PDA

View Full Version : Moeilijke vragen denk ik: veel/weinig watts, cabs, pedalen...



andoni
6 januari 2007, 16:06
Ik speel nu al geruimte tijd op een Marshall DSL top... 100 Watts, cheapo Ashdown 4x12 cab eronder. Nu gebruik ik deze set overwegend thuis. Overkill, ik weet, kan me eigenlijk niet schelen.

Wat ik wel wil, is een optimaal geluid voor mijn toepassing. En dat is thuis metal in de brede zin van het woord spelen. De klank die ik graag zou willen benaderen (zowel lead als rythm) is zeg maar Opeth, zoals op een album als 'Ghost Reveries'. Ook speel ik wel eens wat Zweeds geinspireerde metalcore riffs, daar zit wat meer chugga in. Punt is dat er wel wat puntjes zijn die ik wil verbeteren aan mijn geluid, namelijk:

- Voor solo's heb ik de indruk dat mijn geluid niet vloeiend, zingend genoeg is en te weinig sustain heeft. Mijn vraag is: ligt dit aan het feit dat mijn 100 Watt lampeneindtrap niet hard genoeg moet werken waardoor ik vooral zoemerige preamp oversturing krijg? Ik heb de versterker wel al op hoog volume gebruikt, maar niet echt veel mee gesoleerd, ik speelde toen andere muziek waar dat niet zo nodig was.

- Beukende palm muted metal riffs dan. Soms vind ik het geluid niet strak genoeg terwijl het best nog wat dreunender en meer chugga zou mogen.

Mijn concrete vragen:
- Zijn de twee bovenstaande punten verenigbaar in een buizenamp op die te gebruiken is op 'iets-meer-dan-huiskamervolume-maar-iets-minder-dan-repetitievolume'? Of heeft een low wattage buizenamp niet de punch om palm mutes er mooi te doen uitkomen, en heeft een krachtig high gain monster te veel vermogen om mooi zingende solos eruit te persen?

- Zouden bovenstaande punten misschien meer verbeteren als ik een andere cab zou gebruiken? In mijn cab zitten Celestion Rocket50's, wat cheapo dingen zijn. Zou een Bogner 2x12 OID me dichter bij de sound helpen die ik wil?

- Zijn pedalen misschien the way to go? Ik heb een Boss SD-1, maar zowel boosten als de gain uit het pedaal halen leveren imo geen al te best resultaat op (gitaar -> Marshall klinkt beter). Duurder pedalen misschien?

Opmerkingen:
- Modeling stuff heb ik geprobeerd (Line6) en dat is niets voor mij (ok, een Vetta heb ik nog niet geprobeerd maar dat is toch te duur, hoe dan ook heb ik maar 2 basissounds nodig of zo).
- Ik kreeg het idee om dit te posten na het horen van allerlei lofzangen over de Orange Tiny Terror (in de zin van: high gain op redelijk volume). Ik ben geinteresseerd maar vraag me ook af hoe zo'n klein ding zich staande houdt bij palm muted oomph.
- Mijn cab wordt zowiezo ooit vervangen, ik weet dat het niet ideaal is. Het minst leuke zou zijn als deze eisen niet te halen zijn uit mijn Marshall DSL100, daar een nieuwe versterker toch meteen een grote hap geld is.
- Ik ben 100 % geinteresseerd in een goed high gain geluid op relatief laag volume (mag best wel wat meer dan babyslaapkamervolume zijn). Maakt niet uit of daarvoor een Triple Recto of een Tiny Terror nodig is (ok, voor het budget wel), overkill of niet.

Ideaal gezien zou ik ooit mijn cab vervangen door een mooie 2x12". In het kort is mijn vraag eingelijk of dit voldoende is om aan bovenstaande eisen te voldoen, of ik ook moet gaan kijken naar een andere top. Of eventueel een pedaal om bvb solo's te boosten? Is een andere top de oplossing, moet ik dan eerder kijken naar een low wattage dingetje of een klassiek high gain monster met een dikke eindtrap (los van het feit of dat nu overkill is of niet, ik wil de sound)? De Marshall hou ik wel zowiezo bij, blijft lekker klinken voor classic rock/metal.

Unicron
6 januari 2007, 16:08
chugga chugga, TS-9 ervoor....

andoni
6 januari 2007, 16:11
chugga chugga, TS-9 ervoor....
Heb ik al veel gehoord, maar is een TS-9 niet erg te vergelijken met een Boss SD-1? Geboost met mijn SD-1 werd het geluid dunner, idd wel strakker, maar ik verloor te veel laag naar mijn zin en het hoog werd te scherp/penetrant en de noten minder dik.

Nu kan het best zijn dat ik me vergis en dat een TS-9 een heel ander resultaat oplevert.

Negative K3 fan
6 januari 2007, 17:45
ik vind de DSL persoonlijk ook niet zo'n geweldige amp, dat je noten niet vloeiend genoeg zijn enzo heeft niet zozeer met het vermogen van je versterker te maken maar waarschijnlijk met de klank van de amp zelf en ook heel belangrijk de gitaar.

opeth ghost reveries is idd een mooi geluid, maar ook een heel erg geproduceerd geluid, ik ben bang dat je dat niet zomaar uit een amp haalt. Op de dvd docu kun je zien dat er een rectifier in de studio staat waarmee ze spelen, live halen ze de distortion uit een boss GT3/6/8 pedaal over het cleane kanaal van hun laney amps.

als ik jou was zou ik een bezoekje brengen aan de betere gitaarzaken en daar gewoon eens wat amps aan de tand voelen.

Unicron
6 januari 2007, 18:33
Heb ik al veel gehoord, maar is een TS-9 niet erg te vergelijken met een Boss SD-1? Geboost met mijn SD-1 werd het geluid dunner, idd wel strakker, maar ik verloor te veel laag naar mijn zin en het hoog werd te scherp/penetrant en de noten minder dik.

Nu kan het best zijn dat ik me vergis en dat een TS-9 een heel ander resultaat oplevert.

Nou, ik heb ook wel eens een SD-1 gehad, en kan me herinneren dat die het geluid inderdaad dunner maakt, de TS-9 doet dit veel minder. Een ander probleem met die Boss SD-1/DS-1 is dat het maximale volume in de aan-stand lager is dan je clean signaal uit de gitaar dus echt lekker boosten doet het ook weer niet, je voegt gain toe, maar verliest aan volume. De TS-9 laat bij een lage gain stand het laag in elk geval genoeg intact dat ik hem af en toe op de basgitaar ook gebruik....

Wat voor mij altijd goed werkt is een TS-9 met de drive op 0, tone op 0, en volume op 10, dan blijft je sound strak en donker. Ook een Boss MT-2 wil nog wel eens werken, zelfde recept: volume voluit, gain helemaal dicht, en een beetje prutsen met die beide eq-regelingen. TS-9 klinkt wel natuurlijker, de MT-2 gromt wat meer. Een TS-9 vóór een MT-2 wil ook wel mooie gain sounds opleveren, maar dan heb je al een vette scheur, en geen boost meer....

GuitarMaster
6 januari 2007, 18:59
Voor een "chugga chugga" metalsound wil je toch juist dat de mids gescooped worden? Een tubescreamer staat er toch om bekend dat hij juist een midboost geeft?

andoni
6 januari 2007, 19:04
Voor een "chugga chugga" metalsound wil je toch juist dat de mids gescooped worden? Een tubescreamer staat er toch om bekend dat hij juist een midboost geeft?
Als ik mijn mids scoop wordt de sound (bvb door de Tone Shift knop in te duwen op mijn amp) veel minder vet en zwaar, en ook minder leuke palm mutes.

Rinze
6 januari 2007, 19:15
Als ik mijn mids scoop wordt de sound (bvb door de Tone Shift knop in te duwen op mijn amp) veel minder vet en zwaar, en ook minder leuke palm mutes.
Daarom boost je eerst met een pedaaltje zoals een TS-9 het mid en daarna haal je er op de versterker weer wat uit. Hetfield speelde op een Boogie MKII, dan stel je de gewone toonregeling vrij normaal in, dus gewoon met met vrij veel mid en niet teveel laag. Vervolgens haal je er met de grafische EQ mid uit en voeg je laag toe. Resultaat: heavy laag, gescooped mid en toch strak en vet. Een TS-9 voor je DSL focust het geluid wat meer op het mid en voegt compressie toe, daarna pas je op je amp het geluid aan in de richting die je wilt. Heb zelf trouwens een poos geleden op een TSL combo gespeeld, die vond ik het metalding erg lekker doen. Daarvoor op een TSL top, die vond ik niet mooi, dus ik denk dat deze Marshalls zoals bijna elke produktieversteker met buizen behoorlijk verschillen.

BLOK182
6 januari 2007, 19:32
Ik zou inderdaad voor een goede cab gaan (huge verbetering), en een leuke booster voor het scheurkanaal, hiermee krijg je extra gain, lompheid en bruutheid terug (uit ervaring:-))

andoni
6 januari 2007, 20:29
Ik zou inderdaad voor een goede cab gaan (huge verbetering), en een leuke booster voor het scheurkanaal, hiermee krijg je extra gain, lompheid en bruutheid terug (uit ervaring:-))
Dat van die cab weet ik en ik heb momenteel GAS voor een Bogner 2x12, niet alleen voor de eisen die ik hier boven schreef, maar algemeen als mooie upgrade :). Als ik dan nog niet tevreden ben en ik de rest dan zou kunnen oplossen met een Tubescreamer oid zou dat ook mooi zijn.
Dan nog even uit nieuwsgierigheid (misschien dat ik dit beter post op het effectenforum): welke pedalen naast de TubeScreamer (TS-9, TS-808?) geven nog het gewenste resultaat. Graag zou ik hebben dat het karakter van de gitaar en amp wel nog enigszins behouden blijft (dus liefst geen modeling oid) en als de kwaliteit navenant is mag het best wel wat kosten.