PDA

View Full Version : oude framus strat nieuw leven ingeblazen



wietse
7 januari 2007, 20:42
jawel weer één gered, deze is voor een vriend van me die al jaren in een bluesbandje speelt en er nu wat gitaar bij wil doen, dus dit gitaartje gaat nog een actief leven krijgen.
http://www.wietsesguitars.nl/framusstratflat.jpg
http://www.wietsesguitars.nl/framusstratbody.jpg

kocht hem voor 70 euro en heb er veel werk aan gehad, slagplaat gemaakt, normale stratslagplaat past niet, tremelo arm gemaakt 3 weg schakelaar vervangen voor een 5 standen, element kapjes hersteld ( was het hart uit gesneden) en enkele dikke lakbeschadigingen weggewerkt.
ik ben erg blij met het resultaat, daarbij speelt hij ook nog verdomd lekker, zo lekker zelfs dat als ik een echte speler zou zijn deze niet weg zou gaan.
de lementen zijn van het rail type en iets dikker dan normale strat elementen en klinken dus ook zo, lekker vet.
verder heeft deze gitaar een gelamineerde hals en lekkere brede platte frets, echt van die lage jongens die je in de 70er jaren op veel duitse gitaren tegenkwam.
de brug/tremelo constructie is typisch framus en heeft nog het meest weg van wat op een jaguar/jazzmaster werd gebruikt, zo'n tuneomatic rollerbridge.
de originele stemmechaniekjes (in line, open) zijn zo verdomd goed en werken zo verrekt precies en blijven goed gestemd dat ik die heb laten zitten, wou ze vervangen door een modern setje maar deze oudjes werken vele malen lekkerder en beter.
bewijst maar weer dat die moffen wel gitaren kunnen bouwen, ga hem volgende week brengen en hoop dat hij niets anders heeft gekocht ondertussen, want je kan veel minder beginnen dan op een 70's framus.
totale kosten nu 110 euro inclusief brandstofkosten, en koop voor dat geld tegenwoordig maar een podiumwaardige gitaar, want dat is hij zeker.
wel grappig is dat de potmeters net de andere kant om draaien dan normaal dit hoort zo, want de wiring is verder nog helemaal origineel.
dit gaat zeker andere gitaristen nog eens in de war brengen, denken dat ze de boel opendraaien, maar dan opeens niks horen :D.

robert-gitarist
7 januari 2007, 21:10
Hahahahaha lachen zeg dat verhaal van die potmeters :D Zie het al voor me hehe..zal helemaal gek worden als het me zou overkomen.
Maar god,ik vind het echt een hondslelijke gitaar.Sorry :) smaken verschillen.Maar vind het wel erg leuk dat je dit soort dingen allemaal opknapt enzo.Opzich is de gitaar niet lelijk maar de hardware,tremele,volume/tone knoppen,elementen..veder ziet hij er wel goed uit..wel netjes afgewerkt dacht ik zo.Ik heb een basgitaar van Framus en het is geen slecht merk.

Hector_Tsolodimos
7 januari 2007, 21:17
cool ding :D

soundbound
7 januari 2007, 21:40
ik vind het wel een knappe gitaar! Hoe zit die tremolo in vredesnaam in elkaar?