PDA

View Full Version : gitaar verbouwen



ernieman
8 januari 2007, 09:49
De laq-faq is voor lakken een aanverwanten. Niet voor vragen over onderdelen of electronica dus daarom even dit nieuwe draadje voor Valoosj.
------------------------------------------------------------------------

Valoosj

hallo

na lang zoeken heb ik dit forum gevonden, en ik zou eens wat willen vragen over het verven van een gitaar. ik heb de hele uitleg op pagina 1 natuurlijk al een doorgelezen, maar ik weet toch nog niet welke producten ik nodig heb om van deze zwarte gitaar naar de mooie witte te gaan van eronder

bedankt!
-------------------
Renoud

Hm.. ik weet niet of je EXACT die gitaar wilt namaken.

Als je die gitaar na wilt maken zul je eerst het bovenste humbucker gat moeten dichten met een stuk hardhout wat je op maat zaagt, eigenlijk volgens deze methode: http://projectguitar.com/tut/tht2.htm maar dan uiteraard voor je humbucker.

Kleuren moet geen probleem zijn:
Voorbeeld: schuren, spuitbus primer(grondlaag), witte kleur lak op cellulose basis, en een blanke hoogglan/satin vernis. voor een mooi glad resultaat tussendoor opschuren met een lichte korrel.

--------------

Valoosj

het is die gitaar die ik wil namaken, maar dan wel met mijn model. het enige verschil is de neck pickup en de extra draaiknoppe en schakelaar, maar die zijn juist meer dan welkom.

het was enkel voor de verf dat ik hulp nodig heb.
enig idee waar ik die allemaal kan bestellen om dat mooie perfecte resultaat te krijgen?

en is er toevallig iemand die veel kent van bedrading? want ik krijg maar geen antwoord van Seymour Duncan

welke van de stappen van de eerste pagina moet ik trouwens allemaal volgen om mijn gitaar perfect te krijgen? en welke zijn enkel om ze maandelijks eens mooi op te blinken

-------------

Mattia



Origineel gepost door Valoosj
welke van de stappen van de eerste pagina moet ik trouwens allemaal volgen om mijn gitaar perfect te krijgen? en welke zijn enkel om ze maandelijks eens mooi op te blinken
Alles.

Maandelijks zou ik hooguit een guitarpolish gebruiken, al poets ik zelf gewoon met een schoon doekje de boel af.

-------------

Valoosj

en weten jullie waar ik het zou kunnen bestellen? ik heb gekeken naar stewmac, maar die versturen geen verf met nitrocellulose basis.
ik woon wel in België, maar dan is het geen luchtpost ik ga hier ook nog wel eens rondkijken natuurlijk.
is er iemand die ik een PM zou kunnen sturen om me te helpen met mijn bedrading?

Valoosj
8 januari 2007, 14:03
weet er iemand waar in belgië de nodige spullen zoals capacitors, potmeters, dome knobs, de nodige verfproducten,... te verkrijgen zijn? eventueel via internet te bestellen


en kent er iemand hier iets af van bedrading? ik heb er totaal geen verstand van, en ik vind nergens een juist plan om het te doen

fred dons
8 januari 2007, 14:11
probeer tonefactory.nl of rockinger.de beiden leveren aan Belgie en hebben alles voorradig

op www.stewmac.com kun je alle schema's vinden voor bedradingen (inclusief die voor Seymour Duncans)

The_Darkness
8 januari 2007, 14:23
je hebt ook nog guitarfetish.com en mainmusic.nl en voxhumana.nl
mainmusic is de goedkoopste maar daar hebben ze niet alles

Valoosj
8 januari 2007, 15:23
ik heb overal al gekeken voor de bedrading, ik heb zelfs gemaild met seymour duncan, en G&L, maar beiden laten me in de kou staan.

mijn bedrading die ik wil is mss niet zo voor de hand liggend, maar zeker niet zo moeilijk.

hier is het oorspronkelijke bedradingsschema van mijn gitaar, maar wat ik er nog bij wil is een push pull pot bij de volume schakelaar die ervoor zorgt dat mijn pickups uit fase zijn of in fase, afhankelijk van de positie van die schakelaar.
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/Wiringshematic.jpg

het is 1 volume schakelaar, en 2 toon schakelaars, met een 3 way switch om de pickups te kiezen. de switch die ik daarvoor gekocht heb is een ON/ON/ON

Darth Vader II
8 januari 2007, 16:59
ik neem aan dat dit een topic is voor algemene vragen, dus een vraagje van mijn kant. Ik wil graag andere inlay dots in mijn hals dumpen, mijn vraag is hoe krijg ik die dots er uit??

fred dons
8 januari 2007, 17:07
even met een boortje met dezelfde diametermaat uitboren

fred dons
8 januari 2007, 17:09
en de pups vraag, dit wordt moeilijk, jouw pickups hebben in jouw tekening maar 2 draadjes (+ en -) en dan is het aantal schakelingen beperkt,
als je dit zou willen dan moet je dus een onderbreking maken tussen de 2 spoelen van de humbuckers en er 4 draadjes van maken dan kun je de stew mac schakeling maken

Valoosj
8 januari 2007, 17:19
dit is een oud schema, mijn pickups zullen seymour duncans zijn, en die hebben 4 draden aanwezig.
is er iemand die mijn plannetje dan zou kunne aanpassen om de in en uit fase erbij te zetten?

Valoosj
8 januari 2007, 17:21
ik weet niet of het erg duidelijk is op de tekening, maar er zitten ook capacitors van 0.047 microfahrad in.
dus voor onze teken en bedradingstalenten, vergeet deze alstublief niet.

fred dons
8 januari 2007, 17:31
met deze tekening zou je makkelijk zelf kunnen doen

http://www.stewmac.com/freeinfo/pickups/images/duncan-2.gif

je capacitor sluit je op de zelfde manier aan als je dat nu zou doen

Valoosj
8 januari 2007, 18:00
ik heb deze tekeningen ook allemaal gevonden al, maar ik begrijp er niet genoeg van, en zeker niet om een ganse bedrading te doen. dat is net het probleem, ik ben een groentje op dit gebied

Valoosj
9 januari 2007, 11:37
iemand die me kan helpen?

no 1 hops
9 januari 2007, 11:54
valoosj
ik denk dat als je werkelijke leuke combinatie wil krijgen met die humbuckers dat je de fase gebeuren beter kunt laten liggen.
bij een serieel/parallel schakeling krijg je in benadering een single coil geluid maar hebt geen last van hum.
ga voor een five way switch, en maak van de twee tone knoppen twee met push pull schakelaars.

de buitenkant van je gitaar blijft hetzelfde, maar je kunt beide hummies toch veranderen in serieel/parallel

de meeste mensen zijn vaak niet zo weg van in uit fase combys
wil je nog luxer/meer

1 master vol, 1 master tone, en de laatste tone veranderen in een blend pot.
daarop sluit je de brugbucker aan en draait die erbij waar nodig.
bv samen met de neck pup of wanneer middle en neck samen werken.

Valoosj
9 januari 2007, 13:54
ik heb geen nood aan single coils, daarvoor heb ik nog een fender liggen. en als ik het geluid van het uit fase zetten van de pickups niet goed vindt, dan verander ik het terug.
de switch (on/on/on) heb ik hier al liggen, net als de push pull pot en de 2 gewone.

ik wil dit phase shifting er eigenlijk wel in, ik ben een fan van Queen, en t blijkt dat Brian May dit vaak gebruikte. en zijn klank is wel vrij mooi.

en ik ga mezelf bezig houden met experimentelere muziek, dus het uit fase zetten lijkt me wel een mooie toets om aan deze gitaar te geven.

fred dons
9 januari 2007, 15:28
maar het uitfase geluid van 2 humbuckers is anders dan Brian's geluid met enkelspoels, (persoonlijk vind ik beide onbruikbaar maar nogmaals dat is persoonlijk)

je kunt het gemakkelijk uitproberen, verwissel de plus en de min maar op 1 van de twee humbuckers en kijk maar of je het bruikbaar vind

Valoosj
9 januari 2007, 15:58
ik wil gerust veel uitproberen, maar ik ken niets van bedrading, en zonder een plannetje zal het me dan ook niet lukken :s

ik heb alle details al gemaild naar seymour duncan, en ze gingen een plan tekenen, maar dat is al een maand geleden, en op mails die ik deze week gestuurd heb , heb ik nog geen antwoord gekregen.

meer uitleg met plannetjes over capacitors, potmeters, serie/parallel, in/out of phase, pickups, brug die ook nog is mee moet komen in de planning, het zou me helpen het te verstaan, en mss dak ik dan er wel uitkom hoe ik mijn gitaar moet bedraden.
het plan van mijn superhawk is oud, en de pickups die ik erin ga steken hebben 2 draden meer, dus wat ik daarmee moet aanvangen weet ik ook helemaal niet.
mss kan ik door een extra potmeter erin te steken zelfs mijn pickups splitten dan, naast het uit fase zette (dit moet er zeker inzitten)/ op die manier krijg ik dan meer de brian may sound als ik die wil. andere mogelijkheid is natuurlijk van serie naar parallel te kunnen wisselen, want serie schakeling zou meer een single coil sound geven.

is er nergens geen faq zoals de laq faq waar ik het allemaal kan nalezen en uitzoeken aan de hand van voorbeelden. of voelt iemand zich geroepen...

Valoosj
9 januari 2007, 16:47
ok, zelf nog wat rondgesnuffeld. ik heb nu 4 schema's die ik op een of andere manier zou moeten samengooien, en dan heb ik de bedrading voor mijn gitaar, die 1 volume, en 2 toonregelaars heeft, en een on/on/on switch voor de pickup keuze.
is het mogelijk om bij een toon pot een push pull pot te gebruiken, dan kan ik phase en coil splitting doen, en dan moet het mogelijk zijn om Brain may zen phase geluid op zijn single coils te krijgen, denk ik toch??

hier zijn de 4 schema's

het originele, waar ik grotendeels bij wil blijven, behalve dan de aanpassingen voor coil splitting en phase shifting
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/Wiringshematic.jpg
een voorbeeld van phase, maar niet overeenkomstig met mijn gitaar, maar die vind ik niet terug op de site
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/2h_1v_1t_3w_phase.jpg

2 push pull pots
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/2h_1v_1t_3w_2pp.jpg
en coil splitting en phase tesamen, maar hier ontbreekt blijkbaar een humbucker, waardoor ik het niet volledig begrijp hoe ik alles moet samenzetten.
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/phase_switchcoil_split_hb.jpg

ook zie je hier telkens 5 draden uit de pickups komen, terwijl er vermeld wordt dat er slechts 4 draden bij seymour duncan pickups zijn => nog meer verwarring!

DarknessAwaits
9 januari 2007, 17:32
Met 4-wire conductor bedoelen ze die 4 gekleurde draadjes en dan zit er altijd nog een aarde (bare) bij. Het is dus altijd 5 draadjes als het over 4-wire conductor gaat.

Valoosj
9 januari 2007, 18:56
ok, en enig idee over hoe ik van die 4 schema's nu 1 schema kan maken, waarbij het de oorspronkelijke bedrading zo ver mogelijk benaderd, en dat ik door mijn 2 push pull pots de extra mogelijkheden kan doen? en enige idee over het laatste schema wat er dan eigenlijk gebeurt met de 2e humbucker?

B_2_the_a
10 januari 2007, 09:03
Lees eerst gewoon even goed rond voordat je vragen begint te stellen, de search is er niet voor niets!

daarnaast, kijk even op:

www.guitarelectronics.com

G.G.
10 januari 2007, 09:42
ok, en enig idee over hoe ik van die 4 schema's nu 1 schema kan maken, waarbij het de oorspronkelijke bedrading zo ver mogelijk benaderd, en dat ik door mijn 2 push pull pots de extra mogelijkheden kan doen? en enige idee over het laatste schema wat er dan eigenlijk gebeurt met de 2e humbucker?



Lees eerst gewoon even goed rond voordat je vragen begint te stellen, de search is er niet voor niets!

daarnaast, kijk even op:

www.guitarelectronics.com

B_2_the_a: Jij bent zo'n beetje geboren met een soldeerbout in je handen. Dat heb ik van het weekend wel ontdekt toen ik al die effecten open zag liggen met onderdelen waar ik werkelijk niets van snap.

Ik denk dat Valoosj, net als ik een behoorlijke leek is op dat gebied. Als ik zoiets ga zoeken met de zoekfunctie kom ik er ook niet uit.

Is er niemand die een schema heeft?

Als ik je vraag goed begrijp, Valoosj, dan zou ik dit schema (al eerder gepost) namaken:

http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/2h_1v_1t_3w_phase.jpg

Op dat schema zie je bij ieder element ook nog een rode en een witte draad. Daar moet je niet naar kijken, die zitten intern in je humbucker (is de verbinding tussen de twee spoelen.

B_2_the_a
10 januari 2007, 09:51
Valoosj,
je hebt pm

als je bij dit schema een extra tone wil hebben,

moet je het draadje van de tone potmeter naar de volume potmeter weghalen...
dat draadje gaat naar 1 van de aansluitingen voor het element op de grote switch (maakt niet uit welke kant)
en je 2e tone potmeter bedraad je het zelfde maar dan het draadje naar de andere aansluiting van het element op de switch



Dus aan het signaal van het brugelement hangt een tone
en ook aan het signaal van het neckelement hangt een tone

Valoosj
10 januari 2007, 11:48
ok, bedankt al voor de hulp. de phase zal wel lukken denk ik.
maar hoe zit het dan met het coil splitten?
ik wou beide (phase en coil splitting) doen via push pull pots.
maar ik vermoed dat ik voor de phase moet kiezen tussen ofwel de brug pickup die met zichzelf uit phase kan als de coil splitting aanstaat, ofwel beide pickups die tegen mekaar uit phase gaan. en die dan ook nog een gesplits kunnen worden terwijl ze uit phase zijn, dat je single coils uit phase hebt .

B_2_the_a
10 januari 2007, 11:50
je hoeft maar zo'n phase switch op 1 van de elementen toe te passen

anders heb je beide elementen uit fase ===> infase :)

Valoosj
10 januari 2007, 11:54
maar als ik humbuckers gebruik kan ik die toch tegen elkaar uit fase zetten

G.G.
10 januari 2007, 12:12
ik wou beide (phase en coil splitting) doen via push pull pots.

In jouw tekening zie ik dat de humbuckers meer twee draden hebben (massa en een hot draad), coilsplitting gaat dus niet lukken omdat de beide spoelen intern, in de humbucker, verbonden zijn.

DarknessAwaits
10 januari 2007, 12:19
In jouw tekening zie ik dat de humbuckers meer twee draden hebben (massa en een hot draad), coilsplitting gaat dus niet lukken omdat de beide spoelen intern, in de humbucker, verbonden zijn.

Dit is al eerder besproken:


dit is een oud schema, mijn pickups zullen seymour duncans zijn, en die hebben 4 draden aanwezig.
is er iemand die mijn plannetje dan zou kunne aanpassen om de in en uit fase erbij te zetten?

Valoosj
10 januari 2007, 12:30
hehe, dat was snel gereageerd. ik had het zelfs nog niet gezien.
ik gebruik inderdaad Seymour Duncans die de nodige draden hebbe.

ik ben aan het opzoeken geweest, en Brian May zet zijn brug en midden single coils tegen mekaar uit fase. dus zoiets zou ik dan willen doen met mijn brug en nek humbucker. maar is het dan mogelijk om ze zowel als humbucker en als single coil (na coil splitting) uit fase te zetten? op die manier zou ik veel verschillende tonen uit mijn gitaar kunnen krijgen

B_2_the_a
10 januari 2007, 13:12
dat is met het schema al zo :)

G.G.
10 januari 2007, 13:34
Dit is al eerder besproken:
Heb twee keer het hele topic doorgespit, omdat ik er al geen hol meer van begreep. Heb er helemaal overheen gelezen.

Ik zeg niets meer......

Valoosj
10 januari 2007, 18:46
en hulp? ik zit hier nog altijd met het probleem dat ik niet weet hoe ik de ganse schakeling moet doen...

Valoosj
11 januari 2007, 21:14
ok, ik heb mezelf er net opgesmeten. ik ben een uur bezig geweest, en er ontbreken nog een paar kleine details die ik zelf niet goed weet. en het zou handig zijn mocht iemand het nakijken om me op eventuele fouten te wijzen ook. dit naast het aanbrengen van de laatste draadjes dan :)

het is de bedoeling dat ik met de volume push pull pot mn humbuckers omzet in single coil. en met de tone pot zet ik mn brug PU uit fase. onafhankelijk of hij als single coil of humbucker werkt op dat moment.

http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/wiring1.jpg

B_2_the_a
11 januari 2007, 21:21
je zal overigens het verschil tussen in/uit fase niet horen als alleen je brughumbucker aanstaat ;)

dat hoor je pas in combinatie met andere pickups

Valoosj
11 januari 2007, 21:36
dat de fase verwisseling enkel werkt met beide pickups weet ik hoor :)

ik bedoelde dat de fase werkt als ik in single coil of humbucker sta met de volume push pull pot. de 3 way switch moet in het midden staan (beide pickups actief) alvorens de fase werkt

Valoosj
11 januari 2007, 21:42
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/wiring3.jpg
zo, als dit niet correct is, ik weet het ook niet. iemand, wijs me op mijn fouten :)

G.G.
12 januari 2007, 02:00
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/wiring3.jpg
zo, als dit niet correct is, ik weet het ook niet. iemand, wijs me op mijn fouten :)

Bovenste pushpull zal je coilsplit zijn. Je moet de twee onderste polen nog met een draadje naar de massa verbinden.

Onderste pushpull klopt voor zover ik het kan inschatten (van links naar rechte en van rechts naar links daait de massa en de "hotwire" om, dus dat is goed.

Nu nog even een draadje van de behuizing van je minisitch naar een ander massapunt aanleggen zoals ook de pots met elkaar verbonden zijn.

Kan iemand nog even kritisch naar de tonepots kijken, want daar ben ik het even kwijt.

Valoosj
12 januari 2007, 23:43
niemand die zich geroepen voelt om dit eens na te kijken?

B_2_the_a
13 januari 2007, 10:21
ik zou dit doen met de tonepots:
het signaal draad naar het middelste pootje
en de condensator aan het linker pootje

Valoosj
13 januari 2007, 11:54
de capacitors die zitten volgens de schema's van seymourduncan. ik heb die niet veranderd. zou dit voordelen hebben ofzo. en is er verder niets dat moet gebeuren?

bij mijn bovenste push pull pot zou er nog iets moeten gebeuren volgens G.G. , maar die komt ook zo van de seymourduncan site. dus ik weet het allemaal niet meer :s

B_2_the_a
14 januari 2007, 18:42
waar woon je, ga zelf aan de slag en als het de mist in gaat wil ik wel helpen!!

Valoosj
14 januari 2007, 19:38
ik woon vlakbij antwerpen, ik denk niet dat het dan echt alle moeite waard is om helemaal tot België te rijden :)
een zeer vriendelijk aanbod, maar ik zou het u niet willen aandoen als dan blijkt dat ik maar 1 draadje vergeten ben ofzo...
ik vermoed dat mijn laatste plannetje toch vrij correct zou moeten zijn, maar ik ben niet zeker of ik de schakelaar (voor de pickups) moet aarden zoals de pots, en of de bovenste push pull pot nu nog een extra draadje moet hebben. want die stond er bij seymour duncan's originele plannen niet op.

Valoosj
15 januari 2007, 16:14
ik heb alles nog eens bekeken op seymour duncan, en zover ik kan zien moet nu mijn schakeling in orde zijn. de enige wijziging was dat de schakelaar nog geaard moest worden. de bovenste push pull pot is zoals op de site, met 2 open slots bovenaan, en niet geaard. ik vind dat een beetje vreemd, maar het staat zo op de site dus het zal wel juist zijn. hier is dan het plannetje, misschien wil er iemand nog commentaar op geven

http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/wiring4.jpg

G.G.
15 januari 2007, 16:31
ik heb alles nog eens bekeken op seymour duncan, en zover ik kan zien moet nu mijn schakeling in orde zijn. de enige wijziging was dat de schakelaar nog geaard moest worden. de bovenste push pull pot is zoals op de site, met 2 open slots bovenaan, en niet geaard. ik vind dat een beetje vreemd, maar het staat zo op de site dus het zal wel juist zijn. hier is dan het plannetje, misschien wil er iemand nog commentaar op geven

http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/wiring4.jpg

Die pushpullpot is zelf wel geaard, wat dat is de behuizing van de potmeter die eropzit al. Wat ik eerder vertelde, slaat natuurlijk op de twee ondertse lussen van het schakelaargedeelte. Die rooie en witte draad moeten aan de aarde komen via de schakelaar. Die rooie en witte zitten op de middelste lussen. Het lijkt me dat die onderste twee lussen aan de behuizing vast moeten zodat hij de rooie en de witte draden aan de massa legt en daarmee van beide humbuckers een spoel uitschakeld.

Zoals ie nu is doet ie volgens mij helemaal niets.

Valoosj
15 januari 2007, 17:42
je uitleg lijkt me heel logisch, maar dan vind ik het raar dat de onderste 2 lussen met elkaar verbonden zijn. mss dat het op die manier werkt?
en als ik die dan zou aarden, gewoon in 1 van de 2 onderste lussen een draadje steken dat naar de aarding gaat?

G.G.
15 januari 2007, 17:44
je uitleg lijkt me heel logisch, maar dan vind ik het raar dat de onderste 2 lussen met elkaar verbonden zijn. mss dat het op die manier werkt?


Als ze allebij met de aarde verbonden zijn, zijn ze via die aarde ook aan elkaar verbonden. Ik zou een gestript draadje door beide oogjes steken, twee kloddertjes tin op de puntjes. Draadje omknikken en tegen de behuizing solderen en klaar......

Valoosj
15 januari 2007, 17:54
over enkele maanden zal ik het weten :)

ik ben momenteel bezig met de enorm moeilijke lak te verwijderen, waarna ze sneeuwwit geverfd zal worden