PDA

View Full Version : Beginners



888_Gerrinezzzz
6 januari 2007, 20:58
Ik wil graag beginnen met gitaar spelen. Ik wil beginnen met elektrisch maar een vriend van mijn vader had verteld dat het beter is als ik begin met clasiek gitaar. ik wil dat niet. ik wil weten of je gewoon kan beginnen met elektrisch gitaar als je voor het eerst speelt.
:metal:

Reel Big Fish
6 januari 2007, 21:16
Hallo,

je bent niet de eerste met deze vraag. Je kan gewoon beginnen met elektrisch hoor. Meestal nog makkelijker ook, omdat de halzen vaak minder breed zijn. Je moet gewoon doen wat JOU fijn lijkt. Ik ben zelf ook begonnen op elektrisch en speel nu 2,5 jaar en dat gaat gewoon goed.

Veel succes!

Guinness
6 januari 2007, 22:40
Simpel.

Als je klassiek gitaar wilt spelen dan moet klassiek gitaar leren. Wil je elektrisch gitaar spelen dan moet je elektrische gitaar leren spelen.

Als je auto wilt leren rijden dan begin je toch ook niet op een tractor?.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat ofschoon de elektrische en de klassieke gitaar op elkaar lijken enz. ze feitenlijk van elkaar weghebben. Qua speeltechniek en en bespeelbaarheid. Als je het ene kent wilt nog niet zeggen dat het andere ook lukt.

Dus als je elektrische gitaar wilt spelen moet je dat gewoon doen en geen tijd, moeite, en geld verpillen met iets dat je eigenlijk toch niet wilt. Dit is niet motiverend en de kans is groot dat je hele project in de wilgen hangt.

pinkpaisleytele
14 januari 2007, 13:20
gewoon grote gore onzin! 't is natuurlijk leuk als je klassiek kunt spelen maar als je het toch niet je doel is om te doen kan je beter gewoon direct een elektrische gitaar kopen. ik heb het ook zo geleerd, eerst klassiek en daarna elektrisch, t enige wat je merkt is van: hey, op een electrische gaat het allemaal net wat makkelijker. Maar om nou voor de kat z'n *** een klassieke gitaar te kopen?
gewoon direct een electrische kopen! en van het geld wat je overhoud op die klassieke die je er dan bij zou moeten kopen koop je gewoon een betere elektrische gitaar :)

GoldKiwi
23 januari 2007, 12:15
als je elektrish wilt spelen moet je dat gaan dpoen, en niet eerst klassiek. Want misschien vind je dat wel helemaal niet leuk en komt er uiteindelijk niks van.

Pais
23 januari 2007, 12:58
Meestal nog makkelijker ook, omdat de halzen vaak minder breed zijn.

Misschien is elektrisch wel makkelijker omdat het licht speelt, maar dat van de brede halsen..... Het is voor iemand die nog een slechte vingercoordinatie heeft juist een crime om een te smalle hals te hebben. Je dempt makkelijk perongeluk andere snaren door een gebrekkige vingerzetting.

Maar inderdaad :) al veel toppics aan gespendeerd. Ik speel op een klassieke gitaar, maar geen klassieke stukken hoor, dat hoeft echt niet.

De meningen zijn erg verdeelt. Als je les gaat nemen, moet je er wel rekening mee houden. Sommige leraren hebben beginnende leerlingen het liefst akoestisch.

Spitfire
23 januari 2007, 15:55
Je moet gewoon doen wat JOU fijn lijkt.

Niet wat je fijn lijkt, maar wat je leukt lijkt. Als je naar een paar weken erachter komt dat je op je klassieke gitaar niet de deuntjes kan spelen die je leuk vind verdwijnt hij al gauw in de kast. En dat wil je juist voorkomen.

Gitaristje 18
23 januari 2007, 16:12
Ja zoals al is gezegd, je moet gewoon op de gitaar leren spelen waar jij op wilt spelen. Als jij "gedwongen" gaat beginnen op een akoestisch gitaar en je kan niet de dingen leren spelen die jij leuk vind, dan zal je er al snel mee stoppen. Het werkt gewoon enorm demotiverend. Een elektrische gitaar solo met distortion klinkt gewoon vaak niet lekker op een akoestisch gitaar. En elektrische gitaar, vooral met distortion, reageert gewoon flink anders dan een akoestisch gitaar.
Ik zelf ben ook begonnen met elektrisch en het gaat gewoon prima, ik speel nu ook staalsnaar akoestisch voor erbij omdat ik dat leuk vond. Akoestisch spelen is inderdaad iets moeilijker, het gaat wat zwaarder. Maar ja, een muziek instrument (leren) spelen is enkel en alleen gebasseerd op het feit dat jij het leuk vind om dat te doen. En als je elektrisch leuk vind om te doen, dan ga jij gewoon elektrisch spelen. En ehhh, elektrisch gitaar spelen is ook gewoon veel leuker ;) :sssh: .
En als je een leraar krijgt die perse wilt dat jij op akoestisch begint, dan neem je gewoon een andere leraar ;)

appyhaan
23 januari 2007, 19:44
Een elektrische gitaar, vooral met distortion, reageert gewoon flink anders dan een akoestisch gitaar.


Goh ja, dat lijkt me redelijk voor de hand liggend. Als ik een antwoord moet geven als leraar dan zou ik zeggen, begin met klassiek vooral als je nog een kind bent(5 tot 12). Daarna zou je elektrisch kunnen kiezen i.v.m. dat de interesse rond die leeftijd daar toch naar uit gaat. Als gitarist wordt mijn antwoord gewoon deze: Waarom niet allebei, dat doe ik ook en beleef plezier in beide, klassiek en licht, akoestisch/nylon en elektrisch. Een beetje gitaarspeler beleeft plezier aan alle gitaren, klein of groot, 1 snaar of 100 snaren, maakt niks uit.

Gitaristje 18
23 januari 2007, 21:37
Kijk het kan misschien wel verstandiger zijn om akoestisch te beginnen, maar als die jongen nou perse elektrisch wilt spelen, dan moet hij gewoon elektrisch beginnen en niet gedwongen akoestisch. En als hij akoestische erbij wilt doen, dan moet ie dat gewoon doen. Heb ik ook gedaan. En als hij dat niet wilt doen, dan doet ie dat niet. Soms is de verstandigste weg niet altijd de beste als je daardoor gedemotiveerd wordt en dan helemaal stopt met gitaar spelen.

appyhaan
24 januari 2007, 07:18
'k Ben het wel met je eens hoor, motivatie is eigenlijk de belangrijkste peiler als het gaat om het leren van een instrument.

savale
26 januari 2007, 13:44
Ik ben ook eigenwijs met een semi-acoustische staalsnarige western gitaar begonnen. Ik had in de winkel wat gitaren vastgehad (kon er eigenlijk nog niks mee) en er werd me ook verteld dat ik beter een nylonsnarige klassieker kon nemen omdat het makkelijker zou zijn (brede hals) en ik minder last van mn vingers zou krijgen.
Ik heb zelf vrij kleine handen waardoor een brede hals mij juist niet prettig leek. Verder vond ik zelf het geluid niet mooi en de gitaar zelf ook niet.
Tja in het begin de blaren op mn vingers gespeeld, maar als je eenmaal die fase door bent dan is er niets mooiers om op een gitaar te spelen waarop je je thuisvoelt.
Ik zou het zelf weer precies zo hebben gedaan, dus kies lekker voor een electrische zou ik zeggen!

Gitaristje 18
26 januari 2007, 15:33
Ja pijn in je vingers krijg je toch wel. Gaat na een tijdje vanzelf weer over.

repelsteeltje
15 maart 2007, 00:03
Ik zou het alle twee doen heb je echt plezier van bij mij hangt er een western aan de muur en er gaat geen dag voorbij dat ik hem niet pak, toch handig als je er mee begonnen bent, is lastiger als je alleen op een elektrische gitaar heb leren spelen.... denk ik.

sandra-kane
27 maart 2007, 17:01
gewoon doen wat je zelf wil.
het kan allebij dus wat lijkt je het leukst?
nou gewoon voor gaan wat je wil.
m.v.g. sandra