukken. Doe maar op de G snaar, die is wel makkelijk. Iig niet op de hoge e, die is moeilijker. En als je aanslaat verschillende plekjes uit proberen tot je de toon krijgt. Het duurt ff, maar op een gegeven moment lukt het wel.

Succes :satisfie:

Sterker nog, niet zomaar "meestal boven de elementen" maar dat zijn vrij precieze plekken. Probeer anders eerst eens die plekken te vinden door een gefrette noot aan te slaan en daarna heel langzaam en voorzichtig met je duim of wijsvinger een pinch harmonic proberen te maken. Onthoud het principe van de natural harmonics op fret 5, 7, 12, 24 enz.

En verder.. gain!!

Rinze
8 januari 2007, 19:14
Je moet inderdaad zoals hierboven beschreven aanslaan, en dan over de snaar heen en weer, dan vind je de plekken wel, het verschilt ook waar je je linkerhand hebt. Het gaat om de opdeling van het trillende stuk van de snaar in delen, net als bij flageoletten. Volume, vervorming, compressie, genoeg hoog, een beetje delay, het helpt allemaal, net als je elementen niet te hoog zetten, maar ook zonder versterker kun je het oefenen. Sterker nog, dan hoor je precies wanneer het goed is en wanneer niet. Hoe beter je de harmonische boventoon akoestisch eruit krijgt, des te beter zal het versterkt klinken.

Gitaristje 18
8 januari 2007, 19:22
Sterker nog, niet zomaar "meestal boven de elementen" maar dat zijn vrij precieze plekken. Probeer anders eerst eens die plekken te vinden door een gefrette noot aan te slaan en daarna heel langzaam en voorzichtig met je duim of wijsvinger een pinch harmonic proberen te maken. Onthoud het principe van de natural harmonics op fret 5, 7, 12, 24 enz.

En verder.. gain!!

Ja het zijn ook heel preciese plekken. Dat is volgens mij ook een van de moeilijkste dingen aan pinch harmonics. De juiste plek vinden en die ook aanslaan aangezien het gebied heel klein is om een goede toon te krijgen.

Tias
8 januari 2007, 20:13
oke, gewoon oefenen.
treble hoog bas laag en veel gain:P. Tegen mij zeggen ze juist dat met opnames je minder gain moet gebruiken. En dat goeie gitaristen ook minder gain gebruiken dan vol.
Maar in iedergeval bedankt voor de tips dan ga ik nog ff lekker klote

BlackSun
8 januari 2007, 20:48
Verschillende amps reageren er ook anders op.
Bij mn vorige amp reageerde er veel minder goed op dan de amp die ik nu heb.
Maar je kunt bij clean spelen al horen of je het goed doet in ieder geval.

Gitaristje 18
8 januari 2007, 21:32
Met veel gain is het makkelijker, maar met een gemiddelde gain is het ook prima te doen.

Bl44t44p
8 januari 2007, 22:29
oke, gewoon oefenen.
treble hoog bas laag en veel gain:P. Tegen mij zeggen ze juist dat met opnames je minder gain moet gebruiken. En dat goeie gitaristen ook minder gain gebruiken dan vol.
Maar in iedergeval bedankt voor de tips dan ga ik nog ff lekker klote

Dat "gain!!" is ook alleen maar bedoeld om het te leren. Natuurlijk moet je bij opnames enz niet verzuipen in de gain, hoe minder hoe beter, maar als je pinch harmonics wilt leren dan helpt veel gain echt ontzettend. Als je het eenmaal onder de knie hebt dan kun je de gain steeds meer terugdraaien zodat ze dan ook lukken :)

Bazzztard
7 februari 2007, 23:54
Veel trebble, veel gain, weinig tot geen bass en op mijn versterker gaat het nog makkelijker als ik volume van versterker op bijna z'n laagst zet (met 150 watt is dat nog aardig luid) en volume op gitaar dan weer wat luider... Dat laatste is vast niet broodnodig, maar het werkt op één of andere manier wel bij m'n gitaar..

Met deze tips zijn de pinch harmonics easier dan ooit.. ;)

Fumi SG
12 februari 2007, 00:31
Veel mensen doen het inderdaad zoals hier veel wordt gezegd met hun plectrum. Ik heb echter ooit eens van een gast van Live Music (heeft o.a. getoured met Nickelback) geleerd hoe hij het doet. Ik zal proberen het uit te leggen...

De truc is om eerst een natural harmonic boven de fret te raken en daarna metéén je vinger neer te zetten op het fretboard (bijv. een G ofzo). Wil je een G pinchen dan raak je dus eerst een natural harmonic boven de 3e fret, en dan zet je metéén die G. Dit vereist enige oefening maar als je het eenmaal onder controle hebt kun je over je hele fretboard pinchen like hell!! Hij heeft mij ervan overtuigd dat ome Zakk, King of Pinches, het ook zo doet. Ik zelf gebruik zowel de eerder genoemde manier als deze. Ligt er maar net aan.

Rinze
12 februari 2007, 10:28
Een natural harmonic, bedoel je daar een flageolet mee?

peppie
12 februari 2007, 12:11
Een natural harmonic, bedoel je daar een flageolet mee?

correct.

je vinger boven een fret houden.

Tias
13 februari 2007, 16:25
Veel mensen doen het inderdaad zoals hier veel wordt gezegd met hun plectrum. Ik heb echter ooit eens van een gast van Live Music (heeft o.a. getoured met Nickelback) geleerd hoe hij het doet. Ik zal proberen het uit te leggen...

De truc is om eerst een natural harmonic boven de fret te raken en daarna metéén je vinger neer te zetten op het fretboard (bijv. een G ofzo). Wil je een G pinchen dan raak je dus eerst een natural harmonic boven de 3e fret, en dan zet je metéén die G. Dit vereist enige oefening maar als je het eenmaal onder controle hebt kun je over je hele fretboard pinchen like hell!! Hij heeft mij ervan overtuigd dat ome Zakk, King of Pinches, het ook zo doet. Ik zelf gebruik zowel de eerder genoemde manier als deze. Ligt er maar net aan.
klinkt wel koewl, en tja ome Zakk is zeker king of pinches