PDA

View Full Version : 19-snarige luit



DE_Jaap
7 januari 2007, 18:17
Dag allemaal,

Ik vrees dat ik geen permanente toevoeging aan dit forum ben maar ik weet helaas niet waar ik het verder zou moeten vragen.
Ik ben door omstandigheden verantwoordelijk geworden voor de verkoop van een 19-snarige luit. Maar ik heb geen idee wat deze luit waard zou zijn.

Zou iemand mij hiermee kunnen helpen? Als het nodig is zal ik wat foto's bijvoegen.

hendrix2
7 januari 2007, 20:10
foto zou handig zijn.

ernieman
7 januari 2007, 21:57
ja, idd. fotos zijn een must voor dit soort dingen.
En trouwens een 19 snarige luit wordt ookwel een 10 korige luit genoemd. Bij luiten spreekt men niet over dubbele snaren (zoals een 12 string gitaar) maar over koren. iedere dubbele snaar is een koor en de eerste snaar is meestal los en wordt als koor opzich gezien maar heet dan chanterelle.
Maar euhm, post maar eens een foto dan kunnen we eens zien wat je in de aanbieding hebt. Misschien gaat het hier wel om een gitaarluit?

DE_Jaap
8 januari 2007, 18:42
Ik heb de fotos even op myonlineimages gezet
Hier kun je ze vinden:
http://radijs.myonlineimages.com/browseFolder.aspx?ft=1

Alle hulp is welkom

Jaap

ernieman
8 januari 2007, 21:38
Het gaat hier iddd dus om een echte luit. Een 10 korige barokluit. Mooie versieringen op de hals en schroevenstuk. Koffer erbij.
Mooi. Tja een waarde. Das altijd moeilijk. Ligt ook een beetje aan de staat. Nergens barsten etc.
Weet je toevallig welke bouwer het is? meestal staat er wel ergens een merkje of aan de binnenkant een etiket. Het is wat moeilijk om dat door het rozet te bekijken maar met een zaklampje oid lukt het wel.

Nieuw kost zo'n instrument toch al gauw over de 3500 euro, 2e hands tja, toch minstens de helft. En afhankelijk van de staat toch eerder 2/3e van de nieuwprijs. Eigenlijk verminderen handgebouwde instrumenten nauwelijks in waarde (hoogstens inflatie). Maar dan moet je wel een koper vinden.

Probeer het eens bij de nederlandse luitvereniging (zoek even met google)

DE_Jaap
9 januari 2007, 01:18
Hij is in zeer goede staat voor zover ik kan zien zijn er nergens krassen of barsten. Voor de verzekering is hij 2-3 jaar geleden getaxeerd op 4500 euro wat waarschijnlijk de aanschafprijs is geweest.

Gelukkig heb ik al een koper, een vriend en collega van mijn wijlen vader wil hem hebben en geld lijkt geen grote rol te spelen.
Dit weekend kan ik de luit weer even van dichtbij bekijken (ligt bij familie) en dan zal ik de maker proberen te achterhalen.

DE_Jaap
14 januari 2007, 13:47
Ik heb de luit net nog wat beter bekeken. De maker is een engelsman met de naam Brian Cohen. Hij heeft het etiket getekend met een jaartal 1982 en een nummer 135.
De luit is 73 CM lang.

Heeft iemand nog wat meer advies over dit instrument?

ernieman
14 januari 2007, 14:00
Je kan de bouwer misschien zelf eens contacteren?
Dit is zijn site: http://www.soundpost.co.uk/index.html