PDA

View Full Version : Fretten slijtage



Stringkiller
24 december 2002, 14:51
Ik merk dat na 2,5 jaar vrijwel dagelijks spelen op mijn Cort Earth 100, de bovenste drie fretten (verst verwijderd van de klankkast)ter plaatse van de hoge e- en b- snaar slijtage plekken vertonen. Sommige plekken zijn best diep, maar nog niet zo diep dat er niet meer mee te spelen valt. Heeft iemand enig idee of dit slijtagepatroon normaal is voor dit tijdsbestek en wat het kost om bijvoorbeeld de bovenste drie fretten te laten vervangen door nieuwe?

Kjiratsiekoedel
24 december 2002, 14:58
Het is aardig normaal (helaas)

Je kan die drie fretten laten vervangen

Het kost veel, bel naar verschillende bouwers voor een 'offerte', en bekijk dan of het niet te duur wordt (ten opzichte van de prijs die je hebt betaald voor de gitaar)

Lightner
24 december 2002, 15:16
Bedoel je de fretten of de hals?
Mijn hals verkleurt wat, maar dat schijnt makkelijk op te lossen te zijn met wat Dunlop vloeistof ofzo..

gertdm
24 december 2002, 15:56
criterium volgens mij is of de toon nog zuiver is. Bij teveel slijtage van een of meerdere frets wordt de toon onzuiver en dan is vervanging wel noodzakelijk natuurlijk.
2,5 jaar is redelijk snel om te vervangen, tenzij er een slechte(goedkope) soort fretdraad is gebruiktop je gitaar.
Putten in de frets is logisch en zeker bij intensief gebruik.Maar als hij nog zuiver klinkt en de intonatie nog in orde is, dan zou ik het nog even voor lief nemen.




<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: gertdm op 2002-12-24 15:57 ]</font>

Goo
24 december 2002, 17:25
Ik heb mijn frets vervangen ( 12 stuks ) en dat kostte 50 eurotjes..

maar je moet ff vragen of ze je frets niet kunne vlakken. das wat goedkoper..

suc6

Kjiratsiekoedel
24 december 2002, 17:40
Dat is niet duur