PDA

View Full Version : Locking Nut Peavey Vandenberg



svdijk
7 januari 2007, 18:02
Ik ben op zoek naar een locking nut voor m'n Peavey Vandenberg.
Deze gitaar, die ik tweedehands gekocht heb, was nogal 'gemod' , en de lockingtopkam was vervangen door een graphite topkam zonder loching mechanisme dus.
De tremelo die erop zit is een Kahler 2700 onder lic. van Floyd Rose. De topkam is iets smaller dan een standaard Floyd Rose locking nut, hij moet ongeveer 41mm breed zijn.
Tevens ontbreekt de tremelo arm, waar ik dus ook naar op zoek ben.
Ook zoek ik de schroeven waar de tremelo mee op de body steunt, ze zijn behoorlijk versleten.
Dit zijn dus de schroeven waarmee je ook de actie afstelt.

De gitaar probeer ik dus weer origineel te maken, alleen het is lastig om hier nieuwe onderdelen voor te krijgen, vandaar dat ik het via deze weg probeer.

Stefan

Orpheo
7 januari 2007, 18:25
wat je kan doen is een 'behind the nut' locking systeem zetten. net zoals kahler dat heeft, en charvel ook deed met zijn floyds. kijk maar op de site van kahler.

DarknessAwaits
7 januari 2007, 19:41
Maar dat is niet zinvoller dan locking tuners nemen, of vergis ik me nu? Nu blijf je toch met de wrijving van de topkam zitten.

Orpheo
7 januari 2007, 19:52
Maar dat is niet zinvoller dan locking tuners nemen, of vergis ik me nu? Nu blijf je toch met de wrijving van de topkam zitten.

locking tuners is niet om de stemvastheid te verbeteren maar om het hersnaren te versnellen ;) en graphtech heeft nauwelijks wrijving als de nut maar goed gesneden is. daarnaast, de 'behind the nut' heeft een aantal voordelen tegenover de gewone locking nut, maar ja, thats just me.

oknarb180
8 januari 2007, 01:10
locking tuners is niet om de stemvastheid te verbeteren maar om het hersnaren te versnellen ;)

Ik dacht ook dat je hierdoor minder omwindingen om je sleutel hebt en daardoor de snaar beter op z'n oorspronkelijke spanning terug komt bij gebruik van de trem, dus minder ontstemming. Leek me altijd wel logisch ook.

Waarschijnlijk zal het wel een combi van factoren/voordelen zijn.

vr.gr.

Branko

fred dons
8 januari 2007, 09:59
locking tuners verbeteren wel stemvastheid maar alleen in combi met een goede topkam en een niet te grote hellingshoek van de nek

ik vind persoonlijk een locking nut na de topkam helemaal niks maar ik ken genoeg liefhebbers.

er zijn schaller 41 mm lockingnuts maar de kahler was niet alleen minder breed maar ook minder "lang" dus als je een schaller installeer zul je het platform voor de locknut ook iets groter moeten maken
Kahler maakt weer onderdelen en misschien hebben ze deze nog op voorraad ?

Ik heb zelf die schroeven voor de brug ooit bij Spanjaard in Alkmaar gekocht die nog een doosje met nos kahler onderdelen (+ een nos kahler trem) op voorraad hebben, je zou ze eens kunnen bellen

Orpheo
8 januari 2007, 11:07
Ik dacht ook dat je hierdoor minder omwindingen om je sleutel hebt en daardoor de snaar beter op z'n oorspronkelijke spanning terug komt bij gebruik van de trem, dus minder ontstemming. Leek me altijd wel logisch ook.

Waarschijnlijk zal het wel een combi van factoren/voordelen zijn.

vr.gr.

Branko

ja sorry, mijn fout; dat aspect wist ik wel, ik was alleen te lui om t te schrijven :P maar ja, dat is waar. ik heb alleen een halve winding om de tunerpeg bij de hoge E, maar de rest is gewoon erin steken, strak trekken, en stemmen. en meestal is t zo strak getrokken dat ie al bijna de juiste stemming heeft. is t IETS te strak getrokken, dan heb ik vaak nog genoeg snaar over om t iets te vieren ;) ik heb vaak nog tot 3 weken nadat de snaren vervangen zijn de uiteinden niet afgeknipt. ik ben daar namelijk OOK weer te lui voor ghehe

fred dons
8 januari 2007, 11:12
daarvoor heb ik nu planetwave tuners op mijn Atlas, die snijden de snaar vanzelf af (en op mijn overige locking tuners zie je dus inderdaad vaak de snaren uitsteken ;))

robostrat
8 januari 2007, 11:26
daarvoor heb ik nu planetwave tuners op mijn Atlas, die snijden de snaar vanzelf af (en op mijn overige locking tuners zie je dus inderdaad vaak de snaren uitsteken )
+1
ze komen ook op m'n volgende zelfbouw :D

oknarb180
8 januari 2007, 12:40
Wie z'n gemak niet zoekt is lui!!!

vr.gr.

Branko

Orpheo
8 januari 2007, 15:40
daarvoor heb ik nu planetwave tuners op mijn Atlas, die snijden de snaar vanzelf af (en op mijn overige locking tuners zie je dus inderdaad vaak de snaren uitsteken ;))

ik heb express planet waves niet gekoze, juist daarom :D ik wil vaak nog wel eens opeens snel een pup eruit halen. bij de sperzels is t: snaar ontstemmen, wieltje los, snaar eruit. pup eruit nieuwe erin, en dan het omgekeerde.

svdijk
8 januari 2007, 18:25
wat je kan doen is een 'behind the nut' locking systeem zetten. net zoals kahler dat heeft, en charvel ook deed met zijn floyds. kijk maar op de site van kahler.

Dank je Orpheo, ik heb inmiddels de site van Kahler gevonden, en heb alle ondelen die niet goed zijn of die ik mis daar kunnen vinden. Alleen de originele lockingnut is inderdaad niet meer verkrijgbaar, en zal ik dus moeten kiezen voor een 'behind the locking nut'.
Wel heeft Schaller locking nuts die zouden passen, wat Fred Dons al opperde, dus ik ga nog even bedenken hoe ik het het beste kan maken.
Veel dank voor alle goede info die ik van jullie gekregen heb, en ik laat wel even weten hoe het afloopt.

Stefan