PDA

View Full Version : Warme Vox AC 30



heavy-metal-thunder
7 januari 2007, 11:20
Sinds gisteren ben ik de gelukkige eigenaar van een Vox AC30 geworden. Het is een Super Twin (head + 2*12 cab), non-top boost, bj 65-66, met de silver alnico's in. Het is echt een geweldige versterker. Ergens ontwaar ik er wat Marshall in, maar dan veel bruikbaarder, minder luid, minder scherp… gewoon veel meer wat ik wil.

Het is me wel opgevallen dat die heel erg warm wordt. Mijn maat heeft dezelfe (maar dan een jaartje ouder) en die wordt even warm, dus het zal wel eigen zijn aan die versterker/class A. Mijn makker meent dat die toch niet zo gezond kan zijn voor de gebruikszekerheid, ik wil er namelijk wekelijks mee repeteren en regelmatig mee optreden (2-3u spelen). Kan dit kwaad? Moet ik iets voorzien van koeling, ventilator... extra verluchtingssleuven wil ik niet in de behuizing maken, want daar voor is het immers nog te mooi.


Meteen nog een vraagje: de output tansfo is niet meer origineel. Ik heb de originele er wel bij gekregen, maar die zou ergens een storing hebben. Weet iemand waar ik dit goed en betaalbaar kan laten herwikkelen (België, bij voorkeur)?

Mitch
7 januari 2007, 11:31
Vox heeft inderdaad bekend gestaan om problemen door hoge temperaturen. Een extra fannetje is zeker geen overbodige luxe.

heavy-metal-thunder
7 januari 2007, 11:44
Zo eentje uit een PC? Geeft dat dan geen brom of kan daar iets aan gedaan worden om dat te verkomen? Ik heb wel gedacht om ook het achterpaneel te vervangen door een roostertje (zoals vb. achterkant van veel Marshalls)

beus
7 januari 2007, 13:10
gefeliciteerd! dat is een mooie versterker.

ik heb een 65er en die wordt ook erg warm. probleem is dat behalve de kleine ventalitie roostertjes er geen lucht inlaat is. er is geen doorstroming. bij die van mij heb ik een nieuw achterpaneel gemaakt met zo'n computer fan (220V) er in. die staat altijd aan en dat stoort niks. maakt wel wat geluid maar zo'n AC30 bromt uit zichzelf al harder. bijkomend voordeel is dat je tone wat beter blijft; als de versterker erg warm word verlies je wat hoog en brilliance, nu met de fan niet.

Aart

vulvasonic
7 januari 2007, 13:25
Op die ouwe van mij kun je een ei bakken, maar problemen heb ik er maar hoogst zelden mee.

heavy-metal-thunder
7 januari 2007, 13:29
Absoluut een heel mooie amp!! Heb al wat vintage Marshall en Fender (gehad), maar dit is eigenlijk wat ik zocht maar niet wist waar ik het halen moest. Ik zat altijd mijn geluk bij Marshall te proberen, maar die zijn zo gigantisch luid eer ze wat goed klinken.

De mijne is er eentje uit 1965 of 1966, weet ik niet precies. Ik baseer me enkel op het grijze controlepaneel, de plastieken power switch, de silver alnico's, de plastieken hoeken... allemaal zaken uit die periode. Maar hoe kan ik weten hou oud hij precies is? Serienummer = 05538.

Bedankt voor de koeling-tip, want ik ga hem effectief gebruiken, ook al is hij vintage, in héél erg mooie staat...

beus
7 januari 2007, 15:07
de leeftijd bij een vox achterhalen is niet makkelijk. je moet het inderdaad doen met de uiterlijke kenmerken. je zou eens naar de datum codes van de speaker kunnen kijken - aangenomen dat het de orginele bijbehorende speakers zijn. de codes staan op de kurken rand.

Aart

jerome
7 januari 2007, 18:14
Absoluut een heel mooie amp!! Heb al wat vintage Marshall en Fender (gehad), maar dit is eigenlijk wat ik zocht maar niet wist waar ik het halen moest. Ik zat altijd mijn geluk bij Marshall te proberen, maar die zijn zo gigantisch luid eer ze wat goed klinken.

De mijne is er eentje uit 1965 of 1966, weet ik niet precies. Ik baseer me enkel op het grijze controlepaneel, de plastieken power switch, de silver alnico's, de plastieken hoeken... allemaal zaken uit die periode. Maar hoe kan ik weten hou oud hij precies is? Serienummer = 05538.

Bedankt voor de koeling-tip, want ik ga hem effectief gebruiken, ook al is hij vintage, in héél erg mooie staat...

Gefeliciteerd man!!!
Lekker he zo'n ouwe brulbak?
Een bandlid van mij heeft ook zo'n ouwe hete kachel.
Die gaat er ook een ventilatortje inzetten....
Ik weet niet waar je woont maar in IJmuiden is er een dumpzaak met ventilatoren in alle soorten en smaken!

Het is overigens niet alleen de amp die dat mooie geluid maakt.
Ook die Silver Alnico's hebben er daar een groot aandeel in.
Het zijn superspeakers, warm maar niet wollig, clean met een lekker randje maar en je kan er ook lekker mee brullen en scheuren.
Ik speel overigens met een Marshall buizentop over een Vox cab met 2 Silver Alnico's;
Ook een geweldige combinatie en eeen geweldige sound!!

plezier ermee!

heavy-metal-thunder
7 januari 2007, 20:59
Inderdaad erg lekker. Dit is de sound die ik uit marshalls probeerde te halen, maar er niet in slaagde omdat ze o.a. veel te luid zijn. Ik heb hem nog niet in mijn bandje uitgeprobeerd, maar het geluidsniveau van die Vox luikt me juist prima geschikt ervoor: net dat heel klein randje, om de rest met pedalen te doen.

Kunnen die silver alnico's een Marshall 50W top aan? Ik heb nog een Marshall JMP 50W, model 1987 (uit 1971) en zet die momenteel op een 1960 greenback cab. Klinkt wel goed, maar zo'n 2*12 cabje is toch wel heel erg handig.

Ik had gedacht om een ventilator van een pc te gebruiken.

jerome
7 januari 2007, 22:43
De silver alnico's kunnen wat meer hebben dan de blue alnico's, ongeveer 25 watt.
Ik heb een Vox cab met 2 silver alnico's, totaal 50 Watt dus.
Ik speel al iets van 16 jaar met een Marshall 100 watt top JMP2203 over die die box. Ik moet er wel bijzeggen dat de mastervolume niet boven de 4 1/2 komt en de preampvolume staat meestal op 5 á 6.
Ik heb de master volume ooit wel eens op 5 gehad maar toen merkte ik dat ik op de limit zat...
Sinds kort heb ik er een tweede Vox cab bij met dezelfde speakers.
Live wil ik met 2 boxen gaan spelen, dus 100 watt aan speakers.

Een Marshall 50 watt top moet dus makkelijk kunnen als je je (master)volume maar niet te hoog zet...

http://i137.photobucket.com/albums/q235/jeroenm2/DSC00015-100.jpg

Juup
8 januari 2007, 13:06
Yep, ik heb ook een Vox Ac30 TB/6 uit 1965 en deze wordt ook errug heet. (Vroeger werden ze wel Firefox genoemd omdat ze wel in de fik konden vliegen). Ik heb er zo'n mini-ventilatoortje in gebouwd. Zie je niets van en is wel prettig voor de buizen. Maar aan de andere kant kunnen ze de warmte wel hebben en ik vind de vox beter klinken als ie heet is. The Edge schuift het paneel een stukje uit de kast voor koeling....Je kan ook het achterpaneel nabouwen en daar twee grotere vents inbouwen.
Wat je nooit moet doen is een biertje oid op de versterker zetten. Als dat omvalt en in de koelopeningen terechtkomt....is het einde oefening.
Gewoon lekker scheuren op m.i. de beste versterker ooit gebouwd, samen met de Twin Reverb.
Shine on....
Greetzzz Juup
PS is dit er nog een met een koperen Servaas-plaatje?????

heavy-metal-thunder
8 januari 2007, 17:19
Hey Juup, waar heb je dat ventilatortje ingezet? Geeft dat dan geen brom. Ik heb hier een klein ventilatortje liggen (type dat op de processor van een PC zit, 4 x 4 cm), gaat op 12 V DC. Ik had gedacht om het achterste paneel er af te halen en 1 of 2 van die vent'jes te bevestigen, zodat er lucht langs de zijkanten naar voor kan stromen. Of heb je het vent'je ergens vooraan ingebouwd? Heb je dan extra luchtsleuven???

Servaasplaatje ??? Ken ik niet.

Juup
8 januari 2007, 23:09
Hey HMT, ik heb dat kleine 12V ventje aan de binnenkant onder het linker vent.rooster geplaatst. Daar was net ruimte voor. Je kan idd je achterpaneel gebruiken, maar dat vind ik zonde vanwege originaliteit. Je kan ook een multihoutplankje op maat zagen, twee grote pc-vents erin en zwart bekleden. Het org. model bewaar je.
Ik heb het model met 3 kleine rooster. Wat je ook kan doen is een houder maken waar je de kleine vents in maakt en bovenop de roosters van je versterker leggen .
Een achterpaneel zoals bijv. een Marshall vind ik ook een goeie optie

Greetzzz Juup :soul:

heavy-metal-thunder
15 januari 2007, 20:16
Welke pedalen gebruiken jullie bij een AC30. Ik heb de non-top boost versie, dus overdrive/disto haal ik uit pedalen. Crunch zou nog wel gaan, met een gitaar met humbuckers, als ik volume behoorlijk open zet. Maar eigenlijk is dat wat te luid (denk ik).

Ik heb wat geëxperimenteerd met een Boss OD-1, maar dat klinkt met een tele nogal oubollig (mid jaren 60). Met een Boss sd1 en een les paul klonk het wel sappig. Disto haal ik uit een maxon Rod 881.

Andere suggesties?

Genre : rock.

beus
15 januari 2007, 23:40
ik speel ook met een AC30 en een tele en (blues) rock: voor de scheur heb ik een marshall guvner, het eerste model. voor de crunch en wat meer fender achtige geluiden een everman fuzz drive. we spelen redelijk hard maar toch niet hard genoeg om de AC30 te oversturen. ik heb ook wel van tijd tot tijd andere pedaaltjes geprobeerd maar kom toch weer op deze uit. (voor die everman zou ik wel een pedaal willen hebben wat meer gain heeft maar op mijn AC15 die wel scheurt op een redelijk volume is de everman perfect)

Aart

Nobler
17 januari 2007, 17:40
Ik heb ook een top-boost-loze AC30, eentje uit 1964. Als ik die op volume zou willen laten oversturen stort de repetitieruimte in. Een van mijn problemen was dat ik de volumeknop niet zacht genoeg kon zetten om hem zonder effecten in de repetieruimte te gebruiken (nog afgezien van het enkel cleane geluid). Op de eerste stand waar er geluid uit kwam vond de band het al te hard. Mijn redding kwam door een Ibanez Tubescreamer, een TS10 in mijn geval. Ik heb nooit over een echte 808 mogen spelen, maar de TS10 geeft op de AC30 (met Celestion greenbacks) een prima warm en lekker bluesy vervormd geluid met mijn ES335. Bij repetities stond de versterker toch maar net open, dus ik maakte eigenlijk geen gebruik van de buizen. Ik ben sindsdien op zoek naar een bruikbaardere en vooral draagbaardere versterker voorin de repetitieruimte. Ik heb de Vox op het podium wel eens voluit gehad (zonder TS) en dan overstuurt hij echt niet als een Marshall.
Ik heb het ook geprobeerd met een Marshall Power Brake. Ik wilde op een hogere volume stand een minder hard maar wel vervormd geluid. De power brake was duur en eigenlijk ben ik er weinig mee opgeschoten. Ik gebruik hem niet meer. Ik heb ook nog een Vox over the top boost gekocht, een effect met een laagspanningsbuis, maar dat heeft toch niet hetzelfde effect als de tubescreamer. Ik denk dus dat ik op zoek ga naar een tweede tubescreamer (liefst een re-issue), zodat ik de SRV setup kan immiteren. Geen TS voor het cleane geluid, één ingesteld op bescheiden vervorming voor de normale begeleiding en eentje vrij ver open voor het sologeluid.
Ook mijn Vox wordt warm, maar ik heb altijd gedacht dat dit ook optimaal voor het functioneren van de buizen was, dus ik gebruik geen ventilator. Gaat al 25 jaar goed. Wel een probleem is (was) dat ik mijn versterker in een uitdragerszaak kocht waar twee herders losliepen. Ze hadden over en in de kast gezeken en er lag zelfs een drol in. Door de warmte kwame (en komen zelfs nu nog) allerlei geuren los die je liever niet ruikt ...

Ik heb dus effecten nodig. Ik heb een Tubescreamer, een TS10.

heavy-metal-thunder
18 januari 2007, 12:36
voor de warmte heb ik de buitenste vijzen waarmee de achterplaat op de behuizing zit, losgemaakt. nu kan ik makkelijk de versterker eruit schuiven. Wel opletten tijdens transport dat hij er niet uitschuift. Maar idd. als hij wat warmer wordt, dan gaat hij ook beter klinken.

Tubescreamers zijn niet echt mijn ding, toch had ik hier al aan gedacht omdat dit imo een non top boost, min of meer de richting van een TB laat uitgaan. De TS10 heb ik eens gehoord op een JCM 800 en dat ging wel heel erg goed.

btw: ik heb gisteren voor het eerst met mijn AC30 gerepeteerd, maar door omstandigheden, niet op het originele 2*12 alnico cab, maar over mijn Marshall 1960 AC 4*12 Greenback cab. Ai, LUID. Dat ding blies de oren van mijn kop. dat ding blaast zo hard als mijn Marshall JMP 50W. Gelukkig klinkt de vox stil (nou ja) toch ook wel goed.

jerome
18 januari 2007, 12:48
btw: ik heb gisteren voor het eerst met mijn AC30 gerepeteerd, maar door omstandigheden, niet op het originele 2*12 alnico cab, maar over mijn Marshall 1960 AC 4*12 Greenback cab. Ai, LUID. Dat ding blies de oren van mijn kop. dat ding blaast zo hard als mijn Marshall JMP 50W. Gelukkig klinkt de vox stil (nou ja) toch ook wel goed.

Als je 1 keer hebt gerepeteerd over die 2*12 inch Alnico cab zal vanaf dat monent denk ik nooit meer over die Greenback cab willen spelen!
Probeer die JMP 50 Watt ook maar eens over die Alnico's....
Ik ben bang dat je natte plekken in je broek krijgt... :cooler:

joesman
18 januari 2007, 15:03
enkele pedalen die volgens mij echt super klinken met een ac30:

barber ltd, xotic rc booster, en sinds heel kort ook de crowther audio hotcake,man dat is één van de meest dynamische effectpedaaltjes die ik ooit gehad heb, door alleen harder en zachter aan te slaan kan je gaan van clean met een licht randje tot serieus heavy distortion, zijn wel moeilijk te vinden.

heavy-metal-thunder
18 januari 2007, 20:33
Ik ben bang dat je natte plekken in je broek krijgt... :cooler:

hopelijk komt dat ook niet op de Vox terecht :-)

jerome
18 januari 2007, 22:25
Wordt ie wel lekker koel van...

heavy-metal-thunder
30 januari 2007, 17:53
Ik heb een probleempje met mijn AC30.

Vorig weekend wou ik wat spelen en toen hoorde ik een geruis/gezoem als ik een snaar aansloeg en deze aanhield. Het was ook of het geluidsniveau wat verminderde. Mijn Marshall top ff op vox cab gezet en het leek verdwenen te zijn. Dus moest het aan de versterker te wijten zijn.

Vandaag terug ff geprobeerd of ik dat geruis nog had. Ja, nog erger dan vorige keer! Dan heb ik per kanaal gecheckt of ik dit overal had. Neen, was enkel op het "normal" kanaal. Ik heb dan de 2 middelste preamp-lampjes omgewisseld, maar blijkbaar had ik geen geluk met de lottotrekking, want het geruis was er nog steeds. Ik ga nog eens proberen om nog wat lampjes om te wisselen en zien of dat geluid dan overslaat op een ander kanaal. Dan ben ik zeker dat er een preamplampje kapot is.

Ter info, de middelste lamp bleek een ECC82 te zijn en de andere een ECC83. Is dit normaal? Waarschijnlijk is die ecc82 voor... euh, ja, voor wat (vibrato?)??

Chris Winsemius
30 januari 2007, 18:08
Die EEC82 is voor de vibrato.

Eindbuizen?

beus
30 januari 2007, 18:12
de middelste is inderdaad een ECC82 en die hoort bij het vibrato kanaal. ik neem aan dat je dan dus 5 preamp buizen hebt en dus geen topboost. dan is de meest rechtse (van achter gezien, aan de aan/uit schakelaar kant dus) de phase inverter en de volgende de preamp buis van zowel het normal als brilliant kanaal. de twee linkse buizen zijn ook van het vibrato kanaal.

Aart

heavy-metal-thunder
30 januari 2007, 19:24
Thanks.

Ik heb nog wat verder geëxperimenteerd en wat blijkt, dat is GVD de potmeter van het normal kanaal dat naar de knoppen is. Ik had al gemerkt dat als die gans dicht stond, er nog geluid uitkwam. Maar nu al spelend aan de knop gedraaid en dan merkte ik dat het volume niet evenredig verandert.

Dat valt nog mee. Want toen ik voor de eerste keer dat rare geluid uit de speaker hoorde, vreesde ik voor de Alnico. Trouwens, ik speel soms eens in dropped D met een Les Paul, is dat nefast voor die alnico's (het zijn de silver alnico's)