PDA

View Full Version : help! fluittoon als de preamp boven de 5 kom ?!?!



jerome
6 januari 2007, 19:18
Mannen,

Ik heb een vreemd probleem.
Ik heb een Marshall 100 Watt buizentop JMP 2203 Master Volume uit 1979.
Als ik de preamp boven de 5 draai valt het geluid weg en hoor je een hoge fluittoon.
Draai ik de preamp weer naar 5 of beneden de 5 houdt het fluiten op en heb ik weer een normaal gitaargeluid.
Ik heb de voorbuizen al vervangen maar het probleem blijft.

Soms, vooral als ik de amp net aangezet heb, hoor je ook een schokkerig jankgeluid wat voortgebracht wordt zonder dat ik aansla. Als ik aansla gaat het geluid door en het wordt ook niet door m’n gitaar beïnvloed. Als ik hem even op standby zet en dan weer terug is dat bijgeluid weer weg.
Dan kan soms dit laatste bijgeluid de hele avond wegblijven en soms komt het plotseling weer terug.

Iemand een idee wat het kan zijn?

Mr.Bluesbreaker
6 januari 2007, 21:19
Dat klinkt niet goed...
Geen idee wat het is maar ik ken wel iemand die alle ins en outs weet van eenkanaals Marshall's. Ik zou hem voor alle zekerheid daar heenbrengen als het zich blijft voordoen. Hij heet Kasper Groenewold, zit aan de Spilsluizen. (woont letterlijk boven de coffeshop)

Negative K3 fan
7 januari 2007, 12:22
ik zou nu zo gokken dat er wat elco's op zijn, je meot die amp ff door een tech laten nakijken.

jacky
7 januari 2007, 12:38
al pre amp buizen vervangen?
kan makkelijk een microfonische pre amp buis zijn

Negative K3 fan
7 januari 2007, 12:48
lezen jacky!

jerome
7 januari 2007, 12:53
ik zou nu zo gokken dat er wat elco's op zijn, je meot die amp ff door een tech laten nakijken.

Ik heb 2 maanden geleden ook de elco's vervangen.
Nu zie ik net dat bij één van de nieuwe elco's de bovenkant bol staat!!
Dat is toch een teken dat ze stuk zijn?
Zou daar aan kunnen liggen?

mayniac
7 januari 2007, 12:59
Microfonische pickups?

Squier4ever
7 januari 2007, 13:07
denk het niet, dat piept alleen maar, verklaart niet de rest van de bijgeluiden......

jerome
7 januari 2007, 13:10
Microfonische pickups?

Nee hoor, want die fluittoon en dat andere bijgeluid zijn er ook zonder dat ik aansla...
Zou het aan één van de nieuwe (!) elco's kunnen liggen die aan de bovenkant bolstaat?

mayniac
7 januari 2007, 13:15
Nee hoor, want die fluittoon en dat andere bijgeluid zijn er ook zonder dat ik aansla...

Dan kan het nog steeds daardoor komen.

Probeer eens het volume van je gitaar dicht te draaien zodra je de fluittoon hoort. Als het dan stopt zal het waarschijnlijk toch aan je pickups liggen...

Squier4ever
7 januari 2007, 13:17
me dunkt dat jerome zelf ook wel kan beoordelen of zijn pups microfonisch zijn ja of nee...
er stond ook dat er niet alleen gepiep is....

jerome
7 januari 2007, 13:32
Dank je...
Het heeft idd echt niets met m'n elementen te maken.
Het speel al meer dan 20 jaar met deze pu's dus die ken ik langzamerhand wel...
En ook met m'n gitaarvolumepot dicht zijn die bijgeluiden er.

Ik ga toch maar eens die ene nieuwe elco die nu al bolstaat vervangen want ik vertrouw het niet meer...

pol
7 januari 2007, 13:37
kan perfect dat nieuwe elco's stuk gaan hoor, ik heb dit ook wel eens meegemaakt.

Mr.Bluesbreaker
7 januari 2007, 13:52
Toen mijn elco's bol gingen staan in mijn 2203 waren ze ook aan vervaning toe en waren er inderdaad rare kraak-ruft-en andere bijgeluiden. Maargoed die dingen waren ook 25 jaar oud.

Agent_Smith
7 januari 2007, 13:57
Ik heb 2 maanden geleden ook de elco's vervangen.
Nu zie ik net dat bij één van de nieuwe elco's de bovenkant bol staat!!
Dat is toch een teken dat ze stuk zijn?
Zou daar aan kunnen liggen?

Bolstaande elco's zijn sowieso niet okee. Of dat de fluittoon veroorzaakt is nog maar de vraag denk ik.

jerome
7 januari 2007, 16:15
Ik heb net de 2 TAD elco's die bol stonden (waren dus 2 á 3 maanden oud!!)vervangen door 2 oude elco's die ik nog had liggen en weg zijn de bijgeluiden!!!
Niet te geloven wat een troep zeg die TAD elco's!
Ik las laatst in een topic dat die TAD elco's uit China komen en dat er nogal eens slechte exemplaren tussen zitten maar toen had ik die kl*te dingen er net inzitten...
Ik ga ze allemaal maar weer vervangen maar dan voor een ander beter merk!

Ze moeten in ieder geval 50+50 microF 500V zijn
Iemand suggesties voor een goed merk?

Chris Winsemius
7 januari 2007, 16:30
Ik heb net de 2 TAD elco's die bol stonden (waren dus 2 á 3 maanden oud!!)vervangen door 2 oude elco's die ik nog had liggen en weg zijn de bijgeluiden!!!
Niet te geloven wat een troep zeg die TAD elco's!
Ik las laatst in een topic dat die TAD elco's uit China komen en dat er nogal eens slechte exemplaren tussen zitten maar toen had ik die kl*te dingen er net inzitten...
Ik ga ze allemaal maar weer vervangen maar dan voor een ander beter merk!

Ze moeten in ieder geval 50+50 microF 500V zijn
Iemand suggesties voor een goed merk?

F&Ts
Ik stuur je 2 nieuwe F&Ts op als je even je adres doorgeeft via email/PB.
Die TADs kun je terugsturen en ik ga dat even met TAD regelen.
Tot nu toe nog nooit meegemaakt maar dit mag niet meer gebeuren!!!

De zgn. AudioCaps van TAD voor Fender hou ik er in (waarschijnlijk door F&T gemaakt), voor de bekers wordt het alléén/allemaal F&T.

Mr.Bluesbreaker
7 januari 2007, 17:12
+ 1 voor F&T.
Heb dezelfde in mijn 2203 en onder zware mishandeling gebeurt er niks.

jerome
7 januari 2007, 17:59
F&Ts
Ik stuur je 2 nieuwe F&Ts op als je even je adres doorgeeft via email/PB.
Die TADs kun je terugsturen en ik ga dat even met TAD regelen.
Tot nu toe nog nooit meegemaakt maar dit mag niet meer gebeuren!!!

De zgn. AudioCaps van TAD voor Fender hou ik er in (waarschijnlijk door F&T gemaakt), voor de bekers wordt het alléén/allemaal F&T.


Het is maar goed dat ik er net op tijd erachterkom want de 2 bolst staande caps zien er na 3 maanden slechter uit dan de oude die inmiddels bijna 30 jaar oud waren!
Ik denk dat ze binnen 5 maanden uit elkaar gespat zouden zijn!

Ik heb nog ff naar de andere TAD elco's gekeken maar er zijn er nog 2 die ook al lichtbol staan/licht vervormd zijn.
De andere 2 is niets aan te zien maar die wil ik ook vervangen want ik vertrouw die Chinese dingen voor geen meter.


He Chris, kan jij ook LCR caps leveren van dezelfde capaciteit en afmetingen?

Chris Winsemius
7 januari 2007, 18:19
Het is maar goed dat ik er net op tijd erachterkom want de 2 bolst staande caps zien er na 3 maanden slechter uit dan de oude die inmiddels bijna 30 jaar oud waren!
Ik denk dat ze binnen 5 maanden uit elkaar gespat zouden zijn!

Ik heb nog ff naar de andere TAD elco's gekeken maar er zijn er nog 2 die ook al lichtbol staan/licht vervormd zijn.
De andere 2 is niets aan te zien maar die wil ik ook vervangen want ik vertrouw die Chinese dingen voor geen meter.


He Chris, kan jij ook LCR caps leveren van dezelfde capaciteit en afmetingen?

Hoi

Haal gewoon al die TAD elko's d'r uit, stuur ze naar mij en ik zal je (of al eerder) gewoon 6 F&Ts sturen met dezelfde waarde.

(afhandeling graag per email of pb).

LCRs worden naar mijn weten sinds '99 niet meer nieuw gemaakt, alles wat je qua "nieuwe" LCRs tegenkomt is dus al gauw 7 jaar oud.

jerome
7 januari 2007, 19:03
Ok, en bedankt