PDA

View Full Version : Goed Volumepedaal!



Tristan
6 januari 2007, 16:29
Ik ben gisteren even langs Nederland Muziek geweest om het een en ander te testen en heb wat leuks gevonden...

Het gaat om de Visual Sound Visual Volume, echt een mooi pedaal...

Deze pedalen heb ik getest:
Ernie Ball Volume Pedal (de gewone, niet de kleine)
Boss FV stereo volume pedaal (nieuwe serie met minimum volume knop)
Visual Sound Visual Volume

Ernie Ball Volume Pedal:
Van tevoren dacht ik dat ik met deze naar huis zou gaan...
De sweep is okee, niet te kort en niet te lang, je moet hem in het begin wel eventjes over een puntje heen trappen zo lijkt het, daarna komt hij lekker op gang maar aan het einde zit weer wat minder range, de meeste range zit dus in het midden...
Hij knijpt het geluid wel behoorlijk af ten opzichte van direct in de versterker, minder laag, minder hoog en de feel van het geluid verandert ook, wordt iets stugger...
Deze was trouwens ook mono en volgens mij veruit de duurste by the way...

Boss FV stereo volume pedaal:
Hmm, een kortere sweep dan de Ernie Ball, op zich wel okee, maar deze geeft aan het begin eigenlijk weer het meeste weg en heeft op het einde heel weinig range...
Deze knijpt het geluid ook wel iets af, iets hoog en laag eraf, maar de feel blijft wat natuurlijker, deze klinkt lekkerder...
Voor 89 euro een nobrainer, beter dan de Ernie Ball i.m.o.
Deze is trouwens ook stereo...
De minimum volume knop kan voor sommige situaties wel handig zijn, alhoewel ik hem zelf niet zo gauw zal gebruiken, aangezien ik een volumepedaal ook voor fades wil gebruiken...

Visual Sound Visual Volume:
Lijkt een iets langere sweep te hebben dan zowel de Boss als de Ernie Ball, maar voelt voor mij toch wel erg lekker, heeft ook lekker iets weerstand waardoor je hem heel nauwkeurig "plaatst"...
Wow, die ledjes zijn echt verrekte handig!
Een beetje het Boss systeem met de minimal volume knop maar dan echt slim uitgevoerd, want je hebt ten alle tijde de volledige range tot je beschikking om fades te maken en je kan toch weer terugkomen op een bepaald gewenst volumeniveau om bijvoorbeeld te wisselen tussen clean met een randje en crunch...
Deze heeft een aktieve buffer die behoorlijk goed zijn werk doet en dat betekent dat je geluid geen hoog of laag verliest en de feel redelijk intact blijft, hij lijkt een heel klein ietsiepietsie beetje hoog toe te voegen, maar dat is echt peanuts...
Daarbovenop is dit pedaal ook nog eens stereo, heeft net als de Boss en de Ernie Ball een tuner out en heeft ook nog een intern regelbare boost in actieve modus!
Die boost heb ik nog niet getest, maar die is eventueel ook nog eens in te stellen per kanaal, dus de ene kant kan je harder uitsturen dan de andere kant...
Voor zo'n 130 euro geen geld mijns inziens, echt een handig pedaal...

Ik heb thuis de Visual Volume even open gehad en de active modus omgeschakeld naar de passieve modus en dan is er wel iets hoog verlies, maar het laag en de feel blijven intact, heel mooi...
Wat betreft de buffer denk ik dat de echte nitpickers misschien wel een dedicated pedaal ervoor zullen willen gebruiken, maar als all in one oplossing is dit wel erg mooi en zeker niet slecht te noemen, ik moet nog een betere buffer tegenkomen...
Het een en ander zal ook wel afhangen van de pedalen die je gaat gebruiken...
Al met al dus een heel fijn volumepedaal, die ledjes zijn echt geniaal, hij klinkt behoorlijk transparant, heeft veel features (ook nog een ingebouwde boost) en lijkt ook behoorlijk stevig te zijn met die mooie dikke metalen behuizing...
ik ben er in ieder geval erg blij mee! :)

Debaser
6 januari 2007, 17:44
hoe groot is dat ding ?
op een plaatje lijkt het wel een whammy

Michael AE
6 januari 2007, 18:10
Is hij ook als expressie-pedaal te gebruiken?

hoofd
6 januari 2007, 18:16
Is hij ook als expressie-pedaal te gebruiken?

Volgens de manual van de visual sounds site wel.. Beetje gekut met snoeren en het zit.

Bedankt voor de review Tristan, ik zit er net aan te denken een volumepedaal te kopen omdat ik het zo'n gekut vind met de volumepot op me gitaar. Ik dan denk ik ook maar voor de VS VV, als ik een pedaal koop moet 't wel meteen goed zijn.

cosmos
6 januari 2007, 18:21
Wat een ding! Bijna net zo groot als een DD-20.. Heb je bij die Ernie Ball eigenlijk die sweep nog ingesteld?

Michael AE
6 januari 2007, 19:00
Volgens de manual van de visual sounds site wel.. Beetje gekut met snoeren en het zit.

Bedankt voor de review Tristan, ik zit er net aan te denken een volumepedaal te kopen omdat ik het zo'n gekut vind met de volumepot op me gitaar. Ik dan denk ik ook maar voor de VS VV, als ik een pedaal koop moet 't wel meteen goed zijn.

Cool. Zou wel handig zijn met die leds.

Tristan
6 januari 2007, 23:44
Hij is niet zo supergroot hoor, valt wel mee...
Hij is ietsje breder dan de gewone Ernie Ball, maar een stuk minder lang, dus dat scheelt ook wel weer iets, de lengte is meer te vergelijken met de VP Jr...
Het is zeg maar een controller die op een plaat zit, een beetje te vergelijken met een Morley pedaal, dus hij is wel iets dikker dan de Ernie Ball of de Boss...

Ik heb de sweep van de Ernie Ball niet afgesteld, ik wist niet eens dat dat kon, gaan jullie me straks ook nog vertellen dat je de toondegradatie kan instellen of zoiets of zit dat er niet op?

Zonder dollen, ik vind die Visual Sound in ieder geval wel een goed ding, zeker de moeite van het checken waard als je gaat kijken voor een volumepedaal...
Ernie Ball blijft voor de meeste mensen de benchmark, dus die zou ik ook zeker proberen, maar het zou mij niet verbazen als de Visual Sound op een gegeven moment de benchmark gaat worden...
Die ledjes zijn echt geniaal en de geluidskwaliteit is ook erg goed...
De VP Jr. heb ik al eens eerder getest en die vond ik echt niet lekker werken, omdat het pedaal kleiner is lijkt de travel groter te zijn en heb je het gevoel dat je een hele duik moet maken met je voet om de hele range te bestrijken om een goede swell te maken, dat gevoel had ik tenminste...
Datzelfde gevoel heb ik ook met sommige (oudere) Morley pedalen...

Jimi Hendrix
6 januari 2007, 23:51
Grappig,
ik heb nog een eerste Visual Sound passief volumepedaal. Alleen de Knight Rider-ledjes zijn actief.
Gebruik de ledjes eigenlijk nooit meer en hij's alleen in gebruik als expressiepedaal. Verder onverwoestbaar. FYI hehe.

Tristan
7 januari 2007, 00:30
Jij vindt die oude versie van de Visual Sound dus kut en gebruikt nu juist een Ernie Ball?
Dat kan, ik heb de Visual Sound alleen in aktieve stand (dus met buffer) tegen de Ernie Ball getest, dus ik kan slechts gissen naar de verschillen...
Voor mijn gevoel behoudt de Visual Sound zowel in aktieve als passieve modus meer de feel van het originele geluid en laat hij het laag ook beter intact, maar ik kan het natuurlijk mis hebben...
Die leds vind ik wel erg handig hoor, lijkt me ook heel erg handig als je hem als midicontroller wil gebruiken...

Mitch
7 januari 2007, 00:47
Kan me vergissen, maar volgens mij heb je van de nieuwe FV500 van Boss de verkeerde getest. Als ik het goed heb is alleen de L(ow impedance) stereo en is de H(igh impedance) mono. Die L heb ik namelijk sinds kort voor mijn synth. Perfect ding overigens, lekker groot, stevig en een erg goeie weerstand op het pedaal, die ook nog variabel is.
Maar goed, die met hoge impedantie zou dus theoretisch het hoog beter intact moeten laten. Ik vermeld 't maar even....

Tristan
7 januari 2007, 00:50
Het was een FV300 en er zat ook een tuner out op als ik het goed heb, misschien was het dan niet het nieuwste model?
Nu weet ik het ook niet meer zeker, ik vond die Boss wel beter dan de Ernie Ball, of het nu een H of een L was, dat weet ik in ieder geval zeker...

EDIT:
Volgens mij heb je gelijk en is het inderdaad een pedaal met lage impedantie, maar er zit wel een tuner out op, dus dat begrijp ik dan weer niet...
Op de Boss site wordt aangeraden om deze te nemen als je hem na een aantal effecten zet...
Ik denk dat ik mijn volumepedaal vrijwel aan het einde van mijn keten (vlak voor mijn delay) wil zetten...
Waarschijnlijk komt hij in ieder geval achter mijn drive pedalen en achter mijn wah als ik een wah in mijn setup ga gebruiken, dus dan zou die FV300L volgens Boss juist een goede keus moeten zijn...
Ik begrijp er in ieder geval geen hol meer van, was ook niet echt van plan om de Boss te testen maar hij stond er toch en die Ernie Ball viel zo tegen dat ik nog een extra referentie wilde hebben...

Mitch
7 januari 2007, 15:11
De FV500 is de nieuwe. Aan het einde van de keten heb je sowieso al een lagere impedantie dan vooraan in de keten (net na de pickups dus), dus inderdaad: hoge impedantie aan het begin van de keten en laag aan het eind. Tuner out is dus niet raar, kan sowieso als extra uitgang worden gebruikt.

Tristan
8 januari 2007, 03:43
Pfoeh, nou heb ik geen idee of mijn volumepedaal een hoge of een lage impedantie heeft...
Ik gok op hoog, hij heeft ook buffer enzo (die je uit kan zetten)...
Ach ja, ik experimenteer wel even waar ik hem het beste kan zetten (en of ik hem met of zonder buffer moet gebruiken) als ik mijn pedalboardje bij elkaar heb... :)

robbie83
6 december 2008, 14:50
Thanx voor de uitgebreide omschrijving van jouw bevindingen van deze volume pedalen...
ik ben bezig om er 1 aan te gaan schaffen, en dit helpt me wel.

Thanx

salo
6 december 2008, 15:26
ernie ball een aanrader ,ik ben er toch tevrede van.