PDA

View Full Version : warmoth vs fender?



Orpheo
7 januari 2007, 23:00
Ik heb een hoop ideeen in mijn hoofd over hoe mijn strat of tele eruit moet zien. warmoth levert dat perfect (en dan zelf solderen en schroeven). maar ik vroeg me af: hoe verhoudt de kwaliteit van warmoth zich tegenover fender?

en die problemen die ik lees in t topic van de allparts-strats, als je een niet-gelakte warmoth-hals neemt , heb je die dan ook?

anders gezegd: voor iemand met 2 linker handen: is het in elkaar zetten van een warmoth-strat (met gewone vintage 6schroef brug) te doen? qua solderen geloof ik t wel, das geenpunt, maar het houtwerk en het aan t body werken van de hals en brug, daar heb ik niet zo heel veel vertrouwen in. iemand die me over de streep trekt?

Mattia
7 januari 2007, 23:25
Een Warmoth 'kit' strat, mits door hun al gelakt, etc. (lakwerk, da's gewoon niet makkelijk), is kwestie van een paar schroefgaten kunnen boren, en dan een setup kunnen doen; de kwaliteit/afwerking van een USA Fender moet je met gemak kunnen halen, en met grote waarschijnlijkheid overtreffen.

Is wel wat gevaarlijk. Zo ben ik begonnen (alleen wel ongelakte body+hals, en mijn onervarenheid is zeker duidelijk te zien als je die gitaar bekijkt/bespeelt), toen kwam Hiscock's boek, en toen, tja...

DarknessAwaits
8 januari 2007, 00:08
Ik denk dat je die kwaliteit met gemak kunt halen, zelf hoop ik met m'n allparts strat ook de standaard Fenders te overtreffen.

Als je gitaar uit betere onderdelen bestaat dan zo'n fabrieksexemplaar, dan is 1 en 1 al snel 2. Hoop ik althans.

vulvasonic
8 januari 2007, 00:47
Met Warmoth, mits gelakt (en kijk uit, want ze hebben bepaalde features voor de afstelling van de neck waarbij een speciale body hoort) kun je nauwelijks fout. Het is dat ze reteduur zijn, anders had ik zelf allang een in elkaar gezet.

Ik heb ooit met All Parts spul een Esquire in elkaar gezet en dat ding klonk echt WAANZINNIG goed! Wel met meer mazzel dan wijsheid, maar goed, dat mag de pret niet drukken. Ash body, voorgelakt, maar niet afgelakt (nooit gedaan ook), een maple hals, een ouderwetse brug, de beste potmeters en de beste mechanieken. Het enige wat ik heb uitbesteed was de montage van de grafieten topkam. En nogmaals, het ding klonk geweldig en kostte me niet eens veel.

Als je het geld hebt om voor Warmoth te gaan, DOEN!
Veel makkelijker krijg je niet de tele of strat van je dromen.

oknarb180
8 januari 2007, 01:00
Hey,

Ik als stratman kan je uit mijn ervaring het volgende vertellen:
De kwaliteit van USA-Fenders uit de standard en deluxe series zijn inderdaad makkelijk te benaderen, hetzij te overtreffen. De tijd dat ik in een muziekwinkel heb gehobbyd, heb ik heel wat USA strats in handen gehad. Maar onderling zit er zo vreselijk veel verschil tussen de diverse USA strats. De ene standard speelt niet als de andere. Een fijne Fender-strat vinden is echt wel een kwestie van diverse strats vergelijken/proberen. Ik zou nooit een standard kopen zonder 'm te proberen. Zie de standard als een instapmodelletje. Ik denk als vergelijking aan een Les Paul Studio, (die schijnt niet eens in de states te worden gemaakt, alleen daar heb ik van horen zeggen en weet ik niet zeker) das ook een instapmodelletje (mijn inziens), dan vond ik een standard en custom veel prettiger spelen en klinken.

Zelf heb ik een Malmsteen strat (artist series), en dat vind ik toch wel een van de beste strats, even het scalloped fretboard buiten beschouwing gelaten! een SRV speelt ook echt lekker, tenminste ik heb er in de loop der tijd een paar bespeeld en die speelden allen eigenlijk lekker.
Als je echt een goede Fender strat wil, dan is mijn ervaring dat die eigenlijk pas te vinden is vanaf de artist series of hoger, maarja, dat zijn dus dure strats. Er wordt ook wel veel meer zorg in de bouw gestoken. Overigens vind ik de huidige USA-fender seventies-RI strat ook een hele goede gitaar, die heeft echt een beetje de bite die een echte 70-ties strat heeft (tenminste de periode tot '76, daarna werden ze nogal erg zwaar geloof ik) Misschien komt het ook wel omdat ik een beetje pre heb voor de 70-ties strat.

ik dwaal een beetje af, weer ff on-toppic:
Laten we eerlijk wezen, goede Fender gitaren zijn voor 't mooie te duur en zeker met een heleboel goedkopere gitaren/onderdelen te evenaren of overtreffen. Maar de waardevastheid vind je absoluut niet in een een andere strat van welk merk dan ook!!! En dat is de andere kant van "de munt".

Oprheo, probeer je strat gewoon zo samen te stellen dat ie jou bevalt en dat je er echt lekker op speelt en een goede sound heeft, dan maakt het denk ik niet uit of het merk nou Richwood, Fender, joepiedepoepie, of wat dan ook is.

vr.gr.

Branko

fred dons
8 januari 2007, 10:09
de "problemen" die er nu zijn met die all parts liggen aan deze specifieke bodies, de all parts nekken schroef ik net zo gemakkelijk op een fender of warmoth body zonder extra boor of frees werk.
ik heb een andere (duurdere) series all parts bodies en die hebben wel direct de juiste diepte neckpocket

de neckgaten in de body en nek zijn bij warmoth al voorgeboord en je kunt je gitaar zo assembleren, een kind kan de was doen
ik ben ook beginnen met Warmoth parts en assembleer nog regelmatig (lees vorige week) een warmoth strat dus ik kan het indereen aanraden, warmoth boort zoveel mogelijk voor dus het extra werk is minimaal en de kwaliteit van hun hout is meer dan uitstekend .
de gitaar die ik vorige week gedaan heb is een koa body met een solid indian rosewood nek (boatshape) (sorry geen pics, vergeten te uploaden) en dat die gitaar is wel zo akelig goed geworden

als je bijvoorbeeld een rosewood nek neemt (of een andere tropische houtsoort) dan hoef je de nek niet te lakken dan dat maakt het alleen maar makkelijker

Orpheo
8 januari 2007, 11:03
hmm dat klinkt aantrekkelijk! ik wil 2 strats en 2 tele's. fred dons heeft mee aangestoken met a: het zelfbouwvirus en b: het 'vele diverse soorten gitaren hebben' virus, waarvoor mijn dank ;)

tele1 word een '52 tele kopie
tele2 word een jaren 60 custom kopie
strat1 word er eentje ala 50ies
strat2 word er eentje ala 60ies.

allen met superdikke halzen (ik denk de boatshape) en t esdoorn word gewoon geolied. speelt ongelooflijk lekker. ik wil ooit nog wel iets met rosewood hals, maar dat komt later. de tuners worden gewoon gotoh's (zeer tevreden hierover). niet sperzels, want deze kunnen de dikte van de snaren niet aan die ik wil :chicken: en qua pups, tja, dat is een inkoppertje: BKP! :D

omdat ik redelijk specifieke eisen heb wat deze gitaren betreft (pups, hardware, looks, houtsoorten, halsdikte) ga ik gewoon dus warmothen; dit topic, hoe eenvoudig t is, heeft me over de streep getrokken.

ik heb het zitten narekenen: iedere gitaar gaat me ongeveer 750/800 euro kosten, en als het ECHT zo goed is als dat gezegd word, is dat echt geen geld. de grootste kostenpost zit 'm niet in t hout, maar in de elementen 8-)

fred dons
8 januari 2007, 11:08
Orpheo
kom anders een keertje langs bij mij, ik heb nagenoeg alle backprofielen van Warmoth (+ de verschillende nut breedtes, heel belangrijk) dan kun die eens aanvoelen, 1 mm verschil in de neck kan echt het verschil betekenen tussen een nek die perfect aanvoelt of een die heel zwaar speelt

robostrat
8 januari 2007, 11:31
kom anders een keertje langs bij mij, ik heb nagenoeg alle backprofielen van Warmoth (+ de verschillende nut breedtes, heel belangrijk) dan kun die eens aanvoelen, 1 mm verschil in de neck kan echt het verschil betekenen tussen een nek die perfect aanvoelt of een die heel zwaar speelt

Heb je even voor mij
maak wat tijd voor me vrij :D
ben je wel ff zoet!!!! :o

Orpheo
8 januari 2007, 15:35
Orpheo
kom anders een keertje langs bij mij, ik heb nagenoeg alle backprofielen van Warmoth (+ de verschillende nut breedtes, heel belangrijk) dan kun die eens aanvoelen, 1 mm verschil in de neck kan echt het verschil betekenen tussen een nek die perfect aanvoelt of een die heel zwaar speelt

ja lijkt me tof! Ik pm je er tzt over. maar waarschijnlijk word het het dikste profiel en de breedte van mijn favo les paul. 1 11/16 inch geloof ik. maar goed, dat bepaal ik definitief als ik een bezoekje aan jou heb gebracht! bedankt voor het aanbod!