PDA

View Full Version : Spoeltje reverb Fender Blues Junior



Joppnl
8 januari 2007, 16:31
goeden:

de reverb van mijn Blues Junior heeft t begeven.

Als ik het verenbakje eruit haal, kabeltjes los en de spoeltjes doormeet dan is de uitgangsspoel oneindig hoog, een breukje in t spoeltje dus.

Zijn deze spoeltjes los te koop ergens of is zoiets weer zelf opnieuw te maken?

Ik kan natuurlijk een nieuw bakje erin stoppen maar die zijn beoorlijk prijzig (ik meen ergens in de 35 euro) en dat alleen voor zo'n stom spoeltje....

Overigens scheelt het nogal wat voor soort reverb-bakje je erin doet: voor de test heb ik er even een bakje uit mijn Session versterker in gezet en wat een afschuwelijke galm komt er dan uit de Fender (in de Session klink ie wel goed).

Waar moet ik op letten als ik een andere spoel koop/bakje nieuw koop? Impedantie van de spoel? (alhoewel ik de uitgangsspoelweerstand dus niet meer kan meten).

Iemand een link voor me waar je die bakjes on-line zou kunnen kopen?

thnx!

Joppnl
11 januari 2007, 14:09
ok,

vandaag de "stoute schoenen " dan wel warme soldeerbout aangetrokken en de zaak maar eens gesloopt,kapotter kon ie toch al niet zijn.

Het spoeltje na wat boorwerk uit z'n ijzeren behuizing kunnen halen. Het hele dunne draadje bleek vlakbij de aansluiting gebroken te zijn, even de isolatierommel op het draardje weggekrabt en zaak vastgesoldeerd.

Over het spoeltje wat kaarsvet gedaan zodat de windingen nu goed vastliggen, teruggebouwd en de Blues Junior heet weer nagalm-galm-alm-mmmmm

bert k
11 januari 2007, 14:14
Klasse! Altijd leuk als je het zelf voor elkaar krijgt.

Bedoel je met spoeltje nou gewoon een veer?

Dirk_Hendrik
11 januari 2007, 17:47
Nee.

Een reverbtank heeft 2 spoeltjes waartussen een magneetje hangt. Aan dat magneetje zit de veer vast. Signaal in spoetje, magneetje gaat bewegen en veer trillen. Aand de andere kant gaat 2e magneetje ook bewegen en dat wordt weer opgepikt door het 2e spoeltje, versterken en tadaa! reverb.

Klasse! Kutklusje. Dat koperdaad is echt flinterdun!

Negative K3 fan
11 januari 2007, 18:30
inderdaad klasse dat je dat zelf voor elkaar hebt gekregen!

Joppnl
12 januari 2007, 11:10
Top, bedankt voor de positieve reacties!

Is idd een lastig klusje maar ik had toch zoiets van 35..40 euro voor 1 zo'n spoeltje, dat voorlopig niet.

Wat erg lastig was was de isolatie verwijderen van dat dunne koperdraad. Heeft iemand daar nog een tip voor?

Zelf doe ik het (ook in dit geval) met een scherp mesje, dwars op de draad zodat je de isolatielak eraf kan schrapen maar ben je net lekker op weg, breekt het draadje (!@#!$#!!!)

Heeeel vroeger legde ik draadjes wel eens op een asperientje, lekker stoken en het asperientje ging dan wat smelten en die chemische rotzooi haalde dan de isolatie eraf. Volgens mij absoluut niet gezond (ondanks t asperientje :-) ) maar t werkte wel.

Iemand nog andere tips over het lak-vrij maken van draadjes??

Nu deze versterker weer werkt ga ik verder met een volgend klusje: het inbouwen van een AER acoustische versterker in een (semi)jukebox.

Vriend van me is gitarist-zanger, stijl rock/roll. Wil op het podium die junkebox neerzetten en dan over zijn AER met gitaar/zang, evt DI uit naar PA maar goed, optisch dus deze grap uithalen!

aad
12 januari 2007, 14:37
Top, bedankt voor de positieve reacties!

Is idd een lastig klusje maar ik had toch zoiets van 35..40 euro voor 1 zo'n spoeltje, dat voorlopig niet.

Wat erg lastig was was de isolatie verwijderen van dat dunne koperdraad. Heeft iemand daar nog een tip voor?

Zelf doe ik het (ook in dit geval) met een scherp mesje, dwars op de draad zodat je de isolatielak eraf kan schrapen maar ben je net lekker op weg, breekt het draadje (!@#!$#!!!)

Heeeel vroeger legde ik draadjes wel eens op een asperientje, lekker stoken en het asperientje ging dan wat smelten en die chemische rotzooi haalde dan de isolatie eraf. Volgens mij absoluut niet gezond (ondanks t asperientje :-) ) maar t werkte wel.

Iemand nog andere tips over het lak-vrij maken van draadjes??

Nu deze versterker weer werkt ga ik verder met een volgend klusje: het inbouwen van een AER acoustische versterker in een (semi)jukebox.

Vriend van me is gitarist-zanger, stijl rock/roll. Wil op het podium die junkebox neerzetten en dan over zijn AER met gitaar/zang, evt DI uit naar PA maar goed, optisch dus deze grap uithalen!

Zelf gebruik ik caustic-soda (gootsteenontstopper) om UV lak van foto-printen te halen. Dat kun je ook met gewone schellak doen denk ik.
Let er wel op dat het pure natron-loog moet zijn. Dus niet die versterkte bende waar aluminium bijzit (ofzo).