PDA

View Full Version : Blendpot



LostHighway
6 januari 2007, 19:27
Is er een mogelijkheid om via een blendpot twee pickups te bedienen zonder dat ik in de 'middenstand' 50/50 heb maar beiden voluit?
Kan nl niet meteen iets vinden..

B_2_the_a
6 januari 2007, 20:38
dat lijkt me hetzelfde?

je kiest tussen 2 pickups... je kapt er niet 1tje af :P

piezo
6 januari 2007, 21:01
Je moet dan een "balancepot" hebben. Dat zijn 2 pots met 1 schacht. In het midden staan beide voluit, naar links of rechts blijft er 1 voluit staan, terwijl de ander lanzaam geknepen wordt. Ik heb een paar maanden terug een internetwinkel gezien die ze had. Ik kom er in een EDIT op terug.

EDIT: StewMac (http://www.stewmac.com/shop/Electronics,_pickups/Potentiometers_and_push-pull_pots/4/Potentiometers_and_Push-Pull_Pots.html) heeft ze in ieder geval (blendpot genoemd trouwens, maar wel beide voluit in het midden), maar bij tonefactory.nl hebben ze ook zoiets, staan alleen geen specifiacaties bij.

B_2_the_a
6 januari 2007, 22:33
nee dat juist niet!

dan draai je het andere elemnt aan de aarde.. dus minder signaal

beste lijkt me een normale potmeter met aan de buitenste pootjes de pickups en aan het middelste pootje de output\

Dirk W
6 januari 2007, 23:21
Bij een blendpot van stewmac heb je in het midden allebij voluit, ik weet niet hoe het met blend/balance pots van andere zaken zit.

Orpheo
7 januari 2007, 00:24
nee dat juist niet!

dan draai je het andere elemnt aan de aarde.. dus minder signaal

beste lijkt me een normale potmeter met aan de buitenste pootjes de pickups en aan het middelste pootje de output\

en dat werkt dus niet. allang geprobeerd namelijk ;)

LostHighway
7 januari 2007, 10:44
beste lijkt me een normale potmeter met aan de buitenste pootjes de pickups en aan het middelste pootje de output\
Dan krijg je dus centrale stand waar beide pickups voluit zouden moeten net dat 50/50..
Ik check eens die balancepots bij Stewmac, thanks!

B_2_the_a
7 januari 2007, 10:52
daar zijn ze juist niet beide voluit :P
dan draai je ze naar de aarde toe => kortsluiting

scheelt in de brom enzo

LostHighway
7 januari 2007, 11:08
daar zijn ze juist niet beide voluit :P
dan draai je ze naar de aarde toe => kortsluiting

scheelt in de brom enzo
?
Comprend pas..
Men neeme eene potentiometer, buitenste lipjes hang je de pickups, centraal de output, men zet hem in de middenstand (waar ik beide pickups voluit wil hebben) en wat ziet men, er staat bij elke pickup de weerstand van een halve pot in serie voor de ouput.
Dit wil ik dus niet hebben.
Oja, er komt trouwens geen aarde aan te pas hier, waar zou je ze trouwens hangen..

B_2_the_a
7 januari 2007, 11:38
een blend potmeter zijn potmeters op 1 as... maar dan tegengesteld... als je de 1 harder zet gaat de ander zachter

piezo
7 januari 2007, 12:54
een blend potmeter zijn potmeters op 1 as... maar dan tegengesteld... als je de 1 harder zet gaat de ander zachterHet valt me geregeld op, dat jij nogal eens de grootste onzin verkoopt. Hou daar maar liever mee op.

B_2_the_a
7 januari 2007, 12:58
explain :)

Dit is hoe ik het me kan bedenken, ik kan er wel eens naast zitten natuurlijk... maar ik leer graag van m'n fouten... Kan jij het onderbouwen?

piezo
7 januari 2007, 13:07
Dat is een goede reactie. Pleit voor je.

Bij een balanspot lopen de koolstofbanen maar tot het midden van de schijf, de één vanaf links, de ander vanaf rechts. Van daar tot het eind is de weerstand nul en blijft de output dus maximaal, terwijl op de andere schijf steeds meer van het signaal naar "aarde" vloeit.

LostHighway
7 januari 2007, 13:16
En dit laatste is dus wat ik zoek, zoals je uit mijn uitleg kan opmaken..

B_2_the_a
7 januari 2007, 13:23
excuses voor mijn verkeerde verhaal :)
ik dacht dat een blend potmeter gewoon 2 "normale" pots op elkaar waren :)


EDIT= ik durf eerlijk toe te zeggen dat ik fout zat, wanneer dat zo is... in dit geval wel dus.. Ieder mens maakt wel eens fouten... En de beste manier om te leren is door fouten te maken en erachter te komen hoe je dat had kunnen voorkomen/leren wat het wel moet zijn, voor de volgende keer

piezo
7 januari 2007, 13:31
Dat is dan ook de grote-mensen-manier. Zand er over. :)

LostHighway
7 januari 2007, 13:33
Ik noem het een blendpot omdat hij moet blenden, als ik wist wat ik zocht hoefde ik geen topic te maken, kan dus best goed zijn dat een blendpot is wat jij zegt, al denk ik daar eerder aan een stereopot, waar je de 'sweep' tegengesteld neemt voor het tweede element.

B_2_the_a
7 januari 2007, 15:00
gewoon wat dingetjes proberen, dan kom je er vanzelf!