PDA

View Full Version : Techniek of mijn gitaar?



Lightner
24 december 2002, 14:37
Luis,

Stel, men neme een elektrische gitaar. Daarop speel je (nadat hij gestemd is uiteraard) een G (320033) (Oooh, mooi :smile:), daarna een A (x02220) (Oooh, mooi :smile:), en dan een D (xx0232). Auwpijnargl :sad:

Wat blijkt, de 4e fret wordt te hard ingedrukt. (Mooi in het midden van de fret, snaar tegen de hals aan) Als je 'm heel lichtjes indrukt, vlak tegen de fret aan, is hij goed. Druk ik te hard?

Op mijn semi-akoustische klinkt het prima, nooit problemen mee gehad. Ik dacht dat het aan de gitaar lag, dus dat ding schoonmaken, snaren oprekken en stemmen en weer proberen; hetzelfde resultaat. Overcompenseren heeft praktisch geen nut en de G-snaar naar beneden draaien geeft een vreselijk effect.
Nu dacht ik laatst (lees: eergister), misschien lost het zich op als ik er dikkere snaren op zet.

Iemand hier ervaring mee en hoe heeft die persoon het opgelost?

Negative K3 fan
24 december 2002, 14:42
ik snap je probleem niet met het vierde fret? En bij het gitaqarspelen moet je er altijd voor zorgen dat je dee noot zo dicht mogelijk bij dee fret fret, dus er vlak achter.

Lightner
24 december 2002, 14:45
Oeps. Ik bedoel niet de 4e fret, maar de 4e snaar, óp de 2e fret. Het komt alleen maar voor bij die snaar. De rest druk ik allemaal 'normaal' in.

Negative K3 fan
24 december 2002, 14:57
je bedoelt dus de g snaar... (de 3e snaar, hoge e=1 lage e=6 maar dat terzijde). Het kan zijn dat er een fret uitsteekt, waarschijnlijk ben je het best af als je ermee naar een gitaarwinkel oid gaat om hem daar na te laten kijken.

reachie
24 december 2002, 15:11
Ik neem aan dat je de intonatie goed hebt afgesteld?

Lightner
24 december 2002, 15:13
Uiteraard:)

reachie
24 december 2002, 16:19
je weet maar nooit :wink:

iig het enige wat ik nog kan bedenken is dat de frets niet even hoog zijn. Is de gitaar nog nieuw ?

Pee
24 december 2002, 16:25
bij mij is dat niet, maar dat kan ik wel doen.
ik heb jumbo frets en je hebt een zuivere noot als je de snaar niet helemaal tegen de toets duwt. als ik verder duw is het gelijk benden.

Lightner
24 december 2002, 21:15
K heb er nu .010 snaren opgezet, en dan komen ze minder snel tegen de hals aan. Je merkt het verschil meteen!

(Hoewel mijn tremolo nu schuin zit. De enige oplossing daarvoor is een extra set veren zeker? Er zitten er al 3 in, dan zouden er nog 2 bij moeten.)

alhambra
24 december 2002, 21:54
je kan ook de schroeven van de veren wat aandraaien