PDA

View Full Version : snaren



AndyMaes
6 januari 2007, 20:28
hallo

Ik heb eigelek eens een vraag over de dikte van snaren die je kan gebruiken voro een telecaster usa,
op m'n strat gebruik ik 09-42 maar voor mijn tele, die toch meer smooth of warmer klinkt, gebruik ik liefst 10-46, qua bespeling voor mij en qua klank de beste optie, maar is dat ook zo voor de gitaar zelf? Trek je er misschien de vering mee kapot na een tijd?
Bij mijn strat merk ik toch op als ik daar 10-46 snaren opzet, dat ze neig gespannen staat :)

Spitfire
6 januari 2007, 20:35
Ik heb ongeveer dezelfde vraag. Ik heb ook op mijn strat .009, als ik daar .010, wat voor effecten kan ik dan verwachten op de veren en de hals? In de zin van, kan het kwaad, is een gitaar gebouwd voor een bepaalde spanning?

Fumi SG
6 januari 2007, 20:38
Van 09 naar 10 moet zonder problemen kunnen. Misschien dat je even opnieuw moet intoneren maar verder kan het geen kwaad.

GunMetalBlue
6 januari 2007, 20:41
of je nou tot .46 gaat of tot .49, heb je kans om je hals eerder scheef te trekken?

dus niet hol of bol he, echt dat als je een lat op je snaren zou leggen, je topkam daar niet perfect evenwijdig aan zou lopen

ben ik duidelijk? :s

Spitfire
6 januari 2007, 20:42
Van 09 naar 10 moet zonder problemen kunnen. Misschien dat je even opnieuw moet intoneren maar verder kan het geen kwaad.
Als m'n hals een halve hoepel wordt weet ik je te vinden :)

Squier4ever
6 januari 2007, 20:51
dan had je maar geen stagg moeten kopen :D

Yapser
6 januari 2007, 20:51
9 -> 10 kan idd niet zo heel veel kwaad. Stratjes en andere dingies met tremolo moet je naast intoneren ook afstellen (veertjes enzo).

Fumi SG
6 januari 2007, 20:52
Als m'n hals een halve hoepel wordt weet ik je te vinden :)

Dude.. ze verkopen ook snaren van 013 dik hoor. En die worden ook normaal gebruikt, dacht je dat ze die zomaar verkochten als je gitaar daar niet tegen kon?!

Yapser
6 januari 2007, 21:01
Iets met sarcasme en iets met klooien op 9, 09 en .009..

glacius
6 januari 2007, 22:57
je kunt probleemloos dikkere snaren erop zetten, mischien vanaf 011 een 4e veer erin ..

010 013 017 030 042 052 vind ik een zeer fijne set , maar dat is voor iedereen persoonlijk

Hector_Tsolodimos
7 januari 2007, 01:03
hallo

Ik heb eigelek eens een vraag over de dikte van snaren die je kan gebruiken voro een telecaster usa,
op m'n strat gebruik ik 09-42 maar voor mijn tele, die toch meer smooth of warmer klinkt, gebruik ik liefst 10-46, qua bespeling voor mij en qua klank de beste optie, maar is dat ook zo voor de gitaar zelf? Trek je er misschien de vering mee kapot na een tijd?
Bij mijn strat merk ik toch op als ik daar 10-46 snaren opzet, dat ze neig gespannen staat :)
de gitaar kan de dikte van je snaren goed hebben hoor
maar eehm
vering, in je telecaster?
dan moet ie wel gecustomised zijn..

FruscianteFan
7 januari 2007, 11:06
Ik wou net zeggen, iedereen heeft het hier over veren die een Telecaster niet heeft.

Spitfire
7 januari 2007, 11:09
dan had je maar geen stagg moeten kopen :D
Ik speel al 3 maanden op mn Blade, dus :sssh:


Dude.. ze verkopen ook snaren van 013 dik hoor. En die worden ook normaal gebruikt, dacht je dat ze die zomaar verkochten als je gitaar daar niet tegen kon?!
Eeehm, sarcasme?

Rick trodat
7 januari 2007, 11:40
Dude.. ze verkopen ook snaren van 013 dik hoor. En die worden ook normaal gebruikt, dacht je dat ze die zomaar verkochten als je gitaar daar niet tegen kon?!

0.13 kan nog wel, mits extra veren en goede afstelling maar dikker..............

Je kende het nekprobleem van Stevie Ray Vaughan?

Eko
7 januari 2007, 11:58
De halzen en body`s van goede strats kunnen de dikten van de standaard sets makkelijk aan. Als je zwaarder speelt zul je alleen inderdaad de veren aan moeten passen. Bijplaatsen van een of meerdere wordt dan een noodzaak om de brug goed te houden. Zelf speel ik met m`n favo strat met .011 in normale stemming. Dat is ongeveer hetzelfde als wat Stevie deed met .013 in Es. Is niet achterlijk zwaar spelen, je moet wel wennen. Het trekt wel wat meer tone uit je gitaar.
Intoneren zul je wel moeten , maar dat lijkt me logisch.

shamehair
7 januari 2007, 12:06
Ik speel zelf ook met een 0.11 op mijn strats en tele. Gitaar even laten aanpassen door gitaardokter zodat die de spanning kan verdragen (extra veertje en eventueel wat draaien aan de trussrod).

Veel meer tone, veel minder moeite moeten doen voor akkoordenwerk, veel meer moeite moeten doen voor solo's, maar dat went wel.

Enige nadeel is dat ik wel veel meer snaren breek dan vroeger.

DarknessAwaits
7 januari 2007, 12:46
of je nou tot .46 gaat of tot .49, heb je kans om je hals eerder scheef te trekken?

dus niet hol of bol he, echt dat als je een lat op je snaren zou leggen, je topkam daar niet perfect evenwijdig aan zou lopen

ben ik duidelijk? :s

Dat gebeurd echt niet hoor, of je moet een hals van kurk hebben. Er zit genoeg kracht in tegengestelde richting te werken (de andere snaren) en bovendien denk ik dat het moment van de kracht te klein is om daadwerkelijk wat effect te hebben.